قلعه بیاضه (کویر مصر) Biazeh castle

5
(از 2 نقد و بررسی)

درباره قلعه بیاضه (کویر مصر)

نوشتن نقد و بررسی

از گرمه تا بیاضه حدودا 30 دقیقه راه است، ولی نکته جالبی که از نظر جغرافیایی وجود دارد تمام مناطق نام برده در مصر جز استان اصفهان است، ولی روستای بیاضه جز استان یزد تعریف می شود. ارگ بیاضه  یا قلعه بیاضه قدمتی حدود سه هزار سال دارد، این بنای سا‌سانی هم مانند دیگر دژها هم کاربری مسکونی داشه و هم کاربری دفاعی که در دو طبقه روی زمین و دو طبقه زیر زمین ساخته شده است، راهروهایی پیچ در پیچ ، اتاق های کوچک بسیار و چاه های عمیق دارد. معماری این دژ با چنان هوشمندی و زکاوت و ظرافتی ساخته شده است که جا به جایی و تهویه هوا حتی در طبقات زیرین هم بسیار مناسب است. ویژگی دیگر این قلعه ، مستحکم بودن و تسخیر ناپذیر بودن آن است، به دلیل خندقی به عمق 7 تا 13 متر و چهار برج بلند برای دیده بانی در اطراف دژ تا دیده بان ها بتوانند از دور حمله اشرار و راهزن ها را ببینند و به مردم خبر بدهند. در دژ بیاضه، صدها اتاق وجود دارد که به صورت دالان ساخته شده است. بعضی از اتاق ها یک متری هستند و بعضی دو متری و تعداد کمی از اتاق ها هم 6 متری. حدود 700 اتاق را در این دژ 7 طبقه وجود داشته. روزی روزگاری این اتاق ها محل زندگی 2500 نفر در موقعیت های بحرانی مثل حمله راهزنان بوده اند.قلعه باستانی بیاضه در دوره اسماعیلیان یکی از پایگاه های طرفداران حسن صباح بود، نمونه ای از دژهای مناطق کویری و مجموعه ای خشتی است. از تجهیزات داخل قلعه چاه‌های متعدد، کانال داخلی خندق، آسیاب‌های دستی و سه میدانگاه است. وسایل درون این دژ قدمتی بیش از یک قرن دارند، اینجا پر است از کوزه و الک هایی از روده گوسفند و ابزار فرشبافی و رنگرزی....

طبق گفته ناصرخسرو در سفرنامه ارزشمندش، در گذر از راه نائین به طبس در روستای بیاضه اقامت داشته و از این مکان به نام قلعه کهن یاد کرده است. و دعوت به بازدید این قلعه باستانی کرده است.

به قلعه بیاضه نارنج قلعه یا نارین قلعه هم می گویند.

در این روستا قناتی وجود دارد که در زمستان و تابستان جاری است که انگیزه و شور زندگی مردم این روستا‌ست، به گفته خود مردم بیاضه.

در کنار قلعه هم بازار و مسجد و حسینیه و درخت زیتون هزارساله وجود دارد.

قلعه بیاضه اثریست که در سال 1380 در فهرست آثار ملی کشور قرار گرفته است.

 

نوع جاذبه
روستا و دهکده
پیشنهاد کاربران
%100 از 2 رای
رتبه در خور و بیابانک
4 از 10 جاذبه
این مسافت به صورت خط مستقیم در نظر گرفته شده است

اطراف قلعه بیاضه (کویر مصر)

رستوران های اطراف
هتل های اطراف
جاذبه های اطراف
مراکز مهم شهر
افزودن نقد و بررسی
نوشتن نقد وبررسی
افزودن تصویر
افزودن تصویر
کامران یزدان پناه
نوشته شده در 10 فروردین 1402

دژی مستحکم در کویر

5
بیشتر
هادی انصاری
نوشته شده در 20 بهمن 1398

قلعه یا ارگ کهن روستای بیاضه در چند طبقه

5
بیشتر
آیا شما صاحب این کسب و کار هستید؟
برای پاسخ به نظرات، بروزرسانی اطلاعات و موارد دیگر مالکیت خود را به ثبت برسانید و پنل اختصاصی خود را از ما دریافت کنید.