معرفی سوئد و جاذبه های گردشگری آن (2)

4.3
از 6 رای
سفرنامه نویسی لست‌سکند - جایگاه K دسکتاپ
25 مهر 1391 00:00
0

قصر سلطنتی استکهلم

"قصر سلطنتی استکهلم" که در بخش قدیمی و مرکزی شهر استکهلم واقع است اقامتگاه رسمی پادشاه، ملکه و خانواده سلطنتی بشمار می رود. بخش اعظم پذیرایی از میهمانان رسمی خانولده سلطنتی سوئد در " قصر سلطنتی استکهلم" صورت می پذیرد. دفتر کار روزانه پادشاه و دیگر کارمندان دربار سلطنتی نیز در همین قصر قرار دارد. این قصر یکی از معظم ترین و پر رفت و آمدترین قصرهای سلطنتی اروپا بشمار می رود. قصر سلطنتی استکهلم دارای هفت طبقه و بیش از 600 اتاق است. در این قصر سه موزه پادشاهی وجود دارد که بازدید از آن و نیز بخشی از کاخ سلطنتی برای عموم مردم آزاد است. این سه موزه عبارتند از: موزه جواهرات سلطنتی - موزه تاریخ "قصر سلطنتی استکهلم" - موزه مجسمه و تندیس های عتیقه قصر. بازدید کنندکان از قصر سلطنتی استکهلم از جمله قادر خواهند بود از موزه جواهرات سلطنتی نیز بازدید بعمل آورند. این نمایشگاه می تواند جهت بازدید میهمانان و جهانگردان ایرانی که در خلال تابستان از ایران و دیگر کشورهای جهان به استکهلم سرازیر می شوند شد جالب توجه باشد.

Sweden- سوئد

Sweden- سوئد

Sweden- سوئد

Sweden- سوئد

Sweden- سوئد

نمایشگاه لباس های ملکه سیلویا در قصر سلطنتی استکهلم

"روز 19 ژوئن 2006 سی سال از روزی که "سیلویا سامرلس" ملکه سوئد گردید گذشت. به همین مناسبت نمایشگاهی تحت عنوان "ملکه ما" در مقر قصر سلطنتی استکهلم برپا گردید. در این نمایشگاه از جمله لباس عروسی ملکه، و نیز همه لباس های مجللی که برجسته ترین طراحان جهان برای ملکه سوئد طراحی نموده و وی از سال 1976 الی 2005 و در حین ضیافت های سلطنتی بمناسبت اعطای جوایز آلفرد نوبل به تن داشته است در معرض دید مردم قرار گرفت. این نمایشگاه در تالار "دریای سپید"، یکی از زیباترین تالارهای قصر سلطنتی استکهلم به معرض نمایش گذاشته شد و علاوه بر جنبه تاریخی آن برای بانوان علاقمند به لباس و همچنین طراحان لباس جالب توجه بود. امکان خرید کاتالوگی از لباس های به نمایش گذشته شده در این نمایشگاه در محل وجود دارد.

Sweden- سوئد

Sweden- سوئد

قصر دروت نینگ هولم

""قصر دروت نینگ هولم" در خارج از نقاط مرکزی استکهلم قرار دارد و اقامتگاه دائمی و خصوصی پادشاه، ملکه و خانواده سلطنتی بشمار می رود. این قصر که در قرن 1600 بنا شده در میان قصرهای قدیمی سلطنتی سوئد کمترین صدمه را در طی اعصار دیده است و در لیست سازمان جهانی یونسکو بعنوان میراث فرهنگی جهانی قرار دارد. این قصر از سال 1981 تاکنون اقامتگاه دائمی و خصوصی خانواده سلطنتی بشمار می رود. بخش اعظم "قصر دروت نینگ هولم" در تمامی طول سال برای بازدید عموم باز است.

Sweden- سوئد

Sweden- سوئد

Sweden- سوئد

Sweden- سوئد

در فصل تابستان علاوه بر ایرانیانی که با استفاده از مرخصی سالانه خود جهت گذراندن تعطیلات به خارج از سوئد می روند گروه بزرگی از ایرانیان داخل ایران نیز جهت جهانگردی و نیز دیدار از دوستان و خویشاوندان خود راهی سوئد می شوند. میهمانان عزیزی که میزبانانشان در سوئد مایلند که در طی اقامتشان در سوئد هر چه بیشتر به آن ها خوش بگذرد و با خاطره ای شیرین سوئد را به مقصد وطن ترک کنند. سر زدن به مناطق توریستی سوئد از فعالیت هایی است که همواره توسط میزبانان در برنامه پذیرایی از میهمانان گنجانده می شود. به غیر از جهانگردان ایرانی، تعداد قابل توجهی از دانشجویان مهیمان ایرانی هم که در دانشگاه های سوئد مشغول تحصیل هستند نیز در طی تابستان مایل به گردشگری در سوئد و به در کردن خستگی سال تحصیلی که پشت سر گذاشته اند هستند. در زیر به معرفی دو نقطه از محبوبترین جاذبه های توریستی سوئد می پردازیم:

جزایر توریستی و تفریحی گوتلند و اولند، جزایر قناری اسکاندیناوی

اگر در طی تعطیلات تابستان پذیرای میهمانان تابستانی خصوصاً تیپ جوان از ایران و دیگر نقاط جهان هستید که عاشق آب تنی در دریا و بسر بردن در کنار ساحل در طی روز بوده و همزمان علاقمند به جشن و پارتی و رقص و نایت کلاب های شبانه هستند بازدید از سواحل دو جزیره توریستی و فوق العاده زیبای "گوتلند" و "اولند" سوئد توصیه می شود. اروپائیان این دو جزیره را "جزایر قناری اسکاندیناوی" نیز می خوانند.مهاجرین و بویژه اهالی خاورمیانه نیز به نوبه خود جزایر گوتلند و اولند در سوئد را به شوخی "جزایر آزاد" بمانند بندر دوبی در خلیج فارس می نامند. با این تفاوت که دوبی بندری آزاد برای "کالاها" اما جزایر گوتلند و اولند سوئد جزیره ای به تمام معنی آزاد برای "انسان ها" بشمار می رود، و این مقایسه طنز آمیز چندان نیز دور از حقیقت نیست. آزادی بی حد و مرز موجود در این دو جزیره (خصوصاً جزیره گوتلند) گاه به گاه حتی اعتراض برخی سوئدی ها را نیز بر می انگیزد. جشن ها و پارتی های پر سر و صدای شبانه و می گساری توسط مردمی که جز خوشگذرانی به چیز دیگری نمی اندیشند در طی ساعات شب، و خوردن غذاهای خوشمزه بویژه غذاهای دریایی و نیز آب تنی و استراحت در ساحل در طی ساعات روز از بخش های جدا نشدنی ایام تابستان در این دو جزیره تفریحی تابستانی هستند. جمعیت جزایر "گوتلند" و "اولند" که در جنوب شرقی سوئد واقع شده اند بواسطه هجوم جهانگردان به آن ها در طی تابستان به چند برابر افزایش می یابد و پیدا کردن جای خالی در هتل ها و "پلاژ" های آن بسیار دشوار است. برخی جهانگردان ماه ها قبل از شروع تابستان اقدام به رزرو اتاق و یا پلاژ مورد نیاز خود می کنند تا با فرا رسیدن فصل تابستان دچار مشکل کمبود جا نشوند. اگر خویشاوند و یا دوستی دارید که در این دو جزیره و یا کمون های اطراف آن زندگی می کنند تعطیلات تابستان بهترین زمان جهت "دیدار از آنان" بشمار می رود.

جزیره گوتلند

جزیره گوتلند(Gotland) با 3140 متر مربع مساحت خود بزرگترین، محبوب ترین و در عین حال شلوغ ترین جزیره تفریحی تابستانی سوئد به شمار می رود و بویژه در نزد اقشار جوان تر بسیار محبوب است. مساحت 3140 کیلومتر مربع جزیره گوتلند را می توان با مساحت 90 کیلومتر مربع جزیره کیش در ایران مقایسه نمود. جزیره گوتلند دارای 800 کیلومتر ساحل و 2000 ساعت آفتابی در طی سال است. میانگین دمای جزیره گوتلند در طی سه ماه ژوئن، ژوئیه و اوت 17 درجه سانتی گراد است. جزیره گوتلند یک کمون و استان مستقل بشمار می رود و مرکز آن شهر ویسبی است. جزیره گوتلند بمراتب دورتر از جزیره اولند به خشکی بوده و فاقد ارتباط زمینی با سوئد و خشکی است. امکان مسافرت به جزیره گوتلند تنها از طریق هواپیما و کشتی وجود دارد.

Sweden- سوئد

Sweden- سوئد

جزیره اولند

جزیره اولند(Öland) با 1343 کیلومتر مربع کمتر از نصف جزیره گوتلند است. این جزیره از دو کمون مختلف تشکیل شده ("موربی لونگا " و "بوری هولمز") و بخشی از استان "کالمار" سوئد می باشد. جزیره اولند از طریق پلی معظم با خشکی در ارتباط است و به این ترتیب امکان مسافرت به آن علاوه بر کشتی و هواپیما از طریق زمینی و از جمله اتومبیل نیز مقدور است. اگر علاقمند به زندگی تفریحی آرامتری در مقایسه با جزیره "گوتلند" هستید و یا مدت زمان کوتاهی جهت تعطیلات خود دارید جزیره "اولند" را انتخاب کنید..

Sweden- سوئد

Sweden- سوئد

آفتاب نیمه شب اسکاندیناوی

آفتاب نیمه شب اسکاندیناوی یکی از بزرگترین جاذبه های توریستی کشورهای منطقه شمال اروپاست و سالانه صدها هزار توریست از سراسر جهان برای دیدن درخشش آفتاب در نیمه شب به مناطق شمالی اسکاندیناوی مسافرت می کنند. برای بسیاری از ایرانیان در هفته های اولیه ورود به سوئد و خصوصاً در مناطق شمالی این کشور مشاهده درخشش زیبای آفتاب در نیمه شب های تابستان جلوه ای خاص، شگفت انگیز و بیاد ماندنی داشته است. کمتر کودک ایرانی است که در روزهای اولیه تماس با شب های تابستان سوئد به پدر و مادر ایرانی خود نگفته باشد که "حالا که شب نیست. برای چه بخوابیم".

اما آفتاب نیمه شب چیست؟ 100 روز بدون شب. این معنی آفتاب نیمه شب است. پدیده آفتاب نیمه شب را می توان در تمامی استان "لاپلاند" سوئد و نیمی از استان "نور بوتن" در شمال این کشور مشاهده نمود. هر چه قدر به نقاط شمالی سوئد نزدیکتر باشیم طول مدتی که می توان آفتاب نیمه شب را مشاهده کرد نیز طولانی تر است. در شمالی ترین نقاط سوئد می توان آفتاب نیمه شب را از اوایل ماه مه الی تا اواسط ژوئیه مشاهده نمود. نزدیکی به آفتاب نیمه شب در استان "نورلاند" به معنی آن است که در طول ماه های ژوئن و ژوئیه شب در این مناطق وجود ندارد. مردم این دیار مدت چند هفته متوالی طلوع و غروب ندارند و چند ماه هم شب دراز دارند. در هنگام روزهای بلند، هنگامی که به نیمه شب نزدیک می شویم، آفتاب مانند ایران به افق می خرامد و شبیه عصر ایران می گردد و روبرو در جهت شمال و رو به قطب شمال قرار می گیرد بعد اوج می گیرد و هرگز پنهان نمی شود. پس از مدتی (از اواسط ما مه تا پایان ژوئیه) بی آنکه غروبی رخ دهد دوباره آفتاب از پایین به بالا می رود و روز از سر گرفته می شود و به عبارتی مردم با "نیمه شب های خیالی" به خواب می روند، چون غروبی وجود ندارد و فقط آفتاب با نوسان ظریف و آرام خود موج روزانه زندگی مردم را نشان می دهد.

Sweden- سوئد

Sweden- سوئد

Sweden- سوئد

وسیع ترین شهر جهان

تماشای پدیده "آفتاب نیمه شب" در شهر "کرونا" در شمال سوئد نیز قابل رویت است و بازدید از این شهر به خودی خود نیز جالب خواهد بود. کرونا شهری است که از حیث وسعت بزرگتر از توکیو و نیویورک است و در 1200 کیلومتری بالای استکهلم قرار دارد. کرونا شهر آهن است و قسمت اعظم ساکنانش معدنچی اند. برای رفتن به کرونا علاوه بر هواپیما، قطارهای مسافربری نیز وجود دارد که در ماه های مه، ژوئن و ژوئیه شما را به نقاطی که در آن قریب سه ماه آفتاب غروب نمی کند می برد. در نقاط جنوبی و میانی سوئد مانند استکهلم، اگرچه پدیده آفتاب نیمه شب قابل مشاهده نیست اما غروب بسیار دیر وقت آفتاب در طی تابستان در استکهلم نیز پدیده جالبی برای بازدید کنندگانی که از ایران به این کشور مسافرت می کنند خواهد بود. از اواسط ماه ژوئن الی اواسط ماه ژوئیه در استکهلم غروب و طلوع آفتاب بیش از چند ساعت طول نمی کشد و در طی این چند ساعت نیز آسمان تاریک نبوده و فقط "گرگ و میش" است.

Sweden- سوئد

هتلی که هر ساله "آب می شود"

"هتل یخی" یا "آیس هتل" یکی از جاذبه های بزرگ توریستی سوئد است که هر ساله هزارن نفر را از نقاط مختلف جهان به سوئد می کشد. ساخت هتل یخی سوئد اکتبر هر سال آغاز می شود تا در فصل زمستان پذیرای توریست ها باشد. به مساحت و امکانات تفریحی این هتل که اولین پایه های آن در دهه 1970 میلادی ریخته شد هر ساله اضافه می گردد و "آیس هتل" امروز از جاذبه و شهرتی بین المللی برخوردار است. مسافرین "هتل یخی" سوئد اغلب از افراد ثروتمند تشکیل شده اند ، چون هزینه اقامت در آن به علت زمان محدود و هزینه بالای ساخت هر ساله آن بسیار بالاست. سال گذشته این هتل با شصت اتاق دو نفره، سی سوئیت و بیست اتاق یک نفره پذیرای جهانگردان بوده است. این هتل به امکانات تکنیکی مدرنی مجهز است که موجب می گردد درجه دمای آن ثابت مانده و حتی امکان استفاده از استخر آب گرم نیز وجود داشته باشد. هر ساله برای ساخت ساختمان اصلی هتل از بیش از ده هزار تن برف و یخ استفاده می شود و بعد صنعت کاران به ساخت وسایل آن مشغول می شوند. برخی از برجسته ترین هنرمندان و مجسمه سازان جهان هر ساله دست به خلق آثار زیبایی از یخ می زنند که بعنوان تزئینات هتل مورد استفاده قرار می گیرد. در این مجموعه خارق العاده توریستی حتی کلیسایی فوق العاده زیبا از یخ با تزئیناتی مسحور کننده (برای مثال شمعدان های یخی) وجود دارد که هر ساله پذیرای عروس و دامادهایی از سراسر جهان است که مراسم آغاز زندگی مشترک خود را در آن به انجام می رسانند. هتل یخی معمولاً از ماه می به بعد شروع به آب شدن و از بین رفتن می کند و چون در نزدیکی رودخانه بنا شده، آب های ایجاد شده مجدداً به رودخانه هدایت میشوند.

Sweden- سوئد

Sweden- سوئد

Sweden- سوئد

برج کاک ناس

"برج کاک ناس که ارتفاع آن 155 متر بوده و دارای 34 طبقه است در سال 1967 بنا گردیده و عملیات ساخت آن 4 سال بطول انجامید. برج کاک ناس دارای یکی از سریعترین آسانسورهای اروپا می باشد که با سرعت 5 متر در هر ثانیه شما را به بالای برج می برد. در بالای این برج می توان منظره شهر استکهلم را که واقعا دیدنی است تماشا نمود. در رستوران برج کاک ناس در طبقه 28 میتوان غذاهای خوشمزه سوئدی و بین المللی را در کنار منظره ای دیدنی میل نمود. همچنین در بار و کافی شاپ طبقه 30 برج کاک ناس می توان با دوستان خود ضمن لذت بردن از منظره شهر ساعاتی را به خوشی گذراند. در فروشگاه برج کاک ناس می توان انواع کارهای دستی و مصنوعات سوئد را خریداری نمود.

Sweden- سوئد

پربازدید ترین و بزگترین جاذبه توریستی سوئد

پارک تفریحی عظیم "لیسه بری" در شهر گوتنبرگ از سال ها پیش تاکنون پربازدید ترین و بزگترین جاذبه توریستی سوئد بوده است. اما "لیسه بری" سرانجام مجبور شد تا این عنوان پر افتخار را به رقیب دیگری بسپارد: "فروشگاه عظیم "جیکاس" در شهر "Ullared". فروشگاه عظیم، معروف و مشهور "جیکاس اولارد" را همه نه تنها در سوئد بلکه در سراسر شمال اروپا می شناسند. این فروشگاه که در سال 1963 تاسیس گردیده، در استان "هالاند" و در شهر کوچک "Ullared" از توابع شهر فالکن برگ در جنوب شهر گوتنبرگ واقع شده است و آن را کعبه عاشقان خرید نیز می نامند (قابل توجه بانوان ایرانی). این فروشگاه بزرگ با وسعت باورنکردنی نزدیک به 16000 متر مربع که تقریباً همه چیز از کفش و پوشاک گرفته تا لوازم منزل و الکترونیک برای فروش دارد چنان قیمت های نازلی ارائه می کند که مردم نه تنها از سراسر سوئد و از فاصله های چند صد کیلومتری و 10-12 ساعته جهت خرید به آن مسافرت می کنند، بلکه خریداران از کشورهای همسایه مانند نروژ، دانمارک، فنلاند و آلمان نیز در آن کم نیستند. این فروشگاه، شهر کوچک اولارد در سوئد را به شهرتی در سطح اروپا رسانده است. برای ورود به این فروشگاه اغلب می بایست در صف انتظار بود و مدیریت این فروشگاه هر از چندی از طریق مطبوعات از مردم درخواست می کند که بدلیل ازدحام زیاد تا اطلاع ثانوی به این فروشگاه مراجعه نکنند! تازگی ها در وب سایت این فروشگاه "بارومتری" وجود دارد که مدت زمان انتظار جهت ورود آن را در هر لحظه محاسبه کرده و در اختیار "زائران خرید" قرار می دهد. در همین وب سایت یک دوربین نیز قرار دارد که منظره بخشی از این فروشگاه و مردم ارابه بدستی را که مانند مورچه رهسپار "مرکز شیرینی" هستند به صورت زنده به نمایش می گذارد.

برای مسافرت به "اولارد" و خرید از "جیکاس" حتی "تورهای مسافرتی" نیز وجود دارد که از شهرهای مختلف سوئد و اروپا علاقمندان را جهت خرید به فروشگاه "جیکاس" در "اولارد" برده و برمی گرداند. چنانچه در طی تعطیلات تابستان به استان هالاند و نواحی جنوب سوئد مسافرت می کنید دیدار از "اولارد" و فروشگاه "جیکاس" را در دستور کار خود قرار دهید. خصوصا اگر میهمانان تابستانی از ایران دارید و یا خود راهی ایران هستید مکانی بهتر از "جیکاس" در اولارد برای خرید سوغاتی پیدا نخواهید کرد. بسیاری از خانواده های سوئدی و اروپایی بطور دست جمعی با اتومبیل های خود به "اولارد" مسافرت می کنند، جایی که "هم فال است و هم تماشا".

فروشگاه "جیکاس" در "اولارد" مصداق کامل ضرب المثل "از شیر مرغ تا جان آدمیزاد" در یک محل است. برخی خانم های "بنیادگرا" و "افراطی" ممکن است تمام روز را در این فروشگاه بسر ببرند. پروین بانوی ایرانی به سایت استکهلمیان می گوید که او در سال 1986 به مدت یک روز کامل در فروشگاه "جیکوز" در "اولارد" مشغول به خرید بوده تا جایی که زمان حرکت آخرین اتوبوس را فراموش کرده است. او ادامه می دهد که اگر لطف یک خانواده اهل ترکیه که وی را با اتومبیل خود به مقصد رسانده اند نمی بود وی که تمام پول خود را صرف خرید در "جیکاس" نموده بود مجبور می گردید تا شب را در خیابان های "اولارد" بخوابد! داستان های مختلفی از "غش کردن" بانوان پس از ساعت ها بسر بردن در فروشگاه "جیکاس" نیز نقل شده است!

"اولارد" درحدود 100 کیلومتری جنوب شهر گوتنبرگ در امتداد بزرگراه "E20" واقع شده است. در وب سایت اینترنتی فروشگاه "جیکاس" اطلاعات مفصل در مورد این فروشگاه، شهر اولارد، نقشه محل و راه های مسافرت به محل وجود دارد. فروشگاه جیکاس همانطور که گفته شد در سال 2007 با کنار زدن پارک عظیم تفریحی لیسه بری، عنوان پر افتخار بزرگترین جاذبه توریستی سوئد را به خود اختصاص داده است.

Sweden- سوئد

منبع :استکهلیمان دات کام

پست مرتبط:

معرفی سوئد و جاذبه های گردشگری آن (1)

لست سکند
لست سکند

سایت لست‌سکند از سال 1389 آغاز به کار کرد. از همان ابتدا، بخش مجله گردشگری راه‌اندازی شد تا بتواند با توجه به نیاز اهالی سفر، اطلاعات به‌روز و کاربردی را با مخاطبان به اشتراک بگذارد.