مجموعه گنجعلی خان (کرمان) Ganjali Khan-complex

4.7
(از 7 نقد و بررسی)

درباره مجموعه گنجعلی خان (کرمان)

نوشتن نقد و بررسی

مجموعه گنجعلی خان یکی از زیباترین آثار دوران صفوی است که به یادگار مانده است. میدانی در وسط بافت قدیم کرمان،در اطراف آن بازار، حمام،کاروانسرا، آب انبار و مسجد و ضرابخانه قرار گرفته،و در یک طرف میدان حجره های تجاری،و در سه طرف دیگر آن بازار بزرگ کرمان که می توان گفت طولانی ترین راسته بازار در ایران است.این میدان هم به لحاظ معماری بی‌شباهت به میدان نقش جهان اصفهان و میدان امیرچخماق یزد نیست. هر قسمت این بازار زمان یکی از فرمانروایان حکومتی ساخته شده به همین خاطر گذر 600 سال تاریخ با قدم زدن در آن مشاهده خواهیم کرد.

به حمام می‌رویم، سردر حمام که شامل موضوعات طبیعت‌گرا و خیالی از نقاشی‌های عامیانه می‌باشد، آجرهای ساده و نیلی، حاشیه‌ای از سنگ مرمر، مقرنس بندی، نمای بیرونی سردر حمام را تشکیل می‌دهند.نور فضاهای حمام،از سقف تأمین شده، طوری که نورگیرها معمولاً در مرکز یا دورادور سقفها جای گرفته‌اند.کاشیهای معرق و هفت رنگ و کاشیهای خشتی، با تصویر انسانی از ویژگی‌های این حمام است.تعدادی از این نقاشی ها مربوط به دوره صفوی و بخشی دیگر مربوط به عصر قجری می باشد.

روانه کاروانسرا که در مقاطعی از زمان مدرسه بوده است، ساختمانی دو طبقه با حیاطی با صفا و تزیینات بنا از آجر و کاشی است، وجه تمایز این بنا نسبت به دیگر بناهای صفوی ظرافت در نقوش و تنوع آنها می‌باشد، که شامل نقش های انسانی و حیوانی و گیاهی و نقوش هندسی متفاوت  و الهام از هنر شرق و غرب می‌باشد.اکثر کاشی کاری‌های کاروانسرا معرق کاری در کنار آجرکاری است، و برجسته ترین تزیین این بنا کتیبه خط ثلث با امضای رضا عباسی نقاش و خطاط مشهور دوران صفوی است.این مکان در حال حاضر به دانشگاه هنر کرمان تغییر کابری داده است

آب انبار در ضلع غربی میدان با تزیینات کاشی کاری دوران صفوی که کاربری آن در آن زمان شربتخانه بوده و همچنین تامین کنننده آب شُرب شهر و کسبه بازار بوده است، که به دستور علیمردان خان پسر گنجعلی خان معماری استاد عبدالله احداث شده است. را می‌بینیم.

سپس برای دیدن ضرابخانه به ضلع شمالی میدان میرویم،ضرابخانه که امروزه به موزه سکه تبدیل شده است،معماری بسیار زیبایی دارد، دیوارهایی که با آجر منقش شده و گج‌بری شده،حوضی مربع که درست در موزه قرار دارد نور پردازی چشم نوازی می شود توسط گنبد بلند سقف و عمارت کلاه فرنگی که روی آن قرار دارد.دیدن این موزه خالی از لطف نیست.

در ضلع شمال شرقی میدان، مسجد کوچک گنجعلی خان با هنرو معماری و شکوه زیباییش خودنمایی می کند، به بازدید این مسجد می‌رویم. محمد معمار یزدی معمار این مسجد بود، وی برای اینکه نشان دهد همیشه در قالب بزرگ  نباید زیبایی ها را به تصویر کشید و می شود در قالب یک مجموعه کوچک هم زیبایی ها را ترسیم و به تاریخ عرضه کرد این مسجد را با این وسعت کوچک بنا کرد.از ایوان مسجد وارد راهرویی باریک می شویم، در بَدو  ورود از این راهروی تنگ، باور این زیبایی شاید برای ما غیر قابل تصور باشد، اما وقتی به شبستان می رسیم، دیدن گنبدی با 12 نورگیر و فضایی بسیار روشن داخل مسجد و تزیینات دیوارها و گچ بری ها و  مقرنس کاری و محرابی با لوح ممرین و طرح گلدانی که روی آن حک شده، این فرضیه محمد معار را تصدیق می کند که می شود  دنیایی از معماری و شکوه و زیبایی را در فضایی به مساحت 27 در 25 ؛یعنی فضایی 5 متر و 45 سانتی متر در 5 متر، به رخ کشید.

مجموعه گنجعلی خان چون شمل بازار- حمام- کاروانسرا- آب انبار –ضرابخانه و مسجد است، زمان در اختیار مسافر است.

 

نوع جاذبه
بناهای باستانی
موزه های تخصصی
موقعیت
کرمان
پیشنهاد کاربران
%100 از 7 رای
رتبه در کرمان
6 از 123 جاذبه
این مسافت به صورت خط مستقیم در نظر گرفته شده است

اطراف مجموعه گنجعلی خان (کرمان)

رستوران های اطراف
چایخانه وکیل کرمان
167m
ساندویچ تیموری
578m
رستوران همیشه بهار
1km
سفره خانه هزار و یک شب
1km
هتل های اطراف
هتل سنتی شهباز
1.4km
هتل کرمان کرمان
2.8km
جاذبه های اطراف
ضرابخانه گنجعلی خان (موزه سکه)
29m
بازار تاریخی گنجعلی خان
37m
کاروانسرای گنجعلی خان
49m
حمام گنجعلی خان
57m
مراکز مهم شهر
فرودگاه بین المللی آیت الله هاشمی رفسنجانی کرمان
12.4km
افزودن نقد و بررسی
نوشتن نقد وبررسی
افزودن تصویر
افزودن تصویر
ليدا
نوشته شده در 06 خرداد 1400

مجموعه گنجعلی خان کرمان

5
بیشتر
هادی انصاری
نوشته شده در 23 بهمن 1398

میدان گنجعلی خان کرمان مرکز مجموعه تاریخی گنجعلی خان متعلق به دوره صفوی

4
بیشتر
Samira_1990
نوشته شده در 03 بهمن 1398

مجموعه گنجعلی خان کرمان

4
بیشتر
سیده فاطمه شهرستانی
نوشته شده در 18 آذر 1398

مجموعه گنجعلی خان

5
بیشتر
مریم رجایی
نوشته شده در 12 شهریور 1398

چهارسوق گنجعلی خان

5
بیشتر
امید خدایاری
نوشته شده در 07 فروردین 1398

مجموعه گنجعلی خان

5
بیشتر
Amin
نوشته شده در 28 آذر 1397

حمام گنجعلی خان

5
بیشتر
آیا شما صاحب این کسب و کار هستید؟
برای پاسخ به نظرات، بروزرسانی اطلاعات و موارد دیگر مالکیت خود را به ثبت برسانید و پنل اختصاصی خود را از ما دریافت کنید.