جاهای دیدنی طبس؛ مکان های دیدنی و تفریحی با آدرس و عکس

4.4
از 154 رای
سفرنامه نویسی لست‌سکند - جایگاه K دسکتاپ
بهترین جاهای دیدنی و تفریحی طبس +‌ آدرس و عکس
12 مهر 1401 08:00
19

با شنیدن عبارت جاهای دیدنی طبس شاید به یاد کویرگردی و جاذبه‌های طبیعی این شهر بیفتید، اما این شهر با قدمت تاریخی خاص خودش، مکان‌های دیدنی بسیاری را در خود جای داده است که ما در این مطلب از لست‌سکند، به آن‌ها می‌پردازیم.

Tabas (01-07-30).jpg

جاهای دیدنی طبس که نباید از دست داد

  • باغ گلشن طبس
  • ارگ قدیم طبس
  • امامزاده حسین بن موسی کاظم
  • طاقث شاه عباسی
  • اصفهک طبس
  • کال جنی
  • چشمه آب گرم مرتضی علی
  • کویر حلوان

لیست قیمت تورهای طبس

جاهای دیدنی تاریخی و فرهنگی طبس

اگر با تور داخلی قصد طبس‌گردی دارید، باید بدانید که هر چند اینجا یک منطقه کویری است، اما قرار نیست تمام سفر شما با رمل‌ها و شن‌ها بگذرد. این منطقه به سادگی می‌تواند شما را شگفتزده کند. اگر دوست دارید بهترین جاهای دیدنی طبس را بشناسید، این مطلب را از دست ندهید، در بخش اول ما به سراغ جاذبه های تاریخی و روستاهای این منطقه رفته‌ایم.

باغ گلشن طبس

طبس را در گذشته به عنوان طبس گلشن می‌شناختند و حالا از نام گلشن برای ما باغ گلشن مانده است. تصور کنید در یک اقلیم کاملا کویری که قرار است به جز درختان مقاوم بیابانی و نخل چیزی نبینیم، یک باغ بهشتی ساخته شده. باغ گلشن طبس در اواخر دوران زندیه و ابتدای قاجار به سبک چهارباغ ایرانی ساخته شده است. اما با یک تفاوت محسوس، باغ گلشن یک باغ مربع شکل است که اغلب وقتی می‎خواهند درمورد تشابهش با دیگر باغ‌های به سبک ایرانی صحبت کنند از تاج محل می‌گویند.

باغ گلشن طبس به عنوان یکی از بهترین جاهای دیدنی طبس، 7 هکتار وسعت و نزدیک به 2 هزار درخت دارد که سن برخی از آن ها حتی به چهارصد سال می رسد. جالب‌تر اینکه در میان باغ حتی می‌توانید درختان نارنج و انار هم ببینید. در باغگلشن، عمارتی به نام عمارت سردر قرار دارد، این عمارت نیز از جمله بناهای تاریخی اوایل قاجار بوده است که در زلزله، کامل تخریب شد و حالا از نو ساخته شده است.

اگر تا باغ گلشن برویم و از قصه پلیکان‌هایش نگوییم، حقیقتاً کم‌لطفی کرده‌ایم. زمانی پلیکان‌ها معجزه باغ گلشن بودند!، اما داستان چیست؟ در دهه 50 از میان همه پلیکان‌های مهاجری که به سمت ایران می‌آیند، دو پلیکان راه خود را گم می‌کنند در نهایت به باغ گلشن می رسند، اما در زلزله سال 57 یکی از آن‌ها از بین می‌رود. پس از آن، تعدادی پلیکان را به باغ گلشن انتقال می‌دهند و این پرندگان کمیاب، جزوی از ساکنان دائمی باغ گلشن می‌شوند.

  • ساعت بازدید از باغ گلشن: 24 ساعته
  • آدرس باغ گلشن: انتهای بلوار امام‌خمینی

موقعیت باغ گلشن طبس روی نقشه

باغ گلشن.jpg
نمایی از باغ گلش طبس

ارگ قدیم طبس

ارگ طبس یکی از قدیمی ترین جاهای دیدنی طبس و احتمالاً هسته اولیه شهر بوده است. بسیاری ساخت آن را به سده‌های ابتدایی دوران اسلام مربوط می‌دانند، اما به احتمال زیاد این ارگ حتی ممکن است مربوط به پیش از اسلام باشد. ارگ طبس مجموعه‌ای از بناها با کاربردهای مختلف و 9 بارو بوده است و تا زمان زلزله طبس نزدیک به 60 درصد این مجموعه سالم و حتی قابل استفاده بوده است.

این ارگ تاریخی که از دیدنی های طبس است، در زلزله سال 57 به‌طور کامل تخریب می‌شود و آخرین ساکن آن یعنی پیرمردی تنها به نام آقا سید علی میرزا، همزمان با آن اتفاق ناگوار در آوار دفن می‌شود. جالب اینکه سال‌ها بعد، یعنی در دهه 80 همزمان با کاوش و بازسازی ارگ، جسد او با ظاهری تقریبا سالم پیدا می‌شود. (منبع: سایت ژئوپارک طبس) درمورد زندگی آخرین ساکن ارگ طبس پرویز کیمیاوی مستندساز مشهور هم مستندی با نام «پ مثل پلیکان» ساخته است.

  •  آدرس ارگ قدیمی طبس: محله عباسپور گلشن، بلوار محمد منتظری، خیابان واعظ طبسی

موقعیت دقیق ارگ قدیمی طبس روی نقشه

Old Arg Tabas.jpg
نمایی از ارگ قدیم طبس

کاروان‌سرای خان

وبگاه اداره کل میراث فرهنگی خراسان جنوبی فکت جالبی را برای این کاروانسرا منتشر کرد. به ادعای این وبگاه کاروان‌سرای خان یکی از حیاتی‌ترین محل‌های توقف کاروان‌ها در گذشته بوده است؛ زیرا این کاروان‌سرا تقریباً برای مسافران آخرین محلی بوده که درونش آب وجود داشته است و بعد از آن، کاروان راهی کویر و بیابان می‌شد. معماری زیبا و منحصربه‌فرد کاروان‌سرای خان با آن گنبدهای خاصش از دیگر دلایل بازدید از آن است که این کاروان‌سرا را جزو لیست دیدنی های طبس قرار می‌دهد.

  • آدرس کاروان‌سرای خان: جاده قدیم طبس به یزد، روستای رباط خان

موقعیت دقیق کاروان‌سرای خان در روستای رباط خان

Caravansary Khan.jpg
کاروان‌سرای خان، از مکان های دیدنی طبس

کاروان‌سرای کلمرد

حالا که درحال معرفی کارون‌سرا هستیم، بهتر است سری هم به کاروان‌سرای کَلمَرد بزنیم. می‌خواهیم به شما یک جای دیدنی معرفی کنیم که می‌توانید درونش اقامت داشته باشید. نکته حالب این کاروان‌سرا همین است که هنوز هم از آن مانند گذشته به‌عنوان یک محل اقامتی استفاده می‌شود که می‌توان آن را بزرگ‌ترین اقامتگاه بومگردی خراسان جنوبی دانست. کاروان‌سرای کلمرد با قدمتی 120 ساله یکی از مکان های دیدنی طبس محسوب می‌شود که بسیار محل مناسبی برای بیابان‌گردان است تا در کنار ماسه‌زار، اقامتی در دل تاریخ داشته باشند.

  • آدرس کاروان‌سرای کلمرد: 88 کیلومتری شهر طبس، جاده طبس تهران اصفهان، سه‌راه عباد، جاده قدیم یزد، جاده رباط خان

موقعیت دقیق کاروان‌سرای کلمرد روی نقشه

Karvansaraye Kalmard.jpg
کاروان خان، از دیدنی های طبس

امامزاده حسین بن موسی الکاظم(ع) طبس

امامزاده حسین بن موسی کاظم(ع) از فرزندان بلافصل امام موسی کاظم(ع) و از برادران امام هشتم حضرت علی‌بن‌موسی‌الرضا(ع) است. بنای امامزاده پیش از زلزله، یک بنای تاریخی به شمار می‌رفت اما در سال 57 به صورت کامل ویران و بنای جدید و بزرگی برای امامزاده ساخته شد و از آن می‌توان به‌عنوان یکی از دیدنی های طبس نام برد. به دلیل اینکه این امامزاده در مسیر جاده یزد و مشهد قرار دارد از اهمیتی خاص برخوردار است و خانواده‌های زیادی از این محل دیدن می‌کنند و زیارتی انجام می‌دهند.

  •  آدرس امامزاده حسین بن موسی الکاظم: طبس، میدان امامزاده حسین(ع)

موقعیت دقیق امامزاده حسین بن موسی کاظم(ع)

امامزاده.jpg
امامزاده حسین بن موسی کاظم(ع)

طاق شاه عباسی

طاق شاه عباسی یکی از نمونه‌های تاریخی سد قوسی در ایران است آن را به یکی از بهترین مکان های دیدنی طبس تبدیل کرده است. تاریخ دقیق ساخت این سد مشخص نیست، اما اغلب آن را به دوران شاه عباس نسبت می‌دهند. این سد می‌تواند یکی از بهترین جاهای دیدنی طبس باشد؛ سدی که به نازنک‌ترین و قدیمی ترین مشهور است.

  •  آدرس طاق شاه عباسی: 32 کیلومتری طبس، روستای خرو، مسیر جاده چشمه آبگرم مرتضی علی

موقعیت دقیق طاق شاه عباسی روی نقشه

طاق شاه عباسی.jpg
طاق شاه عباسی، نازک‌ترین سد قوسی جهان

سد کریت

یکی از جاذبه های طبس سد کریت است، این سد با ارتفاع 60 متر، بلندترین سد قوسی جهان تا اوایل قرن بیستم بوده است. هرچند امروز دسترسی گردشگران به این سد محدود شده است، اما در صورت امکان بازدید، شما شاهد یکی از شاهکارهای مهندسی ایرانی خواهید بود، به نحوی که اگر نامش را در فهسرت جاذبه های گردشگری طبس نیاوریم، کم لطفی بزرگی کرده‌ایم.

  • آدرس سد کریت: 60 کیلومتری طبس، جاده سد کریت

موقعیت دقیق سد کریت روی نقشه

سد کریت.jpg
سد کریت

اصفهک طبس

هر زمان که جاهای دیدنی طبس حرف زدیم، ناخودآگاه مجبور به اشاره به زلزله شدیم، روستای اصفهک هم تجربه ناخوشایندی از این حادثه داشت. به طوری که اهالی روستا آن را ترک کرده و در نزدیکی همان خرابه‌ها در روستای جدیدی ساکن شده‌اند، اما شرایط همیشه به یک شکل نمی‌ماند. امروز این روستا دوباره رونق گرفته است و تبدیل به یکی از جاذبه های گردشگری طبس برای علاقه‌مندان به نجوم شده است.

اصفهک از معدود مکان‌هایی است که در آن خبری از آلودگی نوری نیست. چراغ‌ها تنها داخل خانه‌ها را روشن می‌کند و بیرون از آن در شب‌ها به ویژگی زمانی که گروه‌های رصدی در روستا مستقر هستند، شاید بیشترین نوری که از گذرها ببینید، یک فانوس کوچک دستی باشد! یکی دیگر از دیدنی های دیدنی طبس در این روستا، رصد خانه کویری است که در سال های اخیر در این منطقه احداث شده است.

  • آدرس اصفهک: بخش دیهوک، روستای تاریخی اصفهک

موقعیت روستای افصفهک روی نقشه

اصفهک.jpg
روستای اصفهک در شب

جاهای دیدنی طبیعی طبس

بیشتر موارد بالا در دسته جاذبه‌های تاریخی طبس به شمار می‌آیند، اما طبس تنها یک نقطه تاریخی نیست و عمده شهرتش به طبیعت بی‌مثالش است. به‌ویژه اینکه فراموش نکنیم طبس جایی در میان دو مورد از بزرگترین کویرهای ایران یعنی کویر مرکزی و لوت قرار دارد که می‌توانید با تور کویرگردی از آن‌ها دیدن کنید. در ادامه به سراغ برخی از جاذبه‌های طبیعی طبس می‌رویم تا اگر به این شهر سفر کردید، دیدن این جاذبه های گردشگری طبس را فراموش نکنید.

بزرگترین کویر ایران کجاست؟

کال جنی طبس

با فاصله ۳۵ کیلومتری در شمال طبس به دره کال جنی می‌رسیم، جایی که به اندازه نامش عجیب و خارق‌العاده است و می‌توان نامش را در لیست مکان های دیدنی طبس قرار داد. این دره بر اثر عبور سیلاب‌ها به وجود آمده است. اما درمورد اینکه چرا به آن کال جنی می‌گویند (کال به معنی دره حاصل از فرسایش آب) قصه‌های فراوانی وجود دارد!‌ برخی، علت آن را ناپدید شدن چند نفر در دره در زمان‌های گذشته می‌دانند، عده دیگری این نام را به ظاهر عجیب و وهم‌انگیر این دره ربط می‌دهند. البته خانه‌های گبری (حفره‌هایی دستکند در دل کوه و محل زندگی،‌ عبادتگاه یا پناهگاه برخی از مردم در زمان ساسانی در زمان ساسانی به زرتشتیان گبر می‌گفتند) هم علت دیگری است که این نام را روی کال جنی گذاشته‌اند.

کال جنی در دامنه کوه‌های شرق طبس واقع شده است، جایی که روستای فشاه آغاز می شود. هرچند که بیشتر داستان‌های مربوط به این دره از دل افسانه‌ها برآمده، اما به دلیل مسیرهای گمراه‌کننده، چاه‌ها و تونل‌های عمیق توصیه می‌شود که در روشنایی روز به آن جا سر بزنید که از نظر داستان‌هایی که درموردش وجود دارد، یکی از عجیب‌ترین دیدنی های طبس محسوب می‌شود.

  • آدرس کال جنی طبس: جاده طبس‌بشرویه، دوراهی استخرشاعر، روستای فشاه

موقعیت دقیق کال جنی طبس در نقشه

kal jeni.jpg
نمایی از کال جنی طبس

روستای ازمیغان

روستای ازمیغان یکی دیگر از مکان های دیدنی طبس است که در 40 کیلومتری این شهر قرار دارد و شما را با یکی از عجایب این روزگار آشنا می‌کند. کشت برنج آن هم در بیایانی‌ترین اقلیم ایران. در واقع ازمیغان روستای سرسبزی است که به لطف روخانه دائمی‌اش کمبود آب ندارد و دقیقاً تفاوت دیگر روستاهای کویری وجود همین رود دائمی است.

از بدو ورود به روستای ازمیغان، شما زمین‌های کشاورزی و شالیکاری را می‌بینید، اغلب مردمانش یا به دامپروری مشغولند یا اهل کشاورزی هستند. از جالب‌ترین تصاویری که در روستا مشاهده می‌کنید وجود درختان نخل خودرو در کنار شالیزار است! این روستا جزو شناخته‌شده‌ترین جاهای دیدنی طبس است،‌ اما به جز ظاهر روستا جاهای دیدنی دیگری هم وجود دارد.‌ تخت عروس و آبشار قدمگاه از جمله این جاهای دیدنی هستند.

  • آدرس روستای ازمیغان: 40 کیلومتری شمال‌شرق طبس، جاده ازمیغان

موقعیت روستای ازمیغان روی نقشه

ازمیغان.jpg
روستای ازمیغان از بهترین جاذبه های طبس

چشمه آبگرم مرتضی علی

اینجا یکی از جاذبه های گردشگری طبس است که در روستای خرو قرار دارد. اگر تصور می‌کنید قرار است با یک آبگرم معمولی روبه‌رو شوید، سخت در اشتباهید. شما برای قدم برداشتن در این چشمه، باید از میان یک دره عبور کنید. به دلیل میزان بالای املاح و مواد معدنی، در یک مسیر حدود 300 متری در سمت چپ آب سرد و در سمت دیگر آب گرم قرار گرفته و اختلاف دمای این قسمت حتی به ده درجه هم می‌رسد. این چشمه آبگرم یکی از دیدنی های طبس محسوب می‌شود که بسیار محبوب است؛ بنابراین اگر با تور طبیعت‌گردی به این شهر سفر کردید، می‌توانید آن بازدید کنید.

  • آدرس چشمه آبگرم مرتضی علی: روستای خرو علیا، جاده چشمه مرتضی علی

موقعیت دقیق چشمه آب‌گرم مرتضی علی

مرتضی علی.jpg
چشمه مرتضی علی طبس

کویر حلوان

مگر می‌شود به کویر مرکزی ایران بیایید و رمل شنی نبینید؟ در قسمت‌های مختلفی از منطقه طبس شما بیابان‌هایی با پوشش‌های مختلف می‌بینید! اما اگر دوست دارید به سراغ رمل‌های بلند شنی بروید، روستای حلوان در طبس مشهد جای مناسبی است. برخی از مردم این منطقه را به نام طبس مشهد می‌شناسند.

اغلب افراد برای لذت بردن از کویر در این مناطق به سراغ کویر مصر می‌روند و حتی در نقشه هم به دنبال کویر مصر طبس می‌گردند. اما هر چند این کویر در فاصله کمی از طبس قرار دارد، متعلق به این شهرستان نیست. در طبس کویر حلوان با طبیعتی بکر انتظار شما را می‌کشد به‌نحوی که می‌توان نام آن را در لیست جاذبه های گردشگری طبس قرار داد. به یاد داشته باشید، کویر برای افرادی که با آن آشنا نیستند، خطرات فراوانی دارد؛ بنابراین برای رفتن به کویر حلوان حتما از راهنمایان محلی کمک بگیرید.

  • آدرس کویر حلوان: 90 کیلومتری شمال‌غربی طبس، جاده طبس تهران اصفهان، خیابان هودار، روستای حلوان

موقعیت دقیق کویر حلوان

Halvan.jpg
کویر حلوان

روستا و پناهنگاه حیات وحش نایبندان

روستای نایبند یکی از جاهای دیدنی طبس به معنای واقعی است. پس از گشت در جاذبه‌های تاریخی، نوبت به روستای خوش آب و هوای نایبند می‌رسد. روستایی که به یمن وجود قنات در آن می‌توانید شاهد باغ‌های مرکبات و نخل و توت باشید. این طبیعت دیدنی، مختص روستا نیست و در فاصله کمی از آن یکی دیگر از دیدنی های طبس یعنی منطقه پناهگاه حیات وحش نایبندان آغاز می‌شود. نایبندان به دلیل وجود گونه‌های مختلف جانوری و گیاهی یکی از زیباترین پناهگاه‌های حیات وحش ایران است. اما نکته دیگری که به آن اهمیت بیشتری می‌دهد، این است که این پناهگاه یکی از زیستگاه‌های یوزپلنگ آسیایی است.

  • آدرس نایبندان: در فاصله 400 کیلومتری از شهر طبس قرار گرفته است. برای رسیدن به آن می توانید جاده طبس- راور استفاده کنید.

موقعیت دقیق پناهگاه حیات وحش نیابندان روی نقشه

یوزپلنگ.jpg
یوزپلنگ در پناهگاه حیات وحش نایبندان

جاهای تفریحی طبس

طبس فقط شهری تاریخی نیست و در آن علاوه‌بر جاهای دیدنی متنوع، اماکن تفریحی مختلفی هم وجود دارد که می‌توانید در کنار خانواده از آن‌ها لذت ببرید. به همین علت در این قسمت از مطلب، به سراغ معرفی چند تا بهترین جاهای تفریحی طبس رفته‌ایم تا اگر به این شهر سفر کردید، به آن‌ها هم سری بزنید.

مجتمع تجاری‌تفریحی الماس

برای معرفی نخستین عنوان از جاهای تفریحی طبس، چه جایی بهتر از مجتمع تجاری‌تفریحی الماس طبس! این مرکز مجموعه‌ای از تفریحات مختلف را شامل می‌شود. از سالن بیلیارد و پینگ‌پنگ گرفته تا شهربازی سرپوشیده همه در مجمع تجاری‌تفریحی الماس طبس قرار گرفته است و این محل را به یکی از بهترین جاهای تفریحی طبس تبدیل کرده است. درضمن شما در این مجموعه علاوه‌بر تفریح می‌توانید در مغازه‌ها و فروشگاه‌های آن به خرید بپردازید و اگر هم انرژیتان تمام شد، می‌توانید در کافی‌شاپ و فودکودت مجتمع به خوردوخوراک هم بپردازید و در کنار خانواده از گردش در این مجتمع لذت ببرید.

  • ساعت کاری مجتمع تجاری‌تفریحی الماس طبس: از 9 صبح تا 1:30 بعدازظهر؛ 6 عصر تا 11:45 شب
  • ساعت کاری شهربازی مجتمع تجاری‌تفریحی الماس طبس: از 6:30 عصر تا 11:30 شب
  • صفحه اینستاگرام مجمتع تجاری‌تفریحی الماس طبس: tabas_almas1@
  • آدرس مجتمع تجاری‌تفریحی الماس طبس: خیابان امام‌خمینی

موقعیت مجتمع تجاری‌تفریحی الماس

Almas Mall Tabas.jpg
مجمتع الماس، از جاهای تفریحی طبس
ShareBazi Almas Mall Tabas.jpg
شهربازی مجتمع تجاری‌تفریح الماس طبس

شهربازی سرزمین رنگین‌کمان

این شهربازی برخلاف مورد قبلی، یک شهربازی روباز است که شامل وسایل‌های مختلف تفریحی مانند ماشین برقی، ترامپولین، آب‌نما، قایق‌سواری کودکان و... می‌شود. شهربازی سرزمین رنگین‌کمان یکی از جاهای تفریحی طبس است که می‌توانید همراه با تمامی اعضای خانواده به‌ویژه کودکانتان از آن لذت ببرید.

  • ساعت کوری شهربازی سرزمین رنگین‌کمان: همه‌روزه از غروب آفتاب تا ۱۲ شب
  • صفحه اینستاگرام شهربازی سرزمین رنگین‌کمان: ranginkaman_tbs@
  • آدرس شهربازی سرزمین رنگین‌کمان: پارک شهدای گمنام، بالاتر از گلزار شهدا

موقعیت دقیق شهربازی سرزمین رنگین‌کمان

Sarzamine RanginKaman.jpg
شهربازی سرزمین رنگین‌کمان، از جاهای تفریحی طبس

تور طبس با لست‌سکند

اگر بعد از خواندن این مطلب مشتاق شده‌اید که به این شهر زیبا سفر کنید و مکان های دیدنی طبس را از نزدیک ببینید یا اینکه علاقه به کویرگردی دارید و شهر کویری طبس را تازه کشف کردید، می‌توانید با مراجعه به قسمت تور وبگاه لست‌سکند، تور طبس را از میان گزینه‌های موجود انتخاب کنید و با امکاناتی که هر تور در اختیارتان قرار می‌دهد از سفرتان به این شهر نهایت لذت را ببرید.

سخن آخر

هرچند که اغلب مسیر رسیدن به طبس می‌تواند طولانی و حتی خسته کننده باشد، اما دیدن جاذبه های شگفت‌انگیزی که هر کدام در نوع خود استنثایی محسوب می‌شوند، ارزش این مسافت طولانی را دارد. ما در اینجا از روستاهای سرسبز و هوای خوش و جاهای دیدنی طبس گفتیم. اما فراموش نکنید، که نام طبس از نام تاریخی همین منطقه یعنی تبس به معنی گرما، گرفته شده است. بنابراین خود را برای سفر به یک اقلیم گرم و خشک آماده کنید.

و آخرین نکته، همانطور که گفتیم در این منطقه و جاده‌های منتهی به آن، زیستگاه جانوران کمیاب یا حتی در در خطر انقراض (مانند یوزپلنگ آسیایی است) بنابراین اگر با خودرو به این مناطق می روید به تابلوها و همین‌طور سرعت مجاز توجه داشته باشید.

حسین نادری
حسین نادری

مهندس نرم‌افزاری خسته از کُدزنی هستم که عاشق سینماست و فیلم‌نامه‌نویسی می‌کند. مدتی‌ست که به دنیای تولید محتوا قدم گذاشته‌ام و نوشتن در لست‌سکند کار هر روز من شده است. نوشتن برای لست‌سکند به من این فرصت را می‌دهد تا با واژه‌ها به گوشه‌گوشه دنیا سفر کنم و تجربه‌های تازه‌ای به دست آورم. پس، نوشتن شد فصل مشترک مهندسی، فیلم‌نامه‌نویسی و تولید محتوای گردشگری؛ چیدن و مهندسی‌کردن هنرمندانه واژه‌ها کنار هم و کشف دنیاهای جدید.