قدم قدم در پایتخت ترکیه

قدم قدم در پایتخت ترکیه

شبهای سفید سنت پترزبورگ در روزهای بارانی مسکو

به نام خدا

وقتی صحبت از استانبول به میان میاد, شاید خیلی ها هنوز تصور اشتباهی از استانبول داشته باشند و فکر کنند که استانبول شهریست که فقط برای خرید مناسب است. اما اگر استانبول را کامل بشناسید متوجه میشید که استانبول کلکسیونی از تمامی نیازهای توریستی رو در خود جای داده.

ازجمله این تفریحات میتوان به موارد زیر اشاره کرد:  تفریحات آبی در ساحل های زیبا, پارک های آبی بزرگ و متنوع با وسایل بازی بسیار مدرن و مجهز, شهربازی های هیجان انگیز, آکواریوم های جذاب, جزایر تفریحی منحصر به فرد , کاخ ها و مساجد و موزه های تاریخی, تعداد بیشمار مراکز خرید و خیابان های متنوع برای خرید های با قیمت مناسب, خیابان های پر زرق و برق تفریحی, کافه ها و باشگاه های شبانه زنده و پر شور و حال, انواع غذاها و شیرینی های سنتی و باب تبع ایرانی ها, تفریحات شبانه عالی,جشنواره ها و فستیوال های متعدد و متنوع,  چشم اندز های بسیار زیبا از دریا و تنگه بسفور و شاخ طلایی در سطح شهر و در کنار همه این موارد وقتی ارزانی سفر و نزدیکی آن به ایران را در مقابل سفرهای توریستی دیگر اضافه کنیم, استانبول بی شک یکی از الویت های سفرهای توریستی ایرانیان به حساب میاد.

با سلام به تمامی دوستان لست سکندی عزیزم. سه سال پیش توفیق نوشتن سفرنامه ی استانبول رو داشتم که در این سایت منتشر شده بود. در طول این مدت سوالات متداولی در مورد اماکن مختلف و نحوه رفت و آمدها در کامنت ها پرسیده میشد. امسال توفیق اجباری پیش اومد و همراه با خانواده همسرم مجددا به استانبول سفر کردیم. توری که ما تهیه کردیم، تور استانبول 7 شب و 8 روز در تاریخ 29 مرداد با پرواز قشم ایر و هتل 3 ستاره پرنس در منطقه آکسارای بود. هزینه تور برای هر نفر 1330 هزار تومان شد.

اینبار تصمیم گرفتم به جای سفرنامه استانبول, راهنمای گردشگری استانبول رو بنویسم تا جوابگوی بسیاری از سوالات گردشگران استانبول باشد. سعی میکنم در این راهنما بیشتر اماکن تفریحی و گردشگری و توریستی رو قرار بدم و امیدوارم که یک راهنمای جامع برای تمامی سفردوستان و استانبول گردان باشه.

گرچه به خاطر تنوع بسیار بالای اماکن مختلف تفریحی و توریستی قطعا مجال صحبت کردن در مورد همه ی آنها در این نوشته ها نمی گنجد ولی سعی میکنم که معروفترین و مهمترین و توریستی ترین این اماکن رو در این بخش قرار بدم. پیشاپیش اگر جایی از قلم افتاده از شما عذرخواهی میکنم و تقاضا دارم که در بخش کامنت ها مکان های ذکر نشده رو معرفی کنید تا دوستان فرصت اشنایی با این اماکن را داشته باشند.

با من همراه باشید تا شما رو با نقاط گردشگری مختلف این شهر و نحوه رفت و امد به آنها آشنا کنم.

موقعیت جغرافیایی استانبول:

استانبول بزرگترین کلان شهر ترکیه به حساب میاد, این شهر با دریای مرمره احاطه شده و  از طریق تنگه بسفر دو قاره اروپا و آسیا رو به صورت منحصر به فردی به هم وصل کرده. استانبول از طریق این تنگه که باریکترین تنگه ی جهان هست به دو بخش اروپایی و آسیایی تبدیل شده. بخش اروپایی استانبول در واقع بخش توریستی اش به حساب میاد و بخش آسیایی استانبول بخش دنج تر برای زندگی شهری مردم بومی هست.

موقعیت جغرافیایی استانبول

تنگه ی زیبای بسفر از فراز آسمان ها

آب و هوای استانبول:

با توجه به اینکه استانبول در کنار دریا قرار دارد, آب و هوای متفاوتی رو در این شهر میتونید تجربه کنید. از اواخر خرداد تا اواسط شهریور آب و هوای استانبول تابستونی میشه به طوری که میانگین دما در طول روز به 27-29 درجه و در شب بین 17-19 درجه سانتیگراد میرسه. بهترین فصل برای کسانی که در استانبول میخوان از تفریحات آبی استفاده کنند همین بازه ی زمانی است.

دمای هوا در زمستان معمولا به ندرت به زیر صفر درجه میرسه ولی با این حساب هوای سرد و مرطوبی داره و میانگین دما در روز بین 5-7 و در شب حدودا 0-2 درجه سانتیگراد هست. در بیشتر فصول سال هم از بادهای استانبول در امان نخواهید ماند و در کل, استانبول شهر بادخیزی هست و سرعت باد به 17 کیلومتر بر ساعت هم میرسه و همین موضوع احساس سرما رو بیشتر میکنه.

از اواسط شهریور آب و هوای استانبول رو به خنکی میره و تا اواسط خرداد ماه ادامه داره. در هر زمانی که در استانبول باشید امکان بارش رگباری باران وجود داره چه در چله تابستان و چه در پاییز و زمستان! پس همیشه قبل از سفر در مورد آب و هوا از سایت آکواویدر دمای واقعی رو چک کنید. (آدرس سایت (https://www.accuweather.com/fa/tr/istanbul/318251/daily-weather-forecast/318251))

وسایل حمل و نقل استانبول:

استانبول نیز مانند هر شهر توریستی دیگر از انواع وسایل حمل و نقل غنی می باشد و یک توریست در تمام طول مدت اقامت خود بدون نیاز به تاکسی می تواند به تمامی مناطق تفریحی و توریستی استانبول رفت و آمد کند.

هزینه وسایل حمل و نقل عمومی استانبول بسیار پایین و مقرون به صرفه می باشد. برای استفاده مقرون به صرفه تر از این وسایل در همان بدو ورودتون به استانبول, بهتر است از دکه های روزنامه فروشی یک آکبیل کارت (استانبول کارت) تهیه کنید.

این استانبول کارت ها برای هر تعداد افرادی که با شما هستند قابل استفاده است و نیازی نیست به ازای هر کدام از همسفرانتان یک استانبول کارت تهیه کنید. هزینه آکبیل کارت ها 7 لیر است و بسته به میزان رفت و آمدی که دارید میتوانید آنرا شارژ کنید.

در روز آخر سفرتان نیز میتوانید این آکبیل کارت هارا به دکه های روزنامه فروشی پس دهید که به ازای هر اکبیل کارت 6 لیر به علاوه مبلغی که در آن باقی مانده به شما بازگردانده می شود.در ادامه با انواع این وسایل و نحوه استفاده از آنها آشنا می شویم:

• تراموا

پر طرفدارترین وسیله حمل و نقل عمومی استانبول ترامواها می باشند که در کنار هر مکان مهم و توریستی استانبول ایستگاه دارند. ترامواها قطارهایی هستند که در سطح شهر رفت و آمد می کنند. هزینه استفاده از تراموا با اکبیل کارت نفری 3 لیر می باشد.

تراموا در استانبول

• مترو:

متروها از تونل های زیرزمینی برای جابه جایی مسافرها استفاده میکنند که یکی از پرسرعت ترین وسیله های حمل و نقل در استانبول به حساب می آیند. شما در کوتاه ترین زمان ممکن با استفاده از مترو از دورترین بخش می توانید به مکان مورد نظر برسید و برای بازدید از جاهای دیدنی استانبول با مترو جابه‌جا شوید. مثلا چنانچه بخواهید از منطقه آسیایی و ایستگاه باکرکوی به میدان تکسیم بروید با اتوبوس یا کشتی حداقل 1-1:30 ساعت در راه هستید, در صورتی که همین مسیر را با مترو در زمان کمتر از 30 دقیقه می توانید طی کنید.

مترو(عکس از اینترنت)

• فونیکولار:

فونیکولار ها قطارهایی هستند که با تسمه جابه جا می شوند و دو ایستگاه میدان تکسیم و کاباتاش را به هم وصل میکنند.

• دلموش (ون)

وسایل حمل و نقلی که شبیه ون هستند و در مسیرهایی مختلف تردد دارند ولی پرطرفدارترین مسیر برای توریست ها, ایستگاه بین میدان تکسیم و آکسارای می باشد. این ون ها به صورت 24 ساعته در این مسیر تردد دارند. هزینه استفاده برای هر نفر 2.5 لیر می باشد.

• اتوبوس

اتوبوس های استانبول نیز بسیار کارامد هستند و مسیرهای مختلفی را به هم وصل میکند. هزینه استفاده از اتوبوس بسته به مسیری که بخواهید طی کنید متفاوت است.

• تاکسی

گران ترین وسیله جابه جایی در استانبول تاکسی ها می باشند که حتما قبل از سوار شدن باید با راننده بر سر قیمت به توافق برسید وگرنه امکان دارد بعد از رسیدن به مقصد با قیمت های سرسام آوری مواجه شوید و راهی جز پرداخت نداشته باشید.

نقشه ی تراموا و مترو استانبول

• فرودگاه های استانبول:

استانبول دو فرودگاه دارد:

1.  فرودگاه آتاتورک:

بزرگترین فرودگاه ترکیه, فرودگاه آتاتورک می باشد که نقطه ی واسط بین پروازهای خارجی از اقصا نقاط دنیا به حساب می آید. بخش فری شاپ این فرودگاه بسیار متنوع و بزرگ است به طوری که مسافران ساعت های انتظار خود را می توانند در این بخش سپری کنند.

فرودگاه آتاتورک در بخش اروپایی استانبول واقع شده و تا مرکز شهر حدود 24 کیلومتر فاصله دارد. از این فرودگاه به راحتی با استفاده از ایستگاه مترویی که کنار آن قرار دارد می توانید به هر نقطه از شهر استانبول که بخواهید برسید.

فرودگاه آتاتورک

2.  فرودگاه سبیحا:

فرودگاه سبیحا که از نظر مساحت خیلی کوچکتر از آتاتورک می باشد یکی دیگر از فرودگاه های بین المللی استانبول به حساب می آید. اسم این فرودگاه از دختر خوانده آتاتورک یعنی سابیهاگوکچن که اولین خلبان جنگده ی زن ترک بوده گرفته شده است. این فرودگاه در بخش آسیایی استانبول واقع شده و از مرکز شهر استانبول حدودا 40 کیلومتر فاصله دارد.

برای رفت و آمد به این فرودگاه با استفاده از اتوبوس های شرکت هاواش که هر نیم ساعت یکبار از میدان تکسیم به این فرودگاه در حال رفت و آمد هستند می توانید استفاده کنید. فاصله این فرودگاه با اتوبوس های هاواش از میدان تکسیم حدودا یک ساعت و نیم می باشد.

فرودگاه سبیحا(عکس از اینترنت)

• هتل های استانبول:

استانبول مثل تمام شهرهای توریستی جهان مملو از هتل ها و هاستل ها و مهمان خانه ها با قیمت های متفاوت می باشد. شما بر اساس بودجه ای که برای سفرتون کنار گذاشتید میتوانید هر نوع محل اقامت رو در هر قسمت از شهر انتخاب کنید.

ولی باید این رو در نظر داشته باشید که هتل های استانبول مثل بقیه شهرهای ساحلی ترکیه نیستن و معمولا خدمات آل و یو آل ندارن. پس بهتره هتلی رو که انتخاب میکنید از نظر موقعیت مکانی مناسب باشه و به وسایل حمل و نقل عمومی نزدیک باشه.

معمولا توریست های ایرانی در دو بخش آکسارای و تکسیم هتل میگیرن که هر دو بخش بسته به نیازهای فردی میتونه مناسب باشه.

• خوارکی های معروف استانبول:

از هرچیزی که در سفر بگذریم از بخش خوشمزه ی اون نمیتونیم بگذریم. خوشبختانه ترکیه از نظر فرهنگ غذایی بسیار نزدیک به ایران می باشد. پس از این بابت نه تنها مشکلی از بابت غذا در سفر ندارید بلکه میتونید در طول مدت اقامت هر روز با انواع غذاهای متنوع و لذیذ خودتون رو مهمان کنید.

رستوران ها و کافه های بسیاری در هر گوشه و کنار این شهر وجود دارد و با کمی جستجو میتوانید مکان مناسبی رو برای صرف نهار و شام انتخاب کنید.

از بابت هزینه بسته به مکان و غذایی که انتخاب میکنید بین 4 تا 35 لیر برای هر نفر متغیر است.

بهترین و معروف ترین غذاهای ترکی رو در ادامه پیشنهاد میدم:

1. کوفته

یکی از لذیذ ترین غذاهای ترکیه کوفته می باشد. کوفته در دو مدل درست می شود یکی با گوشت چرخ کرده و به صورت سرخ شده در گریل و دیگری همراه با برنج و گوشت چرخ کرده که در آب پخته میشه. هر دو نوع کوفته بسیار لذیذ وپرطرفدار هستند.

کوفته ترکی (عکس از اینترنت)

2. اسکندر کباب

اسکندر کباب در واقع از ورقه های گوشت دونر کباب همراه با سس گوجه (مشابه آبگوشت خودمان) درست می شود که در کنار آن ماست هم سرو میشود.

اسکندر کباب

3. آدنا کباب

در واقع همان کباب کوبیده خودمان است که همراه با برنج و یا نون سرو می شود.

آدنا کباب

4. شاورما- کباب ترکی- دونر کباب:

همان کباب ترکی می باشد که در استانبول جز ارزانترین و پرطرفدارترین وعده های غذایی به شمار می آیند. شاورما در مدل های  مرغ, گوشت و ترکیب مرغ و گوشت سرو میشود. همچنین می توانید در نون لواش و یا نون ساندویچی آن را میل کنید که پیشنهاد میدم دونر کباب را در نون های لواش ترکی میل کنید.

کباب ترکی(عکس از اینترنت)

5. پیده:

پیده یکی دیگر از انواع پیتزاهای ترکی است که به شکل بیضی سرو می شود و بنا به سلیقه همانند پیتزاهای معمولی میتوانید انواع مختلف آن را انتخاب کنید.

پیده

6. لاهمجون:

نوع دیگر پیتزای ترکی است که در نون لواش مواد را قرار میدهند و به صورت ساندویچ  و یا لقمه شده سرو می کنند.

لاهمجون(عکس از اینترنت)

7. نخود پلو

غذایی که بین ترک ها بسیار متداول است. برنج آن همراه با آب مرغ طعم دار میشود. اگر به برنج و نخود خالی علاقه ای نداشته باشید می توانید آن را همراه با مرغ سفارش دهید.

استانبول تنوع غذایی بسیاری دارد که  از جمله آنها می توان به این موارد اشاره کرد:کمپیر (سیب زمینی شکم پر), صدف , بورک, ساندویچ ماهی, انواع ماهی ها, دلمه و ... را نام برد.

ویترین های رستوران ها

عکس 15: ماهی های ساندویچی

دسرهای ترکیه:

استانبول شهر شیرینی های متنوع است که به عنوان سوغات ترکیه نیز شناخته می شوند. ازجمله این دسر ها میتوان به انواع باقلواها, نان سیمیت, راحت الحلقوم, تاووک, پودینگ برنج, کازاندیبی, بستنی و .... را نام برد.

عکس 16: کونفه(عکس از اینترنت)

عکس 17-18: راحت الحلقوم و باقلوای استانبول

I5tfuPemt1C4Lg4AqxF404PVJNd3xfNnJxSL73dR.jpegcDzxf2djxTF5dO9hvuK11j4hE49m8oXrt1ooLePR.jpeg

• خوراکی های خیابانی

در استانبول هر گوشه و کناری یک دکه ی سیار قرار دارد که در حال فروش یک نوع خوراکی می باشد. از جمله این خوراکی ها می توان به بلوط بوداده, بلال پخته و یا کبابی, صدف های لقمه ای, نان سیمیت اشاره کرد.

خواراکی های خیابانی

BBw701BIM3kuJjSj39PmgyHlzMd0SgS4EgLOThwD.jpeg6ipgfzjAq32beyi88M2aeAsFku71bIrYn0bciHbz.jpegLQ0pfw879BGaNAtU38RbPPcATsIKR0wwT4asqpaS.jpegs5BCJMkRSyJtH0E6SQfipfiA9AlA2CjNgYx5i1GY.jpegqlxABku9e9qtnHZXax6xUec7gyflsnN376L8X2IR.jpeg

مناطق تاریخی استانبول:

با توجه به اینکه استانبول از نظر تاریخی بسیار غنی می باشد, در این شهر روزها میتونید به دیدن مناطق تاریخی مثل موزه ها, مسجدها, کاخ ها و ... برید. در ادامه برجسته ترین این اماکن رو به ترتیب الویت قرار میدم:

• مسجد آبی- مسجد سلطان احمد:

بین سال های 1609-1619 به دستور سلطان احمد ساخته شده و به خاطر کاشی کاری های آبی که در آن استفاده شده به مسجد آبی هم معروف هست. سلطان احمد دستور ساخت مسجد رو دقیقا در مقابل کلیسای ایاصوفیه داد تا نشون بده که معماران مسلمان از معماران مسیحی چیزی کم ندارن ولی با این حال بعد از ساخت, معماران سلطان احمد موفق نشدند که قبه های بزرگتر از ایاصوفیه بسازن و در واقع همچنان عظمت ایاصوفیه بیشتر از مسجد سلطان احمد میباشد. محل دفن سلطان احمد نیز در همین مسجد قرار دارد.

بنای هیپودرم در بیرون از محوطه مسجد سلطان احمد

g0stV6e0rq6h7UWxhgIhNz5eLBPi4dJ6D8G3KFFH.jpegbU1H0ofJe7wRqThKqLNU4MAB2ugQrPYv6t8ZAWel.jpeg

بازدید از مسجد آبی و محوطه اطرافش حدودا یک ساعت زمان میبره.

همچنین با شلوارک و لباس بدون آستین نمیشه وارد شد و در بدو ورود به خانم ها یک مانتو و شال و به آقایون یک دامن داده میشه. بازدید نیز  رایگان هست.

این مسجد با 6 مناره یکی از نمادهای اصلی استانبول به حساب میاد.

نزدیکترین ایستگاه به این مسجد, ایستگاه Sultanahmet (Blue Mosque) از تراموای خط آبی (Kabatas) هست.

مسجد سلطان احمد

6nR78SQvu9UShu1SXWcbE8VzUA5ib5e3Wl8yvUoi.jpegZgXSpvxO04eO4GXwsE6Qon34DZ1QImine07Gz0q6.jpeg32vglJHRAOkHna2a2DX640QGcBeZSHVgzWLHHnpC.jpegkz1FuoWGJqvj6Fm1qlPGvSPPQ3KR5oTOE9EhbvM1.jpeg

• مسجد ایاصوفیه

ایاصوفیه بین سال های 532-537 میلادی در دوره امپراطوری بیزانس ساخته شده که بعد از فتح استانبول توسط سلطان محمد دوم, دستور داد تا به مسجد تبدیل شود, در زمان آتاتورک ایاصوفیه به موزه تبدیل شد.

ایاصوفیه دقیقا در مجاورت مسجد سلطان احمد قرار داره و با پیاده رویی به هم وصل شده اند. ورودی آن نفری 35 لیر می باشد.

مسجد ایاصوفیه

مسجد ایاصوفیه(عکس از اینترنت)

• کاخ توپکاپی:

توپکاپی بین سال های 1459-1465 به دستور سلطان محمد فاتح ساخته شد که تا سال 1853 محل اقامت پادشاهان عثمانی بوده. بعد از آن سلطان مجید کاخ دولماباغچه رو میسازه و محل اقامتش رو به این کاخ انتقال میده.

در حال حاضر توپکاپی به موزه ای از اشیای با ارزش تبدیل شده که همه ساله میلیون ها توریست از این کاخ و اشیا بازدید میکنند. از جمله مهمترین این اشیا میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

۱ – تخت و خنجر نادر شاه
۲ – توپ قاپیموزه
۳ – دست نوشته حضرت محمد(ص)
۴ – پرده های کعبه و کلید و قفل طلایی کعبه
۵ – قدیمی ترین شمشیرها از جمله شمشیرهای پیامبر اکرم ، امام علی، ابوبکر ، جعفر طیار،حمزه (ع) ،عثمان، عمر، خلیفه عباسی  و اموی و یزید.
۶ – اشیای امپراطوران عثمانی و هدایای سایر امپراطوران دنیا
۷ – تمام اشیای پادشاهان عثمانی از لباسها ، خرقه های جنگی، شمشیرها (قیلینج لار ) ، تاج ها ، عکسهای پادشاهان و خانمهایشان ، گوشواره ها(کوپه،سیرقا) و …
۸ – عصای موسی (ع)
۹ -استخوان دست حضرت یحیی که طی نبش قبر ایشان بدست آمده و زره ایشان
۱۰ – عمامه حضرت یوسف
۱۱ – قران قدیمی روی چرم برای حقاظت از تحریف و منبع مهمی در مورد تحریف نشدن قران مجید است.
۱۲ – لباس حضرت فاطمه  زیر انداز خانه حضرت فاطمه
۱۳ – شمشیر حضرت علی (ع) : که یک لبه است اما در یکی از پرچمهای پادشاهان ترک یک شمشیر دولبه با آیات قرآن وجود دارد که در موزه استانبول حفظ میشود و عکس برداری ممنوع است.

کاخ توپکاپی

KXAqVhkKx7vrDTuLnkc4xeh91GifOTaQjuZPqgza.jpegiSMyFO6GSNsMnIuok1IUmFaGXSW7tFw36j7CvaPr.jpeg

بازدید  از کاخ توپکاپی به دو بخش تقسیم می شود:1- بازدید از کاخ با ورودی 35 لیر  2- بازدید از حرمسرای کاخ با ورودی 25 لیر

پارک گلخانه نیز جز باغ های توپکاپی بوده که در زمان عثمانی ها فقط برای اهالی کاخ قابل استفاده بود ولی در حال حاضر به یک پارک زیبا همراه با گلکاری های خاص تبدیل شده که برای عموم قابل استفاده می باشد.

برای بازدید از این کاخ حدودا 3 ساعت زمان باید صرف کنید تا تمام قسمت های آن را ببینید.توپکاپی همه روزه به غیر از روزهای سه شنبه برای بازدید عموم باز است.

راحت ترین مسیر دسترسی به این کاخ ایستگاه گلحانه می باشد. همچنین پیاده از مسجد سلطان احمد و ایاصوفیه میتوانید بروید.

نمایی از پارک گلخانه

• آب انبار یارتابان

یرتابان در سال 532 توسط بیزانس ها برای تامین آب مورد نیاز کاخ و ساکنین شهر ساخته شده بود, بعد از اینکه استانبول توسط عثمانی ها فتح می شود  اب انبار را می بندند و تمهیدات لازم برای فراهم کردن آب جاری در سطح شهر فراهم میکنند چون آنها اعتقاد داشتند که از اب جاری باید استفاده کنند تا اب ساکن.

در این اب انبار دو مجسمه از سر هیولای افسانه ای مدوسا قرار دارد. بنا بر افسانه ها مدوسا در ابتدا دختری زیبا رو بوده که به خاطر نافرمانی هایش, آتنا موهای زیبای او را به مار تبدیل میکند. ویژگی مدوسا این بوده که با نگاه کردن به هر شخصی او را به سنگ تبدیل میکرده. در نهایت پرسئوس توانسته با قطع کردن سر او به زندگی اش خاتمه دهد.

آب انبار در نزدیکی ایاصوفیه قرار دارد و ساعت بازدید از 9 تا 17:30 می باشد. ورودی برای هر نفر 20 لیر می باشد.

نمای داخلی ساختمان آب انبار (عکس از اینترنت)

Pfpmp41mqyxpxlfXC3EKNH0xbuwOnol7v2SzAEne.jpegharlANNFUWnB5KcLaPBIdQyD69RanhY5XH6kCVDq.jpeg

• مسجد سلیمانیه

مسجد سلیمانیه در سال 1550 به دستور سلطان سلیمان قانونی توسط معمار مشهور سینان با الگو برداری از ایاصوفیه ساخته شد. در این مسجد مقبره سلطان سلیمان, همسر محبوبش خرم سلطان, دخترش مهری ماه, مادر و خواهر سلطان قرار دارد. همچنین مقبره معمار معروف سینان هم در اینجا می باشد.

نزدیکترین ایستگاه به این مسجد, ایستگاه Beyazit Kaapalicarsi (Grand Bazaar) می باشد که حدودا 900 متر تا این مسجد فاصله دارد.

مسجد سلیمانیه و گورستان کنار آن

1DBDohptd157TNyWdyk552tSfbvE4eWdXq2BXDhh.jpeg1an9qgkEb0oZvDld6D8WK3oi4fiBc6G6KaJZtfpa.jpeg

• گرند بازار (بازار بزرگ- کاپالی چارشی)

گرند بازار نیز جز بازار های بسیار قدیمی استانبول است که به دستور سلطان محمد فاتح ساخته شده و در زمان سلطان سلیمان توسعه پیدا کرده. این بازار انقدر بزرگ هست که به قول معروف از شیر مرغ تا جون آدمیزاد میشه در این بازار پیدا کرد.

برای رسیدن به آن نیز از طریق ایستگاه تراموای Beyazit Kaapalicarsi (Grand Bazaar) امکان پذیر است و در تمام روزهای هفته غیر از یکشنبه ها از ساعت 9 تا 19 باز است.

گرند بازار استانبول (عکس از اینترنت)

• بازار میسی چارشی- بازار مصری ها-بازار ادویه

میسی چارشی نیز یکی از بازار های پرطرفدار بین توریست هاست. گرچه از گرند بازار کوچک تر است ولی به خاطر غرفه های رنگارنگ و هوس برانگیز تنقلات و شیرینی های رنگارنگ و راحت الحلقوم های ترکی هر توریستی رو به سمت خودش میکشونه. فروشنده ها با ظرف های رنگارنگ راحت الحلقوم از مشتری ها پذیرایی میکنن و اونها رو ترغیب به خرید میکنند.

بازار میسی چارشی

OfloJ3Wf9V5PJbEwMuKAxg0dOZ7FRIUwiNd3wbRH.jpeg9TiRpKFKWVnDLVpoKk1J8S0CQSLpyuqNDjKXVfzN.jpeg

یکی از معروف ترین و مرغوب ترین فروشگاه های قهوه ترکی به نام محمد افندی نیز در این بازار قرار داره. که از ابتدای دالان منتهی به این فروشگاه بوی قهوه شما رو مستقیم تا درب فروشگاه میبره و نیازی به هیچ آدرسی ندارید. همیشه کنار این فروشگاه صف طویلی قرار داره. توصیه میکنم که اگر استانبول رفتید حتما به میسی چارشی سر بزنید و از قهوه های تازه ی محمد افندی خرید کنید.

نزدیکترین ایستگاه تراموا به این بازار ایستگاه Eminonu هست.

• کاخ دولما باغچه

بعد از حدود 400 سال زندگی شاهانه سلاطین عثمانی در کاخ توپکاپی, بالاخره سلطان مجید (31 امین پادشاه عثمانی) تصمیم میگیره که محل زندگیش رو تغییر بده و به این ترتیب در سال 1843 دستور ساخت دولماباغچه رو میده و در نهایت در سال  1856 تمامی خانواده سلطنتی به این کاخ عزیمت میکنند. دولماباغچه ترکیبی از زندگی مدرن و معماری عثمانی است. همچنین یکی از باشکوه ترین و گرانترین کاخ های جهان است که در ساخت آن از مقادیر زیادی طلا و نقره استفاده شده.

آتاتورک در 5 سال آخر عمر خود در این کاخ زندگی میکرده و در حال حاضر تمامی ساعت های داخل کاخ روی 9:05 یعنی ساعتی که آتاتورک در سال 1938 دیده از جهان بست, استپ شده اند.

راهنماهای گردشگری به صورت گروهی توریست ها رو برای بازدید کاخ میبرن. داخل کاخ عکاسی و فیلم برداری ممنوع است. ورودی نفری 30 لیر میباشد و زمان لازم برای بازدید حدود 2 ساعت است.

نمای بیرونی کاخ دولماباغچه

نمای درب ورودی کاخ دولماباغچه(عکس از اینترنت)

از نکات دیدنی این کاخ میتوان به  موارد زیر اشاره کرد:

• بزرگترین لوستر جهان که توسط ملکه ویکتوریا اول اهدا شده است.
  • بیش از 14 تن طلا برای ساخت سقف کاخ استفاده شده.
  • 131 فرش دستباف ابریشم در این کاخ قرار دارد.
  • اتاقی که آتاتورک در آن زندگی میکرده با همون سبک وسیاق نگهداری می شود و تختی که آتاتورک بر روی آن فوت کرد در اینجا قرار دارد.

منظره زیبای دریای مرمره از حیاط کاخ(عکس از اینترنت)

نزدیکترین ایستگاه تراموا , ایستگاه Kabatas از خط آبی می باشد.

بازدید از آن همه روزه غیر از روزهای دوشنبه و پنجشنبه از ساعت 9 تا 16 برای بازدید عموم امکان پذیر است.

ساختمان داخلی کاخ (عکس از اینترنت)

5rpVJd3QFxGGCqNaTtMhY29dzvam4KvYKaQRPSvO.jpegtdzB0huK1GggJtZ72t1F0N2AGDam9HmBX1q9eXxy.jpeg

• کاخ بیلر بی استانبول(Beylerbeyi Palace):

بیلربی اقامتگاه تابستانی سلاطین عثمانی بوده که در آن از سران خارجی پذیرایی میشده. در قرن 19 میلادی به دستور سلطان عبدالعزیز ساخته شده. سبک ساخت آن بر اساس کاخ دولما باغچه می باشد.

نمای بیرونی کاخ بیلربی(عکس از اینترنت)

m6l7y8Ju484zL8EWM7Nfx93idKoc60JNX6ySibHp.jpegiUEPmz6uhnfQ5XmjJ56vtRFLCdpn74vzyKwsf876.jpeg

آخرین مهمان سلطنتی, سلطان عبدالحمید دوم بود که سال های آخر عمر خود را در این کاخ به صورت حصر خانگی به سر میبرد.

بیلربی در منطقه اسکودار در بخش آسیایی استانبول واقع شده است  و نمای زیبایی از تنگه ی بسفر دارد.

بازدید در تمام روزهای هفته غیر از دوشنبه ها و پنجشنبه ها از ساعت9 تا 15:30 امکان پذیر است. ورودی نفری 20 لیر می باشد.

نمای داخلی کاخ بیلر بی(عکس از اینترنت)

برای رفتن به این کاخ ابتدا با مترو خط M5 به ایستگاه , Uskudar بروید و از آنجا با اتوبوس های 15Y (Hekimbasi) در ایستگاه (Beylerbeyi Palace) پیاده شوید.

• کاخ ییلدیز استانبول (Yildiz Palace Istanbul)

کاخ ییلدیز نیز یکی دیگر از مجلل ترین کاخ های دوران سلاطین عثمانی می باشد. در سال 1880 میلادی بر روی تپه ای مشرف به تنگه بسفر ساخته شده. حدودا 33 سال محل اقامت سلاطین عثمانی از جمله سلطان عبدالحمید دوم بوده و در وسط پارکی بزرگ با پوشش گیاهی متنوع ساخته شده.

کاخ ییلدیز(عکس از اینترنت)

ساعت کاری از 9 تا 16:30 می باشد و در تابستان تا ساعت 19 است. ورودی آن نفری 10 لیر می باشد.

برای رفتن به این کاخ از میدان تکسیم با اتوبوس های شماره DT1 (Vadi) در ایستگاه Ciragan پیاده میشوید و بعد از 10 دقیقه پیاده روی میرسید.

• قلعه روملی حصار (Roumeli Hissar):

قلعه روملی حصار در قرن 15 میلادی به عنوان یک برج نگهبانی برای چک کردن عبور و مرور کشتی ها از تنگه ی بسفر, به دستور سلطان محمد دوم ساخته شد. این قلعه در بخش آسیایی واقع شده و به خاطر معماری زیبا و منحصر به فردی که دارد سالانه گردشگران بسیاری را به سمت خود می کشاند.

ورودی  نفری 10 لیر می باشد و ساعت بازدید 9 الی 17 می باشد.

برای رفتن به آن می توانید از میدان تکسیم با فونیکولار به ایستگاه کاباتاش بروید و از آنجا با اتوبوس های شماره 22 در ایستگاه Rumeli Hissari پیاده شوید.

نمایی از قلعه روملی حصار

• برج گالاتا:

در انتهای خیابان استقلال در گوشه ای برج قدیمی آجری بر روی تپه خودنمایی میکند که یکی از نمادهای اصلی استانبول به حساب می آید. برج گالاتا یکی از قدیمی ترین برج های استانبول می باشد که به خاطر موقعیت مکانی خاصی که دارد, با بالا رفتن از آن می شود نمای 360 درجه از ویوی زیبای شهر استانبول را دید. این برج حدودا 700 سال پیش توسط امپراطور رم ساخته شده که در ابتدا نام آن مسیح بوده و برای دیده بانی  استفاده میشده و تا مدتها بلندترین نقطه استانبول به حساب میومده.

برای رسیدن به برج میتوانید حین پیاده روی در خیابان استقلال به برج برسید و با پرداخت ورودی با آسانسور و یا پله به بالای آن بروید و کل استانبول از جمله نمایی زیبا از گلدن هورن (شاخ طلایی), تنگه بسفر  و شهر زیبای استانبول را نظاره گر باشید.

با استفاده از ایستگاه مترو Sisane می توانید به این برج بروید.

نمایی از برج گالاتا(عکس از اینترنت)

iu3wkl2ggR5O4xgGKMLbtEmFr2HU4V9crAjzkyga.jpegowH0OJecAwbmqHSnfyAFRujTkwTeyoNgAIIR401S.jpeg

• برج دختر (به ترکی Kiz Kulesi – انگلیسی Maiden’s Tower ):

برج دختر نیز یکی از نمادهای شهر استانبول به حساب میاد که زمان ساخت آن به قرن 5 میلادی بازمیگردد. این برج در جزیره ای کوچک در نزدیکی منطقه اسکودار در بخش آسیایی قرار گرفته. چنانچه با کشتی ها از منطقه آسیایی به اروپایی استانبول جابه جا بشید برج دختر رو حتما میبینید. در حال حاضر در این برج کافه ها و رستوران هایی قرار دارد که با مناظر زیبایی از دریای مرمره میتوانید ساعتی را در آنجا سپری کنید و از بنای تاریخی ان لذت ببرید.

افسانه های جالبی در مورد برج دختر بین بومیان مطرح هست. در یکی از این داستان ها, طالع بینی به پادشاه میگوید دخترش بر اثر نیش مار کشته می شود . پادشاه به خاطر اینکه دخترش را از گزند مار در امان نگه دارد این برج را در وسط آبها برای او میسازد ولی در نهایت ماری که در صندوق میوه ها پنهان شده بود به این برج راه پیدا میکنه و شاهزاده را نیش میزند و کشته میشود.

داستان دوم نیز بر اساس افسانه دو عاشق و معشوق است که پسری هر شب برای رسیدن به معشوق خود از طریق آتشی که او بر روی برج روشن میکرده به سمت این برج شنا میکرد و به برج میرسید ولی در شبی که طوفان بوده این آتش خاموش میشود و این پسر راه را گم میکند و در تنگه بسفر غرق میشود و دختر هم بعد از شنیدن این موضوع در دریا خودکشی میکند.

برای رفتن به آن میتوانید از منطقه اسکودار و یا کاباتاش با قایق هایی به سمت برج بروید.

نمایی از برج دختر (عکس از اینترنت)

حمام های ترکی استانبول:

یکی از لذت های سفر به ترکیه استفاده از حمام ترکی با همان سبک و سیاق حمام های سنتی ترکیه می باشد. در این حمام ها انواع پکیج ها ارائه میشود که بسته به نیازتان می توانید از آنها استفاده کنید. تمامی خدمات مثل شستن بدن باکف, ماساژهای مختلف با انواع روغن ها و مواد خوشبو, در این حمام ها ارائه می شود. همانطور که هرکسی به تایلند سفر کند باید از خدمات ماساژ تایلندی بهره ببرد در ترکیه هم این حکم صدق میکند و جزء بایدهای سفر به ترکیه است.

هزینه استفاده از حمام های ترکی بسته به مکان و پکیجی که انتخاب می کنید بسیار متغیر است و با هزینه ای بین 25 تا 500 لیر میتوانید به حمام ترکی در استانبول بروید.

در ادامه چند حمام ترکی معروف ترکیه رو معرفی میکنم:

• حمام خرم سلطان:

این حمام در قرن 16 میلادی به دستور خرم سلطان همسر قانونی سلطان سلیمان به دست معمار معروف سینان ساخته شد, یکی از معروفترین و لوکسترین حمام های ترکی استانبول می باشد. این حمام دو بخش زنانه و مردانه دارد و پکیج های مختلفی بین 80 تا 160 یورو برای هر نفر دارد. ساعت کار این حمام از 8 الی 22 می باشد.

در منطقه فاتیح و دقیقا بین مسجد سلطان احمد و ایاصوفیه قرار گرفته.

نمایی از حمام ترکی خرم سلطان(عکس از اینترنت)

• حمام گالاتا سرای :

به دستور بایزید دوم ساخته شده و در نزدیکی تکسیم قرار دارد. ساعت کار آن 9 الی 22 می باشد و هزینه ورودی از 70 لیر شروع می شود.

• حمام مهری ماه سلطان:

این حمام نیز توسط معمار سینان و به دستور دختر محبوب سلطان سلیمان ساخته شده. حمام مهری ماه سلطان در منطقه فاتیح قرار درد و چنانچه از میدان تکسیم بخواهید بروید باید با اتوبوس های شماره 88A در ایستگاه (Edirnekapi Surici) پیاده شوید.  ورودی بین 25 تا 45 لیر می باشد.

در استانبول حمام های ترکی بیشماری می باشد که میتوانید از بین آنها بسته به سلیقه و میزان بودجه خودتان یکی را انتخاب کنید.

نمونه ای از حمام ترکی(عکس از اینترنت)

استانبول تا دلتان بخواهد موزه و مسجد و مکان های تاریخی برای بازدید دارد که این موارد جز جاهای برجسته و مهم استانبول هستند که هر توریستی در سفر خود به استانبول تا حد ممکن باید از این اماکن بر حسب سلیقه و زمان خود بازدید کند.

• موزه مادام توسو استانبول:

در آذر ماه سال 96 شعبه ای از موزه مادام توسو در استانبول افتتاح شد. این موزه در خیابان استقلال واقع شده است و تندیس های افراد مشهور بین المللی و بازیگران و افراد مشهور ترکیه در آن قرار دارد. ورودی این موزه برای بزرگسالان نفری 50 لیر و برای کودکان زیر 13 سال 40 لیر می باشد. ساعت کار آن همه روزه از 10 صبح تا 8 شب می باشد.

موزه مادام توسو (عکس از اینترنت)

خیابان های معروف استانبول:

اما استانبول فقط در مساجد و کاخ ها و آثار تاریخی خلاصه نمی شود. بخش جذاب دیگر استانبول خیابون های آن, با شور وحال متفاوت هستند که در ادامه مهمترین خیابان های استانبول  را معرفی میکنم:

• خیابان استقلال- میدان تکسیم:

یکی از شاهرگ های توریستی استانبول خیابان استقلال و میدان تکسیم می باشد که در هر ساعتی از شبانه روز مملو از جمعیت پر شور توریست برای گشت و گذار و بازدید و خرید می باشد.

این خیابان 3 کیلومتری پر از فروشگاه ها, کافه ها, مراکز خرید, رستوران ها و مراکز تفریحی می باشد و جاهای دیدنی استانبول نزدیک تکسیم، متنوع است. هر گوشه ی آن شور و حال خاصی دارد و در شب ها زیبایی اش دوچندان می شود.

خیابان استقلال

در حال حاضر خیابان استقلال در حال بازسازی می باشد و ریل قطار نوستالژیک که در وسط آن رفت و آمد داشت جای خود را به تلی از خاک و سیمان داده.

از ساعت 11 شب به بعد کافه های خیابان فرانسوی ها که یکی از کوچه پس کوچه های خیابان استقلال است با پخش موزیک زنده مشتری ها رو به سمت خودشون میکشونن. با عبور از لابه لای این کافه ها میتونید ساعت ها به موزیک ها گوش بدید و قدم بزنید و از سبک و سیاق کافه های فرانسوی لذت ببرید.

کوچه نویزاده نیز یکی از فرعی های استقلال است که حال و هوا مشابهی دارد.

باشگاه های شبانه در هر گوشه ای از این خیابون پیدا میشه که بعضی از آنها ورودی های بین 20-50 لیر دارن و برخی فقط آخر هفته ها ورودی میگیرند و در طول هفته رایگان هستند. مثل باشگاه شبانه Ritim.

برای رسید به خیابان استقلال در هر گوشه ی استانبول که باشید با خط اتوبوس, دولموش(ون), تاکسی, مترو و فونیکولار میتونید به آن برسید. ایستگاه مترو و فونیکولار نزدیک آن Taksim از خط سبز می باشد.

میدان تکسیم

• خیابان بهاریه(Bahariye Street)

دومین خیابان معروف استانبول, خیابان بهاریه می باشد که در بخش آسیایی استانبول قرار دارد. بهاریه همانند استقلال فقط برای رفت و آمد عابر های پیاده می باشد و هیچ وسیله نقلیه ای در آن رفت و آمد نمی کند. اطراف این خیابان پر از رستوران و کافه و مرکز خرید و ... است که بومیان استانبول برای خرید بیشتر به این مکان می روند.

نزدیکترین راه برای رسیدن به خیابان بهاریه این است که ابتدا با کشتی یا اتوبوس یا مترو خودتون رو به ایستگاه Kadikoy برسوند و بعد از اونجا با کمی پیاده روی به خیابان بهاریه می رسید.

خیابان بهاریه

• خیابان بغداد (Bagdat Street):

خیابان بغداد یکی از خیابان های لوکس استانبول می باشد که در آن نیز جوانان در آخر هفته ها با ماشین های خود در آن جولان میدهند. این خیابان نیز مملو از نمایندگی های برند های معروف ترکی و غربی است. با توجه به اینکه  نزدیک دریای مرمره می باشد مکان های تفریحی بسیاری در آن دایر است.

بغداد نیز در بخش آسیایی قرار دارد, ابتدا باید با استفاده از اتوبوس, مترو, تاکسی, کشتی خودتون رو به ایستگاه Kadikoy برسونید و بعد از اونجا با دلموش های خیابان بغداد به سمت خیابان بغداد بروید.

خیابان بغداد(عکس از اینترنت)

• خیابان عثمان بی

خیابان عثمان بی بین میدان تکسیم و مرکز خرید جواهر قرار دارد. برای رسیدن به آن از میدان تکسیم میتوانید با اتوبوس های عثمان بی دو ایستگاه بالاتر پیاده شوید و طول آن را برای خرید از فروشگاه ها و مراکز خرید ادامه دهید تا در انتها به مرکز خرید بزرگ جواهر برسید. راه دیگر این است که با مترو ایستگاه Osmanbey پیاده شوید.

عثمان بی نیز یکی از خیابان های پرطرفدار برای خرید لباس های مجلسی و مهمانی در استانبول به حساب میاید

• خیابان نیشان تاشی:

نیشان تاشی یکی از فرعی های خیابان عثمان بی است که از ابتدا تا انتهای آن مملو از مزون  های برند های ترک برای عرضه لباس های شب و رسمی برای خانم ها می باشد.

خیابان نیشان تاشی(عکس از اینترنت)

• خیابان آکسارای:

خیابان آکسارای نیز یکی از خیابان های اصلی استانبول می باشد که در کوچه پس کوچه ها و خیابان اصلی آن پر از مغازه های فروش سوغاتی و لباس و پوشاک با قیمت های عمده و مناسب می باشد. برای رسیدن به آکسارای با تراموا ایستگاه Aksaray و با مترو ایستگاه Yenikapi را می توانید پیاده شوید.

• خیابان مرتر:

خیابان مرتر که بیشتر اجناس عمده برای فروش دارند نیز مکان مناسبی برای خرید های ارزان قیمت به حساب میاد. برای رسیدن به آن می توانید از طریق تراموا و یا مترو ایستگاه Zeytinburnu  پیاده شوید و از آنجا تابلوهای Merter Bazar رو دنبال کنید.تا انتهای این خیابان میتوانید مغازه های مختلف با تنوع اجناس زیاد و قیمت مناسب پیدا کنید.

خیابان های مملو از فروشگاه های برند که عمده فروش هستند.(انتهای خیابان مرتر)

i4lQWEaaL3GlWK6ckZWXLLGUyh3jxpUJfRwuwhko.jpeg0pR5sDwBGnYXTrhwtJjYa9fYeIxyRixWRAsmUiR5.jpeg

• پل گالاتا:

مکان مورد علاقه ی دیگر که در استانبول بین توریست ها و مردم محلی طرفدار زیادی دارد پل گالاتا می باشد. از این پل میتوان به راحتی ویویی زیبا از بخش اروپایی استانبول با مناره های مسجد هایش را نظاره گر باشید.

نمایی از پل گالاتا (عکس از اینترنت)

UAUH2zmsnyJEKPbwfBQmxEEUmu6KzfsBPteCv29i.jpegUtFbW4SOe77idWKB2HDIX79NaL8sucjkmsQbXfiz.jpeg

این پل یکی از جاذبه های گردشگری است که در ساعات مختلف شبانه روز ماهیگیران متعددی در حال ماهیگیری هستند.

مردهای ماهیگیر (فیشر من های) پل گالاتا(عکس از اینترنت)

زیر پل گالاتا پر از کافه های غذاخوریست که ساندویچ های ماهی تازه به سبک و سیاق استانبولی عرضه می کنند.

این پل در نزدیکی ایستگاه Eminonu و بازار مصری ها قرار دارد.

کافه های زیر پل گالاتا(عکس از اینترنت)

Ha8QATcTfLqzqM6AB6x892rj5y0bicT4SdaKWJxD.jpeguT3Tl2kUIVBL2fkzmiWCgCHhCqKUE25XdbFARWoL.jpeg

• کافه های زیر پل بغار کنار مسجد اورتاکوی:

این قسمت یکی از  جذاب ترین بخش های استانبول برای گذراندن اوقات خوش در هر ساعت از شبانه روز می باشد. علاوه بر هیاهویی که در طول روز در اینجا برپاست در نیمه های شب نیز به محلی پر رفت و آمد تبدیل می شود. در اطراف این محل باشگاه های شبانه بسیار معروف و خوبی نیز قرار دارد. از جمله بهترین باشگاه های شبانه میتوان رینا را نام برد که در کریسمس 2017 حادثه تروریستی در آن رخ داد.

کافه های زیر پل بغاز و محوطه اطراف و مسجد اورتاکوی

XRWHes7iO28fppi2Io6I1SNyyM5r5m3fg8DwE2QW.jpegCA1euFA6yJE39nFOCYndwxqWcf6wFUWcHKvDRpT4.jpeg

در کافه های زیر پل بغاز در کنار تنگه ی بسفر با دید بسیار عالی میتوانید ساعت ها بنشینید و نظاره گر رفت و آمد کشتی ها باشید و از زیبایی این تنگه در هر ساعت از شبانه روز نهایت لذت را ببرید. در اینجا با ویوی بسیار عالی از پل بغاز , میتوانید عکس یادگاری بگیرید.

نمایی از پل بغاز

خوردن کمپر (سیب زمینی های شکم پر معروف استانبول) را در این مکان از دست ندهید. هر کمپر در این مکان 17 لیر است که به راحتی برای دو نفر کافیست.

کمپرهای بغاز

در اینجا نیز مسجد زیبای اورتاکوی قرار دارد که در هنگام شب با نورپردازی طلایی خودنمایی می کند.

مسجد اورتاکوی در کنار پل بغاز

علاوه بر این, شنبه شب ها در این مکان معمولا کنسرت های گروهی از ساعت 20:30 برگزار می شود که محیط این قسمت رو دوچندان شادتر و پرهیاهوتر میکند.

تورهای کشتی استانبول:

در استانبول دو نوع تور کشتی بغاز می باشد, این تورها از اسکله امین انو و بشیکتاش برگزار می شوند. در اسکله امین انو توجهی به فروشندگان سیار برای فروش تور بغاز نکنید. زیرا آنها با کشتی های کوچک و فرسوده و قدیمی که در بخشی دیگر از ساحل قرار دارند,  تور را برگزار میکنند.

در همین ایستگاه باجه فروش بلیط بزرگی قرار دارد که بر روی تابلوی آن به صورت متحرک تور بغاز نوشته شده و با گرفتن بلیط از این باجه میتوانید تور بغاز را در کشتی های بزرگتر و مدرن تر و شیک تر تجربه کنید.

بلیط تور بغاز برای مسافت 1:30 ساعت نفری 12 لیر است .

راه دوم برای استفاده از تور بغاز رفتن به اسکله کاباتاش می باشد. در آنجا نیز فروشندگانی برای عرضه تور بغاز به شما تبلیغات میکنند.کشتی هایی که از این قسمت جرکت میکنند نیز مدرن و خوب هستند.

همچنین برای استفاده از تور بغاز می توانید از تور لیدر شرکتی که با آن به استانبول سفر کردید و یا اگر بدون تور سفر کرده باشید از انواع فروشندگان تور در خیابان های استقلال و آکسارای, تور بغاز رو همراه با شام و اجرای موزیک زنده تهیه کنید.

این تور در دو سطح برگذار می شود: 1- توری که تور لیدر با قیمتی بین 70 تا 90 دلار بسته به معروفیت خواننده اجرا کننده می فروشد: در این تور در کشتی های بسیار شیک یک شب عالی رو در کنار خواننده مورد نظر سپری میکنید که در آن میز سلف سرویس شام با کیفیت خوب  ارائه می شود.

تور دوم که با نرخی حدود 30 دلار برگذار می شود از کیفیت مناسبی برای خواننده اجرا کننده, شام سرو شده و کشتی برخوردار نیست و بیشتر کسانی که از این تور استفاده کردند ناراضی بودند.

منظره های زیبایی از تور بغاز

D3ZVxA5MvzjmfXjopFZnj7PMJMKUwDaTGND6uMme.jpegQUzx5mtRoCazLZ2jRWkP29nNNhDeHLN6PVLn1XLV.jpegvOwmHd7gqbVC3LOJMoRG1b7yR0XcRZdasefUjlsn.jpeg2LdhJ2kc7qkM3QaIYD8FGL8IsitfFYLCQej7gNgf.jpeg

پارک های استانبول

برای گذراندن اوقات فراغت و رهایی از همهمه و شلوغی شهر, پارک های بسیار زیبایی در استانبول قرار دارد :

• پارک امیرگان استانبول (Emirgan Park Istanbul)

اگر از گشت و گذار در هیاهوی شهری خسته شدید و نیاز به یک فضای آرامش بخش داشتید میتوانید به پارک امیرگان در بخش اروپایی سری بزنید و از اتمسفر فوق العاده ی آن برای بازیابی انرژی کمک بگیرید.

این پارک بزرگ با پوشش گیاهی بسیار متنوع مکان مناسبی برای ریلکس کردن به شمار میرود. از اواسط فروردین تا اواسط اردیبهشت در این پارک نمایشگاه گل های لاله برگذار می شود که فضای فوق العاده زیبا و دیدنی را به وجود می آورد.

برای رفتن به آن راحت ترین راه استفاده از تاکسی می باشد.

پارگ امیرگان(عکس از اینترنت)

Z24qCQklwk8Q9T85jEmPUr8XeWiadyC5bPSCNSAl.jpegv8EBHGHtyu3UUtUKoQ0z0TPJAejx7XLmhckRE59w.jpeg

• پارک مینیاتورک

پارک مینیاتورک یکی از مکان های توریستی پرطرفدار در استانبول به حساب میاد. اگر وقت کافی برای دیدن تمامی اماکن مهم استانبول رو ندارید, با گذروندن حدودا 2 ساعت زمان در این پارک میتونید علاوه بر بازدید از نمای بیرونی تمامی مکان های مهم استانبول, یک روز مفرح و شاد رو دشته باشید.

در مینیاتورک حدودا 131 ماکت مینیاتوری از اماکن توریستی مهم استانبول قرار گرفته شده. علاوه بر این ماکت ها, قسمت های برای تفریح مثل سالن آمفی تاتر و شهربازی مینی لند برای کودکان گنجانده شده.

پارک مینیاتورک(عکس از اینترنت)

XspquujLIOe3M3a4kw17NoCNEAZpmtliaT3gSgcG.jpegywlNAHckG00bY6zO9rrQwtK97iuJcku9FuxyGpLR.jpeg

ساعت بازدید از 9 تا 19 می باشد. بلیط ورودی برای بزرگسالان 10 لیر و برای کودکان 5 لیر می باشد.

برای رفتن به این پارک از میدان تکسیم با استفاده از اتوبوس های شماره 38T (Küçükköy Meydan) میتوانید در ایستگاه مینیاتورک پیاده شوید.  همچنین در امین انو میتوانید اتوبوس های شماره 47 (Yeşilpınar) را سوار شوید و دقیقا کنار آن پیاده شوید.

• تپه پیر لوتی

این تپه یکی از فضاهای رمانتیک به حساب میاد. این تپه در مجاورت پارک مینیاتورک قرار گرفته و برای رسیدن به آن کافی است تنها با 4 لیر از تله کابین مخصوصی که برای بالای تپه تعبیه شده, به آن برسید. در بالای تپه نمای بسیار زیبا و دیدنی از شاخ طلایی و شهر استانبول به چشم می خورد. علاوه بر آن کافه ای در آنجا هست که میتوانید لحظاتی رو با نوشیدن چای و قهوه در آن بگذرونید. یک گورستان قدیمی در بالای تپه نیز وجود دارد.

برای رفتن به این تپه دقیقا مسیری که برای پارک مینیاتورک گفته شده رو میتوانید بروید.

• چامیلیجاتپه:

تپه های چامیلیجا که به بام استانبول شهرت یافتن در ارتفاع 268 متری از سطح دریا قرار دارن. بر روی این تپه 18 گیرنده تلویزیونی و رادیویی نصب شده. این مکان نیز یکی از پرطرفدارترین پارک های بخش آسیایی استانبول به حساب میاد. از اینجا میتوانید مناظر زیبایی از  بخش اروپایی, بندرگاه و پل بغاز بینید و ساعت ها در رستوران و کافه های آن ریلکس کنید.

این مکان یکی از زیباترین قسمت های استانبول بر ای عکاسی با ویویی پاناروما از مناظر بینظیر استانبول است.

برای رسیدن به این پارک از میدان تکسیم میتوانید با اتوبوس ها خط 129T تا نزدیک این پارک بروید و مسیر باقیمانده را حتما با تاکسی طی کنید چون خیابان منتهی به این پارک با شیب بسیار تندی می باشد و مسافت اش برای پیاده روی زیاد است. و یا با مترو به ایستگاه Uskudar بروید و از آنجا با اتوبوس های خط 11 به این پارک بروید.

مناظر زیبا از بخش اروپایی, تنگه بسفر و دریای مرمره از چامیلیجا تپه(عکس از اینترنت)

tzfHqRVHzLSFcx7sLvT4mLUyS1pyNZBlpN0RY9an.jpegYbB9qtGfVbawmVC6x8MHXxj3o6EKFpm9owB5dLbx.jpegr8GCfg86aIQYp1IH8nHvakvaRAW1qpuEVi9doq0m.jpeg

شهربازی های استانبول:

• شهربازی ویالند:

شهربازی ویالند در سال 2013 در مکانی که قبلا معدن سنگ بوده ساخته شده. این شهربازی جز مجهزترین و به روز ترین شهربازی های استانبول به حساب می آید. علاوه بر بازی ها ورودی این شهربازی, به صورت خیابانی مدرن طراحی شده که انواع برندهای مطرح پوشاک و رستوران ها و کافی شاپ ها در آن شعبه دارند.

خیابان ورودی ویالند

انواع وسایل بازی برای تمام سنین با سلایق مختلف در این شهربازی تعبیه شده است. دو رولر کاستر با میزان هیجان متفاوت قرار دارد که یکی مختص استفاده برای خانواده می باشد و دومی با هیجان بیشتر برای دوست داران آدرنالین بالا است.

همچنین انواع بازی های مختلف مثل بازی 360 درجه, تونل وحشت, بازی های مخصوص کودکان, سقوط آزاد, باز یهای آبی متنوع و چندین بازی دیگر را شامل می شود. در صورتی که خواستار یک روز پرهیجان و شاد و رنگارنگ هستید می توانید به این شهربازی بروید.

این پارک  همچنین دارای سالن ورزشی, رستوران, باغ وحش و بازی های رایانه ای می باشد. یک هتل 4 ستاره نیز در این مجموعه  ساخته شده است.

محوطه شهربازی

9GT4fJhtRV21v7QPSCw5xjjr2byfdGZcp4Pu6XPM.jpegEQ5VyEtbJ2PHJHRimUH9DsCtsaqP1b1YjNRoQyrh.jpegWpjTD915shdiO4joKIldpTnjgJAPJo0HoCAeMy0Q.jpeg

چنانچه وسایل همراهتون زیاد باشه میتونید از سیف باکس هایی که در ابتدای پارک تعبیه شده با پرداخت مبلغی استفاده کنید.

ورودی آن برای بزرگسالان نفری 124 لیر و برای کودکان 119 لیر می باشد. در صورتی که پکیج خانواده را استفاده کنید برای کل خانواده نفری 119 لیر می باشد. ساعت بازدید از این پارک در طول ایام هفته از 11 تا 19 و آخر هفته ها از 10:30 تا 20:30 می باشد.

این پارک از نقاط مختلف شهر مثل میدان تکسیم, مسجد سلطان احمد و نقاط دیگر استانبول روزانه راس ساعت مشخص سرویس رفت و برگشت رایگان دارد. (از این لینک می توانید تمامی سرویس های رفت و برگشت این پارک را ببینید: https://www.vialand.com/contact/transportation/theme-park-services)

• شهربازی وی یا سی تما پارک (Via Sea Island Of Fun)

وی یا سی تما در سال 2015 افتتاح شد و مجموعه ای از تم پارک, آکواریوم, مرکز بازی, بولینگ, سالن های سینما و مراکز خرید اوت لت می باشد.

در این شهربازی, بازی های متنوع برای سنین مختلف قرار دارد که بسته به سلایق مراجعین میتواند همه را راضی کند.

نمایی از شهربازی ویا سی(عکس از اینترنت)

برای رفتن به آن ابتدا با متروی خط M5 در ایستگاه Ayrilik Cesmesi بروید و از آنجا با اتوبوس های شماره 130A  (Deniz Harp Okulu) در ایستگاه Istasyon Yolu پیاده می شوید.

ساعت کاری,  در طول ایام هفته از ساعت 13 تا 24 و در آخر هفته از ساعت 12 تا 24 می باشد. ورودی تم پارک برای افراد بالای 18 سال نفری 59 لیر, آکواریوم 44 لیر, بلیط ترکیبی آکواریوم و تم پارک نفری 89 لیر می باشد.  کودکان زیر 3 سال نیز رایگان می باشد.

آکواریوم های استانبول:

استانبول دارای دو آکواریوم بزرگ و دیدنی می باشد که تنوع زیادی از انواع آبزیان دارند. چنانچه بخواهید به بزرگترین آکواریوم استانبول بروید می توانید آکواریوم فلوریا را انتخاب کنید ولی باید مسیر طولانی را برای رسیدن به منطقه فلوریا پشت سر بگذارید. آکواریم دوم که کوچکتر  می باشد و در عین حال نزدیکتر, اکواریوم استانبول فروم در مرکز خرید فروم استانبول می باشد.

• آکواریوم فلوریا:

آکواریوم فلوریا بزرگترین و جدیدترین آکواریوم استانبول می باشد که در سال 2011 بعد از 8 سال ساخت افتتاح شد. در این آکواریوم بیش از 17 منطقه دقیقا به همون شکل واقعی در ابعاد مینیاتوری شبیه سازی شدند. از جمله این مناطق میتوان به :دریاهای سیاه, مرمره, اژه, سرخ, مدیترانه, اقیانوس اطلس, آرام, تنگه ها وکانال ها و چند مکان دیدنی اشاره کرد. جنگل های آمازون نیز در این آکواریوم شبیه سازی شدند که دقیقا منطبق با آب و هوا و پوشش گیاهی آن می باشد و به این صورت است که اگر در اون لحظه در جنگل های آمازون باران ببارد در این منطقه هم باران میبارد.

نمایی از آکواریوم فلوریا(عکس از اینترنت)

1WYElNxwOY9889SWujmpoiQzEx2nDi3k6FnNYJZ4.jpegJ5lLfohfz2NfJirLt4TF1exPXsHPh09E0pDB3vYt.jpeg

غیر از بازدید از آکواریوم نیز میتوان به تفریحات دیگر مثل غذا دادن به ماهی ها و تمساح ها وکوسه ها , غواصی کنار کوسه ها و ... اشاره کرد.

ساعت بازدید  در طول ایام هفته10 تا 20 می باشد. بلیط ورودی  از نفری 60 لیر به بالا شروع می شود.

برای رسیدن به این آکواریوم با استفاده از اتوبوس های: شماره BN1(Halkali) در امین انو  یا با استفاده از اتوبوس شماره 73F Florya از میدان تکسیم میتونید به این آکواریوم برسید.

از طریق مترو نیز میتوانید ایستگاه Yenibosna پیاده شوید و با اتوبوس های خط 73Y (Yenibosna-akvaryum) تا کنار آن بروید.

همچنین هر روز سره ساعت 10:15. 12:15. 14:15. 16:15 از میدان تکسیم به سمت آکواریوم فلوریا سرویس رایگان محیا می باشد.

آکواریوم استانبول فروم:

و اما اکواریوم دوم استانبول که از آکواریوم فلوریا قدیمی تر و در عین حال کوچکتر نیز می باشد,  در مرکز خرید فروم استانبول قرار دارد. برای رسیدن به این آکواریوم نیز میتوانید از طریق مترو ایستگاه Kocatepe پیاده بشید. در این ایستگاه مرکز خرید استانبول فروم, آکواریوم استانبول فروم و فروشگاه بزرگ ایکیا قرار دارن.

نمایی از آکواریوم استانبول فروم(عکس از اینترنت)

پارک های آبی استانبول:

استانبول دو پارک آبی داره.بر اساس تجربه استفاده از هر دو پارک آبی در دو سفرم به جرات میتونم بگم که پارک آبی اکوا دلفین از پارک آبی اکوا مارین بسیار مجهز تر و بزرگتر و کامل تر هست. پس اگر قصد رفتن به پارک آبی در استانبول رو داشتید حتما در وهله اول پارک آبی اکوا دلفین رو انتخاب کنید.

• پارک آبی آکوا دلفین:

آکوادلفین بزرگترین پارک آبی استانبول می باشد. بازی های آن شامل: چندین استخر  از جمله استخر خانواده, لنگرگاه, استخر کودک, استخر موج, استخر بزرگ و چندین سرسره متفاوت, سقوط آزاد (موشک) , سرسره کبری,  دو بخش مخصوص کودکان با وسایل بازی متنوع, و چندین بازی بسیار مهیج و متنوع می باشد.

علاوه بر همه این بازی ها روزانه برنامه های شادی مثل کف پارتی در این مجموعه برگذار میشه. زمینی شنی برای  والیبال ساحلی نیز تعبیه شده.

در روزهای مشخصی از هفته نیز نمایش دلفین ها برگذار می شود.

استخر بازی کودکان

1obJKLAWmMyGpTvBOvr5TXDzdz6759ZDGysXmViO.jpegLLyQTrZ1FQSni1Z12R7dxWqqhaSqxG8yGPda19Op.jpeg

در زمان ورود به این پارک اجازه بردن هیچ نوع خوراکی و نوشیدنی داده نمیشه و در همون بدو ورود میتونید دستبندهای الکترونیکی تهیه کنید که در اونها هر مقدار پول که مورد نیازتون هست را شارژ می کنید و موقع برگشت با تحویل دستنبد مابقی پول و همچنین هزینه کرایه دستبند به شما برگردونده میشه.

بخشی از فضای پارک و استخرها

rToa1Xj2LP3636w6KoK0MHEDCPQYJevqq0uqajdV.jpegl2RI3qaPabttOKCKbNIM8KN4L9dA0sGuLSoVlyPA.jpegWQEPpeNDjzfbPE1Y9KBX7S7vVMmTdQzkOsKmMmBC.jpeg

بخشی از بازی های پارک

cWiMgI8dnOwUtVcc5Hv4zYjBFIsIG7vHXJG7vNat.jpegRN1nvjAMEwHanCJzQZUEBtMiuSl10pt7hQINYWZT.jpeg

زمین والیبال ساحلی

ورودی برای خانم ها در طول ایام هفته نفری 35 لیر و برای آقایون نفری 50 لیر می باشد.

خدماتی از قبیل کمد قفل دار, دوش, سرویس بهداشتی, تخت های آفتاب و چتر رایگان می باشند.

از نقاط مختلف شهر سرویس های رایگان وجود دارد که با مراجعه به سایت پارک (https://aquaclubdolphin.com/servislerimiz.html)میتوانید ساعت دقیق حرکت و مکان سرویس ها را ببینید. سرویس دو قسمت از مهمترین بخش های توریستی استانبول رو در زیر قرار دادم:

تکسیم: ساعت 9-9:30 کنار Taksim ATM onu

آکسارای: ساعت 9 کنار هتل کایا فندق زاده (با تراموا ایستگاه فندق زاده)

سرویس های رفت و برگشت کاملا رایگان هستند فقط باید دقت کنید که وقتی از سرویس رفت استفاده می کنید سرویس برگشت هم رایگان میشه. موقع سوار شدن به این سرویس ها به شما بلیط هایی داده میشه که زمان برگشت نوشته شده, دو سرویس برای برگشت هست یکی ساعت 17:30 و دیگری ساعت 18:00 که میتونید با ارائه بلیطی که در زمان رفت به شما داده شده از همان سرویس برای برگشت استفاده کنید و ایستگاه برگشت رو نمیتونید تغییر بدید.

• پارک آبی آکوا مارین

آکوا مارین از نظر اهمیت و بزرگی و تنوع بازی ها بعد از پارک آبی آکوا دلفین قرار داره. بازی و استخرهای این پارک محدودتر و کمتر از آکوا دلفین می باشند.

ورودی در طول ایام هفته برای خانم ها 35 و برای اقایون 50 لیر هست و در آخر هفته ها قیمت بالاتر می رود و برای خانم ها 40 و اقایون 60 لیر می شود. برای کودکان زیر ده سال نفری 20 لیر می باشد.

محوطه داخلی آکوامارین

این پارک نیز از نقاط مختلف استانبول سرویس رفت و برگشت رایگان داره .و دقیقا در همون مکان های سرویس پارک آبی اکوا دلفین ایستگاه دارند.

پارک های آبی استانبول بسته به آب و هوا از اوایل خرداد تا اواسط شهریور باز هستند.

جزایر و سواحل استانبول:

با توجه به اینکه استانبول در کنار دریای مرمره قرار گرفته, ساحل هایی برای شنا در این شهر نیز قرار دارد. چنانچه قصد داشته باشید که برای شنا به پلاژ های استانبول بروید میتوانید گزینه های متنوعی را انتخاب کنید:

• جزیره بیوک آدا- جزایر پرنس-آدالند:

مجموع الجزایر پرنس که شامل نه جزیره می باشند یکی از جاذبه های پرطرفدار استانبول به شمار می آیند. از این رو به این جزایر پرنس می گویند که در دوران بیزانس محل تبعید شاهزادگان بودند. بیوک آدا یکی از بزرگترین و پرطرفدارترین این مجموع الجزایر می باشد که به خاطر جو و فضای زیبای این جزیره همه روزه توریست های زیادی به این جزیره دوست داشتنی می روند.

محوطه ورودی جزیره

hmDcaTefnEQdmngcoqXOhOUErfQ3YepQZKucutFZ.jpegvFoplCbQ4D51hcfYvwa8A9KZjUnqoT0ittExzfG7.jpeg

در این جزیره اجازه عبور و مرور هیچ وسیله ی موتوری داده نمی شود و تنها وسیله حمل و نقل در آن درشکه ها و  دوچرخه ها می باشند.

درشکه سواری در جزیره

برای رفتن به بیوک آدا از دو ایستگاه میتوانید استفاده کنید:1- ایستگاه امین انو که در این ایستگاه فقط قایق های شهرداری قرار دارد که با همان اکبیل کارت میتوانید هزینه آن را پرداخت کنید. ولی کشتی هایی که برای این قسمت استفاده می شوند معمولا فرسوده و کهنه هستند. همچنین ازدحام جمعیت زیاد است و بعضی اوقات امکان دارد حتی جای نشستن هم پیدا نکنید. زمان جابه جایی از اسکله امین انو تا جزیره بیوک ادا نیز حدودا 2 ساعت می باشد.

راه دوم رفتن به اسکله کاباتاش می باشد. در اینجا کشتی های خصوصی بزرگ و تمیزی قرار دارد که بلیط ورودی آنها نفری 6 لیر می باشد و به صورت جداگانه از باجه ی مربوطه باید خریداری شود. این کشتی ها بزرگتر هستند و فضای داخلی و بیرونی آنها شیک تر هست و از ازدحام جمعیت کشتی های دولتی خبری نیست. پس توصیه میکنم برای رفتن به بیوک آدا از این کشتی ها استفاده کنید تا در طول مسیر از فضای زیبا و آرام ودلنشین آن لذت ببرید. بعد از 1تا 1:30 ساعت نیز به جزیره بیوک آدا میرسید.

کشتی خصوصی از کاباتاش

به محض وارد شدن به این جزیره زیبا, کافه ها و رستوران های متنوعی را میبینید که انواع غذاهای دریایی  لذیذ در آنها سرو می شود. همچنین مغازه هایی برای خرید سوغاتی  و یادگاری های استانبول  قرار دارد.

بعد از یک گشت کوتاه در بین این مغازه ها و کافه ها میتوانید یک درشکه کرایه کنید که کل جزیره را به مبلغ 70 لیر از ابتدا تا انتها دور می زنند و در قسمت های معروف و مهم مثل ویلاهای افراد معروف یا مکان های مخصوص عکاسی نگه میدارند تا شما  عکس یادگاری بگیرید. مجددا به همون نقط ابتدایی که سوار شدید برگردانده می شوید.

بعضی از افراد نیز تمایل دارند در تابستان از پلاژهای این جزیره برای شنا و آفتاب گرفتن استفاده کنند.

یکی از معروف ترین و بهترین پلاژ این جزیره, پلاژ یوروک علی می باشد. این پلاژ فقط مختص استفاده خانواده است و اجازه ورود به اقایون مجرد داده نمی شود. ورودی این پلاژ نفری 35 لیر هست که در آن امکاناتی نظیر دوش, اتاق های مخصوص تعویض لباس و سرویس بهداشتی به صورت رایگان قرار دارد ولی در صورتی که بخواهید از صندوق امانات استفاده کنید باید 10 لیر اضافه پرداخت کنید. همچنین از ساعت 14 تا 18 هر یک ساعت یکبار با قایق های مخصوص سرویس برگشت به نقطه ی ابتدایی جزیره قرار دارد. که هزینه برگشت به بخش اصلی جزیره از این پلاژ رایگان می باشد.

پلاژ یوروک علی

j5JQ2Yt2OCd2etL2JUZz31wT26OBC1BMmSNfTb7l.jpegfRXgkAqiU0GDR6NdIUJt5NinXyV90pw2X1zDW1qE.jpeg

• شهر شیله:

شیله در 70 کیلومتری استانبول قرار دارد. برای رسیدن به شیله ابتدا با مترو به ایستگاه Uskudar بروید و بعد از آنجا با کمی پیاده روی به سمت ایستگاه اتوبوس های شیله می رسید. از اسکودار تا شیله حدودا 1:30 راه است. اتوبوس دقیقا کنار پلاژها ایستگاه داره و موقع سوار شدن حتما به راننده یاداوری کنید که به پلاژ میروید تا در ایستگاه مربوطه نگه دارد.

اتوبوس های شیله در منطقه اسکودار

جاده ی شیله

ساحل شیله طولانی و شنی هست. از ابتدا تا انتهای این ساحل پر از کافه ها و رستوران هاست. در بخش های مختلف نیز تخت و چتر کرایه داده میشه(10 لیر). دوش به صورت پولی و به ازای هر نفر 5 لیر می باشد.ولی ورودی پلاژ رایگان می باشد.

ساحل شیله

KHfouQHeCslMaFEh2OyO1ePNaewy6ZcdXINYBfhd.jpegnE2mwNT8rZzHzP9rIVV29HBXRAGD0Z0dTTjMuQeI.jpegqU4VAkWlnJGLS9bTx2vg5P0GYnvBtSzu3bVpijNP.jpegTJAyZPVcvhVKDT1ARiAQAiZCRzRK3mMCZhDNe6HA.jpeg

برای برگشت از ساحل شیله به استانبول مجددا باید مسیر سربالایی کنار ساحل رو به سمت خیابان طی کنید و از آنجامسیر رسیدن به ترمینال رو از محلی ها بپرسید با کمی پیچ و تاب بالاخره به ترمینال اتوبوس رانی شهر شیله میرسد. از پلاژ تا ترمینال حدودا 25 دقیقه پیاده روی هست. در صورت تمایل نیز میتوانید از تاکسی های مستقر در کنار پلاژ بخواهید که شمارو به ترمینال ببرند. دقت کنید که اتوبوس های برگشت نیز هر یک ساعت یکبار سره ساعت های مشخص از 11-12-13-14و .... به سمت استانبول حرکت میکنند.

ویویی از ساحل شیله

• ساحل سولار- کیلوس (Solar Beach):

ساحل سولار نیز یکی از بزرگترین ساحل های اطراف استانبول به حساب میاد.این ساحل تا مرکز شهر استانبول حدودا 35 کیلومتر فاصله دارد و در کرانه ی دریای سیاه قرار گرفته. انواع تفریحات آبی مثل جت اسکی, موج سواری, کایت, بننا و ... در این ساحل ارائه می شود.

هزینه پلاژهای عمومی بین 10-15 لیر و هزینه پلاژهای خصوصی بین 15-25 لیر می باشد.

نمایی از پلاژهای ساحل کیلوس (عکس از اینترنت)

SMZU9v2X1GctGhzhfG8iaxkEi5ZSBnhpXP3oVDm6.jpegqpSaPJ7aNb5EZYvz6cbp9qjOCTcP1XZNAqlDgCnd.jpegxbYRqj5OaRujElIf8SJAkCvFLrALw5sHpAPtENpB.jpeg

برای رفتن به این ساحل ابتدا با استفاده از مترو به ایستگاه Haciosman بروید و بعد از آنجا با اتوبوس های شماره 151 (Kilyos / Demirciköy) در ایستگاه (kilyos merkez) پیاده شوید. حدودا با این اتوبوس ها 40 دقیقه در راه هستید. در طول مسیر از جنگل های بلگراد استانبول نیز عبور میکنید, که مناظر زیبایی را میبینید.در این منطقه پلاژهای عمومی و خصوصی متعددی قرار دارد.  از جمله پلاژهای معروف این منطقه می توان به پلاژ : 1- سولار 2- پلاژ نان استاپ 3- پلاژ اوزونیا, 4- پلاژ بورس 5- پلاژ دالیا اشاره کرد.

• ساحل فلوریا (Florya Beach)

ساحل فلوریا در واقع تنها ساحلی است که در شهر استانبول قرار دارد و نزدیکترین ساحل به حساب می آید. ساحل شنی و تمیز فلوریا در کنار دریای مرمره قرار دارد. این ساحل در منطقه  شیک و مدرن فلوریای استانبول قرار گرفته. در این منطقه بزرگترین آکواریوم اروپا یعنی آکواریوم فلوریا نیز وجود دارد .

جالب است بدانید که آتاتورک به این ساحل علاقه زیادی داشته و به همین خاطر  ویلایی در اینجا ساخت تا اوقات فراغت خود را در آن سپری کند. امروزه از این ویلا به عنوان موزه استفاده می شود.

ساحل فلوریا(عکس از اینترنت)

برای رفتن به ساحل فلوریا از میدان تکسیم سوار اتوبوس های Bakirkoy شوید و در ایستگاه Gencosman  پیاده شوید و از آنجا مجددا با اتوبوس های خط BN2 (Kucukcekmece) در ایستگاه Menekse پیاده شوید. بعد از حدودا 5 دقیقه پیاده روی به پلاژهای این منطقه میرسید.

ورودی این پلاژ نفری 20 لیر می باشد.

مراکز خرید استانبول:

و اما رسیدیم به هیجان انگیزترین بخش برای خانم های عزیز!! هیچ وقت نمیتوانیم منکر این باشیم که خرید در سفر لذت سفر رو دو چندان میکنه. اما باید در نظر داشته باشیم وقتی به مکانی با این همه دیدنی سفر میکنیم خرید را در زمان های مرده باید اختصاص داد. در استانبول با هر بودجه و قیمتی میتوانید بهترین اجناس با بهترین کیفیت هارو خریداری کنید.

مراکز خرید استانبول رو به دو بخش تقسیم میکنم, یکی اوت لت ها و مراکز خرید با قیمت مناسب و دیگری مراکز خرید معروف با قیمت های بالاتر. در ادامه سعی میکنم بیشتر مراکز خرید پرطرفدار بین توریستها رو در لیست قرار بدم:

اوت لت ها و مراکز خرید ارزان قیمت:

هر جا کلمه اوت لت را دیدید حتما یه سر به آنجا بزنید مطمئن باشید که دست خالی برنمیگردید. تمامی برندهای معروف و بزرگ دنیا دارای فروشگاه های اوت لت هستن که  اجناس تولید شده فصل های گذشته و یا تک سایز مانده را با قیمت های بسیار پایین تر از قیمت عادی و همچنین بدون  مالیات عرضه میکنند.

ساعت کار تمامی مراکز خرید استانبول از 10 صبح تا 10 شب می باشد.

• مرکز خرید الیویوم:

یکی از معروف ترین اوت لت های استانبول مرکز خرید الویوم می باشد. این مرکز خرید در روزهای سه شنبه  آف های بسیار خوبی بر روی اجناس خود دارد و در واقع تبدیل به سه شنبه بازار می شود.

این مرکز خرید در 4 طبقه ساخته شده و بیش از 130 فروشگاه متنوع پوشاک دارد. همچنین دارای ۶ سالن سینما، سالن تئاتر، سالن بولینگ ۱۵ لاینه و چندین رستوران و کافه تریا هم می باشد.

بیرون مرکز خرید الیویوم, یک اوت لت کوتون نیز قرار دارد, که در آن بیشتر محصولات کوتون که مربوط به فصل قبل می باشند یا اجناسی با سایزهای ناقص با قیمت های بسیار پایین تر از فروشگاه های کوتون به فروش می رسد.

مرکز خرید الویوم

Mj6ZhxB37pILEZ5oR5BjGkK50rJWNVQ3jTyJBWfJ.jpegR6LatufTMwOERUiXdQPOA4uwnFF3obuhLaXSH2wS.jpeg

برای رفتن به الیویوم در ابتدا با مترو یا تراموا به ایستگاه زیتون بورنو(Zeytinburnu) بروید و بعد از آنجا سوار مینی بوس های نخودی رنگ شوید که مستقیم شما را تا درب مرکز خرید الوویوم میبرند.

• اوت لت کاله:

اوت لت کاله نیز یکی دیگر از پرطرفدارترین اوت لت های استانبول با تنوع جنس و مارک می باشد. این مرکز خرید دارای 120 فروشگاه متنوع می باشد. بیشتر برندهای روز دنیا نیز در آن شعبه دارند.

طبقه آخر مخصوص فود کورت می باشد که میتوانید انواع فست فودها  و غذاهای محلی رو در اینجا میل کنید.

برای رفتن به این مرکز خرید با تراموای خط  آبی تیره باید به سمت ایستگاه Gungoren بروید.

مرکز خرید کاله

rTv4UWLlMEtVVLem4rQirp5noCtbUf1nCQjbmbVD.jpegnFWX44x3pZeVNvfa9MOOVSEpLe7I5zJpzyD8fAdV.jpeg

• اوت لت اپتیموم (Optimum Outlet)

اپتیموم در بخش آسیایی و در منطقه کادیکوی قرار دارد. برای رفتن به این مرکز خرید از میدان تکسیم, اتوبوس های (Sabiha-Gokcen H.L) را سوار شوید و دو ایستگاه بالاتر یعنی ایستگاه Yenisahra پیاده شوید.

این مرکز خرید در دو شهر مهم دیگر ترکیه( ازمیرو آنکارا) شعبه دارد.

مرکز خرید اپتیموم(عکس از اینترنت)

اوت لت های بسیار دیگری از جمله: ایرپورت استانبول (Airport Outlet Center), آرمونی پارک (Armoni Park Outlet), کلونی (Colony Outlet), دیپوزیت (deposite outlet), استانبول اوت لت پارک (Istanbul Outlet Park),  اوت لت 212(212 Power Outlet), ویا پورت (viaport outlet) نیز در استانبول قرار دارند که میتوانید خرید های مقرون به صرفه ای را از آنها داشته باشید. ولی نیازی نیست تمامی این اوت لت ها را در برنامه سفر خود بگنجونید. انتخاب یک یا دو اوت لت برای خرید شما کفایت می کند.

مراکز خرید بزرگ و نسبتا گران استانبول:

• مرکز خرید جواهر(Istanbul Cevahir Mall):

مرکز خرید جواهر یکی از پرطرفدارترین مراکز شیک و مدرن بین توریستها می باشد.این مرکز خرید تا سال 2011 یکی از بزرگترین مراکز خرید ترکیه و اروپا به حساب می آمد. 6 طبقه از این مرکز خرید در اختیار فروشگاه ها و برندهای ترکی و معروف دنیا می باشد. همچنین دارای انواع رستوران های محلی و بین المللی نیز می باشد. این مرکز خرید دارای یک شهربازی سرپوشیده است.همچنین 12 سالن سینما و تآتر دارد.

جواهر در منطقه شیشیلی قرار دارد. برای رسیدن به آن با متروی خط سبز, ایستگاه Sisili-Mecidiyekoy را پیاده شوید.

مرکز خرید جواهر

• مرکز خرید فروم استانبول(Forum Istanbul):

فروم استانبول یکی از بزرگترین مراکز خرید استانبول می باشد. در این مرکز خرید علاوه بر فروشگاه های برندهای روز دنیا و ترکی, می توانید انواع مراکز تفریحی را در کنار هم تجربه کنید از جمله: آکواریوم , شهربازی سرپوشیده, پارک ژوراسیک, سالن بولینگ, اسکی روی یخ, سالن های سینمایی متعدد.

مرکز خرید استانبول فروم

lv8DMqzI3pfpOfhEyxUdMWKYi0ZAJc3VxX0Mnf0a.jpegaIfRmzOw3sUypNlLmjUAVA2bSna2Jj5sCU97BILs.jpegn6DYTcZrIsJOA8qDcyqOcwrdxth70OprEDQAX1K9.jpeg

علاوه بر تمامی این موارد در کنار این مرکز خرید شعبه بزرگ ایکیا نیز قرار دارد و در صورتی که تمایل به خرید از برند لوازم خانگی ایکیا داشته باشید, بهترین مکان با تنوع بسیار زیاد در انتظار شماست.

فروشگاه ایکیا

4vbipEnPAjkUKullMyudnCPEJLHQVWpBTq9zufLG.jpegY6QJNBIP1DG99AxATC5jQLYB2yMad1E6COIIHSGY.jpeg

همچنین برای دیدن تنگه بسفر از ارتفاع می توانید به بالاترین طبقه مرکز خرید بروید و ویوی زیبایی از تنگه بسفر را تماشا کنید.

برای رفتن به فروم  با مترو خط قرمز , ایستگاه Kocatepe را پیاده شوید. مرکز خرید در مجاورت این ایستگاه قرار دارد.

• مرکز خرید ایستینه پارک:

ایستینه پارک یکی از مراکز خرید برای دوستداران برندهای روز دنیا می باشد. این مرکز خرید با فروشگاه های متنوع پوشاک, اماکن تفریحی, سالن های سینمایی متعدد و رستوران های محلی و بین المللی آماده ارائه خدمات به خریداران می باشد.

مرکز خرید ایستینه پارک(عکس از اینترنت)

برای رفتن به این مرکز خرید می توان با استفاده از متروی خط M2(سبز رنگ) در ایستگاه ITU-Ayazaga پیاده شد و با 500 متر پیاده روی به این مرکز خرید رسید.

• مرکز خرید مارمارا فروم(marmara forum):

این مرکز خرید علاوه بر محصولات پوشاک , انواع لازم الکتریکی, خانگی , کتاب, زیور آلات و ... را ارائه می دهد.

برای رفتن به مارمارا فروم از میدان تکسیم با اتوبوس های شماره 93T(Zeytinburnu) در ایستگاه Fildaml پیاده شوید.

مرکز خرید مارمارا فروم

در ادامه فقط مسیر های دسترسی به مراکز خرید معروف استانبول را لیست میکنم:

• مرکز خرید کانیون(Kanyon):

برای رفتن به این مرکز خرید کافیست با مترو خط M2(خط سبز) در ایستگاه Levent پیاده شوید.

• مرکز خرید زورلو استانبول (Zorlu Center Istanbul):

برای رسیدن به زورلو با مترو خط M2 در ایستگاه Levent پیاده شوید و وارد متروی خط M6 شوید و در ایستگاه Bogazici U.-Hisarustu پیاده شوید. از آنجا حدودا 1.5 کیلومتر تا این مرکز خرید پیاده روی دارد.

• مرکز خرید هیستوریا(historia mall):

این مرکز خرید در نزدیکی آکسارای قرار دارد و با ده دقیقه پیاده روی از آکسارای به آن میرسید.

مرکز خرید هیستوریا

pU67m1C7Nahxb4dY0t06RzLRVO5ixlAXjG9VLBQ0.jpegepEYrMu5JDShbYaK3cmttsjeweGYlhejUvSp2KtC.jpeg

• پالادیوم استانبول (Palladium Istanbul):

پالادیوم که به صورت یک گوی شیشه ای طراحی شده بسیار پرطرفدار میباشد. برای رفتن به آن میتوانید از میدان تکسیم با مترو خط M2 به ایستگاه Sisili بروید و از آنجا ابتدا با اتوبوس 252Kartal در ایستگاه Ist.Medeniyet Unv پیاده شوید و مجددا اتوبوس 16M را سوار شوید و در ایستگاه Halk Caddesi پیاده شوید.

مرکز خرید پالادیوم(عکس از اینترنت)

جشنواره های خرید استانبول:

در استانبول از سال 2011 همه ساله جشنواره خرید برگزار می شود. تا سال 2016 جشنواره خرید از 7 خرداد تا 8 تیر بود ولی در سال 2017 این جشنواره از تاریخ 10 تیر تا 25 تیر تغییر کرد.

یکی از مزایای شرکت در جشنواره خرید استانبول, استفاده از تخفیفات ویژه تمامی برندها می باشد. همچنین تمامی اجناس معاف از مالیات می شوند, همه روزه قرعه کشی های هیجان انگیزی برگذار می شود, شهر پرهیاهو تر و زنده تر می شود و تمامی مراکز خریدی که عضو این فستیوال هستن تا نیمه های شب باز می مانند. در حین برگزاری جشنواره کنسرت ها و مسابقات و نمایشگاه های مد متنوع و جذابی برگزار می شود.

از جمله مراکز خریدی که در این جشنواره همه ساله شرکت میکنند عبارتند از :

• مرکز خرید سفیر استانبول
  • مراکز خرید خیابان استقلال استانبول

بازار های هفتگی استانبول:

در استانبول هر روز هفته در یکی از مکان های شهر بازار هفتگی برگزار می شود. در این بازار های هفتگی, انواع نیازهای روزمره از جمله میوه و تره بار و خوراکی ها, پوشاک و کفش و کیف و زیور آلات, روتختی و فرش های کوچک و ... با قیمت های بسیار پایین و معاف از مالیات عرضه می گردد. اگر حوصله گشت و گذار در بین بساط های دستفروشان رو داشته باشید مطمئنا برای خرید سوغاتی و لوازم مورد نیاز خودتون دست خالی از این بازارها برنمی گردید و میتونید اجناس با کیفیت خوب و قیمت بسیار پایین پیدا کنید. از جمله این بازار ها که به شما پیشنهاد میدم استفاده کنید, جمعه بازار فندوق زاده است.در زیر معروف ترین این بازار ها را معرفی میکنم:

شنبه بازار: شنبه بازار در محله بشیکتاش قرار دارد و میتوانید از میدان تکسیم با اتوبوس های شماره 43 به این بازار بروید.

چهارشنبه بازار(Fatih Market): در منطقه فاتیح قرار دارد. بخشی از این بازار در اختیار میوه و تره بار هست, بخشی دیگر مخصوص پوشاک و .. می باشد. فقط با کمی جستجو باید دالان های مخصوص این بخش را پیدا کنید.

پنجشنبه بازار(Ulus Market): این بازار در محله اورتاکوی قرار دارد. به وسیله اتوبوس های شماره 40 از میدان تکسیم میتوانید به این بازار بروید. این بازار در نزدیکی مسجد اورتاکوی واقع شده است.

جمعه بازار : در محله فندوق زاده قرار دارد و با تراموا میتوانید ایستگاه Findikzadeرا  پیاده شوید.

نرم افزارهای مورد نیاز در سفر:

قبل از سفر به استانبول حتما سعی کنید نرم افزارهای  آنلاین و آفلاین مورد نیازتون رو روی گوشی همراهتون نصب کنید. ازجمله نرم افزارهایی که مورد نیازتون هستند عبارتند از :

• نرم افزار Trip Advisor:

این نرم افزار بر اساس موقعیتی که قرار دارید بهترین اماکن و رستوران هارو پیشنهاد میده. میتونید لیست باید های سفر رو در این برنامه ببینید.

• نرم افزار maps.me:

یک نرم افزار آفلاین می باشد که وقتی آن را نصب کردید می توانید نقشه شهر مورد نظر رو دانلود کنید و در طول سفر با استفاده از GPS و بدون نیاز به اینترنت مسیریابی های لازم رو انجام بدید.

• نرم افزار Sygic Travel:

در این نرم افزار ابتدا شهر مورد نظر را انتخاب میکنید و بعد می توانید با استفاده از لیستی که از تمامی اماکن توریستی شهر دارد به تعداد روزهای سفرتان برنامه ریزی کنید و اماکنی که نزدیک به هم هستند را انتخاب کنید. همچنین نقشه ی مسیرها را به شما ارائه می دهد.

• نرم افزار Google Maps:

یکی از باید های هر سفر بر روی تلفن همراهتان گوگل مپ می باشد. پرکاربردترین و بهترین نرم افزار ممکن که نحوه رفتن از نقطه ای که در آن قرار دارید به مکان مورد نظر با ذکر جزییات, زمانی که باید طی کنید تا به مکان مورد نظر برسید و راهنمایی لحظه به لحظه توسط این نرم افزار قدرتمند انجام می شود. با گوگل مپ شما از آدرس پرسیدن در شهرهای ناآشنا کاملا بی نیاز میشید و با خیال راحت میتونید به این نرم افزار اعتماد کنید.

توصیه های لازم برای سفر به استانبول:

• اگر بودجه سفر براتون مهم هست و نمیخواهید برای هتل هزینه بالایی پرداخت کنید, چنانچه اهل تفریحات شبانه نیستید و هر شب تا پاسی از شب قصد موندن و گشتن در کافه های خیابان استقلال را ندارید, نیازی به گرفتن هتل در منطقه تکسیم نیست. متاسفانه از طرف بسیاری از آژانس های مسافرتی و هموطنان در مورد بخش آکسارای اغراق های زیادی میشه ولی با توجه به تجربه ام در هر دو سفرم به خاطر راحتی دسترسی به وسایل حمل و نقل عمومی و نزدیکی بیشتر اماکن مورد بازدید به آکسارای و همچنین هزینه بسیار پایین تر هتل ها در این بخش و اندازه مناسب اتاق های هتل های 3 و 4 ستاره با اطمینان هتل رو در بخش آکسارای انتخاب کردم و از این انتخابم در هر دو سفر کاملا راضی بودم.  با اینکه حتی دیر وقت در این بخش رفت و آمد داشتیم هیچ وقت با مشکلی برخورد نکردیم. فقط توصیه میکنم برای اطمینان خاطر هتلتون رو در بخشی انتخاب کنید که تا خیابان اصلی فاصله زیادی نداشته باشند  و اگر در کوچه قرار دارد کوچه ای باشه که در طول شب پر رفت و آمد باشه.
  • در مورد هتل های 3 و 4 ستاره منطقه تکسیم با دقت هتل رو انتخاب کنید. بیشتر کسانی که به این هتل ها در منطقه تکسیم رفتن از کوچکی بیش از اندازه اتاق ها شکایت داشتند.
  • هنگام خرید از فروشگاه های کوتون و LC و دیفکتو به جای لیر میتوانید دلار بدهید چون با بالاترین نرخ تبدیل می کنند.
  • در بخش های توریستی استانبول بطری های آب معدنی چندین برابر قیمت به فروش می رسند مثلا در فرودگاه آتاتورک هر بطری آب معدنی 6 لیر می باشد. پس سعی کنید همیشه یک بطری آب معدنی کوچک همراهتون داشته باشید.

امیدوارم این راهنمای گردشگری براتون مفید باشه. چنانچه مکانی از قلم افتاده از شما تقاضا میکنم در بخش کامنت ها به معرفی مکان مورد نظر که تجربه کردید و نحوه رفت و آمد به آن را ذکر کنید تا هموطنان بتوانند استفاده کنند.

برای همه ی شما دوستان آرزوی بهترین سفرها با کوله باری از تجربیات خوب و مفید رو دارم.

شاد و سلامت و موفق باشید.