تفلیس زیبا و پر آرامش

3.8
تفلیس زیبا و پر آرامش

سلام به همه لست سکندی های عزیز و گرامی . این سفرنامه رو تقدیم میکنم به همه شما عزیزان . امیدوارم بتونم اطلاعات مفیدی رو در اختیارتون بگذارم . یکی از علاقمندیهای من سفر هست . سفر برام مثل یک جعبه جادویی زیبا و هیجان انگیز میمونه که پر از تجربیات ناشناخته و دانستنیهای جدید هست. همیشه سفر رو دوست دارم و تقریبا از هر فرصتی برای سفر استقبال میکنم و سفر هر چقدر هم  سختی داشته باشه برام پذیرفتنی هست چون ذهن و فکر و روح  انسان رو غنی تر از قبل میکنه و این خیلی ارزشمند هست .

توی مهرماه بود که با برادرم میخواستیم یه سفر خارجی داشته باشیم .  بالاخره بعد از کلی تحقیق از سایتهای معتبر داخلی برای رزرو یک تور گرجستان با قیمت مناسب، تصمیم گرفتیم یک تور تفلیس از تهران رو رزرو کنیم بخاطر اینکه قیمت تور تفلیس از شیراز خیلی بیشتر هست . یک روز قبل از پرواز ، با ماشین شخصی به سمت تهران حرکت کردیم .  در بین راه هم در پارک زیبای سرچشمه نطنز هم ناهار خوردیم و استراحت کوتاهی کردیم دوباره به راه افتادیم . شب به فرودگاه بین المللی امام خمینی  رسیدیم . اولین بار بود که مبدا پروازمون از این فرودگاه بود .برام جالب و دیدنی بود .فرودگاه دارای سه پارکینگ هست و فقط پارکینگ شماره ۱ مسقف هست. و وقتی ما رسیدیم ظرفیت پارکینگ تکمیل بود . ولی صبر کردیم و با همکاری مسولان پارکینگ ، تونستیم  ماشین رو در همان پارکینگ شماره ۱ ،پارک کردیم .

پارکینگ فرودگاه امام خمینی

در سالن اصلی فرودگاه تا موقع پرواز ، استراحت کوتاهی کردیم . و کمی بعد سفر اصلی ما از ساعت ۸ روز یکشنبه با بلندشدن هواپیما  آغاز شد . هواپیما یک بویینگ بسیار قدیمی از هواپیمایی آسمان بود طوری که اصلا صندلیهاش راحت نبود ، ولی کادر پرواز و مهمانداران خیلی خوب و خوش برخورد بودن. خلاصه پرواز خوبی بود . مناظر و طبیعت از پنجره هواپیما واقعا دیدنی بود . طبیعت سرسبز جنگلهایی که از سرسبزی زیاد ، رنگش به سیاهی متمایل بود .قله های سر به فلک کشیده و پوشیده از برف با چشمه های آب جوشان با بخارهای روی چشمه کاملا از پنجره هواپیما هویدا بود.

مدت زمان پرواز تهران به تفلیس یکساعت و چهل دقیقه هست . اینم بگم که اختلاف ساعت ما با تفلیس نیم ساعت میشه .به فرودگاه تفلیس  رسیدیم ؛ پلیس گرجی پاسپورت ، واچرهتل یا همون برگه رزرو هتل  ،کارت واکسن دیجیتال مسافران رو کنترل میکرد . هر مسافر برای هر شب اقامت  در گرجستان می بایست حداقل ۱۰۰ دلار به همراه داشته باشه . در فرودگاه تفلیس چند باجه صرافی وجود داشت که یکی از آنها استند not commission  داشت که یعنی بابت تبدیل ارز ،  کارمزد  و کمیسیونی از پول کسر نمیشه . که فقط یکی از باجه ها بدون کارمزد بود و این باجه نیز خیلی شلوغ بود .

با  عجله مقداری دلار به  واحد پول گرجستان که لاری هست تبدیل کردیم که هر ۱۰۰ دلار معادل ۲۸۲ لاری میشد.اون موقع هر یک لاری به پول ایران ، ۱۰۸۰۰ تومان میشد . با راهنمایی تور لیدرهای ایرانی  سوار ون شدیم و راننده به سمت هتلهایی که مسافران رزرو کرده بودن ، حرکت کرد . در طول مسیر ، لیدر راجع به تورهای گردشگری و همچنین کشور گرجستان  و تفلیس توضیحاتی دادن. گرجستان یکی از کشورهایی هست که در هر دو قاره اروپا و آسیا قرار داره و در شمال ارمنستان و ترکیه قرار داره و یکی از هدفهای سیاسی دولت گرجستان اینه که این کشور عضو اتحادیه اروپا بشه .

جمعیتش بیش از چهار میلیون و زبان رسمی مردم ، گرجی و مذهبشون  هم مسیحی ارتدوکس هست . شهر کم جمعیتی هست و مردمش هم کاملا به توریستها احترام میذارن و هیچ رفتار و پوششهای مختلف از توریستهای کشورهای مختلف باعث واکنش نادرستی از جانب اونها نبود . این رو هم بهتون بگم که اکثر گرجی ها انگلیسی بلد نیستن ؛ بنابراین زبان در این کشور انگلیسی خیلی کاربردی نداره. و بیشتر زبان ایما و اشاره به دادتون میرسه .البته دوستانی که روسی بلدن تو این کشور مشکلی ندارن .گرجستان از لحاظ علمی و پزشکی در سطح بالایی قرار داره و هزینه تحصیل در مدارس گرجستان به گفته لیدر ، رایگان هست .

تفلیس هم که پایتخت گرجستان هست شهری بسیار آرام ، امن و زیبا هست که در دو طرف رود متکواری قرار داره . در سطح شهر هم میشه از وای فای رایگان Tbilisi loves you استفاده کرد. راستی ناگفته نمونه که فستیوالهای متنوعی هم در طول سال در گرجستان  برگزار میشه از جمله فستیوال رنگ ، جشنواره جم گرجستان یک جشن تمام عیار  برای عاشقان موسیقی ، فستیوال جاز  که رهبری جشنواره بر عهده هربی هنکاک سفیر یونسکو هست ، جشنواره پنیر ، جشنواره تیبلیسوبا که با عنوان جشن روز تفلیس شناخته میشه که خیلی از گردشگران سعی می کنند که زمان سفر خودشون رو در ایام این جشن قرار بدن تا شاهد شور و هیجان و پایکوبی این جشن باشن  .

بالاخره به هتلمون که اسمش آمری پلازا بود ، رسیدیم . یک هتل  ۴ ستاره خوب و تمیز با کادری مهربان .هتلی بسیار آرام و خلوت که در طول سفرمون  تعداد مسافرای هتل که اکثریت شون هم با ملیت کشورهای دیگه بودن کم بود . در واقع ما فقط چهار نفر هموطن ایرانی در هتل برخورد داشتیم. یخچال هتل هم پر بود از انواع شکلات و چیپس و آجیل ... که باطبع ما که مسلمان هستیم فقط از تنقلات اون استفاده کردیم.

Caption
نمایی از شهر تفلیس از تراس هتل
نمایی از یک ویترین مغازه

بعد از تحویل اتاق ، برای ناهار به رستوران mc Donald که نزدیک هتل بود رفتیم و ناهار خوردیم و به هتل برگشتیم و استراحت کردیم   و بعد از اون به سوپرمارکت spar رفتیم که از فروشگاههای زنجیره ای گرجستان به حساب میاد که قیمت مناسبی داشت و مقداری خرید کردیم  و زود به هتل برگشتیم.

میدان در نزدیکی هتل با مجسمه ای از یکی از قهرمانان ملی

چون برنامه شب اولمون مشخص بود  و از اونجایی  که از بین تورهایی که لیدر معرفی کرده بود  ، تور شام گرجی رو انتخاب کرده بودیم و قرارمون ساعت ۷ شب بود. قبل از سفر به گرجستان خیلی از دوستان تاکید داشتن که این تور رو حتما بگیرید چون یکی از تفریحات گرجستان هس .به همراهی لیدر به تور شام گرجی رفتیم . این تور بسیار شاد و مفرح و خاطره انگیز بود و به دوستان پیشنهاد میشه در سفر به تفلیس حتما شام گرجی رو در برنامه داشته باشن . از ابتدای شب پذیرایی با انواع کبابها و خوراکیها و نوشیدنیهای گرجی انجام شد به همراه موسیقی زنده از ترانه های معروف اروپایی و آسیایی و رقص ملی و باستانی گرجی . در واقع پذیرایی شام و شب نشینیهای طولانی از رسوم گرجی ها محسوب میشه . شب بسیار به یادماندنی شد.

عکس از مرد گرجی در حال رقص با لباس سنتی

روز دوشنبه

بعد از خوردن صبحانه هتل که شامل چند نمونه کیک ، پنکیک ، اشترودل ،اسنک ،میوه ، پنیر ، کره ، سالادهای گیاهی  با سس های مدیترانه ای و سس تند و سالاد مرغ وذرت.. ، مرغ و برنج ، تخم مرغ، مربا ، عسل ، زیتون سبز و سیاه ، آجیل میوه ، کشمش ، مغز گردو و بادام زمینی خام و بو داده و شیر و قهوه و چای ...بود .خلاصه صبحانه مفصلی بود . جای شما خالی . پس از صبحانه از پذیرش هتل خواستیم که یک تاکسی yandex برای ما به مقصد کلیسای سامبا بگیرن.این تاکسی مثل اسنپ هست و با توجه به بالا بودن هزینه تاکسی در تفلیس ، مقرون به صرفه تر هست.

صبحانه هتل

کلیسای سامبا یا کلیسای جامع تثلیث : بزرگترین کلیسای ارتدوکس در جهان هست و سومین کلیسای ارتدوکس مرتفع در جهان هست و دارای یک گنبد مخروطی شکل  هست که بر روی ۸ ستون هست  و جنس گنبد از طلا هست .و میشه گفت کلیسای سامبا از بهترین جاهای دیدنی تفلیس هست . مجموعه کلیسای سامبا شامل بخشهای مختلفی شامل بنای اصلی ، برج  ناقوس ، اقامتگاه اسقف اعظم ، صومعه  ، آکادمی علوم دینی و غیره  بود  . اون روز بخت با ما یار بود چرا که  روز برگزاری  مراسم عشای ربانی یا آیین سپاسگزاری  بود که تونستیم این مراسم رو  از نزدیک ببینیم  و در این مراسم شرکت کنیم . مراسم عشای ربانی یکی از آیین های مقدس در مسیحیت هست . در این مراسم ،  اسقف اعظم و کشیش ، دعا و مناجات الهی  میخونن و طلب بخشش از خداوند میکنن و در آخر آیین تبرک  اجرا میشه و به حاضران نان متبرک و نوشیدنی  اهدا میشه  . بعد از اون از  مجسمه پادشاه واختانگ بنیانگذار شهر تفلیس دیدن کردیم.

درب ورودی کلیسای سامبا ۲۰۲۲۱۰۲۹_۱۶۲۴۲۴.jpg

کلیسای سامبا

و در همان منطقه نیز بنای یادبود حیدر علی اف رییس جمهور آذربایجان بود که روزانه دسته گل بزرگی به نشانه تکریم در جلوی بنا گذاشته میشد .

بنای یادبود حیدر علی اف

عکسی از یک درخت تنومند با یادگاری نوشته شده به زبان گرجی

عکسی از یک آسیاب آبی نمادین

در بعد از ظهر دوشنبه هم به خیابان پکینی که خیابان خوبی برای خرید محسوب میشد و  از هتلمون فاصله چندانی  نداشت و با ده دقیقه پیاده روی میشد به اونجا رسید ، رفتیم .  در این خیابان مغازه های پوشاک از برندهای معروفی مثل السی وایکیکی ، کوتون و... و لوازم بهداشتی و آرایشی، عطر ،ساعت و مغازه های لوازم جانبی موبایل و لپ تاپ و عینک  وجود داره . یه مقدار خرید کردیم و به هتل برگشتیم .

بعد از صرف صبحانه

با تاکسی yandex به سمت خیابان روستاولی رفتیم.خیابانی که بیشتر ساختمانهای دولتی گرجستان با معماریهای بسیار زیبا در اون قرار داره . و پر از مغازه های مختلف و مرکز خرید گالریا هست.در مرکز خرید گالریا  مقداری پوشاک و وسایل جانبی موبایل خرید کردیم لازمه بهتون بگم که خرید در گرجستان با توجه به بالا بودن قیمت لاری خیلی به صرفه نیست  .

وبعد از اون  به میدان لیبرتی  یا همون میدان آزادی که مجسمه زیبایی از جرجیس مقدس در میدان وجود داره رسیدیم.

میدان لیبرتی

به سمت میدان اروپا رفته و سوار تله کابین شدیم و به بام تفلیس رفتیم . مبلغ بلیط تله کابین ۱۲ لاری بود .که چشم انداز بسیار زیبایی از نمای کلی منطقه تفلیس قدیم  و رودخانه متکواری و پل صلح و سیتی هال معروف به ساختمان قارچی گه معماری آن به شکل چند قارچ هست  کاملا قابل مشاهده هست و چشم انداز زیبایی داره . راستی لازمه بگم که  همه امور اداری مردم ، شهرداری و، ازدواج ، خرید و فروش ملک ،... به صورت متمرکز در همین ساختمان سیتی هال انجام میشه .

نمایی از شهر تفلیس از تله کابین

مجسمه مادر :  در مقصد ی که از تله کابین پیاده شدیم  ابتدا غرفه های فروش خوراکی و زیورالات سنتی و بدلیجات و گلهای طبیعی رنگارنگی وجود داشت و درست برفراز قدیمی ترین منطقه پایتخت و روی تپه ای شیب دار مجسمه بزرگ زنی به چشم میخوره که یک شمشیر و جام را نگه داشته است که این مجسمه با ۲۰ متر ارتفاع با ۲۰ متر ارتفاع مادر گرجستان نماد تفلیس شناخته میشه . البته بعد از دیدن مجسمه مادر میشد پیاده از پشت تپه که باغ ملی گیاهشناسی تفلیس هم در اونجا وجود داره پایین بریم که ما به علت نداشتن وقت ترجیح دادیم با تله کابین برگردیم .

مجسمه مادر از فاصله نزدیک

پل صلح : یکی از سازه های مدرن معماری که توسط یک معمار ایتالیایی به نام میشل دلوچی این پل پیاده رو را روی رودخانه متکواری طراحی کرد.

پل صلح
پل صلح و سیتی هال
کلیسای سامبا از تله کابین

بعد از تله کابین نیز پیاده به یکی از بازارهای محلی بنام درای بریج یا پل خشک که یکی از پلهای روی رود متکواری بود رفتیم،  که مردم در اونجا اجناس عتیقه و قدیمی خود را از ظروف آشپزخانه و دکور و ساعت و زیورآلات و پاپوش های بافتنی از پشم ...  به فروش میرساندن . مقداری سوغاتی خریدیم به اسم چرچخلا  اسنک تهیه شده از انگور به همراه گردو در وسط آن  و لواشک و ادویه های مخصوص گرجستان و چای گرجی . در نهایت خسته  به هتل برگشتیم . استراحتی کردیم و وسایل و چمدانها مون  رو برای صبح روز بعد که پرواز برگشتمون به وطن دوست داشتنی مون ایران بود ، آماده کردیم .

نمایی از تفلیس زیبا

از پذیرش هتل نیز درخواست کردیم با توجه به اینکه صبح زود باید چک اوت انجام بشه و زمانی برای صرف صبحانه نداریم ، صبحانه رو به صورت بسته بندی برامون آماده کنن  که پذیرفتن و صبح روز بعد بسته بندیهای خیلی شیک صبحانه هنگام چک اوت به ما دادن و با خوشرویی تمام چک اوت انجام شد و با لیدر به سمت فرودگاه حرکت کردیم . پرواز برگشت ما هم با هواپیمایی آسمان و با همان خلبان مجرب پرواز رفتمون بود .

ناهار هواپیما هم چلو جوجه با کیفیت و خوبی بود . امیدوارم شما نیز اگه به تفلیس سفری داشتین تجربه های من براتون مفید واقع بشه .

در زیر هم به طور خلاصه چند نکته رو خدمتتون میگم که البته در سفرنامه هم گنجانده شده :

۱- در فرودگاه تفلیس حتما بابت هر شب اقامت در تفلیس ۱۰۰ دلار داشته باشین و همینطور هم واچرهتل و کارت واکسن دیجیتال همراهتون باشه.

۲- از صرافیهای بدون اخذ کارمزد استفاده کنید که هزینه اضافی رو نخواین بدین و ترجیحا  از فرودگاه و مراکز تجاری پولتون رو تبدیل نکنید چون پول کمتری عایدتون میشه .

۳- بیشتر مراکز گردشگری رو خودتون میتونید خیلی راحت برید که خیلی خیلی مقرون به صرفه هست چون لیدرها با دلار باهاتون حساب میکنن که گاهی تا ده برابر هم باهاتون حساب میشه.

۴- از تاکسیهای yandex میتونید استفاده کنید که مثل تاکسی های اینترنتی خودمون هست و از تاکسیهای معمولی سطح شهر هم قیمتش بهتر هست حتی اگه اپلیکیشن مربوطه روی گوشیتون نصب نبود از پذیرش هتل یا گرجیهای مهربون بخواین براتون انجام بدن و پولش رو به صورت cashو نقد پرداخت کنین.

۵- در سطح شهر میتونید ار  وای فای رایگان tiblisi loves you استفاده کنید.