تفلیس کجاست؟ راهنمای کامل سفر به تفلیس گرجستان

4.3
از 158 رای
تورهای ایرانگردی لست‌سکند - جایگاه K دسکتاپ
تفلیس کجاست؟ صفر تا صد سفر به تفلیس، پایتخت گرجستان
21 دی 1402 08:00
51

‏سفر به تفلیس، پایتخت گرجستان، فوت‌وفن‌هایی دارد که یادگیری‌شان باعث می‌شود تجربه متفاوتی از سفر به این شهر دیدنی داشته باشید. سفر به تفلیس مثل تمام سفرها، راهکارهایی دارد که باید قبل از سفر، آن‌ها را بدانید تا همه انتخاب‌هایتان سنجیده و دقیق باشد؛ به‌ویژه اگر قصد دارید فقط یک بار در این شهر دیدنی قدم بزنید. در این مطلب از لست‌سکند نکات سفر به تفلیس را برای شما آماده کرده‌ایم. اول از همه، قرار است شما را با تفلیس آشنا کنیم تا بدانید تفلیس کجاست و باید چگونه به آن سفر کنید. در ادامه، عناوین متن را به‌ترتیب خط زمانی سفر چیده‌ایم تا بهتر بتوانید نیازهای سفر به تفلیس را اولویت‌بندی کنید.

09-Blog-Photo Cover (00-09-10).jpg

آنچه در ادامه مطلب خواهید خواند

تفلیس کجاست؟

شاید ندانید که tblisi کجاست. تفلیس (tblisi)، پایتخت گرجستان و بزرگ‌ترین شهر این کشور است که در سواحل رودخانه کورا (کر) با جمعیتی حدود 1.5 میلیون نفر واقع شده است. تفلیس به‌دلیل موقعیتش در تقاطع اروپا و آسیا و نزدیکی به جاده ابریشم، در طول تاریخ محل درگیری قدرت‌های مختلف جهانی بوده است. موقعیت تفلیس، آن را به یک مسیر ترانزیتی مهم برای پروژه‌های انرژی و تجارت تبدیل کرده است. تاریخ تفلیس در معماری آن منعکس شده که ترکیبی از ساختارهای قرون‌وسطایی، نئوکلاسیک، هنرهای زیبا، هنر نو، استالینی و مدرن است.

گرجستان، از کشورهایی است که در منطقه‌ اوراسیا قرار دارد. این کشور، از شرق و جنوب‌شرق با آذربایجان، از جنوب با ارمنستان، از جنوب‌غرب با ترکیه، از غرب با دریای سیاه و از شمال با روسیه همسایه است. مردم بومی گرجستان، مسیحی ارتدوکس و پیرو کلیسای ارتدوکس گرجی هستند. گرجی‌ها به زبان گرجی سخن می‌گویند که زبان رسمی کشور گرجستان نیز هست و واحد پول گرجستان، لاری نامیده می‌شود. گرجستان از ‏کشورهای اروپای مرکزی و آسیای شرقی مانند ‎هلند، ‎بلژیک، ‎نروژ‎،‎ اتریش، دانمارک‎، کره جنوبی، ارمنستان، کرواسی، ‏اسلوونی، استونی، لتونی و لیتوانی بزرگ‌تر است. اگر به‌طور دقیق‌تری می‌خواهید بدانید که گرجستان چه موقعیتی دارد و تفلیس پایتخت کجاست، در عکس زیر می‌توانید نقشه گرجستان را ملاحظه کنید.

 

موقعیت دقیق تفلیس

نقشه تفلیس
گرجستان و همسایگانش

چرا باید به تفلیس سفر کنیم؟

شهر تفلیس، پایتخت گرجستان، از دیرباز به عروس شهرهای قفقاز شهرت داشته است. وجود پارک‌هایی بی‌نظیر و ‏رودخانه متکواری که از وسط شهر تفلیس عبور می‌کند، چشم‌اندازهای نابی در این شهر پدید آورده است. دریاچه‌هایی با ‏امکان شنا و قایق‌سواری در شهر تفلیس وجود دارند که گرجستانی‌ها به‌دلیل وسعت زیاد یکی از این دریاچه‌ها، آن‌ را دریا می‌نامند. پارک آبی و از ‏همه مهم‌تر مجسمه‌های هنری، تفلیس را به موزه‌ای روباز تبدیل کرده‌اند‎ .‎وجود همین جاذبه‌های کم‌نظیر باعث شده برگزاری تور‌های تفلیس نیز رونق خوبی داشته باشد. به‌طور کلی، تفلیس یکی از زیباترین شهرهای گرجستان محسوب می‌شود و هم از نظر آب‌وهوایی، هم از نظر جاذبه‌های طبیعی و فرهنگی حرف‌های بسیاری برای گفتن دارد.

308624763.jpg
نمایی از ساختمان‌های تفلیس

تاریخچه تفلیس

طبق داده‌ها، شهر تفلیس برای اولین بار در اواسط قرن پنجم میلادی توسط پادشاه واختانگ گرگاسالی تأسیس شد. این پادشاه، هنگام شکار در این منطقه با چشمه‌های متعدد آب گرم مواجه شد و چنان تحت‌تأثیر آن‌ها قرار گرفت که دستور داد شهری جدید در این مکان بسازند. به‌این‌ترتیب، این شهر تفلیس نام‌گذاری شد که در زبان گرجی به‌معنای «مکان گرم» است. مانند بسیاری از شهرهای باستانی، سوابق باستان‌شناسی نشان می‌دهد که منطقه اطراف تفلیس قبل از تأسیس رسمی، توسط یک حاکم بزرگ نیز مسکونی بوده است. بااین‌حال، به نظر می‌رسد که شاه واختانگ، شهرک موجود در آن زمان را تا حد زیادی گسترش داد و بعدها، پسرش آن را به‌عنوان پایتخت جدید پادشاهی خود انتخاب کرد.

تفلیس به‌دلیل موقعیت استراتژیک خود در مسیرهای تجاری اصلی، به‌سرعت شروع به رشد و شکوفایی کرد؛ اما ثروت روبه‌رشد آن توجه خارج از کشور را به خود جلب کرد. از اواخر قرن ششم تا پایان قرن یازدهم، شهر توسط مهاجمان خارجی فتح و غارت شد. ایرانی‌ها، بیزانسی‌ها، عرب‌ها، خزرها و ترک‌های سلجوقی همگی برای این پایتخت می‌جنگیدند. سرانجام، در سال 1122 میلادی، گرجی‌ها به رهبری پادشاه دیوید، گرد هم آمدند و تفلیس را پس گرفتند و عصر طلایی جدیدی را ساختند.

تفلیس به‌عنوان شهری بزرگ حتی بیش از قفقاز شهرت پیدا کرد. این دوران طلایی در قرن سیزدهم میلادی با آمدن مغول‌ها به‌طور ناگهانی به پایان رسید و تفلیس ابتدا توسط خوارزمشاهیان و سپس توسط خود مغول‌ها به‌صورت متوالی فتح و غارت شد. شهر، ویران شده بود؛ درحالی‌که گرجستان در تمام این مدت ظاهراً مستقل باقی ماند و پادشاهان گرجستان بی‌وقفه برای محافظت از پادشاهی خود جنگیدند. به‌تدریج آشکار شد که گرجستان به‌سادگی و به‌تنهایی نمی‌تواند به‌اندازه کافی از خود در برابر مهاجمان دفاع کند.

براساس معاهده 1783 گئورگیفسک، روسیه قول داد از خودمختاری گرجستان محافظت کند. تفلیس درحالی‌که دیگر پایتخت مستقلی نبود، شهری بسیار مهم باقی ماند و به مرکز اصلی اقتصادی، فرهنگی و اداری قفقاز روسیه تبدیل شد. جاده‌ها و راه‌آهن‌های جدیدی ساخته شد که تفلیس را به باقی امپراتوری روسیه متصل می‌کرد و شهر به‌سمت فرهنگ و معماری جدید و اروپایی‌تر رفت. در دوره شوروی، تفلیس به رشد خود ادامه داد؛ اما سقوط اتحاد جماهیر شوروی بار دیگر شهر را در یک دوره آشفتگی فرو برد؛ زیرا جنگ داخلی گرجستان شروع شد. کیفیت زندگی برای اکثر شهروندان به‌دلیل بیکاری کاهش یافت و بسیاری از زیرساخت‌های شهر از بین رفت. به‌هرحال، تفلیس امروزی حاصل فرازوفرودهای بسیار این شهر در طول تاریخ است.

تفلیس
نمایی از شهر تفلیس

فرهنگ تفلیس

فرهنگ تفلیس همراه با تاریخ طولانی این کشور رشد کرده و آداب‌ورسوم و سنت‌های منحصربه‌فردی را به وجود آورده است. درحالی‌که برخی از این عادت‌ها در گذر زمان فراموش شده‌اند، اما هنوز تعدادی از آن‌ها باقی‌مانده است که گرجی‌ها گرامی‌شان می‌دارند و از نسلی به نسل دیگر منتقل می‌کنند. در اینجا چند مورد جالب که باید از فرهنگ تفلیس بدانید، آورده شده است:

  • شناخته شدن گرجستان به‌عنوان یک کشور مهمان‌نواز: در طول سال‌ها، گرجستان به‌عنوان یک کشور مهمان‌نواز شهرت یافته است. حتی بنای یادبودی به‌نام مادر گرجستان وجود دارد که نماد مهمان‌نوازی و دوستی است و مشرف به تفلیس، پایتخت گرجستان، است. در تفلیس، مهمان هدیه‌ای از جانب خداوند محسوب می‌شود؛ بنابراین مردم محلی با همه بازدیدکنندگان با احترام هرچه بیشتر برخورد می‌کنند.
  • رسم شام‌های مفصل: گرجی‌ها رسم پذیرایی به‌نام سوپرا دارند که با شام‌های مفصلی همراه است. در این مراسم، میز از غذاهای مختلف پر می‌شود و مردم ساعت‌ها دور آن می‌نشینند و غذایشان را میل می‌کنند.
  • دو سال نو در تفلیس: ازآنجایی‌که گرجستان یک کشور ارتدوکس است، از تقویم جولیانی پیروی می‌کند. بنابراین، مردم تفلیس دو بار در سال تعطیلات سال نو را جشن می‌گیرند؛ یک بار در اول ژانویه، مانند سایر نقاط جهان و بار دیگر در 14 ژانویه. طبق تقویم آن‌ها، سال نو در تاریخ دوم اتفاق می‌افتد که مردم محلی آن را «سال نوی قدیم» می‌نامند.
  • ضرورت نداشتن پرداخت انعام در گرجستان: رستوران‌ها و کافه‌های گرجستانی در صورت‌حساب نهایی که به شما می‌دهند، هزینه خدمات را در نظر می‌گیرند. درصد این هزینه با توجه به مکان، بین 10 تا 18 درصد متغیر است. بنابراین، انعام دادن به پیشخدمت یا متصدی کافه به اختیار شماست. بااین‌حال، اگر فکر می‌کنید خدماتی که دریافت کرده‌اید، ارزشی بیش از آن چیزی دارد که پرداخت کرده‌اید، درصورت تمایل می‌توانید هر مقدار که می‌خواهید، انعام بدهید.
  • مفصل برگزار کردن مراسم عروسی: گرجی‌ها به جشن گرفتن مناسبت‌های مختلف و دعوت از تعداد زیادی مهمان علاقه‌مندند. عروسی‌ها نیز از این قاعده مستثنا نیستند و در مقایسه با جشن‌های دیگر، مهمانان بیشتری دارند. هر خانواده، دست‌کم صد نفر را دعوت می‌کند. حتی اقوام دور خانواده که ممکن است عروس و داماد، آن‌ها را نشناسند، دعوت‌نامه عروسی را دریافت می‌کنند. نپذیرفتن دعوت عروسی، توهین‌آمیز محسوب می‌شود؛ مگر اینکه شخص دلیل موجهی برای آن داشته باشد. 
    sufra2.jpg
    رسم شام سوپرا در گرجستان

بهترین زمان برای سفر به تفلیس

قبل از اینکه این قسمت از راهنمای سفر به تفلیس را شروع کنیم، خوب است باز هم معنای نامش را مرور کنیم تا ترسیمی از طبیعت آن داشته باشید. این شهر در زبان گرجی، تفلیسی یا تهبیلیسی، مشتق از واژه تپهیلی به‌معنای گرم و منسوب به چشمه‌های آب گرم تفلیس است که در ‏عربی تفلیس نامیده می‌شود. هوای تفلیس به‌علت نسیمی که از کوهستان‌ها و دره‌های اطراف می‌وزد، همیشه پاکیزه‌ است.

متوسط درجه حرارت تفلیس، ۱۳ درجه سانتی‌گراد است. در گرم‌ترین ماه تابستان، درجه حرارت به 30 و در سردترین ماه زمستان به ۹- ‏درجه سانتی‌گراد می‌رسد. از آذر تا اسفند، بین ۳۰ تا ۳۵ روز، دمای هوا به زیر صفر می‌رسد. متوسط سالانه بارندگی در این شهر، ۵۰۵ میلی‌متر است. حدود ۲۵ روز از فصل تابستان آن بسیار گرم است و دمای هوا تا ۳۰ درجه بالا می‌رود. این‌ها صرفاً یک سری اطلاعات کلی درباره وضعیت سالانه آب‌وهوا در تفلیس بود. با مطالعه ادامه مطلب، می‌توانید بهترین زمان سفر به تفلیس را انتخاب کنید.

آب‌وهوای تفلیس در بهار

تفلیس در بهار، آب‌وهوای مطبوعی دارد. بهار در تفلیس کوتاه و گرم است و روزهای آفتابی تا اواخر آوریل (اوایل اردیبهشت) به ماه‌های گرم تابستان تبدیل می‌شوند. با شروع بهار، مراکز گردشگری تفلیس کم‌کم رونق کسب‌وکارشان را حس می‌کنند و هرچه به تابستان نزدیک می‌شویم، بازدید گردشگران از دیدنی‌های تفلیس بیشتر می‌شود. اوایل بهار، تفلیس همچنان کمی سرد است؛ بنابراین اگر قصد سفر با تور گرجستان نوروز را دارید، باید مختصر لباس گرمی به همراه داشته باشید. بهار، دومین فصل شلوغ گردشگری تفلیس است.

آب‌وهوای تفلیس در تابستان

در تابستان، تفلیس آب‌وهوای کاملاً گرمی دارد. در این ماه‌ها، به‌طور متوسط 2 تا 5 روز بارندگی در ماه دیده می‌شود. ژوئن تا اوت (اوایل خرداد تا اوایل شهریور)، شلوغ‌ترین فصل گردشگری در تفلیس است؛ بنابراین هزینه اقامت ممکن است کمی بیشتر از حد معمول باشد. دمای تفلیس در تابستان بین 20 تا 30 درجه سانتی‌گراد است. اگر با شلوغی مشکل ندارید، پیشنهاد راهنمای سفر به تفلیس این است که در تابستان از این شهر دیدن کنید؛ زیرا علاوه‌بر هوای نسبتاً مطلوب، روزهای طولانی فرصت خوبی برای تفریح و گشت‌وگذار را برایتان فراهم می‌کند.

آب‌وهوای تفلیس در پاییز

دمای هوای تفلیس در پاییز، به‌تدریج سرد می‌شود؛ به‌طوری که اولین ماه پاییز را می‌توانیم چهارمین ماه تابستان بدانیم. معمولاً، هوای تفلیس در پاییز با توجه به رطوبت و باد ملایمی که می‌وزد، مطبوع به نظر می‌رسد و باران یا برف به میزان معمولی می‌بارد. گردشگری در این ماه‌ها رونق کمتری دارد؛ بنابراین هتل‌ها قیمت‌های ارزان‌تری دارند. اگر قصد دارید از تفریحات گرجستان لذت ببرید، نگذارید سفرتان به بعد از ماه اول پاییز موکول شود؛ مگر اینکه به‌قصد اسکی در کوهستان‌های گرجستان، به این شهر سفر می‌کنید.

آب‌وهوای تفلیس در زمستان

هوای تفلیس در این فصل بسیار سرد است. به‌طور متوسط حدود 2 تا 3 بار در ماه، باران یا برف می‌بارد. تفلیس در زمستان گردشگر کمتری دارد؛ زیرا گشت‌وگذار در شهر به‌دلیل سردی هوا سخت‌تر می‌شود. به‌طور کلی در این راهنمای سفر به تفلیس، پیشنهاد می‌کنیم که سفرتان به این شهر را به زمستان موکول نکنید؛ چون در این فصل سرمای هوا مانعی برای طبیعت‌گردی و گردش درست‌وحسابی در این شهر است. البته همان‌طور که در قسمت قبل اشاره کردیم، در ارتفاعات اطراف تفلیس، اسکی‌سواری برقرار است و اگر در زمستان به این شهر سفر کنید، اسکی یکی از معدود تفریحات پیش روی شماست.

46540497151_f9bea23e5e_c.jpg
تفلیس در زمستان

راه‌های سفر به تفلیس گرجستان

دسترسی به تفلیس گرجستان، از راه‌های مختلفی امکان‌پذیر است و از هر وسیله‌ای برای رفتن به آنجا می‌توان استفاده کرد. توصیه این راهنمای سفر، استفاده از هواپیماست؛ اما ازآنجایی‌که برنامه منظم سفر زمینی به تفلیس وجود دارد، نمی‌توانیم آن را نادیده بگیریم. سفر زمینی با ماشین شخصی هم مزایای خودش را دارد که در ادامه مسیرهایش را توضیح می‌دهیم.

سفر زمینی به تفلیس

اگر می‌خواهید به‌طور کامل با راه‌های زمینی سفر به تفلیس، مانند سفر با خودروی شخصی آشنا شوید، نگاهی به راهنمای سفر زمینی به گرجستان بیندازید. در ادامه به‌طور مختصر، راه‌های زمینی سفر به تفلیس را به شما معرفی می‌کنیم.

  • سفر به تفلیس با ماشین شخصی: بسیاری از افراد علاقه‌مندند با ماشین شخصی خود به شهر تفلیس سفر کنند. این کار معایب و مزایای خودش را دارد. از معایب آن، معطلی زیاد و همچنین اتلاف وقت برای دریافت مدارک مورد نیاز مانند گواهی‌نامه بین‌المللی، کاپوتاژ پلاک و دریافت بیمه شخص ثالث قبل از سفر است که البته داشتن همه این مدارک برای جهانگردی با خودروی شخصی ضروری هستند. از مزایای آن نیز می‌توان به تجربه بی‌نظیر تماشای جاده‌ها و طبیعت و همچنین دسترسی راحت به دیدنی‌های شهر تفلیس اشاره کرد. سفر زمینی از مرزهای مختلفی صورت می‌گیرد. سفر به تفلیس از مرزهای ترکیه، سفر به تفلیس از مرز آذربایجان و سفر به تفلیس از مرز ارمنستان، راه‌هایی هستند که می‌توانند مسافران تفلیس را به مقصدشان برسانند.
  • سفر به تفلیس با قطار: درحال‌حاضر، قطار مستقیمی از ایران به‌سمت گرجستان وجود ندارد؛ اما مسافران می‌توانند خود را به یکی از کشورهای ترکیه، ارمنستان و آذربایجان برسانند و از آنجا به‌وسیله قطار به تفلیس سفر کنند. انتخاب این روش در راهنمای سفر به تفلیس توصیه نمی‌شود؛ زیرا در این سفر ترکیبی، تنظیم کردن بلیط‌ها و زمان‌بندی برای بسیاری از مسافران دشوار است.
  • سفر به تفلیس با اتوبوس: این‌گونه سفرها معمولاً در قالب تور هستند؛ اما به‌صورت شخصی هم می‌توانید برای خرید بلیط اتوبوس تهران به تفلیس اقدام کنید. اتوبوس‌هایی وجود دارند که از پایانه‌های شهر تبریز و تهران شما را به شهر تفلیس می‌رسانند. از طریق تور گرجستان به‌صورت زمینی می‌توانید سفر به تفلیس را با اتوبوس تجربه کنید.
p3010401.jpg
جاده ترکیه به گرجستان

سفر هوایی به تفلیس

یکی از آسان‌ترین و در دسترس‌ترین راه‌های سفر به تفلیس، ازطریق خطوط هوایی و با استفاده از هواپیماست. برگزارکنندگان تور تفلیس با استفاده از خطوط هواپیمایی، مسافران این شهر را به مقصدشان می‌رسانند. یکی از ویژگی‌های این نوع سفر به تفلیس، صرفه‌جویی در وقت است. این تورها تمام موارد لازم برای مسافران را در نظر می‌گیرند و برنامه‌ریزی مناسبی را برای سفر آن‌ها ارائه می‌دهند.

پروازهای تفلیس در فرودگاه «Tbilisi International Airport»‏ به زمین می‌نشیند. فرودگاه بین‌المللی تفلیس، در‎ شرق این شهر واقع شده و این فرودگاه توسط سازمان ملی هوانوردی آمریکا تأیید شده است. فرودگاه تفلیس، استانداردهای روز را دارد و بزرگ‌ترین فرودگاه ‏اروپای شرقی پس از فرودگاه شرمتیوو در روسیه به شمار می‌آید. همچنین این فرودگاه به اکثر نقاط دنیا پرواز مستقیم دارد‎.

فرودگاه تفلیس
 عکس فرودگاه تفلیس

خرید سیم‌کارت در تفلیس

به لطف بسته‌های اینترنتی ارزان و وسعت آنتن‌دهی سیم‌کارت‌ها در تفلیس، با خرید سیم‌کارت‌های گرجستان می‌توانید در بیشتر مواقع برخط باشید. نکته مهم این راهنمای سفر به تفلیس که باید به آن توجه کنید، این است که تا جای ممکن در فرودگاه‌های گرجستان سیم‌کارت نخرید؛ زیرا در سیم‌کارت‌فروشی‌های چنین اماکنی، قیمت‌ها گران‌تر است. بیشتر گردشگران، اپراتور مگتی کام (Magticom) را انتخاب می‌کنند. قیمت سیم‌کارت 10 لاری و قیمت بسته‌های اینترنتی ماهانه این اپراتور از حدود 25 تا 30 لاری شروع می‌شود.

شاید این سؤال برایتان پیش بیاید که با وجود اینترنت رایگان در برخی از رستوران‌ها و هتل‌های گرجستان، چه نیازی به خرید سیم‌کارت داریم. اگرچه اینترنت این مراکز، بیشتر اوقات پاسخ‌گوی نیاز گردشگران است، اما باید در نظر داشته باشید که برای استفاده از بسیاری از اپلیکیشن‌ها ازجمله اپلیکیشن مسیریابی، به اینترنت همراه نیاز خواهید داشت.

MagtiCOM-Sim-Card-Georgia-1280x720.jpg
سیم‌کارت مگتی کام گرجستان

اقامت در تفلیس

تفلیس، یکی از مقاصد گردشگری شناخته‌شده در جهان است و سالانه بیش از 3.6 میلیون نفر به این شهر سفر می‌کنند. گرچه امکانات گردشگری این شهر، نیازهای مسافران را تأمین می‌کند؛ اما اگر قرار است در فصول پربازدید، سفر شخصی به تفلیس داشته باشید، حتماً هتلتان را از قبل انتخاب کنید و از خالی بودن ظرفیتش مطمئن شوید. اگر نمی‌دانید که اقامت در تفلیس چند نوع است و کدام محله‌های این شهر از همه بهترند، در ادامه همراه ما باشید.

انواع اقامت در تفلیس

هتل‌های مختلف با بازه‌های قیمتی متفاوتی در تفلیس پیدا می‌شود. البته برای راحت‌تر کردن کار شما در جست‌وجوی یک هتل ایدئال در این شهر، مطلبی با عنوان بهترین هتل‌‌های تفلیس آماده‌ کرده‌ایم که با بررسی آن می‌توانید اطلاعات لازم را به دست آورید. انواع اقامتگاه‌ها نیز در تفلیس یافت می‌شوند که با توجه به بودجه مسافران، خدمات متفاوتی را ارائه می‌دهند. اگر در تابستان به تفلیس می‌روید، توجه داشته باشید که بسیاری از مردم کشور گرجستان در تعطیلات این فصل، در سفر هستند و احتمال پر شدن ظرفیت هتل‌های معروف این کشور، بسیار است.

  • مسافرخانه‌ها: هاستل‌ها یا مسافرخانه‌ها، نوع دیگری از اقامتگاه‌ها هستند. این سبک از اقامتگاه‌ها در تمامی شهر‌های توریستی جهان، برای مسافران جوان و کسانی کارآمد است که به‌دنبال اقامتی ساده‌اند و تنها به محلی برای خواب و استراحت نیاز دارند. در این سبک از اقامتگاه‌ها، معمولاً اتاق‌های اشتراکی با تخت‌های دوطبقه یا اتاق‌هایی با تعداد زیادی تخت می‌بینید.
  • هتل‌ها: تعداد زیادی هتل با درجه کیفیت متفاوت در تفلیس موجود است که از هتل‌های سه ستاره شروع و به پنج ستاره‌های لوکس ختم می‌شود. این هتل‌ها با توجه به خدماتی که ارائه می‌دهند و محلی که قرار دارند، قیمت‌های متفاوتی دارند. جدا از تعداد ستاره و قیمت هتل‌ها، انتخاب موقعیت هتل اهمیت فراوانی دارد. با خواندن قسمت بعد، می‌توانید خودتان به‌راحتی منطقه مد نظرتان را انتخاب کنید.
gal_hostelculture_5b322bc3a29629.77647205.jpg
هاستل فابریکا در تفلیس

در کدام محله‌های تفلیس اقامت کنیم؟

اول از همه باید خاطرنشان کرد که تفلیس شهر بسیار بزرگی است و تشخیص اینکه بهترین منطقه برای اقامت کجاست، دشوار است. خوبی تفلیس این است که بیشتر مناطق شهر با وسایل حمل‌ونقل عمومی به خوبی به هم متصل‌اند و دسترسی به مغازه‌ها، کافه‌ها و رستوران‌ها آسان است. پس بهترین مناطق تفلیس برای اقامت گردشگران را به‌صورت مختصر مرور می‌کنیم تا بتوانید تصمیم بگیرید چه محله‌ای متناسب با نیازها، علایق و بودجه شماست. همه مسافت‌های نوشته‌شده، مقدار پیاده‌روی لازم تا میدان آزادی، مرکز تفلیس، است.

  • شهر قدیمی تفلیس (Old Town Tbilisi): این منطقه 2 تا 3 دقیقه تا میدان آزادی پیاده‌روی دارد. نزدیک‌ترین ایستگاه مترو به آن، ایستگاه میدان آزادی است. شهر قدیمی تفلیس، مرکز منطقه توریستی این شهر است و اگر در سفرتان زمان زیادی برای دیدن همه‌چیز ندارید یا می‌خواهید در طول روز به محل اقامت خود بیایید و برگردید، محله مناسبی است. خانه‌های سنتی بازسازی‌شده‌ زیبایی در این منطقه وجود دارد و در هر گوشه می‌توانید خوابگاه‌ها، هتل‌ها و مهمان‌خانه‌ها را پیدا کنید. قیمت‌ها در این منطقه بسیار بیشتر از سایر مناطق شهر به‌ویژه در فصل‌های توریستی است.
  • محله آولاباری (Avlabari): این منطقه، 20 تا 25 دقیقه تا میدان آزادی پیاده‌روی دارد. نزدیک‌ترین ایستگاه مترو به آن، ایستگاه آولاباری است. این منطقه محل مناسبی برای اقامت اقتصادی در تفلیس است. آولاباری نزدیک به شهر قدیمی، اما بسیار محلی‌تر است و قیمت‌ها در آن بسیار کمتر است. منطقه آولاباری مغازه‌های کوچک و تعداد انگشت‌شماری رستوران محلی دارد. هتل‌های بزرگ‌تری نیز در این منطقه وجود دارد، اما آپارتمان‌های اجاره‌ای اغلب در همه جای آن دیده می‌شود.
  • روستاولی (Rustavali): این منطقه، 10 تا 15 دقیقه تا میدان آزادی پیاده‌روی دارد. نزدیک‌ترین ایستگاه مترو به آن، ایستگاه روستاولی یا ایستگاه میدان آزادی است. روستاولی، بلوار اصلی تفلیس است و در آن مغازه‌ها، کافه‌ها و هتل‌ها قرار دارند. این بلوار از میدان آزادی در مرکز تفلیس شروع می‌شود و تا چندین کیلومتر امتداد دارد. چندین مورد از مجلل‌ترین هتل‌های تفلیس و همچنین موزه‌ها و تئاترها در این خیابان وجود دارد. هاستل‌ها و مهمان‌خانه‌های بیشتری در این منطقه دیده می‌شود. روستاولی، منطقه خوبی برای نزدیک بودن به کافه‌ها و رستوران‌هاست.
  • محله ورا (Vera): این منطقه 30 دقیقه تا میدان آزادی پیاده‌روی دارد. نزدیک‌ترین ایستگاه مترو به آن، ایستگاه روستاولی است. ورا یک منطقه لوکس با انواع کافه‌ها و رستوران‌های شیک است. اگر قصد دارید بیش از چند روز در تفلیس بمانید و می‌خواهید اقامتگاهی در یک منطقه آرام با دسترسی مناسب، بدون رفتن به مرکز شهر داشته باشید، محله ورا برای سفر شما عالی است.
  • منطقه مرجانیشویلی (Marjanishvili) یا تفلیس جدید: این منطقه، 15 تا 20 دقیقه تا میدان آزادی پیاده‌روی دارد. نزدیک‌ترین ایستگاه مترو به آن، ایستگاه مرجانیشویلی است. منطقه مرجانیشویلی، یکی از مناطق محبوب برای گشت‌وگذار در تفلیس است. مرجانیشویلی پر از کافه‌ها و رستوران‌هاست. خیابان‌های پشتی محله، فرصت‌های عالی عکس‌برداری را برای دوستداران معماری فراهم می‌کند. این منطقه ترکیبی عالی از معماری سنتی و نوین در تفلیس است. نرخ اقامت در مرجانیشویلی در امتداد خیابان اصلی، معمولاً گران است؛ اما در آپارتمان‌ها و مهمان‌خانه‌های خیابان‌های پشتی ارزان‌تر است.
photo0jpg.jpg
محله روستاولی تفلیس

مرکز شهر تفلیس کجاست؟

به‌طور کلی قسمتی از شهر را که فاصله کمتری از جاذبه‌های گردشگری دارد و بیشتر مراکز خرید، مراکز سرگرمی، رستوران‌ها و کافه‌ها در آن منطقه قرار دارند، مرکز شهر در نظر می‌گیرند. ممکن است قبل از سفر به تفلیس، کنجکاو باشید که بدانید مرکز شهر تفلیس کجاست تا گزینه‌های بهتری برای انتخاب و رزرو هتل داشته باشید و هزینه‌های حمل‌و‌نقل درون‌شهری را کاهش دهید. مرکز شهر تفلیس، منطقه‌ای به‌نام آبانوتوبانی (Abanotubani) است که بسیاری از جاذبه‌ها مانند قلعه نارین و حمام سولفوری در نزدیکی آن قرار دارند. همچنین این منطقه در نزدیکی خیابان اصلی توریستی تفلیس، خیابان روستاولی واقع شده است.

lastsecond.ir-Abanotubani.webp
آبانوتوبانی، مرکز شهر تفلیس

در تفلیس چه غذاهایی بخوریم؟

تفلیس، پایتخت گرجستان، به‌عنوان مهم‌ترین شهر آن، کافه‌ها و رستوران‌های متنوع و متعددی دارد که مسافران این شهر می‌توانند متناسب با ذائقه خود، غذاهای مختلفی را در آن‌ها پیدا کنند. با نگاهی به بهترین غذاهای گرجستان، با بهترین غذاهای تفلیس آشنا می‌شوید که از نظر بسیاری از مسافران، طعم دل‌پذیری دارند. آشپزی تفلیسی‌ها به‌سبک اروپای شرقی است. البته این را هم باید در نظر داشت که فرهنگ غذایی ایرانی نیز در رژیم غذایی آن‌ها دیده می‌شود. در واقع بسیاری از غذاهای آن‌ها به غذاهای ایرانی نزدیک هستند. به همین دلیل، خوراکی‌هایی که در سفر به این شهر می‌بینید، ممکن است کاملاً مناسب ذائقه شما باشد.

,id=4542cb5e,b=lecker,w=610,cg=c.jpg
خاچاپوری، غذای ملی گرجستان

رفت‌وآمد در تفلیس

اگر می‌خواهید بدانید که برای رفت‌وآمد در تفلیس باید چقدر بودجه کنار بگذارید یا سریع‌ترین و بهترین روش جابه‌جایی در این شهر چیست، با خواندن این قسمت از راهنمای سفر به تفلیس، پاسخ همه سؤالاتتان را خواهید گرفت. ازآنجایی‌که معمولاً رفت‌وآمد با وسایل نقلیه عمومی، اولین انتخاب گردشگران است، بهتر است به‌محض ورود به تفلیس، یک کارت اعتباری بگیرید تا در وقت و هزینه صرفه‌جویی کنید. در ادامه با انواع وسایل نقلیه در تفلیس آشنا می‌شوید.

اتوبوس‌های شهری در تفلیس

اتوبوس‌های عمومی تفلیس، یکی از بهترین روش‌های رفت‌وآمد در این شهر هستند؛ زیرا بیشتر نقاط شهر را پوشش می‌دهند و حرکت‌هایشان منظم است. همچنین قیمت بلیط آن‌ها در مقایسه با مترو، کمتر است. ویژگی‌های مثبت اتوبوس‌های شهری در تفلیس، نباید شما را از معایب آن غافل کند. به‌طور معمول، این وسایل نقلیه عمومی در تفلیس کمی کندتر از مترو هستند و معمولاً شلوغ‌اند.

اتوبوس های تفلیس.jpg
یکی از اتوبوس‌های عمومی تفلیس

مترو در تفلیس

مترو، سریع‌ترین روش رفت‌وآمد در تفلیس است. متروی پایتخت گرجستان دو خط قرمز و سبز دارد که بسیاری از مناطق را پوشش می‌دهد. متروی تفلیس درمجموع 23 ایستگاه دارد و از ساعت 6 صبح تا 12 شب، مشغول‌به‌کار است. البته باید توجه داشته باشید که این مترو، بسیار قدیمی است و انتظار قطارهای پیشرفته را از آن نداشته باشید. هنگام استفاده از مترو به صدای بوق هشدار توجه کنید؛ زیرا اکثر درهای قطارهای متروی تفلیس به‌دلیل نداشتن چشمی، به‌سرعت بسته می‌شوند؛ حتی اگر میان آن‌ قرار داشته باشید!

مترو تفلیس.jpg
متروی تفلیس

ون و مینی‌بوس‌های تفلیس

به‌جز مترو و اتوبوس، در برخی از مسیرهای مشخص تفلیس، مینی‌بوس‌هایی رفت‌وآمد می‌کنند که قیمت کم و دسترسی خوبی دارند؛ اما نباید فراموش کرد که در روزها و ساعت‌های شلوغ تفلیس استفاده از این وسیله نقلیه کمی دشوار است؛ زیرا در این اوقات، جای نشستن مسافران راحت نیست و به‌دلیل دسترسی محدود، ممکن است مجبور شوید قسمتی از راه را پیاده بروید.

مینیبوس های تفلیس.jpg
ون‌های تفلیس

تاکسی‌های تفلیس

نه‌تنها در تفلیس، بلکه تقریباً در هر شهر دیگری از جهان، تاکسی ساده‌ترین وسیله حمل‌ونقل عمومی است. فرقی نمی‌کند در کدام نقطه از تفلیس، پایتخت گرجستان، هستید؛ نکته‌ مهمی که باید به خاطر داشته باشید، این است که اگر به‌دنبال یک سفر ارزان به تفلیس هستید، سعی کنید با استفاده از اپلیکیشن‌های مربوط، تاکسی بگیرید و از تاکسی‌های فرودگاه استفاده نکنید.

تاکسی های تفلیس.jpg
تاکسی‌های تفلیس

در تفلیس از کجا خرید کنیم؟

بهترین جاها برای خرید در تفلیس، فروشگاه‌های فراوانی در شهر هستند؛ جایی که آثار هنری، لوازم خانگی، لباس و سرامیک‌های دست‌ساز را خواهید یافت. علاوه‌بر خرید از مناطق و بازارهای سنتی، مراکز خرید مدرن با برند‌های روز دنیا را نیز در تفلیس پیدا خواهید کرد. البته با توجه به بودجه سفرتان انتخاب با شماست که به کدام‌یک از این مراکز خرید بروید. در ادامه، شما را با برخی از بهترین مراکز خرید تفلیس آشنا خواهیم کرد.

1. بازار برجومی

بازار برجومی در تفلیس، قدیمی‌ترین بازار پایتخت محسوب می‌شود. نام دیگر آن بازار مواد غذایی برجومی است. پیشینه تاریخی این بازار، آن را به یکی از نقاط دیدنی گرجستان تبدیل کرده است. منابع تاریخی نشان می‌دهد که بازار مواد غذایی در تفلیس در سال‌های جنگ داخلی گرجستان به وجود آمده است. فروشندگان در بازار، اسلحه، لباس و مهمات می‌فروختند. البته در دهه‌های بعد، هیچ‌کدام از این محصولات باقی نمانده بود؛ اما هنوز هم می‌توانید محصولات خوش‌مزه‌ای را که توسط ساکنان محلی تولید می‌شوند و پرورش می‌یابند، از این بازار خریداری کنید.

Deserters-Borjomi-market-in-Tbilisi-768x576.jpg
بازار برجومی تفلیس

2. بازار درای بریج، فلی مارکت (Flea Market Dry Bridge)

بازار درای بریج یک بازار پرطرف‌دار در پایتخت گرجستان است که به پل خشک نیز معروف است. در این بازار، سوغاتی‌های گرجی فروخته می‌شود. این بنا در بخش قدیمی شهر، روی پل و توسط معمار ایتالیایی، جووانی اسکودیر در اواخر قرن نوزدهم ساخته شده است. بازار دست‌فروشی در پل خشک تفلیس در اواخر قرن گذشته ظاهر شد. این دوره برای کشور گرجستان بسیار سخت بود. بسیاری از ساکنان در فقر مطلق بودند و مجبور به فروش اموال خود شدند. بیشترین ضربه را مردمی خوردند که در نزدیکی پل خشک تفلیس زندگی می‌کردند؛ زیرا در خانه‌های قدیمی آن‌ها نور و آب وجود نداشت. دوران سختی در گذشته این شهر مدفون شد؛ اما بازار دست‌فروشی تا به امروز در همان مکان باقی ماند، تقویت شد و گسترش پیدا کرد. اکنون می‌توان سوغاتی‌های دست‌ساز، عتیقه‌جات و تابلوهای نقاشی را از این بازار خریداری کرد.

412c76ad747900ab23b129ccf4e6ac80--armenia-flea-markets.jpg
بازار پل خشک تفلیس

3. بازار لیلو (Lilo Market)

بازار لیلو در تفلیس، دورترین بازار از مرکز تفلیس است که در بزرگ‌راه کاختی 112 و در 5 کیلومتری فرودگاه واقع شده است. لیلو، بازار بزرگی است که در آن متنوع‌ترین محصولات از دبی، ترکیه و چین جمع‌آوری شده و فروخته می‌شوند. در میان خریداران این بازار می‌توانید ساکنان محلی، مغازه‌داران و ساکنان شهرهای مجاور گرجستان را ملاقات کنید. فروش در بازار لیلو به‌صورت عمده و خرده انجام می‌شود.

2e63da6285ab45c98c9ee52c25584a5d.jpg
بازار لیلو در تفلیس

4. مرکز خرید ایست پوینت (East Point)

مرکز خرید ایست پوینت، در قسمت شرقی تفلیس واقع شده است. ایست پوینت ترکیبی از فروشگاه‌های لباس، کفش، جواهرات، لوازم جانبی، لوازم آرایشی، عطر، اسباب‌بازی، کتاب و هایپر مارکت است. خدمات بانک، داروخانه، سالن زیبایی، کافه و رستوران، از دیگر قسمت‌های این مرکز خرید در تفلیس است.

eastpoint-tbilisi-is.jpg
مرکز خرید ایست پوینت تفلیس

5. تفلیس مال

تفلیس مال در قسمت غربی تفلیس واقع شده است. تفلیس مال ترکیبی از فروشگاه‌های لباس زنانه، اسباب‌بازی‌، لوازم سلامت و زیبایی، عینک آفتابی و اپتیکال، هایپر مارکت، لوازم الکترونیکی، فروشگاه‌های تخصصی، فست‌فود، لباس مردانه، کفش، جواهرات، کتاب، نوشت‌افزار، لباس خانگی، پارچه، دکور، لوازم جانبی، سوغاتی، غذاهای گرجی و چیزهای دیگر است. سینما، آکواریوم زوتوپیا، بیلیارد و تنیس روی میز، تعدادی از تفریحاتی است که می‌توانید در این مرکز خرید تجربه کنید.

635632_fa3bead42ce342eaae32998d4d5eab73_mv2_d_2000_1333_s_2.jpg

مرکز خرید تفلیس مال 

معرفی جاذبه‌های توریستی تفلیس

همان‌طور که اشاره شد، تفلیس یکی از مقاصد توریستی جذاب در اوراسیاست که جاذبه‌های متعددی در آن دیده می‌شود. در ادامه به معرفی برخی از جاذبه‌های توریستی تفلیس می‌پردازیم. اگر قصد سفر به تفلیس را دارید، حتماً نگاهی به سفرنامه‌های تفلیس بیندازید تا از تجربه‌های هم‌زبانان خود استفاده کنید و با استفاده از پیشنهادهای آن‌ها، سفر بهتری داشته باشید.

فهرست کامل جاهای دیدنی تفلیس

1.‏ شهر قدیمی تفلیس (Altstadt‏)‏

‏شهر قدیمی تفلیس که به‌عنوان شهری کهن در این منطقه شناخته می‌شود، اولین گزینه پیشنهادی در ‏وبسایت تریپ ادوایزر برای گردش در شهر تفلیس است. دولت وقت گرجستان سعی کرده است که این قسمت قدیمی ‏را حفظ کند و از آن برای صنعت گردشگری بهره‌برداری کند. این منطقه در کنار رودخانه «‏Mtkvari‏» واقع شده است و قلعه‌های ‏متفاوتی ازجمله قلعه‏Narikal» ‎‏» و بنای ‏«Kartlis Ded» دارد که از جاهای دیدنی در این منطقه هستند.

راهنمای سفر به تفلیس
شهر قدیمی تفلیس 
تفلیس
شهر قدیمی تفلیس، از مشهورترین جاذبه‌‌های تفلیس

2.‏ قلعه ناریکالا

‏این قلعه قدیمی که در مقابل شهر تفلیس و رودخانه کورا قرار گرفته است، یکی دیگر از نقاط دیدنی‌ است که می‌توانید در سفر به تفلیس از آن دیدن کنید. قلعه ناریکالا دو دیوار بزرگ دارد که باغ‌های تفلیس در آن قرار ‏گرفته‌اند. همچنین حمام‌های‏ Sulphur»‎‏» نیز در قلعه ناریکالا وجود دارد.

قلعه ناریکالا
قلعه ناریکالا، از زیباترین جاذبه‌‌های تفلیس
قلعه ناریکالا تفلیس
قلعه ناریکالا در تفلیس

3‏. پل صلح (‏The Bridge of Peace‏)‏

‏شورای شهر تفلیس گرجستان در اوایل سال ۲۰۱۰ سفارش ساخت سازه‌ای به‌منظور اتصال بخش‌های قدیمی و ‏جدید تفلیس را به یک طراح برجسته ایتالیایی داد و در ماه می همان سال، مراسم رسمی افتتاحیه ‏‏پل صلح تفلیس بر فراز رودخانه کورا برگزار شد. ‎روی سقف این پل ۱۵۰ متری، ۱۲۰۸ بسته نورانی با طرح‌های مختلف از ۶۰۴۰ لامپ‎ LED ‎نصب شده است که ‏منظره بی‌نظیری را در شب خلق می‌کند. نورپرداز فرانسوی، پروژه ساخت پل را در ستایش زندگی و صلح نامیده است.

پل صلح
پل صلح تفلیس
پل صلح تفلیس
پل صلح، از جاذبه‌‌های معروف تفلیس

4‏. ‏فانیکولار

‏یکی دیگر از نقاطی که در سفر به تفلیس نباید از دست بدهید، مجموعه فانیکولار است. این مجموعه، ترکیبی ‏از رستوران زنجیره‌ای و نقاط دیدنی است و قدمت آن به سال 1905 برمی‌گردد. این مجموعه بیش از 5 رستوران ‏دارد. رستورانChela» ‎‏» که رستوران گرجی است، در کنار‏Puri Guliani» ‎‏» و مجموعه‌های دیگر، پذیرای تمامی ‏گردشگران هستند. به این مجموعه یک خط قطار فونیکولار نیز اضافه کنید که از ابتدای خیابان «‏Chonkadze‎» تا تپه «Mtatsminda‎‏» کشیده شده است.

فانیکولار تفلیس
فانیکولار، از زیباترین جاهای تفلیس
مجموعه فانیکولار
مجموعه فانیکولار، از بهترین جاذبه‌های تفلیس

5.‏ شهربازی متاتسمیندا

‏در بالای کوه متاتسمیندا «‏Mtatsminda»، شهربازی زیبایی به همین نام وجود دارد که گردشگران هنگام ورود به این شهر زیبا، نباید به‌‏راحتی از کنار آن بگذرند. انواع رولر کوسترها، سرسره‌های آبی و تفریحات دیگر در این پارک وجود دارد؛ بنابراین درصورتی‌که خواهان تفریح و هیجان هستید، حتماً سری به شهربازی متاتسمیندا بزنید.

شهربازی های تفلیس
شهربازی متاتسمیندا، از بهترین جاذبه‌‌های تفریحی تفلیس
شهربازی تفلیس
تصویر شهربازی تفلیس

خرید تور تفلیس از لست‌سکند

سفر به تفلیس با تورهای گردشگری، آسان‌ترین راه رسیدن به این مقصد زیباست. گرچه افرادی که به ماجراجویی علاقه دارند، با ماشین شخصی نیز می‌توانند به این شهر سفر کنند؛ اما سفر با تورهای زمینی و هوایی، نگرانی مسافران را بابت بسیاری از موارد ضروری رفع خواهد کرد. شما می‌توانید با مراجعه به صفحه تور تفلیس در وبگاه لست‌سکند، انواع تورهای زمینی و هوایی این مقصد شگفت‌انگیز را بررسی کنید و براساس فیلترهای گوناگون، تور مناسبتان را انتخاب کنید. اگر بودجه‌ای که برای سفر کنار گذاشته‌اید، به شما امکان پرداخت کل هزینه تور را به‌صورت یک‌جا نمی‌دهد، می‌توانید گزینه تور اقساطی را بررسی کنید. با رزرو این نوع از تورها، می‌توانید آسان‌تر سفر خود را آغاز کنید.

سخن آخر

تفلیس یکی از محبوب‌ترین شهرهای اوراسیایی برای ایرانیان به شمار می‌رود که بخشی از دلایل آن را در این متن ملاحظه کردید. در این مطلب، سعی کردیم اطلاعات کاربردی برای سفر به تفلیس را در اختیارتان بگذاریم تا تجربه بهتری از سفرتان به تفلیس داشته باشید. شما کدام‌یک از این جاذبه‌های تفلیس را بیشتر دوست دارید و دلتان می‌خواهد وقت بیشتری را به آن اختصاص دهید؟ نظراتتان را با ما و دیگر همراهان لست‌سکند در میان بگذارید.

غزاله مظلوم پرست
غزاله مظلوم پرست

وقتی یک رشته تحصیلی نامرتبط با شغل، ذوق دانستن، عشق به نوشتن و علاقه به گردشگری درون من به هم رسید، تبدیل به ترکیب عجیبی با عنوان «زیست‌شناس نویسنده در حوزه گردشگری» شدم! وقتی که می‌نویسم، روحم همراه نوشته‌هایم سفر می‌کند. آنچه من را دست به قلم می‌کند، عشق به سفر است. اکنون با هر نوشته، نقطه جدیدی از جهان را کنکاش می‌کنم که شاید هیچگاه موفق‌ به دیدنش نشوم!