جاهای دیدنی تهران؛ بیش از ۵۰ مکان دیدنی و فعالیت پیشنهادی

4.6
از 43 رای
تورهای ایرانگردی لست‌سکند - جایگاه K دسکتاپ
جاهای دیدنی تهران؛ لیست بیش از ۵۰ جای دیدنی و فعالیت پیشنهادی در تهران
27 اسفند 1402 08:00
12

جاهای دیدنی تهران شاید مهم‌ترین عواملی باشند که خود تهرانی‌ها و هر گردشگر ایرانی و خارجی را عاشق این شهر می‌کنند. درست است که تهران یکی از شلوغ‌ترین پایتخت‌ها در جهان است و آلودگی هوا تقریباً یکی از معضلات همیشگی‌اش است؛ اما این دلیل نمی‌شود که شما از قدم‌زدن در کوچه‌پس‌کوچه‌های تهران با آن خانه‌های قدیمی و حتی جدیدش صرف‌نظر کنید. در این مطلب از لست‌سکند، فعالیت های پیشنهادی در تهران را برای شما در دسته‌بندی‌های مشخص و جدا آورده‌ایم و اطلاعات لازم مانند قیمت بلیط و ساعت بازدید از جاهای دیدنی تهران را هم برایتان آورده‌ایم.

03-2.jpg

آنچه در ادامه مطلب خواهید خواند
فعالیت های پیشنهادی در تهرانجاهای دیدنی تهران؛ پرطرف‌دارترین جاهای دیدنی تهران از نظر مردمکاخ‌های تهرانکاخ گلستانکاخ سعدآبادکاخ نیاورانعمارت مسعودیهخانه‌های تاریخی تهرانخانه مقدمخانه مؤتمن‌الاطباءسرای کاظمیویدئویی از سرای کاظمیخانه مدرسخانه موزه سیمین و جلالخانه سرهنگ ایرجخانه اتحادیهبناهای تاریخی تهرانبرج طغرلپل کنکاروان‌سرای خاناتبنای قدیمی مجلس شورای ملی (بهارستان)تئاتر شهرموزه‌های تهرانموزه ملیموزه فرشموزه رضا عباسیموزه جواهراتموزه زمانکلیساها و کنیسه‌های تهرانکلیسای سرکیس مقدسکلیسای سورپ گئورگکنیسه حییمکنیسه حاداشمساجد و مدارس قدیمی تهرانمسجد جامع تهراندارالفنونباغ‌های تهرانباغ نگارستانباغ ایرانیباغ فردوسباغ گیاه‌شناسی ملی ایرانپارک‌های تهرانپارک شهرپارک ملتپارک جمشیدیهپارک لالهپارک‌های جنگلی تهرانسرخه حصارچیتگرنمادهای تهرانسردر باغ ملی و میدان مشقبرج میلادبرج آزادیپل طبیعتحمام های قدیمی تهرانحمام نوابحمام کشوریه (حمام سلیمانیه)باغ‌وحش‌های تهرانباغ‌وحش ارمباغ موزه دارآبادباغ موزه هفت چنارآرامستان و مقابر معروفآرامستان ارامنهآرامستان متفقینمقبره لطفعلی خان زندابن‌بابویهحرم حضرت عبدالعظیمآرامگاه ظهیرالدولهبقعه جوانمرد قصابکوه‌های مهم تهران

فعالیت های پیشنهادی در تهران

با توجه به دسته‌بندی‌های متعدد در میان بهترین جاهای دیدنی تهران، می‌توانیم فعالیت های پیشنهادی در تهران را در چند دسته‌بندی عمومی قرار دهیم. به‌طور کلی، فعالیت های پیشنهادی در تهران عبارت‌اند از:

  • بازدید از کاخ‌های سلطنتی تهران

  • بازدید از عمارت‌ها و خانه‌های قدیمی تهران

  • گشت‌وگذار در کوچه‌پس‌کوچه‌ها و محله‌های قدیمی تهران

  • قدم زدن و ورزش کردن در پارک‌های تهران

  • پیک‌نیک در پارک‌های جنگلی تهران

  • بازدید از موزه‌های تهران

  • دیدن کلیساها، کنیسه‌ها و مساجد معروف تهران

جاهای دیدنی تهران؛ پرطرف‌دارترین جاهای دیدنی تهران از نظر مردم

جاهای دیدنی تهران افراد زیادی را جذب می‌کنند. دیدنی های تهران کم نیستند؛ اما به‌طور کلی می‌توانیم بگوییم بهترین جاهای دیدنی تهران عبارت‌اند از:

  • کاخ گلستان

  • موزه ایران باستان

  • خانه مقدم

  • تئاتر شهر

  • کلیسای سرکیس مقدس

  • مدرسه دارالفنون

  • باغ نگارستان

  • پارک ملت

  • برج میلاد

  • آرامگاه ظهیرالدوله

کاخ‌های تهران

شاید کاخ‌های تهران، اولین گزینه‌‌هایی باشند که به‌عنوان بخشی از جاهای دیدنی تهران به ذهن هرکس بیایند. تهران کاخ های بسیاری دارد که حتی خیلی از آن‌ها را نمی‌شناسیم؛ ولی با وجود این، معمولاً تعدادی از معروف‌ترین کاخ‌ها را به‌عنوان اصلی‌ترین جاذبه های گردشگری تهران معرفی می‌کنیم. در ادامه تعدادی از کاخ‌های معروف تهران را نام می‌بریم که به‌هیچ‌وجه نباید بازدید آن‌ها را از دست بدهید؛ به‌ویژهاگر به تاریخ علاقه‌مندید.

کاخ‌های سلطنتی تهران ساعت بازدید مشخصی دارند و معمولاً زمان‌های بازدیدشان در نیمه اول سال با نیمه دوم سال متفاوت است. گاهی اوقات به‌دلیل برخی از مناسبت‌ها، ساعت بازدید و قیمت بلیط تغییر می‌کند؛ برای مثال در عید نوروز سال 1402، کاخ‌ها و برخی از موزه‌های دولتی برای چند روز، از ساعت 9 صبح تا 9 شب پذیرای گردشگران بودند. در اینجا به‌طور مختصر درباره ویژ‌گی‌های مهم و اطلاعات هرکدام از کاخ‌ها می‌گوییم تا با دقت بیشتری آن‌ها را برای گردش و بازدیدتان انتخاب کنید.

کاخ گلستان

کاخ گلستان که ثبت جهانی هم شده، حال‌وهوای متفاوتی در مقایسه با دیگر کاخ‌های تهران دارد و اهمیتش ازنظر تاریخی بیشتر است. تاریخچه این کاخ به زمان شاه‌عباس صفوی برمی‌گردد و در دوران پادشاهان و سلسله‌های مختلف، اتفاقات گوناگونی در آن افتاده است. عمارت‌ها و بخش‌های مختلف کاخ گلستان، در دوره‌های مختلف، دستخوش تغییراتی شده‌اند که بعضی از مهم‌ترین این تغییرات در زمان کریم‌خان زند، آقامحمدخان و ناصرالدین‌شاه قاجار بوده است. بعضی تغییرات زمان ناصرالدین شاه متأثر از سفرهای اروپایی این پادشاه بوده و چهره قسمت‌هایی از کاخ را هم به سمت مدرنیته برده است. کاخ گلستان را می‌توانیم در لیست جاهای دیدنی تهران با مترو هم قرار دهیم؛ چراکه دسترسی بسیار خوب و راحتی به ایستگاه متروی 15 خرداد دارد.

مساحت فعلی کاخ گلستان، تقریباً یک‌پنجم از آن چیزی است که در گذشته بوده است. بااین‌حال شما می‌توانید بیش از 10 قسمت مختلف را در این مجموعه ببینید. فراموش نکنید که ایوان تخت مرمر، قدیمی‌ترین قسمت مجموعه کاخ گلستان است. اگر فرصت بازدید از همه بخش‌ها را ندارید، پیشنهاد می‌کنیم که حتماً کاخ اصلی، شمس‌العماره و عمارت بادگیر را ببینید. توجه کنید که از ابتدای سال 1402، برای بازدید از همه قسمت‌های موزه کاخ گلستان، تنها نیاز است که یک بلیط تهیه کنید. شما می‌توانید پس از بازدید کاخ گلستان، به سمت بازار 15 خرداد بروید. در بازار می‌توانید تعدادی از بهترین رستوران‌های تهران را پیدا کنید و غذایتان را در آن رستوران‌ها صرف کنید.

قیمت بلیط کاخ گلستان

46 هزار تومان برای همه موزه‌ها و بخش‌ها

 ساعت بازدید از کاخ گلستان

بهار و تابستان، 9 صبح تا 7 عصر؛ بلیط‌فروشی تا 5:15 عصر 

پاییز و زمستان، 9 صبح تا 5 عصر؛ بلیط‌فروشی تا 4 بعدازظهر

وب‌سایت کاخ گلستان

golestanpalace.ir

صفحه اینستاگرام کاخ گلستان

golestanpalace@

آدرس کاخ گلستان

خیابان 15 خرداد، میدان ارگ

شماره‌تلفن کاخ گلستان

02133113335

موقعیت دقیق مجموعه کاخ گلستان روی نقشه

کاخ گلستان.jpg
نمایی از کاخ اختصاصی مجموعه گلستان، عکس از پویا دهقان
کاخ گلستان - عمارت بادگیر.jpg
نمایی از پنجره ارسی عمارت بادگیر مجموعه کاخ گلستان، عکس از پویا دهقان

کاخ سعدآباد

یکی از بزرگ‌ترین مجموعه‌ها در میان کاخ‌های سلطنتی، کاخ سعدآباد است که با مساحت 110 هکتار در کوهپایه توچال و دربند قرار گرفته است. کاخ سعدآباد در دوره قاجار محل سکونت تابستانی و ییلاقی شاهان بوده و بعدها در سال 1299 خورشیدی، به اقامتگاه تابستانی پهلوی اول تبدیل می‌شود. به‌مرور، به تعداد کاخ‌ها و کوشک‌ها هم اضافه می‌شود تا مجموعه به حدود 18 بنا می‌رسد.

بعد از انقلاب اسلامی، هرکدام از این کاخ‌ها و عمارت‌ها تبدیل به موزه می‌شوند؛ بناهایی که به‌نوعی نمایانگر ذوق و هنر معماری ایرانی بودند. بزرگ‌ترین کاخ این مجموعه، کاخ ملت یا کاخ سفید نام دارد که نمای بیرونی آن مانند کاخ‌های آلمانی است و طراحی داخلی آن هم ترکیبی از معماری ایرانی و بیزانس است.

کاخ‌های دیگری چون کاخ سبز، موزه تاریخ معاصر، موزه هنرهای زیبا، موزه استاد فرشچیان، موزه برادران امیدوار، موزه ظروف سلطنتی و بسیاری از موزه‌ها و عمارت‌های دیگر در این مجموعه، همگی نشان از آن دارند که قطعاً می‌توانید به‌عنوان یک جاذبه کامل، موزه سعدآباد را در لیست جاهای دیدنی تهران قرار دهید و یک نصف روز یا حتی یک روز کامل را به بازدید از این کاخ اختصاص دهید. بهتر است این نکته را هم بدانید که داخل کاخ سعدآباد، کافی‌شاپ هم وجود دارد که اگر بازدیدتان طول کشید، می‌توانید در محیط این کاخ با منظره درخت‌های قدیمی، در کافه بنشینید و استراحت کنید.

قیمت بلیط کاخ سعدآباد

ورودی، کاخ ملت و کاخ سبز: هرکدام 5 هزار تومان

سایر عمارت‌ها و موزه‌ها: 4 هزار تومان

ساعت بازدید از کاخ سعدآباد

نیمه اول سال: از 9 صبح تا 7 عصر، بلیط‌فروشی تا 5 عصر

نیمه دوم سال: از 9 صبح تا 5 عصر، بلیط‌فروشی تا 3 بعدازظهر؛ پنجشنبه‌ها و جمعه‌ها از 9 صبح تا 6 عصر، بلیط‌فروشی تا 4 بعدازظهر

وب‌سایت کاخ سعدآباد

sadmu.ir

صفحه اینستاگرام کاخ سعدآباد

saadabadpalace@

آدرس کاخ سعدآباد

خیابان ولی‌عصر، خیابان شهید فلاحی (زعفرانیه)، انتهای خیابان شهید کمال طاهری

شماره‌تلفن کاخ سعدآباد

02127940000

موقعیت دقیق موزه کاخ سعدآباد روی نقشه

lastsecond.ir-tehran-best-attractions-mellat-palace.jpg
کاخ ملت، از مهم‌ترین کاخ‌های مجموعه سعدآباد و از بهترین مکان های گردشگری تهران
Lastsecond.ir-tehran-best-attractions-saadabadmuseum.jpg
نمای داخلی بخشی از موزه سعدآباد

کاخ نیاوران

مجموعه فرهنگی نیاوران هم یکی از مجموعه‌های مهم در بین کاخ‌ها و البته جاهای دیدنی تهران است. این کاخ، ساختمان‌های اصلی و فرعی مختلفی دارد که هرکدام در دوره‌های تاریخی گوناگونی ساخته شده‌اند و از قاجاریه تا پهلوی دوم، می‌توانید ساختمان‌های مختلف را در مجموعه فرهنگی نیاوران ببینید. وسعت مجموعه نیاوران برابر با 11 هکتار است. جالب است بدانید که در ابتدا این محل، نِی‌زار خوش‌آب‌وهوایی بوده که توجه پادشاهان را جلب کرده است و سپس با ساخت‌وسازها، اسم آن را هم به «نِی‌آوران» یا «نیاوران» تغییر می‌دهند.

از عمارت‌ها و بخش‌های دیگری که می‌توانیم به آن‌ها اشاره کنیم، کاخ جهان‌نماست که مجموعه‌ای از آثار هنری و هدایایی ارزنده درونش به نمایش درآمده‌اند. به‌غیر از جهان‌نما، کاخ صاحبقرانیه از دیگر عمارت‌های مهم این مجموعه است که بازدید از آن به‌دلیل حفظ ایمنی بنا فعلاً ممنوع شده است. کوشک احمدشاهی، عمارت دیگری از مجموعه است که اتاق کار رضا پهلوی بوده و بازدیدش را پیشنهاد می‌کنیم. علاوه‌بر این عمارت می‌توانید از کتابخانه اختصاصی کاخ نیاوران هم بازدید کنید که در آن کتابی هم از والت دیزنی وجود دارد. مهم‌ترین ساختمان این مجموعه، کاخ اختصاصی نیاوران است که محل اصلی سکونت محمدرضا پهلوی و خاندانش بوده است.

تجهیزات مدرن، اتاق‌های مختلف برای استراحت، موسیقی، لباس و بخش‌های دیگری مانند سینما، از قسمت‌های مختلف این کاخ محسوب می‌شوند. گفتنی است که طراحی این عمارت، الهام‌گرفته از معماری ایرانی است و ساخت بنا از سال 1337 تا سال 1346 با وجود وقفه‌ای در میان این سال‌ها، کامل می‌شود و سپس از آن بهره‌برداری می‌کنند. داخل کاخ نیاوران کافی‌شاپ هم وجود دارد و این امکان را به شما می‌دهد که لحظاتی از منظره زیبا و هوای مطلوب کاخ استفاده کنید و لذت ببرید.

قیمت بلیط کاخ نیاوران

ورودی و کاخ اختصاصی: هرکدام 5 هزار تومان

باقی عمارت‌ها و موزه‌ها: هرکدام 4 هزار تومان

ساعت بازدید از کاخ نیاوران

نیمه اول سال از 9 صبح تا 7 عصر و بلیط‌فروشی تا 5 عصر

نیمه دوم سال از 9 صبح تا 5 عصر و بلیط‌فروشی تا 4 بعدازظهر؛ پنجشنبه و جمعه 9 صبح تا 6 عصر و بلیط‌فروشی تا 5 عصر

وب‌سایت کاخ نیاوران

niavaranmu.ir

صفحه اینستاگرام کاخ نیاوران

niavaran.mu@

آدرس کاخ نیاوران

انتهای خیابان نیاوران، میدان باهنر

شماره‌تلفن کاخ نیاوران

02122282012-15

موقعیت دقیق کاخ نیاوران روی نقشه

کاخ نیاوران - کاخ اصلی، نیاوران.jpg
کاخ نیاوران، محل اصلی اقامت خانواده محمدرضا شاه، عکس از پویا دهقان
کاخ نیاوران - کوشک احمدشاهی.jpg
کوشک احمدشاهی، محل استراحت و کار شاهزاده رضا پهلوی در دوره پهلوی دوم، عکس از پویا دهقان

عمارت مسعودیه

بسیاری از کاخ‌ها و عمارت‌های تاریخی که در سطح شهر مشاهده می‌کنیم، مربوط به زمان قاجار هستند و در آن دوره ساخته شده‌اند. عمارت مسعودیه یکی از همین بناهاست که در سال 1257 ساخته شده است. البته باید بگوییم که محل این عمارت در ابتدا یک باغ بوده که به تملک پسر ارشد ناصرالدین شاه، یعنی «مسعود میرزا» ملقب به «ظل‌السلطان» درمی‌آید و به‌مرور زمان عمارت‌های مختلفی در آن ساخته می‌شود.

ازآنجایی‌که میدان بهارستان، مرکز ثقل فعالیت مشروطه‌خواهان بوده است و عمارت مسعودیه در نزدیکی آن قرار داشته، در این عمارت هم فعالیت‌های مهمی صورت گرفته است و پس از سقوط مسجد سپه‌سالار، اینجا پناهگاه مشروطه‌خواهان می‌شود.

مسعودیه، دو قسمت اندرونی و بیرونی دارد و شامل بخش‌ها و عمارت‌های مختلفی است که از میان آن‌ها می‌توانیم به دیوان‌خانه، عمارت سردر، مشیرالدوله، سفره‌خانه، حوض‌خانه و عمارت سید جوادی اشاره کنیم. گچ‌بری‌ها، کاشی‌کاری‌ها، خطاطی‌ها و نقاشی‌های دیواری این عمارت‌ به دستان هنرمندان ایرانی انجام شده‌اند.

در عمارت مسعودیه، یکی از اماکن فرهنگی کشورمان هم وجود دارد. به این صورت که در بخشی از این عمارت، اشیای عتیقه و کتاب‌های نفیس را نگهداری می‌کنند و می‌توان گفت به‌نوعی به‌مرور اولین موزه و کتابخانه ملی ایران در آنجا ایجاد شده است.

بعدها با وکالت پسر ظل‌السلطان، عمارت مسعودیه در سال 1328 قمری توسط همدم‌السلطنه خریداری می‌شود و پس از آن هم در سال‌های 1342 و 1343 تابلوی دانشکده افسری به سردرش زده می‌شود. سپس به‌مدت چند دهه ساختمان وزارت آموزش و پرورش در اینجا قرار می‌گیرد. مدارک موجود این را هم نشان می‌دهند که اولین مدرسه طب و حقوق در حیاط خلوت مشیرالملک عمارت مسعودیه شکل گرفت که بعدها هسته اولیه به‌ وجود آمدن دانشگاه تهران شد.

داخل عمارت مسعودیه یک کافی شاپ هم قرار دارد؛ اما اگر می‌خواهید حتماً از کافی شاپ استفاده کنید، لازم است پیش از اینکه به آنجا بروید، از باز بودن آن مطمئن شوید؛ چون گاهی اوقات تعطیل است.

قیمت بلیط عمارت مسعودیه

4 هزار تومان

ساعت بازدید از عمارت مسعودیه

از 9 صبح تا 4 بعدازظهر و جمعه‌ها از 1 ظهر تا 4 بعدازظهر

صفحه اینستاگرام عمارت مسعودیه

masoudieh@

آدرس عمارت مسعودیه

میدان بهارستان، ضلع جنوب‌غربی، خیابان اکباتان

شماره‌تلفن عمارت مسعودیه

02133992012

موقعیت دقیق عمارت مسعودیه روی نقشه

عمارت مسعودیه.jpg
نمایی از عمارت مسعودیه، عکس از پویا دهقان

خانه‌های تاریخی تهران

در کنار کاخ‌های تهران، این خانه‌‌های تاریخی تهران هستند که لایه‌ای از زندگی مردم هر دوره را فاش می‌کنند. گرچه بیشتر خانه‌های تاریخی تهران که تاکنون به‌ جای‌ مانده‌اند، متعلق به اقشار سطح بالای جامعه بودند؛ اما به‌هرحال با محل زندگی افراد درجه‌یک کشور متفاوت بوده‌اند و در سطح بینابینی قرار می‌گیرند.

معمولاً خانه‌های تاریخی تهران هم مثل کاخ‌ها، ساعت بازدید و بلیط ورودی مشخصی دارند. بعضی از این خانه‌ها، زیرنظر وزارت میراث فرهنگی هستند. در این میان خانه‌هایی هم وجود دارند که در تملک بخش خصوصی قرار دارند و ساعت بازدید و قیمت بلیطشان متفاوت است. درمجموع اگر خانه‌های تاریخی را به‌عنوان جاهای دیدنی تهران برای بازدید انتخاب می‌کنید، لازم است پیش از برنامه‌ریزی، درباره جزئیات آن‌ها مثل زمان بازدید و قیمت بلیط، بیشتر بدانید که بهره بیشتری از بازدیدتان ببرید.

خانه مقدم

قدمت خانه مقدم به دوران قاجار برمی‌گردد و متعلق به یکی از درباریان آن زمان، یعنی «محمدتقی‌خان احتساب‌الملک» بوده است. او دو پسر به نام‌های حسن و محسن داشته که محسن مقدم پس از پایان تحصیلاتش در رشته‌های تاریخ هنر، نقاشی و باستان‌شناسی، با همسر فرانسوی‌اش به ایران می‌آیند و در همین خانه سکونت می‌کنند.

محسن مقدم علاوه‌بر کارهای علمی مختلفی که انجام می‌دهد، به جمع‌آوری آثار تاریخی و فرهنگی هم مشغول بوده است که آن‌ها را در جای‌جای خانه خود نصب می‌کند. این آثار، بسیار مختلف هستند و در میان آن‌ها انواع سکه، کاشی، تابلو و آثار دیگری هم مشاهده می‌شود.

خانه مقدم سه مجموعه اصلی دارد که شامل عمارت برج، عمارت زمستانی و عمارت تابستانی می‌شود و سه حیاط هم دارد که هرکدام قسمت‌های مهمی دارند. گفتنی است که محسن مقدم، عمارت برج را برای علاقه همسرش به این نوع معماری ساخته و برای طراحی حیاط اندرونی هم از نقوش فرش ایرانی الهام گرفته است. پروفسور پوپ، مورخ آمریکایی، خانه مقدم را به‌عنوان ارزشمندترین خانه جهان در دهه‌های 30 و 40 می‌دانست و یکی از دلایل آن هم، وجود اشیای تاریخی و گران‌بهای خانه بود.

شاید وقتی به موزه مقدم مراجعه می‌کنید، این سؤال برایتان پیش بیاید که چرا خانه مقدم زیر نظر دانشگاه تهران است. داستان از این قرار است که محسن مقدم، استاد ممتاز دانشگاه تهران بوده است. شاید جالب باشد بدانید لوگوی دانشگاه تهران را هم محسن مقدم طراحی کرده و از بنیان‌گذاران اصلی دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران هم بوده است. او در سال 1351 خانه خود را وقف دانشگاه تهران می‌کند و درحال‌حاضر این خانه زیرنظر دانشگاه تهران است. اگر از دانشجویان یا کارکنان دانشگاه تهران هستید، بازدید از خانه مقدم برای شما رایگان است. توجه کنید که اگر بلیط را به‌صورت اینترنتی خریده‌اید، باید پرینت آن را هنگام مراجعه به همراه داشته باشید.

قیمت بلیط خانه مقدم

شهروندان 30 هزار تومان، دانشجویان و اساتید دانشگاه تهران رایگان

ساعت بازدید از خانه مقدم

از 9 صبح تا 5 عصر؛ به‌جز روزهای دوشنبه و ایام سوگواری

وب‌سایت خانه مقدم

museums.ut.ac.ir

صفحه اینستاگرام خانه مقدم

moghadammuseum@

آدرس خانه مقدم

خیابان امام‌خمینی، بعد از شیخ هادی، جنب بانک ملت، پلاک 251

شماره‌تلفن خانه مقدم

02166463144

موقعیت دقیق موزه مقدم روی نقشه

lastsecond.ir-tehran-best-attractions-moghaddam-museum-ArmanGoharinasab.jpg
بخشی از خانه موزه مقدم، از جذاب‌ترین جاهای دیدنی در تهران، عکس از Arman Goharinasab
Lastsecond.ir-tehran-best-attractions-moghadam-museum.jpg
بخشی از موزه مقدم، از مکان های دیدنی تهران

خانه مؤتمن‌الاطباء

خانه مؤتمن‌الاطباء را بیشتر در سریال‌هایی دیده‌ایم که درون‌مایه‌ای تاریخی داشته‌اند و در گذشته روایت می‌شدند؛ مانند سریال شهرزاد و خاتون یا همچنین بسیاری از فیلم‌های دیگر مانند فیلم خانه پدری که در این خانه تصویربرداری شده‌اند. البته از این نوع خانه‌های تاریخی که لوکیشن فیلم‌ بوده‌اند، در تهران کم نیستند.

میرزا زین‌العابدین‌خان دنبلی ضرابی موتمن، مالک ابتدایی این خانه بوده است و ملک او از نخستین خانه‌های سه‌طبقه در آن زمان بوده که نظر پادشاه را هم به خودش جلب می‌کند. مؤتمن، پزشک مخصوص ناصرالدین‌شاه بوده و این خانه هم به‌مرور زمان به نسل‌های بعدی او می‌رسد و درحال‌حاضر هم مالک شخصی دارد. خانه مؤتمن در سال‌های مختلف، تغییرات گوناگونی را به خودش می‌بیند؛ اما اسکلت اصلی آن تغییر اساسی و چندانی نمی‌کند.

دو حوض در حیاط خانه مؤتمن‌الاطباء وجود دارد و به‌غیر از این حوض‌ها، چهار باغچه هم در حیاط هست که محیط دل‌نشینی را ایجاد کرده‌‌اند. یک اتاق هم مخصوص پرو لباس قدیمی است که پس از کرایه می‌توانید با آن‌ها عکاسی کنید. دقت کنید که این خانه بیشتر در نوروز امکان بازدید دارد. پس از سال جدید، روزها و ساعت‌های بازدید از طریق صفحه اینستاگرام اعلام می‌شود. همچنین احتمال تغییر قیمت هم وجود دارد.

قیمت بلیط خانه مؤتمن‌الاطباء

30 هزار تومان

ساعت بازدید از خانه مؤتمن‌الاطباء

معمولاً تعطیلات نوروز از حدود 10.5 صبح تا 4.5 بعدازظهر

صفحه اینستاگرام خانه مؤتمن‌الاطباء

khaneh_motamen@

آدرس خانه مؤتمن‌الاطباء

میدان بهارستان، خیابان ابن سینا، خیابان امیرکبیر غربی، خیابان پامنار (محله عودلاجان)، روبه‌روی مسجد کاشانی، انتهای بن‌بست مؤتمن‌الاطباء

شماره‌تلفن خانه مؤتمن‌الاطباء

09030788264 آقای موسوی

موقعیت دقیق خانه مؤتمن‌الاطباء روی نقشه

Lastsecond.ir-tehran-best-attractions-motamen-ol-otaba.jpg
نمایی از خانه مؤتمن‌الاطباء، عکس از نرگس کاظمی‌فرد
Lastsecond.ir-tehran-best-attractions-motamenol-otaba.jpg
نمای داخلی از خانه مؤتمن‌الاطباء؛ عکس از خبرگزاری ایرنا، Davoud Ghahrdar

سرای کاظمی

سرای کاظمی که یکی دیگر از جاهای دیدنی تهران است، در منطقه 12 و در محله عودلاجان قرار گرفته و در همسایگی غربی امامزاده یحیی است. این خانه پس از مرمت و بازسازی، با عنوان «خانه موزه تهران قدیم» بازدید دارد. سرای کاظمی برای فردی به‌نام میرزا سید احمدخان مستوفی تفرشی از مأموران سابق دولت ناصرالدین شاه بوده است.

خانه کاظمی به سبک خانه‌های سنتی دوران قاجار ساخته شده است و بخش‌های مختلفی دارد؛ اندرونی، بیرونی، آب‌انبار، مطبخ و اصطبل از قسمت‌های مهم این خانه هستند. جالب اینجاست که عمارت، رخت‌شوی‌خانه هم دارد که در آن زمان، کم‌سابقه بوده است.

سرای کاظمی، سال 1386 بازسازی می‌شود و جزئیات معماری مختلف و خیره‌کننده‌ای دارد. گچ‌بری‌ها و ارسی‌های زیبا، بخش‌های جذابی از این خانه هستند و در کنار دو تالار و گوشواره‌های بین و راهروها، جذابیت بیشتری را نمایان می‌کنند. این خانه بادگیر هم دارد و مانند خانه‌های یزد، برای خنک کردن دمای داخل عمارت از آن استفاده می‌شده است. سرای کاظمی، بخش‌های مختلفی هم مثل موزه مردم‌شناسی دارد و در مجموع با معماری‌اش، از دل‌نشین‌ترین جاذبه های گردشگری تهران است.

آدرس سرای کاظمی

خیابان 15 خرداد، کوچه امامزاده یحیی(ع)، کوچه ابوالقاسم شیرازی، پلاک 46

موقعیت دقیق سرای کاظمی روی نقشه

Lastsecond.ir-tehran-best-attractions-kazemi-house.jpg
نمایی از سرای کاظمی، عکس از پویا دهقان
Lastsecond.ir-tehran-best-attractions-kazemihouse.jpg
برخی از قسمت‌های سرای کاظمی

ویدئویی از سرای کاظمی

خانه مدرس

خانه مدرس در اسفندماه سال 1395 به‌عنوان موزه‌ای خصوصی و رسمی در کشور افتتاح شد. روند شکل‌گیری این موزه با خرید خانه آیت‌الله مدرس آغاز شد و سپس با انجام مراحل مرمتی، بنای خانه به موزه تبدیل شد. اینجا بین سال‌های 1300 تا 1325 شمسی محل سکونت خانواده مدرس بوده است. خانه مدرس نمونه خوبی برای درک معماری خانه‌های قدیمی ایرانی است و از مکان های دیدنی تهران محسوب می‌شود.

خانه مدرس در محله تاریخی عودلاجان قرار گرفته و شامل بخش‌های مختلفی است که برای بازدیدکنندگان به نمایش گذاشته شده است. شما در خانه موزه مدرس، می‌توانید سیر زندگی آیت‌الله مدرس را از کودکی تا اواخر عمر مشاهده کنید. همچنین می‌توانید قراردادهای مختلفی را که در آن زمان وجود داشته، ببینید و در سایر قسمت‌های خانه بگردید. یک شربت‌خانه هم در این اینجا وجود دارد و می‌توانید مدتی در آنجا بنشینید و استراحت کنید و از منویی که دارد، نوشیدنی سفارش دهید. خانه مدرس معمولاً در ماه رمضان بسته است؛ بنابراین پیش از رفتن به آنجا تماس بگیرید.

قیمت بلیط خانه مدرس

20 هزار تومان

ساعت بازدید از خانه مدرس

یکشنبه تا جمعه از 10 صبح تا 4 بعدازظهر

وب‌سایت خانه مدرس

modaresmuseum.com

صفحه اینستاگرام خانه مدرس

modaresmuseum@

آدرس خانه مدرس

خیابان امیرکبیر شرقی (امین‌حضور)، کوچه علیرضا جاویدی (میرزا محمود وزیر)، بن‌بست مدرس، پلاک 5، خانه موزه شهید مدرس

شماره‌تلفن خانه مدرس

02133505004

موقعیت دقیق خانه موزه مدرس روی نقشه

Lastsecond.ir-tehran-best-attractions-modarres-house.jpg
حیاط اصلی خانه مدرس، عکس از پویا دهقان
Lastsecond.ir-tehran-best-attractions-modares-house.jpg
نمای داخلی یکی از بخش‌های خانه مدرس

خانه موزه سیمین و جلال

اگر اهل کتاب و قلم باشید، قطعاً یکی از وسوسه‌برانگیزترین جاهای دیدنی تهران برای شما، خانه موزه سیمین و جلال است. خانه‌ای که جلال آل‌احمد خودش در طراحی و ساخت آن دست داشته و تکمیل شدنش از سال 1331 تا 1332 به‌طول انجامیده است. درهرحال، دیدن اینجا برای هر فردی جذاب و لذت‌بخش است.

در خانه موزه سیمین و جلال می‌توانید آثار و لوازم شخصی این دو نویسنده و مترجم بزرگ را ببینید. شاید دو تا از جذاب‌ترین این لوازم، حلقه‌های ازدواج سیمین دانشور و جلال آل‌احمد باشد. باید بدانید که این خانه، محفل جمع شدن شعرا و شخصیت‌های برجسته هم بوده است. درضمن شما می‌توانید مجسمه‌هایی از جلال و همسرش سیمین را هم در این خانه ببینید و راحت‌تر خود را در خانه آن‌ها تصور کنید و به‌نوعی حس‌وحال زمان حیات آن‌ها را درک کنید.

مرمت این خانه در سال 1394 آغاز شد و تا سال 1396 ادامه یافت. یکی از مهم‌ترین اصولی که در مرمت این بنا رعایت شده، حفظ حس‌وحال و چیدمان وسایلی است که در این خانه مشاهده می‌کنید؛ بنابراین این امکان برای بازدیدکنندگان فراهم است تا بهتر از چگونگی حالت و فرم دکور خانه در زمان قدیم مطلع شوند. در نزدیکی خانه موزه سیمین و جلال، یکی از کافه‌های روباز تهران، یعنی کافه چای بار قرار دارد که می‌توانید برای ازبین بردن خستگی‌تان به آنجا هم سری بزنید.

قیمت بلیط خانه موزه سیمین و جلال

7 هزار تومان

ساعت بازدید از خانه موزه سیمین و جلال

از 10 صبح تا 5 عصر، غیر از جمعه‌ها، شنبه‌ها و روزهای تعطیل

صفحه اینستاگرام خانه موزه سیمین و جلال

museum_of_Simin_and_jalal@ (درحال‌حاضر غیرفعال)

آدرس خانه موزه سیمین و جلال

تجریش، دزاشیب، خیابان شهید رمضانی، کوچه رهبری، کوچه پسندیده، بن‌بست ارض، پلاک 1

شماره‌تلفن خانه موزه سیمین و جلال

02122705969

موقعیت دقیق خانه موزه سیمین و جلال روی نقشه

lastsecond.ir-tehran-best-attractions-simin-and-jalal-house.jpg
نمایی از حیاط خانه موزه سیمین و جلال، عکس از آرشیو لست‌سکند، ابراهیمی کرمانی
lastsecond.ir-tehran-best-attractions-simin-and-jalal-house-1.jpg

نمای داخلی خانه موزه سیمین و جلال، عکس از آرشیو لست‌سکند، ابراهیمی کرمانی

خانه سرهنگ ایرج

یکی دیگر از خانه‌های تاریخی تهران، خانه سرهنگ ایرج است. سرهنگ ایرج یکی از ارتشیان ارشد دوره پهلوی بوده که خانه‌اش به‌دلیل مالکیت طولانی‌مدت او، به همین نام شناخته می‌شود؛ درصورتی‌که سرهنگ ایرج این خانه را نساخته است. بنا از سال 1315 تا سال 1370 در مالکیت سرهنگ ایرج بوده است و پس از مرگ او، ورثه خانه را می‌فروشند.

قدمت بنا به دوره قاجاریه بازمی‌گردد؛ اما برخی از منابع، قدمت آن را مربوط به دوره صفویه می‌دانند. نکته‌ مهم این است که پس از فروختن خانه توسط ورثه، مالک‌های مختلفی در آن سکونت کردند؛ اما رفته‌رفته ساختمان روبه ویرانی رفت تا اینکه میراث فرهنگی وارد عمل شد و پس از خرید ملک، مرمت‌هایی را انجام داد. شما می‌توانید چهره خانه پیش از این مرمت‌ها را تا حدودی در فیلم میهمان مامان از داریوش مهرجویی ببینید. این خانه به‌واسطه تزیینات و معماری خود، بسیار جذاب و دیدنی است.

آدرس خانه سرهنگ ایرج

خیابان پامنار، بالاتر از مسجد پامنار، کوچه صوفیانی، کوچه شیرازی

موقعیت دقیق خانه سرهنگ ایرج روی نقشه

lastsecond.ir-tehran-best-attractions-sarhang-iraj-house.jpg
نمایی از خانه سرهنگ ایرج، عکس از خبرگزاری تسنیم، محمود حسینی

خانه اتحادیه

این خانه که آن را با نام خانه امین‌السلطان هم می‌شناسند، در یکی از فرعی‌های خیابان لاله‌زار واقع شده است. خانه اتحادیه در ابتدا منسوب به امین‌السلطان، صدراعظم ناصرالدین شاه، مظفرالدین شاه و محمدعلی شاه، بوده است. پس از مرگ امین‌السلطان، خانه به فردی به‌نام حاج رحیم اتحادیه فروخته می‌شود. حاج رحیم اتحادیه هم خانه را حفظ می‌کند.

گرچه در طول زمان تغییراتی در خانه و شکل ظاهری و بخش‌های مختلف آن به وجود می‌آید؛ اما ویژگی‌های منحصربه‌فرد آن همچنان باقی و دیدنی است. یکی از جذابیت‌های این خانه، سردر آجری و مقرنس‌کاری ورودی آن است. گچ‌بری‌ها، تزیینات مختلف، شومینه، ستون‌بندی و حوض‌خانه از دیگر بخش‌های جالب ‌وجه در این خانه هستند. خانه اتحادیه، ارزش معماری دارد و اتفاقات تاریخی متعددی در آن به وقوع پیوسته است. گفتنی است که این خانه یکی از لوکیشن‌های سریال دایی‌جان ناپلئون ناصر تقوایی هم بوده است.

قیمت بلیط خانه اتحادیه

3 هزار تومان در آبان 1400

ساعت بازدید از خانه اتحادیه

دوشنبه‌ها و پنجشنبه‌ها از ساعت 9 صبح تا 2 بعدازظهر

وب‌سایت خانه اتحادیه

khaneh.tehran.ir

صفحه اینستاگرام خانه اتحادیه

house_of_etehadieh@

آدرس خانه اتحادیه

میدان امام‌خمینی، خیابان لاله‌زار، انتهای بن‌بست اتحادیه، پلاک 12

شماره‌تلفن خانه اتحادیه

02196044023

موقعیت دقیق خانه اتحادیه روی نقشه

lastsecond.ir-tehran-best-attractions-etehadie-house-3.jpg
نمای کلی خانه اتحادیه، عکس از معماری معاصر ایران
lastsecond.ir-tehran-best-attractions-etehadie-house-4.jpg
نمای داخلی خانه اتحادیه، عکس از معماری معاصر ایران

بناهای تاریخی تهران

حالا در بناهای تاریخی تهران به برهه‌هایی از تاریخ این شهر سفر می‌کنیم که سن‌وسال بعضی‌هایشان به قبل از زمانی می‌رسد که تهران به‌عنوان شهر شناخته شد! به عبارت دیگر، بناهای تاریخی تهران برای آن‌هایی که تاریخ را دوست دارند و حتی دنبال تکه‌های گمشده گذشته پایتخت می‌گردند، فراتر از یک جاذبه گردشگری تهران محسوب می‌شود. بعضی از این جاهای دیدنی تهران ساعت بازدید و بلیط ورودی دارند؛ اما بعضی‌هایشان هم به‌دلیل اینکه در فضای شهر قرار گرفته‌اند و محوطه مشخصی ندارند، به‌صورت رایگان و در هر ساعت از شبانه‌روز در دسترس هستند.

برج طغرل

برج طغرل منسوب به فردی با همین نام، یعنی طغرل بیک، پادشاه اول سلجوقیان است و قدمتش به نیمه دوم قرن ششم برمی‌گردد. با توجه به اینکه محدوده ری به شهر تهران پیوند خورده، برج طغرل هم از جاهای دیدنی تهران محسوب می‌شود.

هنوز اطلاعات دقیقی درباره کاربرد این برج پیدا نشده و پژوهشگران حدس‌هایی برای کاربرد آن در نظر گرفته‌اند؛ عده‌ای معتقدند این برج کاربرد ساعت آفتابی داشته و دارد و شما می‌توانید ساعت را ازطریق سایه‌ای متوجه شوید که برج روی زمین می‌اندازد. برخی معتقدند که برج طغرل یک برج‌آرامگاه است که غیر از طغرل بیک، برخی دیگر از افراد خاندان او هم در محوطه‌اش دفن شده‌اند. البته چون در آن دوران، گذاشتن سنگ قبر مرسوم نبوده، داخل بنا سنگ قبری نمی‌بینید. عده‌ای هم گفته‌اند که این بنا مسیر راه مسافران را معلوم می‌کرده است.

از کاربرد برج طغرل که بگذریم، به معماری چشمگیرش می‌رسیم. این برج ارتفاعی حدود 20 متر داشته و در قسمت بالایی آن کتیبه‌ای بوده که در زمان قاجار و هنگام مرمت از بین می‌رود. برخی از منابع، سبک معماری برج طغرل را مشابه گنبد قابوس می‌دانند و به این اشاره می‌کنند که برج طغرل هم گنبدی داشته که به‌مرور زمان از بین رفته است. ازنظر معماری سعی شده تقارن در برج حفظ شود؛ اما نقشه برج به‌اندازه گنبد قابوس، متقارن نیست.

گفته شده که بدنه برج طغرل کاملاً از آجر ساخته شده و پیِ آن ترکیبی از قلوه‌سنگ و آجر است. بدون شک، گذر سال‌ها، این برج را فرسوده کرده و آن را تا مرز تخریب کامل هم پیش برده است؛ اما در زمان ناصرالدین شاه تعمیر می‌شود و از تخریب بیشترش جلوگیری می‌کنند.

نکته جالب دیگر این جای دیدنی تهران، آن است که اگر زیرِ درِ شمالی برج بایستید و به بالا نگاه کنید، طرحی را از نمای ساختمان می‌بینید که مانند صورت یک شیر است. در محوطه اطراف برج، مزار محمد محیط‌طباطبایی قرار گرفته که از ادبای معاصر است.

قیمت بلیط برج طغرل

10 هزار تومان

ساعت بازدید از برج طغرل

دوشنبه‌ها و پنجشنبه‌ها از ساعت 9 صبح تا 5 عصر

آدرس برج طغرل

شهرری، خیابان ابن‌بابویه، روبه‌روی سردر شرقی آرامگاه ابن‌بابویه

شماره‌تلفن برج طغرل

02133746403

موقعیت دقیق برج طغرل روی نقشه

Lastsecond.ir-tehran-best-attractions-toghrol-tower.jpg
برج طغرل از زاویه جنوبی، عکس از پویا دهقان
lastsecond.ir-best-attractions-of-tehran-toghrol-tower.jpg
نمای داخلی برج طغرل شهرری، عکس از پویا دهقان

پل کن

پل کن که یکی از جاهای دیدنی تهران هم محسوب می‌شود در دوران قاجار و در سال 1312 هجری شمسی روی رودخانه کن احداث شده است. این پل تنها راه ارتباطی روستای کن با روستاهای شمالی رودخانه بوده است. پل کن در اثر سیل و بارانی که در نوروز سال 1398 رخ داد، آسیب دید؛ اما سازمان زیباسازی، پل را مرمت و بازسازی کرد.

آدرس پل کن

تهران، بزرگ‌راه شهید همت، نرسیده به شهدای کن، محله بهاران، رودخانه کن

موقعیت دقیق پل کن روی نقشه

lastsecond.ir-tehran-best-attractions-farzam teyefe-پایگاه خبری تحلیلی شهر.jpg
پل کن، عکس از پایگاه خبری تحلیلی شهر، عکس از Farzam Tayefeh

کاروان‌سرای خانات

کاروان‌سرای خانات، مربوط به دوره ناصری و سال 1300 هجری قمری است. در گذشته، این کاروان‌سرا در مسیر جاده تهران‌ری بوده که به‌تعبیری شمال میدان شوش فعلی می‌شود. درحال‌حاضر این کاروان‌سرا در محدوده درون‌شهری قرار دارد و این به‌دلیل توسعه‌ای است که شهرها داشته‌اند. کاروان‌سرای خانات،یک راهروی ورودی و حیاط مرکزی دارد که شامل 54 حجره می‌شود.

در سال 1356 یک آتش‌سوزی در اینجا اتفاق می‌افتد که باعث آسیب دیدن بنا می‌شود؛ اما چیزی از ارزش تاریخی و معماری آن کم نمی‌کند. سال‌ها بعد، اینجا ثبت ملی می‌شود و مالکان آن هم مرمت این مکان را زیرنظر میراث فرهنگی پیش می‌برند و سپس در سال 1388، کاروان‌سرای خانات باز می‌شود. اکنون از این کاروان‌سرا به‌عنوان بورس خشکبار استفاده می‌کنند.

ساعت بازدید از کاروان‌سرای خانات

از 8 صبح تا حدود 6 عصر

آدرس کاروان‌سرای خانات

خیابان شهید مصطفی خمینی، خیابان صاحب‌جمع، میدان امین‌السلطان، پلاک 109

موقعیت دقیق کاروان‌سرای خانات روی نقشه

کاروانسرای-خانات-عکس-از-احسان-رجبی.jpg
نمایی از کاروان‌سرای خانات، عکس از احسان رجبی

بنای قدیمی مجلس شورای ملی (بهارستان)

موزه مجلس شورای ملی (مشروطه)، در ابتدا خانه شخصی صدراعظم ناصرالدین شاه، یعنی میرزا حسین خان سپهسالار (مشیرالدوله) بود. جالب اینجاست که عمارت را میرزا مهدی خان شقاقی، اولین معمار ایرانی به‌معنای امروزی، طراحی می‌کند. درون عمارت، نمود معماری قاجاری به چشم می‌خورد؛ اما در دوره‌های بعد معماری اروپایی هم در آن دیده می‌شود.

پس از اینکه سپهسالار فوت می‌کند، خانه و باغ او مصادره می‌شود و به تملک داماد ناصرالدین شاه درمی‌آید. با شروع کار مجلس اول به دستور مظفرالدین شاه، ساختمان به‌عنوان دارالشورای ملی در اختیار نمایندگان مجلس درمی‌آید و محل تشکیل جلسات شورای ملی می‌شود. این خانه پس از مرگ سپهسالار، تغییرات بسیار زیادی را در طول عمر خود تا به امروز می‌بیند. این بنا حتی سه بار دچار آتش‌سوزی شده، به توپ بسته می‌شود و در موشک‌باران هم آسیب می‌بیند. پس از انقلاب، دوباره مرمت و بازسازی می‌شود و بخش‌های مختلفی مثل موزه و نمایشگاه را به آن اضافه می‌کنند. در موزه مجلس می‌توانید نقاشی‌ها، هدایای ملل، آثار تاریخی و مواردی از این دست را ببینید. پیش از رفتن به این موزه، حتماً برای بازدید هماهنگ کنید و به‌خاطر بسپارید که برای ورود باید کارت ملی همراه داشته باشید.

قیمت بلیط موزه مجلس شورای ملی

رایگان

ساعت بازدید از موزه مجلس شورای ملی

شنبه تا چهارشنبه از 8 صبح تا 5 عصر،به‌جز روزهای تعطیل

وب‌سایت موزه مجلس شورای ملی

museum.ical.ir

آدرس مجلس شورای ملی

خیابان ابن‌سینا، روبه‌روی ضلع شرقی میدان بهارستان

شماره‌تلفن موزه مجلس شورای ملی

02133126933 و 02133517403

موقعیت دقیق مجلس شورای ملی (مشروطه) روی نقشه

lastsecond.ir-tehran-best-attractions-parlament-of-iran-eh-sun.jpg
نمای بیرونی مجلس شورای ملی در میدان بهارستان، عکس از ehsun
lastsecond.ir-best-attractions-of-tehran-majles.jpg
نمای داخلی موزه جلس شورای ملی، عکس از مجید حسینی

تئاتر شهر

تئاتر شهر جزو جاهای دیدنی شهر تهران است که شاید بارها از جلوی آن عبور کرده باشید؛ اما آن‌چنان که باید به این بنا اهمیت نداده‌اید. مجموعه تئاتر شهر در بهمن 1351 ساخته شده است. در گذشته، به‌جای این بنا ساختمانی وجود داشت که معروف به مهمان‌خانه بلدیه بود و در سال 1309 ساخته شده بود. گاهی در اطراف مهمان‌خانه بلدیه، گروه‌های شعبده‌باز و سیرک‌باز و گروه‌های دیگر مشغول انجام فعالیت‌هایشان بودند.

بنای تئاتر شهر یکی از شاهکارهای معماری ایرانی است. تئاتر شهر یک بنای دایره‌ای دارد و اجزای آن از آجر و کاشی‌هایی به رنگ‌های فیروزه‌ای و سبز تشکیل شده است. این فرم نشان از سبک معماری دوره ایلخانان دارد. بخش‌های داخلی و پیچ‌وخم‌هایی که در آن‌ها وجود دارد، به دایره و رازگونگی آن در فرهنگ ایرانی اشاره می‌کند. ساخت مجموعه از سال 1341 براساس طرح بیژن انصاری و نظارت سردار افخمی شروع شد و در سال 1351 به بهره‌برداری رسید. ابتدا اینجا فقط یک سالن نمایشی داشت؛ اما بعدها پارکینگ، سالن تمرین، کافه، گالری و بخش‌های دیگر هم به آن اضافه شدند. تالارها عبارت‌اند از: تالار اصلی، چهارسو، قشقایی و سایه. حالا که در مرکز شهر هستید، یکی از فعالیت های پیشنهادی در تهران، رفتن به کافه‌های تهران است و همان‌طور که می‌دانید، بسیاری از این کافه‌ها، در مرکز پایتخت هستند.

وب‌سایت تئاتر شهر

city.theater.ir

صفحه اینستاگرام تئاتر شهر

tehran.city.theater@

آدرس تئاتر شهر

خیابان انقلاب، چهارراه ولی‌عصر، مجموعه تئاتر شهر

شماره‌تلفن تئاتر شهر

02166460593 و 02166460595

موقعیت دقیق تئاتر شهر روی نقشه

lastsecond.ir-tehran-best-attractions-Tehran-City-Theater_by-AmirAli-Sardar-Afkhami.jpg
نمایی از بنای تئاتر شهر، عکس از AmirAli Sardar Afkhami

موزه‌های تهران

یکی از فعالیت های پیشنهادی در تهران، بازدید از موزه‌هاست. شاید به‌جرئت بتوان گفت تهران تعدادی از غنی‌ترین موزه‌ها را دارد که در لیست جاهای دیدنی این شهر نباید از آن‌ها غافل شد؛ زیرا معمولاً از میان اشیایی که در کاوش‌ها یافت می‌شود، سهمی هم به موزه‌های تهران تعلق می‌گیرد. بنابراین، موزه‌های تهران، اشیای بسیار مهم و ارزشمندی را در خودشان جای داده‌اند. فقط کافی است پیش از بازدید، موضوع هر موزه را بدانید و اطلاعات مختصری درباره اشیای آن‌ها داشته باشید که بازدید هیجان‌انگیزتری را تجربه کنید.

موزه ملی

موزه ملی ایران یا همان موزه ایران باستان، در سال 1316 هجری شمسی، در اولین بنای موزه‌ای کشور گشایش یافت. گفتنی است که این بنا را معمار فرانسوی، آندره گدار، با الهام گرفتن از طاق کسرا طراحی کرده و اجرای آن توسط عباسعلی معمار و استاد مراد تبریزی انجام شده است.

موزه ملی جزو بزرگ‌ترین، مهم‌ترین و قدیمی‌ترین موزه‌های ایران است و شامل دو موزه می‌شود. بیشترین یافته‌های باستان‌شناسی حاصل از کاوش‌های علمی از دوران پارینه‌سنگی تا عصر ساسانیان در موزه ایران باستان و آثار پس از اسلام در موزه باستان‌شناسی و هنر اسلامی ایران به نمایش در آمده‌اند. اگر قصد دارید از این موزه‌ها بازدید کنید، پیشنهاد می‌کنیم زمان زیادی را به بازدیدتان اختصاص دهید؛ چون آثار زیادی داخل موزه‌ها هستند و برای درک بهتر آن‌ها، لازم است توضیحات اشیا را بخوانید.

همچنین لازم است بدانید موقع ورود به موزه ایران باستان، باید وسایلتان را به نگهبانی تحویل دهید و نمی‌توانید کیف و وسایل زیادی داخل ببرید؛ اما همراه داشتن گوشی ممنوع نیست و می‌توانید از این جای دیدنی تهران، عکاسی کنید. پیشنهاد می‌کنیم آب یا خوراکی اندکی همراه ببرید؛ چون داخل محوطه موزه امکانات رفاهی چندانی وجود ندارد و اگر بازدیدتان طول بکشد، ناچار می‌شوید برای تهیه آب و خوراکی از محوطه موزه خارج شوید.

قیمت بلیط موزه ملی ایران

10 هزار تومان

ساعت بازدید از موزه ملی ایران

نیمه اول سال از 9 صبح تا 7 عصر

نیمه دوم سال از 8.5 صبح تا 5 عصر

وب‌سایت موزه ملی ایران

irannationalmuseum.ir

آدرس موزه ملی ایران

خیابان امام‌خمینی، ابتدای خیابان سی تیر، خیابان پروفسور رولن، شماره یک

شماره‌تلفن موزه ملی ایران

02166702061-6 و 02166746164

موقعیت دقیق موزه ملی ایران روی نقشه

Lastsecond.ir-tehran-best-attractions-iran-national-museum.jpg
نمای بیرونی موزه ایران باستان، عکس از نرگس کاظمی‌فرد

موزه فرش

موزه فرش ایران در کنار پارک لاله، در سال 1356 تأسیس شده است. آثاری که در این موزه به نمایش گذاشته شده‌اند، مربوط به بازه‌های مختلف تاریخی هستند و قدمت برخی از آن‌ها به قرن 18 میلادی می‌رسد. قدیمی‌ترین آثار، بیشتر مربوط به دوره صفویه هستند. بااین‌حال، آثار معاصری هم در این موزه به چشم می‌خورند. بنابراین موزه فرش یکی از جاهای دیدنی تهران است که اگر به دنیای بافتنی‌ها علاقه‌مند باشید، شما را شگفت‌زده می‌کند.

با توجه به ظرافتی که آثار دارند، تاحدامکان در ساخت و تجهیز کردن این بنا کوشیده‌اند که از ورود گردوغبار به مجموعه جلوگیری شود و احتمال آن را به حداقل برسانند. همین‌طور برای روشن کردن محیط موزه، از لامپ‌هایی استفاده می‌شود که فاقد اشعه ماورای بنفش و مادون قرمز باشند. بنای موزه به‌گونه‌ای است که کمترین نور به آن وارد شود و غیر از حوض‌خانه، نور طبیعی به دیگر بخش‌ها وارد نمی‌شود. نورهایی هم که از سقف کاذب عبور می‌کنند، اشعه مخرب خود را از دست می‌دهند. اگر به شکل ظاهری بنا توجه کنید، متوجه خواهید شد که از بیرون شبیه به دار قالی ساخته شده است. متأسفانه برپایی برخی از نمایشگاه‌ها در محوطه این موزه، امکان دیده شدن همه جهت‌های بنای آن را از بین برده است.

موزه فرش دو طبقه دارد که طبقه همکف، نمایشگاه دائمی است و از طبقه بالایی به‌عنوان یک نمایشگاه موقت و دوره‌ای استفاده می‌شود. این مورد هم درخور توجه است که داخل موزه یک کتابخانه وجود دارد که در آن حدود 7000 جلد کتاب در دسترس محققان و علاقه‌مندان قرار گرفته است. موزه یک آمفی‌تئاتر هم دارد که فیلم‌های مختص فرش‌بافی، گلیم و مواردی این‌چنینی را در آن نمایش می‌دهند. گفتنی است که تعدادی از مراکز خرید تهران هم در حوالی همین موزه هستند که از آن‌ها می‌توانیم به پاساژ لاله اشاره کنیم.

قیمت بلیط موزه فرش

5 هزار تومان

ساعت بازدید از موزه فرش

از 9 صبح تا 4 بعدازظهر

صفحه اینستاگرام موزه فرش ایران

carpet.museum.iran@

آدرس موزه فرش

تقاطع خیابان فاطمی و کارگر، ضلع شمالی پارک لاله

شماره‌تلفن موزه فرش

02188967707 - 02188967646 - 02188962703

موقعیت دقیق موزه فرش ایران روی نقشه

Lastsecond.ir-tehran-best-attractions-iran-carpet-museum.jpg
نمای بیرونی موزه فرش ایران که مانند دار قالی طراحی شده، عکس از پویا دهقان
Lastsecond.ir-tehran-best-attractions-iran-carpet-museum-inner-sight.jpg
نمای درونی موزه فرش ایران، عکس از پویا دهقان

موزه رضا عباسی

یکی دیگر از موزه‌ها و مجموعه‌های تاریخی و فرهنگی کشور، موزه رضا عباسی است که ازنظر آثار، بسیار غنی محسوب می‌شود. این موزه در سال 1356 افتتاح شده است و نام آن هم به یاد نقاش کاشانی مشهور دوره صفوی، رضا عباسی گذاشته شده است. ازلحاظ آثار می‌توانیم این موزه را نمونه کوچک‌تری از موزه ایران باستان بدانیم. آن هم به این دلیل که حدود 50 هزار اثر مختلف در آن نگهداری می‌شود. به‌دلیل محدودیت محیط موزه، معمولاً حدود 700 اثر در آن به نمایش گذاشته می‌شود و بقیه آثار را به‌صورت دوره‌ای در موزه قرار می‌دهند. موزه رضا عباسی، سه طبقه است و برای بازدید از آن باید از طبقات بالایی شروع کنید و به طبقات پایینی بروید. این موزه قسمت‌های مختلفی دارد که در هر قسمت، آثاری متفاوت وجود دارد.

قیمت بلیط موزه رضا عباسی

5 هزار تومان

ساعت بازدید از موزه رضا عباسی

از 9 صبح تا 4.5 بعدازظهر، بلیط‌فروشی تا 3.5 بعدازظهر

پنجشنبه‌ها و جمعه‌ها از 9 صبح تا 5.5 عصر، بلیط‌فروشی تا 4.5 بعدازظهر

صفحه اینستاگرام موزه رضا عباسی

rezaabbasi.museum@

آدرس موزه رضا عباسی

خیابان شریعتی، نرسیده به پل سید خندان، شماره 892

شماره‌تلفن موزه رضا عباسی

02188513001-3

موقعیت دقیق موزه رضا عباسی روی نقشه

lastsecond.ir-tehran-best-attractions-hossein-ronaghi.jpg
بخشی از آثار نمایش‌داده‌شده در موزه رضا عباسی، عکس از Hossein Ronaghi

موزه جواهرات

جواهرات این موزه، مجموعه‌ای است از گران‌بهاترین جواهرات جهان که در تاریخ ایران به دست آمده‌اند و حتی نمی‌توان روی آن‌ها ارزش اقتصادی گذاشت. تاریخچه جواهرات ایران، از زمان سلاطین صفوی آغاز می‌شود. بخش عمده این جواهرات از طریق خرید و همچنین هدیه گرفتن نادرشاه افشار و همین‌طور به دست آوردن غنایم مختلف از کشورهای دیگر بوده است. موزه جواهرات تقریباً می‌تواند برای هر بازدیدکننده‌ای جذاب باشد و او را به وجد بیاورد.

تا قبل از قاجار، جواهرات مشخصاً گردآوری نمی‌شدند و معمولاً به خواست شاه به فروش می‌رفتند یا به‌عنوان هدیه اعطا می‌شدند. احتمالاً اولین قدم برای حفظ و نگهداری از جواهرات، مجموعه‌ای بود که نادرشاه به آستان قدس رضوی هدیه داد. شاهان قاجار به نگه‌داشتن جواهرات علاقه داشتند و معمولاً یا این جواهرات را در خزانه جای می‌دادند یا اینکه در ساخت تاج، تخت، مرصع و موارد مشابه به کار می‌بردند و از این طریق شکل آن‌ها به‌خوبی حفظ می‌شد.

با توجه به ارزش بسیار زیاد آثار این موزه و تدابیر امنیتی که برای آن‌ها در نظر گرفته‌اند، هنگام بازدید باید تمام وسایلتان را تحویل دهید و همراه راهنمای موزه به‌صورت گروهی از آثار بازدید کنید. متأسفانه این موزه در اکثر مواقع سال، بنا به دلایل نامشخصی بسته است و امکان بازدید از آن به‌ندرت پیش می‌آید.

قیمت بلیط موزه جواهرات

50 هزار تومان

ساعت بازدید موزه جواهرات

این موزه تا اطلاع ثانوی، بازدید ندارد!

وب‌سایت موزه جواهرات

cbi.ir

آدرس موزه جواهرات

میدان امام‌خمینی، خیابان فردوسی، نرسیده به چهارراه استانبول، نبش کوچه بانک مرکزی، ساختمان بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران

شماره‌تلفن موزه جواهرات

02164463790، 02164463793، 02164463738، 02164463030، 02164463799 و 02164463792

موقعیت دقیق موزه جواهرات ملی روی نقشه

lastsecond.ir-tehran-best-attractions-همشهری امروز.jpg
برخی از جواهرات موزه جواهرات ملی

موزه زمان

اگر قرار بود برای زیباترین خانه‌ها و عمارت‌های تهران لیستی تهیه کنیم، قطعاً عمارت موزه زمان جزو 10 خانه و عمارت برتر تهران جای می‌گرفت. اینجا یکی از چشم‌نوازترین جاهای دیدنی تهران است و عمر بنایش به حدود 80 سال می‌رسد. البته قدمت باغ یا فضای سبزی که این عمارت دارد، مربوط به عهد قاجار است. یکی از نکات جالب در ارتباط با این بنا، مدت‌زمانی است که تزییناتش تکمیل شده است. تزئینات بنا حدود 12 سال زمان برده و از سال 1343 تا 1356 درگیر اجرای آن‌ها در عمارت بوده‌اند.

اسکلت ابتدایی این بنا چوبی بوده و با خشت و گل ساخته شده است. بعدها اسکلت آن را فلزی می‌کنند و به‌این‌ترتیب بنا را مرمت می‌کنند. در موزه زمان می‌توانید ابزارهای زمان‌سنج را ببینید و با نسخه‌های ابتدایی‌شان بیشتر آشنا شوید. انواع ساعت‌های مچی، دیواری، جیبی و انواع تقویم‌ها در این موزه به نمایش گذاشته شده‌اند. حتی می‌توانید ساعت اشخاصی چون داود رشیدی، شهید باکری و ساعت‌هایی اهدایی از اشخاصی مثل لوئی شانزدهم را هم ببینید. اگر خسته شدید، کافه‌ای که در حیاط موزه هست، مکان خوبی برای استراحت و میل کردن خوراکی و نوشیدنی است.

قیمت بلیط موزه زمان

32 هزار تومان برای دیدن تمام بنا

15 هزار تومان محوطه

ساعت بازدید از موزه زمان

از 9 صبح تا 5.5 عصر؛ به‌جز شنبه‌ها و روزهای سوگواری

وب‌سایت موزه زمان

cio-museums.org

صفحه اینستاگرام موزه زمان

timemuseum.cibm@

آدرس موزه زمان

تهران، زعفرانیه، نبش پرزین بغدادی

شماره‌تلفن موزه زمان

02122417336-7

موقعیت دقیق موزه زمان روی نقشه

Lastsecond.ir-tehran-best-attractions-time-museum.jpg
نمای بیرونی موزه زمان؛ عکس از آرشیو لست‌سکند، زهره دشتی
i7ccs6NrjW3vn6wfTnhkqvvuQqTwmu6K8W8Biqu2.jpg
نمای داخل عمارت و گچ‌بری‌های ظریف آن؛ عکس از آرشیو لست‌سکند، روزبه شهنواز

کلیساها و کنیسه‌های تهران

دیدن محل عبادت مردم در سایر ادیان، برای بسیاری از ما جذاب است. همان‌طور که توریست‌هایی که به ایران می‌آیند از دیدن مساجد قدیمی و شیوه‌های عبادت در ایران شگفت‌زده می‌شوند، ایرانی‌های مسلمان هم معمولاً دوست دارند محیط عبادتی ادیان دیگر را ببینند.

البته ناگفته نماند که همه مراکز عبادتی ادیان را نمی‌توان به‌عنوان جای دیدنی تهران معرفی کرد؛ زیرا این اماکن برای پیروان آن دین مقدس هستند و برخی از آن‌ها امکان بازدید ندارند. بااین‌حال تعدادی از کلیساها و کنیسه‌ها هم وجود دارند که در ساعات مشخصی بازدیدکننده می‌پذیرند؛ بنابراین اگر علاقه‌مند به دیدن عبادتگاه‌های مختلف ادیان هستید، پیشنهاد می‌کنیم این لیست را به‌عنوان جاهای دیدنی تهران، فراموش نکنید.

کلیسای سرکیس مقدس

کلیسای سرکیس مقدس که ساخت آن در سال 1349 شمسی (1970 میلادی) به اتمام رسید، کلیسای جامع ارمنیان تهران است که با هزینه برادران وازگن سرکیسیان و گورگن سرکیسیان و به یاد والدینشان با طرح مهندس آفتاندیلیان بنا شده است. کلیسا در اردیبهشت 1352 شمسی متبرک می‌شود.

کلیسای سرکیس، یک گنبد در بالای مرکز نمازخانه با نورگیرهای بزرگ دارد و دو برج گنبدی برای ناقوس‌خانه کلیسا در نظر گرفته شده است. دیوارهای بالای محراب را نقاشی‌هایی از صحنه‌های انجیلی پوشانده‌اند. بالای ورودی اصلی کلیسا هم بالکنی برای استقرار گروه کُر قرار دارد. در محوطه کلیسا، بنای یادبود قتل عام 1.5 میلیون ارمنی توسط دولت ترکیه قرار دارد و در سال 1353 شمسی، توسط جاثلیق خورن اول که از لبنان به تهران سفر کرده بود، افتتاح می‌شود. درست است که بازدید از کلیسا برای عموم در ساعات مشخصی مجاز است؛ اما فراموش نکنید که هنگام بازدید، سکوت و احترام به عبادتگاه را مد نظر قرار دهید. نکته بسیار مهم دیگر این است که پیش از رفتن به کلیسا حتماً باید تماس بگیرید و بازدیدتان را هماهنگ کنید.

قیمت بلیط کلیسای سرکیس مقدس

رایگان

ساعت بازدید از کلیسای سرکیس مقدس

معمولاً از 9 صبح تا 4 بعدازظهر؛ به‌جز جمعه‌ها و روزهای تعطیل

وب‌سایت شورای خلیفه‌گری ارامنه

tehranprelacy.com

آدرس کلیسای سرکیس مقدس

خیابان استاد نجات‌اللهی (ویلا)، نبش تقاطع کریم‌خان، شماره 295

شماره‌تلفن کلیسای سرکیس مقدس

02188901634، 02188901635، 02188901636، 02188897980 و 02188897981

موقعیت دقیق کلیسای سرکیس مقدس روی نقشه

lastsecond.ir-tehran-best-attractions-saint-sar-kis.jpg
نمایی داخلی از کلیسای سرکیس مقدس

کلیسای سورپ گئورگ

کلیسای سورپ گئورگ که در خیابان وحدت اسلامی قرار گرفته است، در آغاز، به‌گونه‌ای محراب روستایی بوده که در سال 1251 هجری قمری (1835 میلادی) به کلیسا تبدیل و بازسازی آن در سال 1882 میلادی انجام می‌شود و به حالت کنونی درمی‌آید. روایاتی مبنی بر این وجود دارد که بنای اولیه این کلیسا را دو نفر از ارامنه ساکن آن محله به نام‌های هوسپیان و استپانیان برای انجام مراسم دینی ارامنه می‌سازند. نام این کلیسا از نام سرداری برداشته شده است که در سال 303 میلادی در راه مبارزه برای ترویج دین مسیحیت کشته می‌شود. در سالروز وی، دعا و مراسم نیایش خاصی برگزار می‌شود.

به همت انجمن دوستداران کلیسا، انجمنی متشکل از زنان نیکوکار ارمنی در سال 1907 میلادی تشکیل می‌شود و اتاق‌هایی در محوطه این کلیسا می‌سازند که زنان سال‌خورده در آن زندگی کنند. در محوطه پشت کلیسا هم اتاق‌هایی ساخته شد که حاکی از تلاش و همت انجمن مذکور برای زندگی مردان سال‌خورده است. نمازخانه کلیسا با طاق بلند و ردیف ستون‌ها، یک دهانه طاق چشمه در وسط و دو دهانه در اطراف آن، درست نقشه کلیساهای دوره ساسانی را دارد. معمولاً برای بازدید از این کلیسا، نیاز به هماهنگی دارید.

آدرس کلیسای سورپ گئورگ

میدان حر، خیابان امام خمینی، بین کمالی و کارگر جنوبی

شماره‌تلفن کلیسای سورپ گئورگ

02155162159

موقعیت دقیق کلیسای سورپ گئورگ روی نقشه

lastsecond.ir-tehran-best-attractions-Saint_George_church.jpg
کلیسای سورپ گئورگ

کنیسه حییم

این کنیسه هم که از جاهای دیدنی تهران محسوب می‌شود، همچنان فعال است. حییم، نخستین کنیسه‌ای است که در سال 1292 شمسی در خارج از مرکز اصلی سکونت یهودیان ساخته شده است. کنیسه حییم در یکی از کوچه‌های فرعی خیابان سی تیر، کوچه سیمی قرار دارد. براساس برخی از منابع تاریخی، این کنیسه اولین کنیسه شهری در تاریخ ایران به شمار می‌آید. پیروان آیین یهودیت، پیش‌تر در محدوده محله‌های یهودی‌نشین، یعنی محله عودلاجان کنیسه داشتند. کنیسه‌های قدیمی‌تر هم معمولاً بیشتر در خیابان سیروس هستند که قدمتشان به حدود 200 سال پیش برمی‌گردد.

کنسیه حییم، بیشتر از یک قرن قدمت دارد. در اطراف این کنیسه، خانه‌های جامعه یهودی به‌تدریج ساخته شدند. حییم در زبان عبری به معنای زندگی است؛ به‌دلیل اینکه اینجا همیشه فعال بوده و مراسم مختلفی هم در آن برگزار می‌شود، اسمش را از کنیسه حسن‌آباد به کنیسه حییم تغییر می‌دهند. یک کنیسه دیگر هم در خلال جنگ جهانی دوم توسط مهاجران لهستانی در اینجا ساخته می‌شود که آن هم در حیاط همین کنیسه قرار دارد. برای رفتن به کنیسه حییم، باید ابتدا با مسئولان کنیسه از طریق شماره تماس زیر هماهنگ کنید.

ساعت بازدید از کنیسه حییم

جمعه‌ها با هماهنگی قبلی و در سه نوبت

صفحه اینستاگرام کنیسه حییم

iranianjewishmuseum@

آدرس کنیسه حییم

خیابان حافظ، خیابان سیمی، بین شاطری و زیبا

شماره‌تلفن کنیسه حییم

09358008441

موقعیت دقیق کنیسه حییم روی نقشه

lastsecond.ir-tehran-best-attractions-کنیسه حییم - Azadi68.jpg
نمای بیرونی کنیسه حییم

کنیسه حاداش

کنیسه حاداش با نام‌های کنیسه حکیم آشر و کنیسه نو هم شناخته می‌شود. اینجا در اواخر دوره قاجار توسط دو معمار یهودی ساخته شده و یکی از زیباترین کنیسه‌ها و جاهای دیدنی تهران است. در این کنیسه می‌توانید گچ‌بری زیبای قسمتی از سقف را مشاهده کنید و خطوط عبری را در حاشیه‌های تزیینات ببینید. گفتنی است که سقف این کنیسه به‌صورت بادگیر طراحی شده و باعث خنکی محیط آن می‌شود. یک لوستر با 7 چراغ هم از سقف آویزان است و با الهام از شمع‌های 7 شاخه که از نمادهای یهودیان است، طراحی و ساخته شده است. در آخر باید بگوییم که این کنیسه ازجمله جاهایی است که باید با تورهای تهران‌گردی ببینید؛ چراکه در حالت عادی، بازدید عمومی ندارد. برخی از همین تورها، کارهایی را انجام می‌دهند که بسیاری از فعالیت های پیشنهادی در تهران را شامل می‌شود و دیگر نیازی نیست که شما برای انجام آن‌ها برنامه‌ریزی کنید.

آدرس کنیسه حاداش

خیابان پامنار، خیابان نیک‌ضمیر، بن‌بست علی‌اصغر یامی، کنیسه حاداش

موقعیت دقیق کنیسه حاداش روی نقشه

lastsecond.ir-tehran-best-attractions-hadash.jpg
کنیسه حاداش، عکس از Omid Eskandar

مساجد و مدارس قدیمی تهران

بعضی‌ها گمان می‌کنند تهران به‌‌دلیل اینکه پایتخت تاریخ معاصر است و پیشینه عمیق چندانی در دل تاریخ ندارد، مساجد و مدارس پرنقش‌ونگاری هم نمی‌توان در آن پیدا کرد؛ اما برخلاف تصور می‌توانید در تهران هم مساجد و مدارس قدیمی را با تزیینات چشم‌نواز از نزدیک ببینید که سرشار از هنر و زیبایی هستند.

همچنان در بعضی از این مساجد، نماز و مراسم مختلف برگزار می‌شود. پس اگر از دیدن هنر و داستان‌هایی لذت می‌برید که در مساجد و مدارس تهران وجود دارند، این گزینه هم می‌‌تواند انتخاب خوبی برای جاهای دیدنی تهران باشد. بازدید از بعضی این مساجد و مدارس را می‌توانید بین فعالیت های پیشنهادی در تهران قرار دهید و برای گشت‌وگذار در آن‌ها برنامه‌ریزی کنید.

مسجد جامع تهران

مسجد جامع در مرکز بازار 15 خرداد و نزدیک به مسجد امام خمینی (مسجد شاه) قرار دارد. حتی فاصله‌ای که بین این دو مسجد وجود دارد، به بین‌الحرمین معروف است. براساس برخی منابع و شواهد، مسجد عتیق، اولین مسجد جامع تهران است و حتی عده‌ای آن را به دوران قبل از اسلام نسبت می‌دهند؛ اما تاریخ احداث آن دقیقاً مشخص نیست. بااین‌حال، قدیمی‌ترین سند موجود در این زمینه نقشه‌ای است که در سال 1275 هجری قمری توسط یک معمار فرانسوی به نام کرشیش تهیه شده است. طبق این نقشه، بیشتر بخش‌های مسجد تا آن زمان ساخته شده و بنا به همان شکل بوده است.

طبق کتاب مرآت‌البلدان، تاریخ ساخت اولین قسمت بنا به سال 1072 هجری قمری و دوره شاه‌عباس دوم مربوط می‌شود. معماری مسجد، ایرانی اسلامی است و شامل شبستان، کتابخانه و قسمت‌های دیگری می‌شود که هرکدام به‌مرور و در زمان‌های مختلفی ساخته شده‌اند.

قیمت بلیط مسجد جامع تهران

رایگان

آدرس مسجد جامع تهران

خیابان 15خرداد، کوچه نوروزخان، بازار مسجد جامع

شماره‌تلفن مسجد جامع تهران

02155154564 و 02155153419

موقعیت دقیق مسجد جامع تهران روی نقشه

Lastsecond.ir-tehran-best-attractions-tehran-central-mosque.jpg
مسجد جامع تهران

دارالفنون

دارالفنون، یکی از خدمات ماندگاری است که امیرکبیر آن را پایه‌ریزی کرده است. او در آن زمان، دلیل اصلی عقب‌ماندگی ایران را کمبود نیروهای متخصص می‌دانست. امیرکبیر، میرزا رضاخان را مأمور ساخت این مدرسه کرد که خودش یکی از پنج محصلی بود که پیش‌تر برای تحصیل به لندن اعزام شده بود. میرزا رضاخان برای ساخت دارالفنون که حالا یکی از جاهای دیدنی تهران محسوب می‌شود، از عمارت ولیچ بریتانیا الهام گرفت. این مدرسه در دی‌ماه سال 1230 با حضور ناصرالدین شاه، میرزا آقاخان نوری و گروهی از دانشمندان و معلمان ایرانی و اروپایی افتتاح شد. دو هفته بعد از باز شدن دارالفنون، امیرکبیر به قتل رسید.

ابتدا دانش‌آموزان این مدرسه به حدود 30 نفر می‌رسیدند و سپس طی سال‌ها به جمعیت آن‌ها افزوده شد. بخش‌هایی که در دارالفنون وجود داشتند، شامل اتاق طب، آزمایشگاه فیزیک، شیمی، داروسازی، چاپخانه و غذاخوری بودند. رشته‌هایی که در دارالفنون تدریس می‌شدند هم شامل پیاده‌نظام، سواره‌نظام، توپ‌خانه، مهندسی، پزشکی، جراحی، داروسازی و کانی‌شناسی بودند که به‌صورت تخصصی تدریس می‌شدند و رشته‌های عمومی هم شامل فرانسه، انگلیسی، روسی، علوم طبیعی، نقاشی، موسیقی، ریاضی، تاریخ و جغرافیا بودند.

این نکته هم مهم است که بنای اصلی دارالفنون که میرزا رضاخان طراحی کرده و ساخته بود، شامل 50 کلاس دورتادور و یک حیاط بود که هر کلاس بخش‌ها و ویژگی‌های مخصوص به خود را داشت؛ مانند تراس، گچ‌بری و سایه‌بان؛ اما مدرسه به دستور میرزا یحیی‌خان اعتمادالدوله قراگوزلو تخریب می‌شود و در سال 1313 با طرح مارکوف دوباره آن را با 32 کلاس می‌سازند. بازدید از مدرسه دارالفنون، تقریباً تا خرداد سال 1403، به‌دلیل مرمت امکان‌پذیر نیست. بااین‌حال، بازدید به‌صورت گروهی و با هماهنگی، ممکن است و هزینه‌ای هم ندارد.

قیمت بلیط دارالفنون

رایگان

ساعت بازدید از دارالفنون

به‌دلیل مرمت، فعلاً بسته است.

وب‌سایت دارالفنون

darolfonoon.oerp.ir

آدرس دارالفنون

میدان امام‌خمینی، خیابان ناصرخسرو

شماره‌تلفن دارالفنون

02133113782  و 02133932223

موقعیت دقیق دارالفنون روی نقشه

Lastsecond.ir-tehran-best-attractions-darolfonoun.jpg
نمایی از حیاط و بخشی از ساختمان دارالفنون تهران، عکس از پویا دهقان

باغ‌های تهران

شاید گفتن از باغ‌های سرسبز و قدیمی در تهرانی که به آلودگی و شلوغی شهره است، تناقض به نظر برسد؛ اما واقعیت این است که از مرکز شلوغی‌های تهران تا جاهای خلوت‌تر و دنج‌تر آن، باغ‌های مختلفی از گذشته به جای مانده که می‌توانید درونشان اندکی آرامش پیدا کنید.

باغ‌های تهران با جاذبه های گردشگری تهران که تا این قسمت مطلب گفته‌ایم، متفاوت‌اند. هوای تازه در آن‌ها جریان دارد و معمولاً گردشگران برای گشت‌وگذار، آن‌ها را انتخاب می‌کنند. باغ‌های تهران با پارک‌ها هم متفاوت‌اند و نباید آن‌ها را با هم اشتباه گرفت. باغ‌ها معمولاً براساس معماری باغ ایرانی در ساختار مشخصی ساخته شده‌اند. گاهی کوشک یا ساختمانی هم در میانه‌شان وجود دارد؛ اما پارک، فضای سبز مدرنی دارد که از چنین قواعدی پیروی نمی‌کند.

بعضی از این باغ‌ها ساعت کاری و بلیط ورودی دارند و بعضی هم 24 ساعته برای سیاحت و تفریح، پذیرای بازدیدکننده‌ها هستند؛ بنابراین، پیش از برنامه‌ریزی حتماً اطلاعات هرکدام را بخوانید و از باز بودنشان مطمئن شوید.

باغ نگارستان

قصر یا باغ نگارستان به دستور فتحعلی شاه قاجار با هدف ایجاد یک مرکز ییلاقی حکومتی در خارج از دارالخلافه تهران، در 6 سال ساخته شد. علت نام‌گذاری نگارستان، وجود نقاشی‌ها و نگاره‌های متعددی از فتحعلی شاه و درباریان او بوده است. در این باغ، عمارت‌های مختلفی وجود داشته‌اند؛ اما در معرض تخریب قرار می‌گیرند و تغییرات مختلفی را می‌بینند و امروزه فقط بخشی از آن‌ها باقی مانده است.

اتفاقات مختلفی در این باغ رخ داده که یکی از آن‌ها قتل قائم ‌قام فراهانی بوده است. باغ نگارستان در طول زمان، کاربری‌های مختلفی را به خود می‌بیند که از بین آن‌ها می‌توانیم به مدرسه و دارالمعلمین اشاره کنیم. یک مدرسه در شمال این باغ با طراحی مارکوف ساخته می‌شود. به‌غیر از آن یک کتابخانه با معاونت پروین اعتصامی در آن وجود داشته است. در این مجموعه، شخصیت‌های مهمی مثل ملک‌الشعرا بهار، علی‌اکبر دهخدا، علی‌نقی وزیری، سعید نفیسی، محمد معین، محمدابراهیم باستانی پاریزی، محمود حسابی و افرادی دیگر، به تحصیل و تدریس پرداخته‌اند.

از سال 1392، پس از مرمت و بازسازی، باغ با نظارت معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه تهران به روی عموم باز شد به همین دلیل، ورود به باغ برای دانشجویان و کارکنان دانشگاه رایگان است. بخش‌های مختلفی در باغ نگارستان وجود دارد که می‌توانید از آن‌ها دیدن کنید؛ موزه مکتب کمال‌الملک، مجسمه مینیاتورهای جهانگیر ارجمند و بخش‌های دیگر، ازجمله این قسمت‌ها هستند که نظر مخاطبان را جلب می‌کنند. این باغ به‌‌دلیل نمایی که دارد، در فصل‌های مختلف و مخصوصاً در بهار بسیار زیباست.

در باغ نگارستان، رستوران و کافه هم وجود دارد که می‌توانید از آن‌ها هم استفاده کنید. ساعت کاری رستوران و کافه با موزه و باغ متفاوت است. رستوران از ساعت 12 ظهر تا 5 عصر فعال است و کافه هم در روزهای شنبه تا چهارشنبه از 12 ظهر تا 8 شب و در روزهای پنجشنبه و جمعه از 9 صبح تا 8 شب فعال است.

قیمت بلیط باغ نگارستان

30 هزار تومان

ساعت بازدید از باغ نگارستان

موزه‌ها از 9 صبح تا 5 عصر

محوطه باغ از 9 صبح تا 8 شب

*موزه دوشنبه‌ها و روزهای سوگواری امکان بازدید ندارد؛ اما می‌توانید از دیگر فضاهای آن استفاده کنید.

وب‌سایت باغ نگارستان

negarestan.ut.ac.ir

صفحه اینستاگرام باغ نگارستان

negarestanmuseum@

آدرس باغ نگارستان

میدان بهارستان، خیابان دانشسرا، خیابان شریعتمدار رفیع، باغ‌موزه نگارستان

شماره‌تلفن باغ نگارستان

02133119586 (اطلاعات کافه و رستوران: 02133900138 و 02133945460)

موقعیت دقیق باغ نگارستان روی نقشه

Lastsecond.ir-tehran-best-attractions-negarestan-garden.jpg
بخشی از باغ نگارستان، عکس از نرگس کاظمی‌فرد

باغ ایرانی

باغ ایرانی تهران که در سال 1391 احداث شد، یکی از معدود نمونه‌های امروزی‌شده باغ‌های ایرانی است. باغ ملی تهران که در میدان مشق و به دستور رضاشاه برپا شد، نخستین نمونه از باغ‌های جدید بود که کاربری عمومی داشت. باغ ایرانی به‌عنوان اولین باغ ایرانی نوین بعد از حدود یک قرن وقفه، در بخش باقی‌مانده از باغ بزرگ مستوفی‌الممالک طراحی و احداث شد و حالا به یکی از جاذبه های گردشگری تهران تبدیل شده است.

مسیرهای آب از اصلی‌ترین عناصر باغ‌های ایرانی هستند که در باغ ایرانی تهران، با الهام از باغ فین کاشان و باغ چهل‌ستون بهشهر، به‌خوبی اجرا شده‌اند. تغییراتی هم که در برخی قسمت‌ها ایجاد شده، آن را به باغ‌های ژاپنی شبیه کرده؛ اما سعی بر آن بوده که باغ ایرانی ده‌ونک مطابق با الگوی رفتاری پیک‌نیک ایرانی طراحی شود. گفتنی است که منظره‌پردازی باغ، بیشتر از سایر عوامل در جذب جمعیت مؤثر بوده است. یکی از مفاهیم این باغ، آن است که مخاطب بخش مهمی از هویت خودش را از محیط بگیرد.

ساعت بازدید از باغ ایرانی تهران

از 6 صبح تا 12 شب

آدرس باغ ایرانی تهران

خیابان شیخ بهایی شمالی، خیابان ده‌ونک، میدان شهدای ونک، کوچه شهید صابری

شماره‌تلفن باغ ایرانی تهران

02188216212

موقعیت دقیق باغ ایرانی تهران روی نقشه

Lastsecond.ir-tehran-best-attractions-irani-garden.jpg
باغ ایرانی در تهران، عکس از نرگس کاظمی‌فرد

باغ فردوس

باغ فردوس که یکی از بهترین جاهای دیدنی تهران محسوب می‌شود، متعلق به دوران قاجار است و موزه سینما هم در آن قرار دارد. بنای خود موزه بسیار زیباست و گچ‌بری‌ها و معماری آن بسیار فتوژنیک و مناسب عکاسی است. به‌غیر از زیبایی بنا، در داخلش می‌توانید برخی از جوایز سینمایی هنرمندان را مشاهده کنید که به موزه اهدا کرده‌اند.

بخشی از موزه مانند یک سالن سینماست که می‌توانید اطلاعاتی تاریخی از آنجا بگیرید. وجود عروسک‌های مجموعه کلاه‌قرمزی هم از دیگر جذابیت‌های باغ فردوس است. بخشی از این موزه، با عنوان خانه فرهاد طراحی شده که در آن تعدادی از وسایل شخصی فرهاد، ترانه‌سرای معاصر، قرار دارد و می‌توانید آن‌ها را مشاهده کنید. در محوطه باغ فردوس، کافه و فروشگاه‌هایی هم وجود دارند که می‌توانید از آن‌ها دیدن کنید و درصورت تمایل خرید انجام دهید.

قیمت بلیط باغ فردوس

10 هزار تومان برای ورودی و تالارها

ساعت بازدید از باغ فردوس

بازدید موزه یکشنبه تا پنجشنبه از 9 صبح تا 5 عصر و جمعه‌ها و تعطیلی‌ها از 2 بعدازظهر تا 5 عصر، بازدید محوطه از ساعت 10 صبح تا 10 شب

وب‌سایت باغ فردوس

cinemamuseum.ir

صفحه اینستاگرام باغ فردوس

irancinemamuseum@

آدرس باغ فردوس

خیابان ولی‌عصر، بعد از پل پارک‌وی و نرسیده به میدان تجریش

شماره‌تلفن باغ فردوس

02122705005

موقعیت دقیق باغ فردوس روی نقشه

Lastsecond.ir-tehran-best-attractions-ferdows-garden.jpg
نمایی از باغ فردوس و نمای بیرونی موزه سینما، عکس از نرگس کاظمی‌فرد

باغ گیاه‌شناسی ملی ایران

وسعت باغ گیاه‌شناسی ملی ایران 145 هکتار است. شروع طراحی و ساخت این باغ به سال 1348 برمی‌گردد که توسط کارشناسان ایرانی و با همکاری کارشناسان خارجی صورت گرفته است. در اینجا قسمت‌های مختلفی وجود دارد که شامل کلکسیون گیاهان خارجی و داخلی است. باغ گیاه‌شناسی حدود 7 رویشگاه ایرانی، 6 رویشگاه خارجی و 8 باغ موضوعی دارد که علاوه‌بر این قسمت‌ها، گلخانه‌ها و بخش‌های دیگری هم دارد. در اینجا می‌توانید افزون‌بر بازدید از باغ، موزه پروانه‌ها را هم ببینید که برای آن باید بلیط جداگانه‌ای تهیه کنید.

برگزاری کارگاه‌های آموزشی، فروشگاه بذر و نهال و باغ‌های گیاهان دارویی و صنعتی، از دیگر فعالیت‌ها و بخش‌های این باغ هستند که می‌توانید از آن‌ها بهره‌مند شوید. باغ گیاه‌شناسی ایران به‌عنوان ذخیره‌گاه ژنتیکی گیاهان درحال انقراض هم شناخته می‌شود. توجه کنید که در بعضی مواقع، تهیه آنلاین بلیط درمجموع هزینه کمتری برای شما خواهد داشت.

قیمت بلیط همه بخش‌های باغ گیاه‌شناسی

34 هزار تومان

ساعت بازدید از باغ گیاه‌شناسی

از 9 صبح تا 5 عصر

وب‌سایت باغ گیاه‌شناسی

nbgi.rifr.ir

صفحه اینستاگرام باغ گیاه‌شناسی

nbgi_iran@

آدرس باغ گیاه‌شناسی

اتوبان تهران‌کرج، خروجی پیکان‌شهر، شهرک سرو آزاد، خیابان شهید علی گودرزی، بلوار باغ گیاه‌شناسی

شماره‌تلفن باغ گیاه‌شناسی

02144787282

موقعیت دقیق باغ گیاه‌شناسی روی نقشه

Lastsecond.ir-tehran-best-attractions-bagh.jpg
نمایی از باغ گیاه‌شناسی ملی ایران

پارک‌های تهران

همان‌طور که در قسمت قبل اشاره کردیم، پارک‌های تهران هویت متفاوتی در مقایسه با باغ‌ها دارند. معمولاً اگر قرار باشد آخرهفته برای کمی استراحت، یکی از جاهای دیدنی تهران را انتخاب کنید، حتماً به گزینه پارک هم فکر می‌کنید. اغلب پارک‌ها، هم در دسترس هستند و هم می‌توانید فعالیت‌های مختلفی را در آن‌ها انجام دهید و بیشترشان، ساعت بازدید خاصی هم ندارند. ضمن اینکه پارک‌ها رایگان هستند و هزینه‌ها را کاهش می‌دهند. در این بخش از معرفی مکان های دیدنی تهران، پارک‌های معروف تهران را معرفی می‌کنیم که برخی از آن‌ها، قدیمی هستند و بهتر است حداقل یک بار به آن‌ها مراجعه کنید.

پارک شهر

پارک شهر یکی از قدیمی‌ترین و بزرگ‌ترین بوستان‌های شهر تهران است و در منطقه قدیم سنگلج به مساحت تقریبی 25 هکتار به مرحله بهره‌برداری رسید. بنابر منابع موجود، در این محله قبلاً خانه‌های مسکونی وجود داشته ولی با بیشتر شدن جمعیت و آلوده شدن آب منطقه توسط فاضلاب، دولت اینجا را به تملک خود درمی‌آورد و خانه‌ها را خراب می‌کند. ابتدا تصمیم داشتند که در اینجا ساختمان بورس را بسازند که این کار انجام نمی‌شود.

درحال‌حاضر پارک شهر از قدیمی‌ترین و بزرگترین پارک‌های پایتخت است که به‌دلیل پوشش گیاهی قدیمی و متنوعش، گونه‌های متنوعی از پرندگان را می‌توانید در آن ببینید. از همین رو شهرداری، سایت پرنده‌نگری را داخل آن ایجاد کرده که همراه با راهنمای تخصصی پرنده‌نگری بتوانید پرندگان را با دوربین مشاهده کنید. بوستان شامل بخش‌های مختلفی مثل موزه صلح، آکواریوم، دریاچه مصنوعی، زمین بازی کودکان و سایت پرنده‌نگری است. در نتیجه، یکی از فعالیت های پیشنهادی در تهران، رفتن به همین پارک است.

آدرس پارک شهر

محدوده خیابان‌های وحدت اسلامی، بهشت، خیام و شهید فیاض‌بخش

شماره‌تلفن پارک شهر

02155611877

موقعیت دقیق پارک شهر روی نقشه

lastsecond.ir-tehran-best-attractions-Park-Shahr-Tehran.jpg
نمایی از پارک شهر تهران

پارک ملت

پارک ملت یکی از بزرگ‌ترین پارک‌های تهران محسوب می‌شود که در دو فاز ساخته شده است. بخش اول آن در سال 1347 ساخته شد و به بلوار کنار جاده موسوم بود و سپس با نام پارک شاهنشاهی به بهره‌برداری رسید. بخش دیگر آن هم در سال 1353 شمسی روی تپه‌ها بنا شد و طراحی این قسمت به سبک بوستان‌های بریتانیا انجام شد. پارک ملت از شرق به خیابان ولی‌عصر، از جنوب به بزرگ‌راه نیایش، از غرب به مجموعه ورزشی انقلاب و از شمال به ساختمان مرکزی صداوسیما محدود می‌شود.

فضای سبز این پارک با آب قنات و همچنین با آب چاهی که شهرداری به همین منظور حفر کرده است، آبیاری می‌شود. یک آب‌نمای آهنگین هم در سال 1387 توسط شهرداری در آن ساخته شد که مردم، بسیار از آن استقبال کردند. از بخش‌های مختلف پارک می‌توانیم یک دریاچه بزرگ، پیست پیاده‌روی، فضاهای سبز مختلف و سرشار از گونه‌های گیاهی، مجسمه‌های گوناگون، وسایل مخصوص بازی کودکان و پردیس سینمایی ملت را نام ببریم. این پارک را می‌توانیم یکی از بهترین تفریحات رایگان تهران به شمار آورد که امکانات خوبی را در اختیار مردم گذاشته است.

ساعت بازدید از پارک ملت

24 ساعته

آدرس پارک ملت

خیابان ولی‌عصر، بالاتر از بزرگ‌راه نیایش

شماره‌تلفن پارک ملت

02122042299

موقعیت دقیق پارک ملت روی نقشه

Lastsecond.ir-tehran-best-attractions-mellat-park.jpg
بخشی از فضای سبز پارک ملت، عکس از پویا دهقان

پارک جمشیدیه

پارک جمشیدیه در واقع در گذشته باغی متعلق به مهندس و استاد دانشکده کشاورزی دانشگاه تهران، یعنی جمشید دولو قاجار بوده است. سال 1354، فرح دیبا تصمیم به خریداری آن باغ می‌گیرد تا آنجا را به بوستانی عمومی تبدیل کند؛ اما در نهایت سال 1355 بود که جمشید دولو قاجار، این باغ را به نیت تأسیس بوستانی برای کوه‌پیمایی و تفرج مردم وقف کرد و در اختیار فرح دیبا قرار داد. سپس با دعوت شدن جمعی از مهندسان و معماران ایرانی شروع به خیابان‌بندی و تبدیل باغ به بوستانی همگانی کردند.

سرانجام، پارک جمشیدیه در سال 1356 به بهره‌برداری رسید. سال 1374 بازسازی‌های دیگری انجام می‌شود و بوستان فردوسی با مساحت 16 هکتار به پارک جمشیدیه اضافه می‌شود. برای ساخت این بوستان از مصالح مناسب و سازگار با محیط استفاده می‌شود. درضمن برای ساخت مجسمه‌های این پارک از نمادهای ایرانی الهام گرفته شده است.

ساعت بازدید از پارک جمشیدیه

از 5 صبح تا 12 شب

آدرس پارک جمشیدیه

انتهای خیابان شهید باهنر (نیاوران)، انتهای خیابان فیضیه و امیدوار

شماره‌تلفن پارک جمشیدیه

02122287793

موقعیت دقیق پارک جمشیدیه روی نقشه

Lastsecond.ir-tehran-best-attractions-jamshidie-park.jpg
بخش‌هایی از پارک جمشیدیه تهران، عکس از پویا دهقان

پارک لاله

پارک لاله یکی دیگر از پارک های بزرگ تهران است و از جاهای دیدنی و جذاب پایتخت محسوب می‌شود. در زمان گذشته، اینجا بخشی از اراضی جلالیه تهران قدیم بوده و با عنوان میدان مشق شناخته می‌شده است که برای رژه نظامیان از آن استفاده می‌کردند. افتتاح پارک لاله در سال 1345 صورت می‌گیرد و به مرور زمان بخش‌های دیگر به آن اضافه می‌شوند و به یکی از مکان های دیدنی تهران تبدیل می‌شود.

بازارچه لاله، باغ ژاپنی، انواع زمین‌های ورزشی، مسجد، مرکز تئاتر عروسکی، کتابخانه کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، از بخش‌های مختلف این پارک هستند و موزه فرش و موزه هنرهای معاصر هم در نزدیکی آن قرار گرفته‌اند. درون پارک می‌توانید مجسمه‌های مختلفی مثل مجسمه خیام و ابوریحان بیرونی را ببینید. گفتنی است که پوشش گیاهی این پارک، متنوع است و فضاهای مختلف پارک را بسیار زیبا و دیدنی کرده است.

ساعت بازدید از پارک لاله

24 ساعته

آدرس پارک لاله

بین خیابان کارگر شمالی، بلوار کشاورز، خیابان فاطمی و خیابان حجاب

شماره‌تلفن پارک لاله

02188969777

موقعیت دقیق پارک لاله روی نقشه

Lastsecond.ir-tehran-best-attractions-lale-park.jpg
نمایی از پیاده‌راه‌های پارک لاله، عکس از پویا دهقان

پارک‌های جنگلی تهران

نوع دیگری از فضای سبز که در تهران طرف‌دار دارد و می‌توانیم آن را از دیگر جاهای دیدنی تهران محسوب کنیم، پارک‌های جنگلی تهران است. پارک‌های جنگلی به‌دلیل فضای وسیع و درختان متعددی که دارند، مناسب پیک‌نیک و گردش‌های خانوادگی هستند. این پارک‌ها به‌‌دلیل فضای سبز وسیعشان، گونه‌های متنوع پرندگان و گیاهان را در خود جای داده‌اند و به‌دلیل تنوع و جذابیتی که دارند، در لیست جاهای دیدنی تهران قرار می‌گیرند.

سرخه حصار

سرخه حصار از مناطق حفاظت‌شده جاجرود در شرق تهران است. پارک ملی سرخه حصار از قدیمی‌ترین مناطق حفاظت‌شده در جهان محسوب می‌شود. سرخه‌حصار پس از انتخاب تهران به‌عنوان پایتخت در زمان قاجاریه با نام قرق سلطنتی یا شکارگاه سلطنتی تحت حفاظت قرار گرفت. پس از انقلاب هم اداره این پارک به سازمان حفاظت محیط‌زیست محول شد.

پارک ملی سرخه حصار از چاه، چشمه و قنات‌های مختلفی بهره‌مند است و آبدهی خوبی دارد. این پارک به‌دلیل اقلیم‌های متفاوتش، سکونتگاه خوبی برای گونه‌های جانوری مختلف است. یکی از تهدیدهای این منطقه، ساخت‌و‌سازهای غیرمجازی است که در آن انجام می‌شود. بااین‌حال فراموش نکنید که این پارک در کاهش آلودگی هوای تهران هم بسیار مؤثر است. سرخه حصار مانند بسیاری از مکان‌های گردشگری دیگری که تاکنون در این لیست قرار داده‌ایم، از زیباترین جاهای دیدنی تهران در پاییز هم محسوب می‌شود که باید حتماً از آن بازدید کنید. توجه داشته باشید که درهای سرخه‌حصار تقریباً از ساعت 7 غروب به بعد بسته می‌شوند؛ اما هیچ اجباری در خارج شدن وجود ندارد و اگر از امنیت جای خود اطمینان خاطر دارید و در مکان مناسبی هستید، می‌توانید درون مجموعه بمانید.

ساعت بازدید از سرخه حصار

از 6 صبح تا 7 عصر

آدرس سرخه حصار

انتهای خیابان دماوند، کنار ترمینال شرق (پایانه تهرانپارس)

شماره‌تلفن سرخه حصار

02177703119

موقعیت دقیق پارک جنگلی سرخه حصار روی نقشه

lastsecond.ir-tehran-best-attractions-mehdi-bolourian.jpg
نمایی از پارک جنگلی سرخه حصار، عکس از Mehdi Bolourian

چیتگر

پارک چیتگر از بزرگ‌ترین پارک‌های جنگلی کشور است. یکی از اهداف احداث پارک جنگلی چیتگر این بوده که در مسیر آغازین وزش بادهای غرب به شرق باشد تا سبب بالا رفتن سطح اکسیژن تهران شود. پارک چیتگر به‌جز فضاهای طبیعی، بخش‌های مختلفی برای ورزش‌های گوناگون هم دارد که شامل مسیر مخصوص دوچرخه‌سواری، اسکیت‌سواری و آموزش اسب‌سواری می‌شود. بنابراین اگر دلتان می‌خواهد در میان لیست جاهای دیدنی تهران، پارک جنگلی با فضایی وسیع را انتخاب کنید که در کنار خانواده آخرهفته را بگذرانید، پارک چیتگر گزینه مناسبی است. با در نظر گرفتن وسعت پارک چیتگر و تنوع تفریحاتی که در آن وجود دارد، شما می‌توانید رفتن به این پارک را به‌نوعی به‌عنوان یک تور طبیعت گردی در نظر بگیرید.

ساعت بازدید از پارک چیتگر

24 ساعته

آدرس پارک چیتگر

انتهای اتوبان همت غرب، دریاچه چیتگر

شماره‌تلفن پارک چیتگر

02144724992

موقعیت دقیق پارک جنگلی چیتگر روی نقشه

lastsecond.ir-tehran-best-attractions-همشهری-آنلاین.jpg
بخش‌هایی از پارک جنگلی چیتگر، عکس از همشهری آنلاین

نمادهای تهران

هر شهری در هر کجای دنیا، برای خودش نمادهایی دارد که مردم با دیدن آن نماد، به یاد همان شهر می‌افتند. معمولاً این نمادها ویژگی‌هایی دارند که آن‌ها را بسیار متمایز می‌کند. در طول تاریخ، ممکن است نماد هر شهر دچار تغییر هم بشود. شهر تهران هم در گذر زمان، نمادهای مختلفی داشته است. یکی از فعالیت های پیشنهادی در تهران، دیدن این نمادها از نزدیک و با جزئیات کامل است.

سردر باغ ملی و میدان مشق

سردر باغ ملی و بناهای اطراف آن به دستور رضاخان و با کمک آلمان‌ها قبل از شروع شدن جنگ جهانی دوم ساخته شدند. سردر، یک گذرگاه میان‌روی بزرگ و دو پیاده‌رو در اطرافش دارد. در نمای خارجی، نقوش مختلفی از اشعار، شیر، پلنگ و توپ و تفنگ هم مشاهده می‌شود. در نمای داخلی نیز نقوشی از صحنه تسخیر تهران در کودتای 1299 دیده می‌شود. هرکدام از این 3 در، دروازه‌هایی چدنی دارند و نقوش تزیینی روی درها، برگرفته از پرنده اسطوره‌ای به‌نام هماست.

در زمان ساخت این سردر که معماری آن تلفیقی از معماری ایرانی و اروپایی است، فقط عمارت قزاق‌خانه وجود داشت؛ اما با روی کار آمدن رضاخان، عمارت‌های زیادی مانند ساختمان شهربانی کل کشور، ساختمان وزارت امور خارجه و بناهایی دیگر به دستور او ساخته شدند. پیِ این بنا به‌همراه پایه و ستون‌های هشت‌گانه‌اش آجری است.

در ارتباط با میدان مشق، باید بگوییم که اینجا هم با توسعه طهران ناصری به محدوده شهری تهران جدید افزوده شد و قدمتش به دوران فتحعلی شاه قاجار می‌رسد. میدان مشق، مجموعه‌ای آموزشی برای تربیت نیروی نظامی بوده و اجرای تمرین‌ها و مانورهای نظامیانی که وظیفه حفاظت از ارگ سلطنتی را داشتند، در اینجا صورت می‌گرفته است. اینجا در دوره ناصری چندین بار بازسازی می‌شود. بعد از قاجار، این قسمت کم‌رونق می‌شود. حکومت پهلوی، تمرکز خودش را برای پرورش نظامی‌ها در خارج از شهر می‌گذارد و در نتیجه دستور درخت‌کاری را در این قسمت می‌دهند تا به تفرجگاهی عمومی تبدیل شود.

درحال‌حاضر، بناهای مختلفی ازجمله موزه، داخل باغ ملی وجود دارد و فضای میدان مشق و سردر باغ ملی یکی از جذاب‌ترین جاهای دیدنی تهران محسوب می‌شود که می‌توانید داخلش پیاده‌روی و عکاسی کنید.

قیمت بلیط سردر باغ ملی و میدان مشق

رایگان

ساعت بازدید از باغ ملی و میدان مشق

همه‌روزه، در روزهای تعطیل رسمی و با پایان ساعت کاری ادارات تعطیل می‌شود.

آدرس سردر باغ ملی و میدان مشق

میدان امام‌خمینی، خیابان امام‌خمینی، قبل از سی تیر

موقعیت دقیق سردرباغ ملی و محدوده میدان مشق روی نقشه

lastsecond.ir-tehran-best-attractions-masoud-shokrnia.jpg
نمایی از سردرباغ ملی، عکس از مسعود شکرنیا

برج میلاد

برج میلاد، بلندترین برج ایران است و در واقع یک برج مخابراتی چندمنظوره و البته یکی از جاهای دیدنی تهران به شمار می‌آید. برج میلاد به‌دلیل ارتفاعش و اینکه تقریباً از همه‌جای تهران دیده می‌شود، نماد تهران هم محسوب می‌شود.

برج میلاد، چند عملکرد مختلف دارد و شامل بخش‌های گوناگون است که حوزه‌های مخابراتی، مراکز تجاری، رستوران‌ها، خدمات پذیرایی، مرکز همایش‌ها، خدمات گردشگری و تفریحی ازجمله عملکردها و بخش‌های این برج هستند. اولین دلفیناریوم غیر ساحلی ایران هم در اینجاست و در کنار آن شما می‌توانید از پل معلق، زیپ‌لاین، زمین چمن مصنوعی، شهر مشاغل کودک، رستوران گردان، سکوی دیدباز، موزه سکه، موزه مشاهیر، گنبد آسمان و بخش‌های دیگر استفاده کنید.

اگر می‌خواهید از برج میلاد بازدید کنید، هم می‌توانید بلیط سکوی دید باز را بگیرید و فقط از آن بالا منظره تهران را تماشا کنید و هم اینکه با خرید بلیط بازدید کامل، سکوی دید باز، گنبد آسمان، موزه مشاهیر و موزه شهرداری را ببینید. سکوی دید باز در ارتفاع 280 متری، در طبقه هفتم از سازه رأس قرار گرفته است. گنبد آسمان، آخرین طبقه برج است و در ارتفاع 302 متری قرار گرفته است. موزه مشاهیر طبقه پنجم از سازه رأس است و در ارتفاع 271 متری قرار دارد. موزه شهرداری در طبقه سوم از سازه رأس در ارتفاع 261 متری برج است.

قیمت بلیط برج میلاد

سکوی دید باز 80 هزار تومان و بازدید کامل 120 هزار تومان

ساعت بازدید از برج میلاد

از ساعت 10 صبح تا 8.5 شب

وب‌سایت برج میلاد

miladtower.tehran.ir

صفحه اینستاگرام برج میلاد

tehranmiladtower@

آدرس برج میلاد

بزرگ‌راه شهید حکیم غرب، بعد از بزرگ‌راه چمران، ورودی اختصاصی برج میلاد تهران

شماره‌تلفن برج میلاد

0218585

موقعیت دقیق برج میلاد روی نقشه

Lastsecond.ir-tehran-best-attractions-milad-tower.jpg
نمایی از برج میلاد تهران، عکس از نرگس کاظمی‌فرد

برج آزادی

شاید بی‌اغراق بتوانیم بگوییم که برج آزادی قوی‌ترین نماد تهران است. برج آزادی علاوه‌بر اینکه یکی از معروف‌ترین جاذبه‌های تهران محسوب می‌شود، به‌عنوان نماد کلاسیک پایتخت هم شناخته می‌شود. این برج، 45 متر ارتفاع دارد و در 3 طبقه به‌همراه یک زیرزمین ساخته شده است و در مجموع بیش از 10 سالن مختلف دارد. معماری آن هم تلفیقی از معماری نوین و معماری سنتی ایرانی است. گرچه برج آزادی خیلی بلند‌قامت نیست؛ اما سبک معماری و حضور چندین‌ساله‌اش در تهران، سبب شده به‌شکل نماد تهران در ذهن ما و حتی گردشگران خارجی تداعی شود.

اگر به برج آزادی مراجعه کنید، می‌توانید از داخل برج هم بازدید کنید. برج آزادی در کنار فضای میدانگاهی بزرگ اطرافش، بخش‌های مختلفی برای بازدید دارد که پیشنهاد می‌کنیم حتماً از نزدیک ببینید. گفتنی است که موزه شهاب‌سنگ هم در همین مجموعه قرار دارد که برای بازدید از آن باید هزینه‌ای جداگانه برابر با 35 هزار تومان بپردازید.

قیمت بلیط برج آزادی

50 هزار تومان

سه‌شنبه‌ها نیم‌بها

جمعه‌ها و روزهای تعطیل 60 هزار تومان

ساعت بازدید از برج آزادی

از 9 صبح تا 6 عصر و جمعه‌ها از 10 صبح تا 6 عصر

آدرس برج آزادی

میدان آزادی

شماره‌تلفن برج آزادی

02166023951

موقعیت دقیق برج آزادی روی نقشه

Lastsecond.ir-tehran-best-attractions-azadi-tower.jpg
برج آزادی تهران، عکس از پویا دهقان

پل طبیعت

شاید بگویید پل طبیعت چندان قدمتی ندارد و آوردنش در لیست نمادهای تهران چندان درست نیست؛ اما عده‌ای آن را نماد جدید تهران می‌دانند. بعد از ساخته شدن پل طبیعت و سروصدایی که در عرصه رسانه داشت، حالا افراد بسیاری خودشان را از این پل به پارک‌های دو طرفش می‌رسانند و پل طبیعت را به‌عنوان یکی از جاهای دیدنی تهران به شمار می‌آورند. به همین دلیل، به نظر می‌رسد پل طبیعت هم درحال تبدیل شدن به نمادی برای تهران در کنار نمادهای مهم‌تر است.

پل طبیعت بزرگ‌ترین پل غیرخودرویی کشور است و درمجموع 3 طبقه دارد. در ساخت آن از نوعی فولاد استفاده کرده‌اند که در سازه‌های دریایی، اسکله‌ها و سکوهای نفتی به کار می‌برند. گفتنی است که پل طبیعت بیش از 10 جایزه داخلی و بین‌المللی را هم از آن خود کرده است که معتبرترین آن‌ها، جایزه معماری آقاخان است که هر 3 سال یک بار به یک یا چند طرح اهدا می‌شود. پل، فرمی منحنی دارد و در مسیر آن، نشیمن‌هایی قرار داده‌اند که حس ماندن را به شما القا کند و فقط از آن عبور نکنید. نورپردازی‌های شبانه پل، آن را به یکی از مقاصد اصلی برای تفریحات شبانه تهران تبدیل کرده است. داخل طبقات پل می‌توانید رستوران، کافه و خوراکی‌های متنوع هم پیدا کنید که پیاده‌روی روی پل را برایتان لذت‌بخش‌تر می‌کند.

قیمت بلیط پل طبیعت

رایگان

ساعت بازدید از پل طبیعت

هر روز از ساعت 7 صبح تا 12 شب

وب‌سایت پل طبیعت

tabiatbridge.com

آدرس پل طبیعت

میدان ونک، بزرگ‌راه حقانی، بعد از چهارراه جهان کودک، پارک آب و آتش

موقعیت دقیق پل طبیعت روی نقشه

lastsecond.ir-tehran-best-attractions-irna.jpg
نورپردازی پل طبیعت در شب، عکس از خبرگزاری ایرنا

حمام های قدیمی تهران

رونق حمام‌های سطح شهر تهران در گذشته را نمی‌توانیم با وضعیتی که امروزه دارند، مقایسه کنیم. حمام‌ها و گرمابه‌های تهران در زمان گذشته بسیار پراهمیت بوده‌اند؛ چون بسیاری از خانه‌های زمان قدیم، حمام نداشتند و مردم برای بهداشت خود به این حمام‌ها رجوع می‌کردند. اما همیشه علت مراجعه آن‌ها به حمام‌ها این نبوده و خیلی از افراد بودند که برای گذران زمان و حتی تجدید دیدار با همسایگانشان به حمام‌های عمومی می‌رفتند و این کار جزو تفریحات تهران محسوب می‌شده است. معماری این حمام‌ها به‌گونه‌ای است که امکان معاشرت برای افراد وجود داشته است.

هنوز هم در برخی از محله‌های تهران، حمام‌ها و گرمابه‌هایی وجود دارند که فعال هستند؛ اما مسلماً آن رونق سابق را ندارند. در این بخش از جاهای دیدنی تهران، حمام‌هایی را معرفی می‌کنیم که با دیدن آن‌ها بهتر می‌توانید حال‌وروز زمان‌های گذشته را لمس کنید.

حمام نواب

حمام نواب را خیلی‌ها با فیلم قیصر مسعود کیمیایی و صحنه‌هایی که در آن فیلم‌برداری شده است، به یاد دارند. حمام نواب تهران، در دوران قاجاریه ساخته شده است و بانیان آن، دختران حاج نواب قاجار بوده‌اند. معماری به‌کار رفته در سقف حمام که شامل گنبدهای آجری و نورگیرهای میانی است، بسیار زیبا هستند و توجه همه را جلب می‌کنند.

حمام نواب که یکی از زیباترین بناهای قاجاری را دارد و از جاهای دیدنی تهران محسوب می‌شود، در ارتفاع پایین‌تری نسبت به بازارچه ساخته شده که این مورد چند دلیل داشته؛ یکی از آن‌ها جلوگیری از اتلاف دما و دلیل دیگر آن هم بهره‌گیری حمام از قنات حاج علی‌رضا بوده است. درحال‌حاضر، مالکیت حمام نواب در دست شهرداری است و حتماً پیش از رفتن به این محل، از باز بودن آن مطلع شوید تا با درهای بسته روبه‌رو نشوید.

آدرس حمام نواب

خیابان 15 خرداد، گذر امامزاده یحیی، گذر حمام نواب

موقعیت دقیق حمام نواب روی نقشه

Lastsecond.ir-tehran-best-attractions-navvab-bath.jpg
نمایی از سقف حمام نواب با معماری جالب‌توجه، عکس از نرگس کاظمی‌فرد

حمام کشوریه (حمام سلیمانیه)

عودلاجان حمام‌های بسیاری دارد و یکی از فعالیت های پیشنهادی در تهران، گشت‌وگذار در همین حمام‌هاست. البته تعدادی از این حمام‌ها امکان بازدید عمومی ندارند و باید با هماهنگی یا با تور داخلی و تهران‌گردی از آن‌ها دیدن کنید. حمام کشوریه از همین حمام‌هاست که بازدید از آن نیاز به هماهنگی دارد. براساس گفته‌ها، این حمام را که برای یهودیان بوده، فردی با نام سلیمان، طبق وصیت خانمش ساخته و نام همسرش، کشور را هم روی حمام گذاشته است. امروزه این حمام، یکی از دیدنی های تهران به شمار می‌آید.

حمام کشوریه از اولین حمام‌هایی بوده که آب لوله‌کشی داشته و جدا از این، جزو حمام‌های مدرن محسوب می‌شده است. ساختمان و طراحی این حمام به‌گونه‌ای بوده که هم‌زمان هم مردان و هم زنان می‌توانستند از حمام استفاده کنند. البته بخش زنانه و مردانه از هم جدا بوده است. در حمام کشوریه می‌توانید تزیینات گچ‌بری، آینه‌کاری و نمادهایی از دین یهودیت را هم ببینید.

آدرس حمام کشوریه

خیابان سیروس (مصطفی خمینی)، بین چهارراه سرچشمه و سیروس، بالاتر از بیمارستان دکتر سپیر

موقعیت دقیق حمام کشوریه روی نقشه

lastsecond.ir-tehran-best-attractions-keshvarie-bathroom.jpg
حمام کشوریه، از بهترین جاهای دیدنی تهران، عکس از Ehsan Rafati Daryan

باغ‌وحش‌های تهران

باغ وحش‌های تهران کم نیستند و تنوع درخور توجهی دارند. پراکندگی باغ‌وحش‌های تهران تقریباً به گونه‌ای است که در هر جایی از پایتخت که باشید، امکان دسترسی به آن‌ها را دارید؛ اما بازدید از هرکدام از این باغ‌وحش‌ها، بستگی به این دارد که به چه زمینه‌ای در رابطه با حیات وحش علاقه دارید. در این قسمت بهترین باغ‌وحش‌های تهران را که به‌عنوان جاهای دیدنی تهران ارزش دیدن دارند، به شما معرفی می‌کنیم.

باغ‌وحش ارم

باغ‌وحش ارم، بزرگ‌ترین و تنها باغ‌وحش تهران است که با انواع حیوانات بومی و غیربومی متنوع، پذیرای بازدیدکنندگان است. در این باغ‌وحش، گونه‌های مختلف پستانداران، خزندگان، آبزیان و پرندگان زندگی می‌کنند. تقریباً 60 درصد حیوانات بومی باغ‌وحش ارم، بومی ایران هستند و بقیه آن‌ها از سایر نقاط جهان به‌خصوص آفریقا به اینجا آورده شده‌اند. مجموعه ارم یکی از بهترین شهربازی‌های تهران را هم به نام خود دارد که مقصد آخرهفته بسیاری از مردم است.

اگر قرار است از باغ‌وحش ارم بازدید کنید، این مورد را فراموش نکنید که محوطه‌اش بسیار وسیع است و زمان زیادی را برای گشت‌وگذار از شما می‌گیرد. داخل باغ‌وحش امکانات رفاهی وجود دارد؛ اما خوب است کمی خوراکی و آب همراهتان ببرید؛ مخصوصاً اگر کودکی همراهتان هست.

قیمت بلیط باغ‌وحش ارم

80 هزار تومان

ساعت بازدید باغ‌وحش ارم

از 10 صبح تا غروب آفتاب

وب‌سایت باغ‌وحش ارم

erampark.ir

صفحه اینستاگرام باغ‌وحش ارم

eram.park@

آدرس باغ‌وحش ارم

کیلومتر 4 بزرگ‌راه تهران به کرج

شماره‌تلفن باغ‌وحش ارم

02144113081 و 0212720

موقعیت دقیق باغ وحش ارم روی نقشه

Lastsecond.ir-tehran-best-attractions-eram-zoo.jpg
بخشی از پارک ارم تهران و حیوانات آن، عکس از نرگس کاظمی‌فرد

باغ موزه دارآباد

باغ موزه دارآباد، با بخش‌های مختلف و گونه‌های متفاوت جانوری که دارد، محل خوبی برای گردش و سیاحت است و اطلاعات خوبی را می‌توانید از بازدید آن به دست آورید. در سالن‌های متعدد این موزه، گونه‌های جانوری قاره‌ها و همچنین بخش‌های مختلف ایران آورده شده‌اند. شما می‌توانید در این سالن‌ها پنج راسته پستانداران شامل خرگوش‌ها، جوندگان، گوشت‌خواران، فردسمان و زوج‌سمان را مشاهده کنید.

در موزه تاریخ طبیعی، مهم‌ترین وظیفه، مطالعه و بررسی میراث طبیعی و انتقال دانش ازطریق آموزش است. همچنین به نمایش گذاشتن نمونه‌هایی که امکان نگهداری آن‌ها وجود دارد و برای افزایش دانش زیست‌محیطی مردم است، از دیگر وظایف این موزه محسوب می‌شود. حیوانات مختلفی در باغ موزه دارآباد وجود دارند که شامل خرگوش‌ها، خرس‌ها، اسب، گوزن، انواع پرنده‌ها و حیوانات دیگر می‌شوند که حفاظت از آن‌ها بخش دیگری از وظایف در این موزه است.

قیمت بلیط باغ موزه دارآباد

25 هزار تومان

ساعت بازدید از باغ موزه دارآباد

از 8 صبح تا 5 عصر، شنبه‌ها و ایام سوگواری تعطیل

وب‌سایت باغ موزه دارآباد

darabadmuseum.ir

آدرس باغ موزه دارآباد

میدان نیاوران، خیابان دارآباد، بعد از آجودانیه، خیابان موزه

شماره‌تلفن باغ موزه دارآباد

02196027011

موقعیت دقیق باغ موزه دارآباد روی نقشه

Lastsecond.ir-tehran-best-attractions-darabad-museum.jpg
بخش‌هایی از باغ‌موزه دارآباد، عکس از نرگس کاظمی‌فرد

باغ موزه هفت چنار

بنای باغ موزه هفت چنار، سال 1301 ساخته شده است و معماری آن تلفیقی از معماری غربی و سنتی ایران است. این باغ‌موزه ابتدا یک کارخانه جوراب‌بافی بوده که تا سال 1357 هم فعالیت می‌کرده است. گفتنی است که این باغ‌موزه در دوره‌های مختلف، کارایی‌های متفاوتی هم داشته است. همچنین در زمان جنگ جهانی دوم، به‌دلیل نیاز بیشتری هم که برای لباس وجود داشته، فعالیت این کارخانه بیشتر شده و توسعه پیدا می‌کند.

باغ‌موزه هفت چنار تهران، سالن‌های مختلفی دارد که سالن تاکسیدرمی یکی از آن‌هاست. در این باغ موزه می‌توانید حیواناتی را هم ببینید که کمتر پیدا می‌شوند. این حیوانات به دو گروه اصلی مهره‌داران و بی‌مهرگان تقسیم می‌شوند و از ایران و سراسر جهان می‌توانید آن‌ها را مشاهده کنید.

بخش جذاب دیگر این موزه، مربوط به جایی است پر از جمجمه حیوانات مختلف که بازدیدکنندگان آن‌ها را در سفرهای خود پیدا کرده‌اند و برای موزه آورده‌اند. هنگام بازدید از این موزه، بخش آکواریوم آن را فراموش نکنید که در فضایی غارمانند ایجاد شده و جذابیت آن را چند برابر کرده است.

موزه هفت چنار علاوه‌بر آثار جذابی که برای بازدید دارد، محوطه متفاوت و زیبایی دارد. بنای موزه قدیمی است و در محوطه علاوه‌بر فضای سبز، مجسمه‌های هنری هم نصب شده است. اگر از این موزه بازدید می‌کنید، تجربه خوردن فلافل‌های معروف نزدیک موزه را از دست ندهید.

قیمت بلیط باغ موزه هفت چنار

20 هزار تومان

ساعت بازدید از باغ موزه هفت چنار

از 8 صبح تا 8 شب؛ به‌غیر از شنبه‌ها

صفحه اینستاگرام باغ موزه هفت چنار

haftchenar_museum@

آدرس باغ موزه هفت چنار

میدان بریانک، خیابان شهید دعوتی، موزه آثار طبیعی و حیات وحش هفت چنار

شماره‌تلفن باغ موزه هفت چنار

02155738745-6 و 02196019786

موقعیت دقیق موزه حیات وحش هفت چنار روی نقشه

lastsecond.ir-tehran-best-attractions-shayan-mehrabi.jpg
نمای بیرونی موزه حیات وحش هفت چنار، عکس از شایان محرابی

آرامستان و مقابر معروف

خاک ایران، شخصیت‌های بزرگی را در طول تاریخ به خود دیده است و جایگاه ابدی بسیاری از رجال سیاسی، هنرمندان و اشخاص مهمی شده است که در طی زندگی خود، کارهای بسیار باارزشی برای این مملکت انجام داده‌اند و نقش پررنگی در فرهنگ و تاریخ ما داشته‌اند. ازاین‌حیث، بدون شک می‌توانیم برخی از آرامگاه‌ها و مقبره‌های مشاهیر ایرانی را از جاهای دیدنی تهران بدانیم. تعداد آرامگاه‌ها و مقابری که در تهران وجود دارند، کم نیستند. به همین دلیل، تعدادی از دیدنی‌ترین و مهم‌ترین آن‌ها را به شما معرفی می‌کنیم.

آرامستان ارامنه

قدمت این آرامستان با توجه به سنگ قبرها، حدوداً به دوره قاجار می‌رسد و گفتنی است که در اینجا، افراد با ادیان مختلف دفن شده‌اند. ازجمله کسانی که در این آرامگاه مدفون هستند، می‌توانیم به ارامنه، روس‌ها، یونانی‌ها، لهستانی‌ها، فرانسوی‌ها، آشوری‌ها و افرادی با دین مسیحیت و کاتولیک‌ها اشاره کنیم.

سال 1855 دکتر لویی آندره ارنست کلوله که پزشک محمدشاه و ناصرالدین شاه هم بوده است، در محله دولاب به خاک سپرده می‌شود. به‌این‌ترتیب، مسیر خاک‌سپاری درگذشتگان کاتولیک در تهران هموار می‌شود. آرامستان ارامنه را با نام آرامستان بوراستان هم می‌شناسند. البته نام‌های دیگری هم هست که از بین آن‌ها، نام‌های قبرستان اکبرآباد، گورستان لهستانی‌ها، ارتودکس‌ها، کاتولیک‌ها، سلیمانیه و قبرستان آشوری‌ها هم معروف هستند.

در این آرامستان یک کلیسا با نام استپانوس مقدس وجود دارد که مرتبط با انجام کارهای تدفین است. یکی از نکات جالب سنگ قبرها، نقوش حک‌شده روی آن‌هاست. برخی نشان از شغل مدفون را دارند و برخی گویای علاقه شخصی هر فرد هستند. از چهره‌های مشهوری که در اینجا دفن شده‌اند، می‌توانیم به ساموئل خاچیکیان (کارگردان)، لوون هفتوان (هنرپیشه) و وارطان هوانسیان (معمار) اشاره کنیم. بهتر است پیش از بازدید، از باز بودن و اینکه می‌توانید از آرامستان دیدن کنید یا نه، مطمئن شوید.

آدرس آرامستان ارامنه

اتوبان شهید محلاتی، حد فاصل خیابان شهید رضایی تاجری از غرب، خیابان مستفیض از شمال، املاک مسکونی از شرق و گلخانه‌های خیابان پاسدار گمنام از جنوب

شماره‌تلفن آرامستان ارامنه

02133854550

موقعیت دقیق آرامستان ارامنه روی نقشه

lastsecond.ir-tehran-best-attractions-Burastan_Cemetery.jpg
برخی از سنگ قبرهای آرامستان ارامنه

آرامستان متفقین

اگر گذرتان به خیابان دولت افتاده باشد، حتماً با کمی دقت به اطراف، می‌توانید متوجه بنایی گنبدی شوید که در محوطه‌ای در جنوب سفارت بریتانیا قرار گرفته است. این محوطه، آرامستان متفقین است و آن بنای گنبدی که معماری‌اش برگرفته از چهارطاقی‌های ایرانی است، یادبودی برای سربازان. داخل محوطه، بنایی وجود دارد که شامل شش دیوار ایستاده است و مربوط به هندی‌ها، نیوزلندی‌ها و بریتانیایی‌هاست که در جریان لشکرکشی به ایران جان خود را از دست داده‌اند و گور شاخصی هم ندارند.

این آرامستان در سال 1963 کامل شده و افراد مختلفی طی جنگ سال‌های 1914 تا 1918 و همین‌طور بین سال‌های 1939 تا 1945 در این آرامگاه دفن شده‌اند. تعداد کمی از افراد هم هستند که ربطی به جنگ ندارند؛ اما در این آرامستان دفن شده‌اند. یک صلیب بزرگ هم به‌صورت نمادین درون این باغ قرار گرفته است که نشان از مسیحی بودن متفقین دارد. اینجا با نام‌های دیگری مثل گورستان جنگی تهران یا گورستان دولت هم شناخته می‌شود. آرامستان متفقین یکی از آرامستان‌های متفاوت تهران محسوب می‌شود. احتمالاً برای بازدید از این آرامستان باید مجوز بگیرید.

ساعت بازدید از آرامستان متفقین

شنبه تا چهارشنبه از 7.5 صبح تا 3:15 بعدازظهر و پنجشنبه از 7.5 صبح تا 1:15 ظهر

وب‌سایت آرامستان متفقین

cwcg.org

آدرس آرامستان متفقین

خیابان دولت، روبه‌روی مسجد اعظم قلهک، تقریباً 400 کیلومتری شمال‌شرقی ایستگاه متروی قلهک

موقعیت دقیق آرامستان متفقین روی نقشه

lastsecond.ir-tehran-best-attractions-باشگاه عکاسان-جوان.jpg
بخش‌هایی از آرامستان متفقین

مقبره لطفعلی خان زند

لطفعلی‌خان زند، دومین پادشاه سلسله زندیه، جایی وسط تهران به خاک سپرده شده و مقبره او را از نزدیک می‌توانید ببینید. آرامگاه لطفعلی‌خان زند در ایوانی گوشه امامزاده زید در بازار بزرگ تهران قرار دارد که سال‌هاست با یک درِ شیشه‌ای از آن محافظت می‌شود. برخی از بازاری‌ها از آن با نام لطفی یاد می‌کنند. در دوران پهلوی مشخص شد که این قبر متعلق به لطفعلی‌خان زند است. سپس برای قبر او سنگی آماده کردند و کار گذاشتند. لطفعلی‌خان زند و ناصرالدین‌شاه قاجار، تنها پادشاه‌هایی هستند که در حصار تاریخی تهران دفن شده‌اند.

قیمت بلیط مقبره لطفعلی خان زند

رایگان

آدرس مقبره لطفعلی خان زند

بازار تهران، بازار خیاط‌ها، آستان مقدس امامزاده زین‌العابدین علی ابن الحسین ابن علی(ع)

موقعیت دقیق آرامگاه لطفعلی خان زند روی نقشه

lastsecond.ir-tehran-best-attractions-Lotf_Ali_Khan_Zand_tomb.jpg
آرامگاه لطفعلی خان زند

ابن‌بابویه

ابن‌بابویه اولین گورستان شهرری محسوب می‌شود و همین‌طور دومین گورستان تهران است؛ اما با توجه به افرادی که در آن مدفون هستند و قسمت‌های مختلفی که دارد، به‌نوعی یکی از جاهای دیدنی تهران به شمار می‌آید. وسعت این آرامستان حدود 10 هکتار است و برخی از کارشناسان معتقدند که نخستین بنای گورستان به دوران سامانی برمی‌گردد و بعدها بر اثر سیل تخریب شده است. در اینجا بقعه ابوجعفر، معروف و ملقب به شیخ صدوق ابن‌بابویه در آرامگاهی با همین نام قرار دارد و قدمت آرامگاه به زمان فتحعلی شاه می‌رسد. ازاین‌رو یکی از فعالیت های پیشنهادی در تهران، گشت‌وگذار در همین آرامستان است.

افراد مشهور مختلفی در این آرامستان دفن شده‌اند. علی‌اکبر دهخدا، غلامرضا تختی، رحیم مؤذن‌زاده اردبیلی، حسین فاطمی، محمدعلی فروغی، رجبعلی خیاط، حسین بهزاد و میرزاده عشقی، تنها برخی از نامدارانی هستند که در اینجا دفن شده‌اند. محمدرضا پهلوی و محمد مصدق هم هر دو وصیت کرده بودند که در این آرامگاه دفن شوند.

قیمت بلیط ابن‌بابویه

رایگان

آدرس ابن‌بابویه

شهرری، میدان بسیج، خیابان ابن‌بابویه، قبرستان ابن‌بابویه

موقعیت دقیق آرامگاه ابن‌بابویه روی نقشه

Lastsecond.ir-tehran-best-attractions-ebne-babevey.jpg
نمایی از محوطه آرامگاه ابن‌بابویه شهرری، عکس از پویا دهقان
Lastsecond.ir-tehran-best-attractions-dehkhoda-cemetry.jpg
آرامگاه خانوادگی علی‌اکبر دهخدا، عکس از پویا دهقان

حرم حضرت عبدالعظیم

حرم حضرت عبدالعظیم، شامل یک قسمت اصلی و مرکزی بوده و به‌مرور طی سال‌ها به بخش‌های آن اضافه شده است. بنای اصلی و نخستین، در نیمه دوم قرن سوم هجری قمری تعمیر اساسی شده و درگاه اصلی ورودی آن و قسمت‌های دیگر هم به‌ترتیب درست شده‌اند. طی دوره سلسله‌ها و پادشاهان مختلف، اتفاقات و تغییرات مختلفی برای ساختمان آن ایجاد می‌شود.

گفتنی است که قدیمی‌ترین قسمت بنای فعلی، مربوط به سردری آجری است. این قسمت به دوران سلجوقی برمی‌گردد و از آثار مجدالملک قمی است. از ویژگی‌های سردر دوران سلجوقی می‌توانیم نتیجه بگیریم که بنای بقعه حتی قدیمی‌تر از قرن پنجم هجری است و احتمالاً می‌توانیم بنا را مربوط به قرن چهارم هجری بدانیم.

درحال‌حاضر حرم حضرت عبدالعظیم شامل قسمت‌های مختلفی مثل حرم‌ها، رواق‌ها، مسجد، ایوان‌ها، صحن‌ها و جاهای دیگر می‌شود. شما می‌توانید مقبره‌های حضرت عبدالعظیم، امامزاده حمزه و امامزاده طاهر را در اینجا زیارت کنید. شخصیت‌های مهم دیگری که در حرم دفن شده‌اند، ستارخان، آیت‌الله کاشانی، قائم‌مقام فراهانی، آیت‌الله مهدوی کنی، آیت‌الله علی کنی و همچنین ناصرالدین شاه قاجار هستند.

بخش‌های دیگری هم وابسته به حرم فعالیت می‌کنند که دارالشفا یکی از آن‌هاست و خودش قسمت‌های مختلفی مثل کلینیک‌های تخصصی و عمومی دارد. حرم حضرت عبدالعظیم، بخشی مربوط به نجوم و فعالیت‌های آسمان‌شناسی دارد. از دیگر مجموعه‌های وابسته به حرم می‌توانیم به مجموعه مدارس حکمت اشاره کنیم. همچنین داخل محوطه حرم یک رستوران حضرتی هست که می‌توانید برای صرف غذا از آن استفاده کنید.

قیمت بلیط حرم حضرت عبدالعظیم

رایگان

 ساعت بازدید از حرم حضرت عبدالعظیم

از اذان صبح تا 11 شب

وب‌سایت حرم حضرت عبدالعظیم

abdolazim.com

آدرس حرم حضرت عبدالعظیم

شهرری، میدان شهرری، خیابان حرم، حرم حضرت عبدالعظیم

شماره‌تلفن حرم حضرت عبدالعظیم

02151224463-9 و 02155938009

موقعیت دقیق حرم شاه عبدالعظیم روی نقشه

Lastsecond.ir-tehran-best-attractions-abdolazim-shrine.jpg
بخشی از حرم حضرت شاه عبدالعظیم، عکس از پویا دهقان

آرامگاه ظهیرالدوله

آرامگاه ظهیرالدوله ازنظر موقعیت مکانی، بین امامزاده قاسم و امامزاده صالح قرار گرفته و ازلحاظ تاریخی و فرهنگی، اهمیت بسیار زیادی دارد. در آرامستان ظهیرالدوله، افراد نامدار و مشهور بسیاری دفن شده‌اند که از میان آن‌ها می‌توانیم به شعرا، موسیقی‌دانان، هنرمندان، رجال سیاسی و فرهنگی اشاره کنیم. ایرج میرزا، فروغ فرخزاد، روح‌الله خالقی، قمرالملوک وزیری، رهی معیری، ملک‌الشعرای بهار و خیلی از افراد دیگر در این آرامگاه دفن شده‌اند. همین مسئله باعث شده است که آرامگاه ظهیرالدوله در ردیف جاهای دیدنی تهران قرار بگیرد.

از سال 1340، تدفین در این آرامگاه ممنوع می‌شود و فقط با مجوز و در شرایط خاصی تدفین صورت می‌گیرد و آخرین سالی که فردی در اینجا دفن شده، سال 1359 است. ظهیرالدوله، ملقب به علیخان قاجار دولو، از رجال دربار ناصرالدین شاه، مظفرالدین شاه، محمدعلی شاه و احمد شاه بوده است.

روزی او در باغ خود درحال قدم زدن بوده که زمین می‌خورد. همان لحظه به فرد همراه خود، یعنی وفاعلی‌شاه می‌گوید که زمان مرگش نزدیک است و باید او را در زیر همین درختی که در کنار آن به زمین خورده، دفن کنند. چندی بعد او فوت می‌کند و در همان‌جا دفن می‌شود. سپس مریدان هم می‌خواهند پس از مرگشان در همین محوطه دفن شوند و با زیاد شدن تعداد قبور، انجمن اخوت آرامگاه را دیوارکشی می‌کند و توسعه می‌دهد. یک خانقاه در آن می‌سازد و یک ساختمان دو طبقه هم در آن دیده می‌شود که برای سکونت خادمان آرامگاه بوده است.

توجه کنید که خانم‌ها و آقایان نمی‌توانند با یکدیگر وارد این آرامگاه شوند و صبح‌ها برای خانم‌هاست و ظهرها هم برای ورود آقایان است. همچنین بهتر است که پیش از رفتن به این آرامگاه، از باز بودن آن مطمئن شوید.

قیمت بلیط آرامگاه ظهیرالدوله

رایگان

ساعت بازدید از آرامگاه ظهیرالدوله

پنج‌شنبه‌ها از 10 صبح تا 12 ظهر و از 1 ظهر تا 4 بعدازظهر

آدرس آرامگاه ظهیرالدوله

میدان قدس، خیابان دربند، خیابان ظهیرالدوله

موقعیت دقیق آرامگاه ظهیرالدوله روی نقشه

Lastsecond.ir-tehran-best-attractions-zahir-od-dole.jpg
از روی برخی از سنگ‌قبرها، می‌توان حرفه یا علاقه فرد را هم متوجه شد. عکس از پویا دهقان
Lastsecond.ir-tehran-best-attractions-zahiroddole.jpg
شکل و ظاهر سنگ قبرها در این آرامگاه بسیار متفاوت است. عکس از پویا دهقان

بقعه جوانمرد قصاب

منابع مختلفی هستند که درباره جوانمرد قصاب، مطالبی را عنوان کرده‌اند؛ اما باید گفت که جوانمرد قصاب، شخصیتی نیمه‌افسانه‌ای‌تاریخی است و او را پیر صنف قصابان نیز نامیده‌اند. حتی می‌توانیم آرامگاه‌های مختلفی را منسوب به او در نقاط و شهرهای مختلف مشاهده کنیم که گواه شخصیت تاریخی و آوازه او هستند. در برخی دیگر از منابع آمده است که ساخت بعضی از ابزار و لباس‌های صنف قصابی کار او بوده است. درمجموع، داستان‌های مختلفی برای این شخصیت گفته‌اند که در این مطلب به آن نمی‌پردازیم.

امروزه بقعه‌ای به نام جوانمرد قصاب در منطقه 20 تهران، یعنی در شهرری وجود دارد که این بقعه در محله‌ای با همین نام است و بنای آن مربوط به دوره فتحعلی‌شاه می‌شود. مردم، بقعه جوانمرد قصاب را به‌عنوان یک مکان متبرک زیارت می‌کنند.

قیمت بلیط بقعه جوانمرد قصاب

رایگان

آدرس بقعه جوانمرد قصاب

بزرگ‌راه شهید دستواره، روبه‌روی ایستگاه متروی جوانمرد قصاب

موقعیت دقیق بقعه جوانمرد قصاب روی نقشه

lastsecond.ir-tehran-best-attractions-بقعه_جوانمرد_قصاب.jpg
بقعه جوانمرد قصاب در شهرری

کوه‌های مهم تهران

در اطراف تهران، کوه‌هایی وجود دارند که بسیاری از افراد آن‌ها را برای کوه‌نوردی انتخاب می‌کنند و معمولاً در آخرهفته‌ها مشغول این ورزش می‌شوند. مسیرهای کوهنوردی تهران برای آن‌هایی که اهل کوه‌نوردی و تنفس در هوای تازه‌اند، می‌تواند پیشنهاد جذابی باشد. علاوه‌بر کوه‌نوردی، برخی از جاهای دیدنی تهران در این مسیرها قرار گرفته‌اند که دیدن آن‌ها، حکم بازدید از یک جاذبه را برای شما دارد. بنابراین اگر اهل بازدید از جاهای دیدنی در کنار ورزش و فعالیت هستید، کوه‌نوردی در تهران را به شما پیشنهاد می‌کنیم.

سخن آخر

جاهای دیدنی تهران فراوان هستند. در این مطلب سعی کردیم به‌صورت دسته‌بندی‌شده بهترین جاهای دیدنی تهران و فعالیت های پیشنهادی در تهران را به شما معرفی کنیم تا اگر قصد گشت‌وگذار در پایتخت را دارید، با توجه به توضیحات هر بخش و اطلاعات بازدید، بتوانید برنامه رفتن به بهترین جای دیدنی تهران را برای خودتان بچینید. بدون شک جاهای دیگری هم می‌توان به این لیست لست‌سکند اضافه کرد. سعی کرده‌ایم تا جای ممکن اطلاعات موجود در این لیست موثق و به‌روز باشد. با همه این‌ها با توجه به تغییر ساعات بازدید یا قیمت بلیط بعضی مجموعه‌ها، درصورتی‌که مغایرتی وجود داشت خوشحال می‌شویم به ما اطلاع دهید. شما کدام‌یک از جاهای دیدنی تهران را برای بازدید به دیگران پیشنهاد می‌دهید؟

 

منابع: دایره المعارف بزرگ اسلامی، کتاب‌های تهران تکمیل همایون

پویا دهقان
پویا دهقان

گردشگری خوانده‌ام و به‌شدت دوست دارم با ماجراجویی، چیزهای جدیدی کشف کنم و کارهای هیجان‌انگیزی انجام بدهم. سعی می‌کنم این‌طور آگاه‌تر شوم. دوست دارم فرصت‌های خالی‌ام را به شنیدن موسیقی و عکاسی توی کوچه‌پس‌کوچه‌های طهران بگذرانم و از حس‌وحالم بنویسم. کتاب خواندن، فیلم دیدن، معاشرت و کسب تجربه‌های جدید، دنیایم را کامل‌تر می‌کند!