مهمترین فستیوال های استانبول + زمان و مکان برگزاری

4.6
از 5 رای
تورهای ایرانگردی لست‌سکند - جایگاه K دسکتاپ
معروفترین فستیوال های استانبول را بشناسید
19 آذر 1401 08:00
0

انتخاب زمان سفر به استانبول فقط به وضعیت آب‌وهوا و ارزانی قیمت سفر محدود نیست، بلکه مراسمی که در تقویم سالانه استانبول جا خوش کرده‌اند نیز اهمیت بسیاری دارند و در بسیاری از مواقع قابلیت تبدیل شدن به تنها هدف سفر گردشگران به استانبول را دارند.  

 خبر خوش این است که فستیوال های استانبول، فقط به یک فصل و چند ماه خاص محدود نیستند، بلکه در سراسر سال مراسم مختلفی در این شهر در جریان است و حتی برخی از آن‌ها در زمان نزدیک به هم برگزار می‌شوند. در این مطلب از لست سکند قرار است 10 فستیوال معروف استانبول را به شما معرفی کنیم و به جزئیات مختلفی مثل تاریخ برگزاری و موضوع این فستیوال‌ها می‌پردازیم تا اگر قصد دارید تور استانبول را در چنین وقت‌هایی تهیه کنید، در جریان اطلاعاتش قرار بگیرید.

07.jpg

1. فستیوال تولیپ در استانبول

شاید اگر بخواهیم نمادی‌ترین فستیوال استانبول را نام ببریم، هیچ نامی توان رقابت با فستیوال تولیپ استانبول را نداشته باشد. این فستیوال تقریبا 3 هفته به طول می‌انجامد و در آن مردم شکوفایی گل‌های لاله استانبول را جشن می‌گیرند. این گل در جلگه‌های وسیع و بی‌درخت آسیا می‌روید و در زمان امپراطوری عثمانی، کاشت آن جنبه مهمی در فرهنگ و تمدن استانبول داشت.

اگر قرار است در فصل بهار از استانبول دیدن کنید، کافی است به پارک‌های این شهر بروید تا شاهد جنب‌وجوش مردم در این فستیوال باشید. اما در بین تمام پارک‌های این شهر، پارک سلطان احمد تقریباً بهترین موقعیت برای تماشای فستیوال تولیپ است زیرا در چشم‌اندازهای این پارک زمینه‌ای از مساجد استانبول نیز دیده می‌شود. 

  • تاریخ فستیوال تولیپ در استانبول: تاریخ دقیقی ندارد اما معمولا در دو ماه اول بهار برگزار می‌شود
  • محل برگزاری فستیوال تولیپ در استانبول: پارک‌های استانبول
فستیوال تولیپ - Copy.jpg
تولیپ، بهترین فستیوال استانبول

2. فستیوال بین‌المللی موسیقی استانبول

فستیوال موسیقی استانبول یک فستیوال بین‌المللی است که هر ساله جهت رونمایی از زیبایی‌های موسیقی ترکیه و تمام کشورهای جهان برگزار می‌شود. این فستیوال اولین بار در سال 1973 به دنیای فستیوال های استانبول وارد شد و حدود نیم قرن است که محبوب و محبوب‌تر می‌شود. فستیوال استانبول توسط مؤسسه فرهنگ و هنر شهر اجرا می‌شود و در بسیاری از کوچه‌ها و خیابان‌های استانبول مراسم آن را خواهید دید اما اگر به دنبال مکان‌هایی هستید که پرشورترین حالت این فستیوال را در آن تماشا کنید، باید به ایاایرنه یا موزه باستان‌شناسی استانبول سر بزنید.

هدف اولیه این فستیوال، تلفیق هنرهای موسیقی بود، اما امروزه فقط روی اجرای موسیقی تأکید دارد. بهتر است اشاره کنیم که فستیوال موسیقی استانبول در حال حاضر بر موسیقی‌های کلاسیک اروپایی و اجراهایی مثل باله، اپرا و تکنیک‌های موسیقی سنتی تمرکز دارد. بنابراین اگر از این شاخه‌ها سررشته دارید یا به آن علاقه‌‌مندید، این فستیوال را از دست ندهید. برای شرکت در چنین فستیوال هایی، انتخاب تور بک هفته‌ای استانبول می‌تواند گزینه مناسبی باشد.

  • تاریخ فستیوال موسیقی استانبول: تاریخ دقیقی ندارد اما معمولاً بین ماه‌های خرداد و تیر برگزار می‌شود
  • محل برگزاری فستیوال موسیقی استانبول: پارک‌ها و مناطق تاریخی شهر

قیمت‌های تور 7 شب استانبول

فستیوال استانبول.jpg
فستیوال موسیقی استانبول

3. فستیوال بین‌المللی فیلم استانبول

فستیوال بین‌المللی فیلم نیز یکی از بهترین فستیوال های استانبول است که محتویاتش به موازات فستیوال موسیقی استانبول پیش می‌رود و مثل مورد قبلی، توسط مؤسسه فرهنگ و هنر این شهر برگزار می‌شود. جالب است بدانید حدود 30 سال از اولین شکل‌گیری فستیوال فیلم استانبول می‌گذرد، به همین دلیل عنوان «قدیمی‌ترین فستیوال فیلم ترکیه» به آن تعلق دارد.

در این سال‌ها پیشرفت این فستیوال استانبول روزافزون بوده است و اخیراً ژانرهای بسیار متنوعی را از کارگردانان و فیلم‌سازان سراسر جهان شامل می‌شود. اگر فیلم‌باز هستید و شیفته هنر خلاقانه فیلم‌سازی، این فستیوال را از دست ندهید، زیرا در این فستیوال احتمالاً افراد برجسته سینمایی ترکیه و کشورهای دیگری را خواهید دید.

  • تاریخ برگزاری فستیوال فیلم استانبول: فروردین
  • محل برگزاری فستیوال فیلم استانبول: سینماهای سراسر شهر
فیلم - Copy.jpg
فستیوال فیلم استانبول

4. فستیوال بین‌المللی رقص در استانبول

در بین تمام فستیوال های استانبول، این مورد بیشترین تنوع را دارد و تقریباً هر گردشگری با هر سلیقه‌ای آن را می‌پسندد. در این جشنواره بیش از 4 هزار هنرمند از سراسر جهان به استانبول می‌آیند و مراسم شادی را در هفت روز برپا می‌کنند. برخلاف بسیاری از فستیوال‌های رقص که فقط برای سلیقه‌های خاص مناسب هستند، این فستیوال دامنه وسیعی از رقص‌های محلی، سنتی، هنری و مدرن را در بر می‌گیرد. اگر به دنبال فستیوال سایکو در ترکیه هستید فرصت شرکت در این فستیوال را از دست ندهید.

  • تاریخ فستیوال بین‌المللی رقص استانبول: معمولاً در ماه اسفند
  • محل برگزاری فستیوال رقص در استانبول: هتل پولان و مرکز اجلاس
maxresdefault.jpg
رقص محلی در فستیوال رقص استانبول

5. فستیوال هیدیرلز در استانبول

مردم استانبول نیز مثل مردم بسیاری از شهرهای جهان، فصل بهار را آغازی برای نشاط و شادی می‌دانند از این‌ رو بهار دوستان، هیدیرلز را بهترین فستیوال استانبول معرفی می‌کنند. در این فستیوال از آهنگ و رقص گرفته تا انواع غذای محلی استانبول برای پذیرایی از گردشگران آماده می‌شود. این فستیوال در هر گوشه و کنار ترکیه مراسم خاص خودش را دارد؛ برای مثال در برخی از شهرها آتش‌بازی هم به هیدیرلز اضافه شده است اما این مورد در هیدیرلز استانبول کمی دور از انتظار است.

در استانبول، هیدیرلیز معمولاً در کنار منابع طبیعی آب برگزار می‌شوند، زیرا اعتقاد مردم شهر بر این است که اگر در این روز آبتنی کنند، سلامتی و پاکی به دست خواهند آورد. اگرچه هیدیرلز استانبول توسط دولت برگزار و مدیریت می‌شود اما در بسیاری از نقاط شهر مراسم کاملاً سنتی و بومی نیز دیده می‌شود.  

  • تاریخ فستیوال هیدیرلز استانبول: اواسط اردیبهشت (6 می)
  • محل برگزاری فستیوال هیدیلز در استانبول: نقاط مختلف شهر، خصوصاً در نزیکی آب‌های شهر
هیدیلز - Copy.jpg
فستیوال هیدیرلز در استانبول

6. فستیوال قهوه استانبول

حال‌وهوای فصل پاییز همه را به سمت کافه و قهوه روانه می‌کند. شهر استانبول نیز در این فصل سه روز را به نوشیدنی فوق محبوب جهان، یعنی قهوه اختصاص داده است. در این فستیوال، هر نوع قهوه‌ای را که بخواهید، خواهید یافت. جدا از نوشیدن قهوه، شرکت‌کنندگان این فستیوال می‌توانند در کارگاه‌های مختلف و انواع سمینار شرکت کنند. علاوه بر آن، اجرای موسیقی زنده و برپایی نمایشگاه‌هایی به مضمون قهوه، از جذابیت‌های این فستیوال هستند. البته فراموش نکنید که برخلاف بسیاری از فستیوال های استانبول که رایگان هستند، برای شرکت در این فستیوال باید از قبل برای خرید بلیط اقدام کنید.

  • تاریخ فستیوال قهوه استانبول: معمولاً در ماه مهر
  • محل برگزاری فستیوال قهوه در استانبول: پارک کوچوک چیفتلیک
فستیولا قهوه - Copy.jpg
اجرای موسیقی در فستیوال قهوه استانبول

7. فستیوال بین‌المللی جاز در استانبول

تا اینجای کار حتماً به این نتیجه رسیده‌اید که تعداد قابل‌ توجهی از فستیوال های استانبول به موسیقی و جشن‌وپایکوبی ارتباط دارند. فستیوال بین‌المللی جاز استانبول یکی از اعضای مهم فستیوال‌های بین‌المللی جاز است که تاکنون بسیاری از هنرمندان مطرح این موسیقی در آن شرکت کرده‌اند.

تاریخ فستیوال جاز استانبول به سال 1984 مربوط است. در سال‌های اول، این فستیوال بخشی از «فستیوال استانبول» بود اما حدود 2 سال بعد، به طور کامل جایگاه خودش را در فستیوال های استانبول تثبیت کرد. کنسرت‌های فستیوال جاز استانبول در موقعیت‌های مختلفی که اغلب از جاهای دیدنی استانبول هستند، برگزار می‌شود.

  • تاریخ فستیوال جاز استانبول: معمولاً در تیرماه
  • محل برگزاری فستیوال جاز در استانبول: مناطق و جاذبه‌های تاریخی استانبول
EJ005WEB.jpg
فستیوال جاز استانبول

8. فستیوال بین‌المللی غذای استانبول

فستیوال غذای استانبول توسط فدراسیون آشپزان و سرآشپزان ترکیه برگزار می‌شود و بین تمام فستیوال‌های غذایی که در ترکیه برگزار می‌شوند، بزرگ‌ترین مورد است. ناگفته نماند که این فستیوال با همکاری انجمن بین‌المللی جامعه سرآشپزان برپا می‌شود. سرآشپزان کشورهای مختلف در این فستیوال با یکدیگر رقابت می‌کنند و هدف اصلی از راه‌انداختن این مراسم، مقایسه و ترکیب هنر آشپزی ترکیه و سایر کشورها است. هر سال حدود 25 کشور در این رقابت‌ها شرکت می‌کنند و هزاران سرآشپز و بازدید کننده به این فستیوال دیدنی می‌آیند.

  • تاریخ برگزاری این فستیوال: معمولاً در ده روز اول ماه سپتامبر (شهریور)
  • محل برگزاری فستیوال بین المللی غذای استانبول: منطقه بیوک چکجمه
b_shtastliveca-istanbul-gastronomy-festival-00009.jpg
نمایندگان کشورهای مختلف در فستیوال غذای استانبول

9. فستیوال خرید استانبول

آغاز این جشنواره از سال 2011 رقم خورد. بعد از فستیوال خرید دبی و سنگاپور، فستیوال خرید استانبول سومین رتبه را از نظر جلب توجه گردشگران دارد. در زمان برگزاری این فستیوال، فروشگاه‌های مدرن و بازارهای سنتی استانبول تخفیف‌های چشمگیری را ارائه می‌دهند و جاذبه‌های گردشگری مختلفی مثل موسیقی زنده خیابانی و سرو غذاهای محلی نیز وارد عمل می‌شود. برخلاف بسیاری از فستیوال های استانبول که در طول سال فقط یک‌بار برگزار می‌شود، این برنامه چند بار برپا می‌شود و برای اطلاع از زمان دقیق آن بهتر به وبسایت رسمی فروشگاه‌های بزرگ استانبول سر بزنید.

  • تاریخ فستیوال خرید استانبول: معمولاً در اواخر هر فصل
  • محل برگزاری فستیوال خرید استانبول: در بیشتر فروشگاه‌ها و بازارهای استانبول

حراجی‌های استانبول

Istanbul-Shopping-Festival-2020-3.jpg
فستیوال خرید استانبول در بازارهای سنتی شهر

10. فستیوال عروسک استانبول

یکی از فستیوال های استانبول که در زمینه‌ فرهنگی‌سنتی برگزار می‌شود، فستیوال عروسک این شهر است. این جشنواره از سال 1998 آغاز به کار کرد و هدف اصلی‌اش معرفی صنایع‌دستی و سنت عروسک‌بازی ترکیه به جهان بود. نمایش‌های این فستیوال هر سال کیفیت بیشتری به خود می‌گیرد. تا امروز بیش از 300 گروه نمایشی با حدود 2500 عروسک‌گردان، نمایش‌های این فستیوال فرهنگی را به عهده گرفته‌اند.

بد نیست اشاره کنیم که در این فستیوال استانبول، گروه‌هایی از چین، روسیه، فرانسه و... نیز نمایش‌های خیمه شب بازی اجرا می‌‎کنند؛ ضمن این‌که شرکت‌کنندگان فستیوال عروسک می‌توانند در کارگاه‌های آموزشی ساخت عروسک شرکت کنند.

  • تاریخ فستیوال عروسک استانبول: ماه‌های مهر و آبان (اواخر اکتبر تا اواسط نوامبر)
  • محل برگزاری فستیوال عروسک استانبول: بی‌اغلو و بشیکتاش
Girls
عروسک‌های کشورهای شرقی در فستیوال عروسک استانبول

سخن آخر

فستیوال های استانبول علاوه بر کاربرد گردشگری و فرهنگی، برای ارتقاء هنر ترکیه و معرفی بیشتر سنت‌های این کشور طراحی شده‌اند. با خواندن این مطلب، حتماً دریافته‌اید که فستیوال‌های استانبول به طور کلی در دو زمینه سنتی و مدرن برگزار می‌شود و برخی از آن‌ها تلفیقی از این دو هستند. در برخی از جشنواره‌های موسیقی استانبول، ردپایی از فستیوال سایکو در ترکیه نیز دیده می‌شود که برای جوان‌ترها جذاب‌تر است. اگر سابقه شرکت در هر یک از فستیوال‌های متن را داشته‌اید می‌توانید تجربیات خود را از طریق قسمت نظرات با سایر کاربران لست سکند به اشتراک بگذارید.

 

تألیف: تیم نویسندگان لست‌سکند

میثم زهره‌وند
میثم زهره‌وند

اشتباه نکنید! تولید محتوا و نویسندگی کار من نیست؛ بلکه تفریحم محسوب می‌شود. چندسالی سرگرم ترجمه و نویسندگی بودم، تا اینکه این مهارت‌ها را به دنیای دلچسب سفر کشاندم و کارم را تبدیل به تفریحی کردم که هیچ وقت برایم خسته کننده نمی‌شود. جدا از سفر، هر چیزی که رنگ‌وبوی تولید و خلاقیت داشته باشد، روحم را تازه می‌کند.