موزه زمان، اولین موزه ساعت ایران در تهران

4.5
از 10 رای
سفرنامه نویسی لست‌سکند - جایگاه K دسکتاپ
مکانی در پایتخت که زمان در دستان شماست+ تصاویر
19 آبان 1399 10:02
1

و بازهم تهران و جاذبه های بی شمارش شما را دعوت می کند که از یکی از تماشایی ترین موزه های آن دیدن کنید موزه زمان نخستین موزه ساعت ایران است. موزه «تماشاگه زمان» در باغی به وسعت 5 هکتار در زعفرانیه تهران قرر گرفته است که به روایت تاریخچه چهار هزار ساله علم زمان‌سنجی می‌پردازد. این موزه که نخستین موزه ساعت ایران است، در خرداد 1378 افتتاح شد. ساختمان موزه با قدمتی حدود 80 سال متعلق به دوران سلطنت محمدشاه و ناصرالدین شاه قاجار است. البته ساختمان موزه از خشت و گل بوده که بعدها مورد بازسازی قرار گرفته و اسکلتی از آهن جایگزین اسکلت چوبی آن شده؛ اما به طور کلی نمای بیرونی این بنا ترکیبی از معماری سبک قاجار و سبک جدید است.

clock-museum-tehran-01.jpg.jpg

ساختمان موزه زمان، 700 متر بنا دارد، گچ بری‌ها و کاشی‌کاری‌های داخل ساختمان بی شک شمار را محصور خود می کند.خلق این گچ‌بری‌ها که ترکیبی از سبک‌های ایرانی و خارجی هستند، حدود ده سال به طول انجامیده و هنرمندانی همچون استاد فرهاد یحیی‌پور، حاج عبدالکریم نوید تهرانی و حاج علی شیخی از طراحان آنها بوده‌اند.

clock-museum-tehran-02.jpg.jpgخلاقیت و هنر را زمانی مشاهد خواهید کرد که از اتاق اصفهانی‌ها دیدن کنید که گچ‌بری‌های آن برگرفته از اتاق موزیک عمارت عالی قاپو در اصفهان است، به چشم دید. این گچ بری‌ها حدود سه سال زمان برده و طرح‌های آن که به تشعیر معروفند، توسط عیسی بهادری از شاگردان کمال‌الملک انجام شده است.تابلوی زیبایی به نام «تابلوی آفرینش» نیز در این اتاق گچ‌بری شده وجود دارد که جلوه‌ای دو چندان به آن بخشیده است. ساعت‌های موزه فوق به سه گروه ساعت‌های ابتدایی، ساعت‌های مکانیکی وزنه‌ای و کوکی و ساعت‌های جیبی و مچی تقسیم شده‌اند.

clock-museum-tehran-03.jpg.jpg

در طبقه اول موزه زمان، ساعت‌های مکانیکی در انواع طاقچه‌ای، دیواری و ایستاده به نمایش گذاشته‌ شده‌اند.در طبقه دوم نیز علاوه بر ساعت‌های جیبی و معمولی، ساعت‌های جیبی سفارشی متعلق به شخصیت‌های تاریخی و سیاسی به همراه ساعت‌هایی خاص از قبیل ساعت کارت زنی، شیفت نگهبانی، ساعت کشتی قرار دارند.اولین کارت ساعت زنی ایران که به راه آهن کشورمان تعلق دارد با قدمتی 80 ساله در این موزه وجود دارد.

clock-museum-tehran-03.jpg.jpg

با توجه به ساعت‌های موجود در موزه می توان نتیجه گرفت که در گذشته تزئینات و ظاهر ساعت‌ها بسیار مهم بوده و به نوعی ترکیبی از هنر مجسمه‌سازی، مینا کاری، معرق و صنعت ساعت‌سازی را در آن‌ها می‌توان دید.بخش تقویم موزه با نمایش انواع مختلفی از تقویم‌های ایرانی و معرفی شخصیت‌های مهم در تقویم‌نویسی، اطلاعات ویژه‌ای در این خصوص به علاقه‌مندان ارائه می‌کند. همچنین ماکتی از کتیبه بیستون، قدیمی‌ترین سند تاریخی ایران، نیز در این قسمت وجود دارد.

clock-museum-tehran-04.jpg.jpg

البته نمایش ساعت‌ها فقط در داخل ساختمان نیست و در فضای باز محوطه موزه، ماکت‌های زیبایی از ساعت‌های اولیه، از قبیل ساعت آفتابی، آبی، شنی، سوختی برای آشنایی بازدیدکنندگان با نحوه کارکرد این ساعت‌ها قرار شده‌اند.

clock-museum-tehran-05.jpg.jpg

clock-museum-tehran-06.jpg.jpg

clock-museum-tehran-08.jpg.jpg

clock-museum-tehran-09.jpg.jpg