برج های ایفل دنیا که خارج از فرانسه‌اند!

4.4
از 172 رای
تقویم ۱۴۰۳ لست‌سکند - جایگاه K - دسکتاپ
برج های ایفل در سراسر دنیا + تصاویر
04 مهر 1401 10:00
16

قطعا با یکی از معروفترین برج‌های جهان یعنی برج ایفل آشنا هستید. ارتفاع این برج و دید منحصر به فردش از بیشتر نقاط شهر، آن را به یکی از محبوب‌ترین جاذبه‌های پاریس تبدیل کرده است. در واقع می‌توان گفت این برج نماد شهر پاریس و گاهی نماد کشور فرانسه به شمار می‌آید. نکته جالب توجه این است که تمام گردشگران تور فرانسه هنگام بازدید از شهر پاریس از این برج عکاسی کرده‌اند. این برج برای چهار دهه، بلندترین سازه جهان بود و از این رو نقش مهمی را در تاریخ کشور فرانسه دارد. 

شاید برای شما نیز جالب باشد که بدانید برای بازدید از این برج، نیازی به سفر به پاریس ندارید. شما می‌توانید نمونه‌های بی‌شماری از برج های ایفل را در نقاط مختلف جهان بیابید که با نمونه اصلی تنها کمی تفاوت دارند. شاید هم بتوان گفت که آن‌ها نمونه‌های بلندتر، کوچکتر یا مختصرتری از این برج هستند که تنها حس و حال حضور در شهر پاریس را برای شما فراهم می‌کنند. در هر صورت بازدید از برج ایفل اصلی در فرانسه هنوز هم آرزوی بسیاری از گردشگران جهان است. در این مطلب از لست سکند به معرفی برج های ایفل می‌پردازیم که در فرانسه قرار ندارند ولی حس و حال این سازه را به ساکنان شهر القا می‌کنند. 

برج ایفل در چین

بگذارید از اولین و بزرگترین کپی کننده جهان شروع کنیم. بله چین! در چین تقریبا بدل همه چیز وجود دارد حتی برج ایفل! در ساحل شرقی چین یک ماکت 108 متری از برج ایفل چینی ساخته شده است که دید خوبی در شهر تیاندوچنگ چین دارد. شهر تیاندوچنگ در شرق چین واقع شده است و ساخت و ساز در آن در سال 2007 آغاز و پس از چندین سال تکمیل شد.

در این شهر نه تنها می‌توانید برج ایفل چینی را بیابید، بلکه می‌توانید بلوارهای الهام گرفته از شهر پاریس را هم مشاهده کنید. در واقع این شهر یک پاریس شبیه سازی شده است. شنیدن این خبر که چین یک نسخه کپی شده با جزئیات کامل از پاریس را ساخته است، بسیاری از گردشگران را کنجکاو می‌کند که از این شهر و همچنین برج ایفل چینی آن بازدید کنند.

‏16 برج ایفل را در خارج از پاریس تماشا کنید!‏
برج ایفل چین در کشور چین!

برج ایفل توکیو ژاپن

در طول بازسازی توکیو پس از جنگ جهانی دوم، این شهر چندین کپی از ساختمان‌های معروف دیگر کشورها ساخت. یکی از این نمونه‌ها برج ایفل توکیو است، یک برج قرمز و سفید که از برج ایفل در پاریس الهام گرفته است. این برج با بیش از 333 متر ارتفاع، بلندتر از رقیب پاریسی خود است. 

برج ایفل توکیو به عنوان پس‌زمینه در فیلم‌های متعددی از «گودزیلا» تا «کینگ کنگ» حضور داشته است. از زمان افتتاح Tokyo Skytree در سال 2012، سازه‌ای که تقریباً دو برابر این برج ارتفاع دارد، برج ایفل توکیو دیگر بلندترین ساختمان این شهر نیست، اما هنوز هم با 3 میلیون بازدید کننده در سال یک جاذبه توریستی مهم محسوب می‌شود. نقطه برجسته برج ایفل توکیو منظره خیره کننده آن در خط افق این شهر است.

‏16 برج ایفل را در خارج از پاریس تماشا کنید!‏
برج ایفل توکیو در ژاپن

برج ایفل لاس وگاس نوادا

این جاذبه شهر لاس وگاس با ارتفاع زیادش که به صورت یک نماد در خط افق شهر پیدا است، در 46 طبقه ساخته شده و کپی نصفه نیمه‌ای از برج ایفل پاریس محسوب می‌شود. برج ایفل لاس وگاس، بخشی از یک هتل و کازینو است. این ساختمان در سال 1999 افتتاح شد و حدود 164.6 متر ارتفاع دارد و ساختارش تقریبا شبیه به برج واقعی در پایتخت فرانسه است.  

در اطراف این برج یک نمونه کپی شده از طاق پیروزی با مقیاس دو سوم، یک ماکت از La Fontaine des Mers، یک تئاتر 1200 صندلی به نام Le Theatre des Arts و مقابل هتل نمونه‌ای از موزه لوور، موزه اورسی و خانه اپرای پاریس نیز وجود دارند که حال و هوای این شهر را تداعی می‌کنند. 

‏16 برج ایفل را در خارج از پاریس تماشا کنید!‏
برج ایفل لاس وگاس

برج ایفل تگزاس

و اما در تگزاس همه چیز فرق می‌کند. در این نسخه کپی شده از شهر عشق، پاریس، یک ماکت 19 متری از برج ایفل قرار دارد. این برج در سال 1994، توسط جوشکاران و لوله‌سازان محلی ساخته شد. اگرچه این برج تقریبا 304 متر کوچکتر از برج ایفل در فرانسه است، اما تنها نسخه ای است که می تواند کلاه گاوچران قرمزی را در بالاترین نقطه‌اش به نمایش بگذارد!

‏16 برج ایفل را در خارج از پاریس تماشا کنید!‏
برج ایفل تگزاس یکی از برج های ایفل

برج ایفل برلین آلمان

پاریسی‌ها برج ایفل و برلینی‌ها برج فونکتورم را دارند. شاید نام این برج را نشنیده باشید، اما باید بدانید که فونکتورم یکی از جاهای دیدنی برلین محسوب می‌شود. ساخت این برج پخش دو سال تمام طول کشید. ساختار اسکلت فلزی آن یادآور مشهورترین برج فرانسه یعنی ایفل است، زیرا نقشه‌های معمار هاینریش استرامر از برج ایفل در پاریس الهام گرفته شده است.

در سال 1930، یکی از مشهورترین فیزیکدانان جهان در پای این سازه فولادی ایستاد و سخنرانی افتتاحیه هفتمین نمایشگاه رادیو آلمان را برگزار کرد. این نابغه آلبرت انیشتین بود که نمی‌خواست بازدید از Funkturm را از دست بدهد. اکنون تصور اینکه رادیو در آن روزها چقدر اهمیت داشت، بسیار سخت است. این برج نیز مانند ایفل پیشینه تاریخی دارد و برای مردم برلین ارزشمند است و در لیست برج های ایفل جهان قرار گرفته است.

‏16 برج ایفل را در خارج از پاریس تماشا کنید!‏
برج فونکتورم از برج های ایفل جهان

برج ایفل در شنژن چین

پنجره جهان یک پارک موضوعی است که در بخش غربی شهر شنژن در جمهوری خلق چین واقع شده است. حدود 130 نسخه کپی شده از برخی از مشهورترین جاذبه‌های گردشگری جهان در این پارک موضوعی چین قرار دارند. یک کپی از برج ایفل با ارتفاع 108 متر نیز در این پارک موجود است که در لیست برج های ایفل جهان قرار می‌گیرد. همچنین نسخه‌های کپی از اهرام مصر و تاج محل هند در مجاورت یکدیگر بخشی از جذابیت این پارک موضوعی هستند. این برج ایفل چین از نظر جزئیات بسیار شبیه به مدل اصلی در پاریس است.

‏16 برج ایفل را در خارج از پاریس تماشا کنید!‏
برج ایفل چین یکی از برج های ایفل جهان

برج ایفل در لیون فرانسه

برج فلزی فورویر (Tour métallique de Fourvière)، یکی از نمادهای لیون، فرانسه، یک برج با اسکلت فلزی است که شباهت زیادی به برج ایفل دارد و یکی از نسخه‌های کپی شده آن محسوب می‌شود که سه سال پیش از برج اصلی در پاریس ساخته شده است. ارتفاع این برج ایفل 85.9 متر و وزنش 210 تن است. برج فلزی بین سال های 1892 و 1894 ساخته شد و در طول نمایشگاه جهانی سال 1914 در لیون، این برج یک رستوران و یک آسانسور داشت. آسانسور برج قادر بود 22 نفر را به طبقات بالایی آن برساند. اگرچه برج فلزی فورویر تا سال 1953 به عنوان یک برج دیده‌بانی استفاده می‌شد، اما امروزه به عنوان یک برج تلویزیونی عمل می‌کند و برای بازدید عموم در دسترس نیست.  این برج با ارتفاع 372 متر، بلندترین نقطه لیون محسوب می‌شود و جزو لیست برج های ایفل جهان قرار می‌گیرد.

‏16 برج ایفل را در خارج از پاریس تماشا کنید!‏
برج فلزی فورویر در لیون فرانسه

برج ایفل در لاهور، پاکستان

مکان‌های زیادی روی زمین وجود دارد که انتظار ندارید نسخه‌ای از برج ایفل را در آن‌ها پیدا کنید با این حال، حتی در پاکستان نیز یکی از برج های ایفل وجود دارد که می‌توان گفت از واقعی‌ترین کپی‌های برج ایفل در این فهرست است. شما می‌توانید مانند نسخه اصلی در پاریس از این برج بالا بروید و از منظره شهر لذت ببرید. برج ایفل در لاهور پاکستان، ماکت برج ایفل واقعی است و ارزش معماری و تاریخی  ندارد.

‏16 برج ایفل را در خارج از پاریس تماشا کنید!‏
برج ایفل پاکستان از برج های ایفل جهان

برج ایفل در گومز پالاسیو، دورنگو مکزیک

در گومز پالاسیو، در ایالت دورانگو، مکزیک، می‌توانید این ماکت باشکوه از برج ایفل را پیدا کنید. برج ایفل مکزیک با ارتفاع 68.5 متری، توسط جامعه فرانسوی به این شهر هدیه داده شده و ساخت آن مربوط به سال 2007 است. این کپی از برج ایفل بسیار خوب ساخته شده است، انحنای ستون‌ها، تناسب و حتی تزئینات آن بسیار دقیق و منطبق با نمونه اصلی است. دکل برج که قسمت بالایی آن  قرار دارد هم شبیه به برج ایفل اصلی است. 

‏16 برج ایفل را در خارج از پاریس تماشا کنید!‏
برج ایفل مکزیک از برج های ایفل ساخته شده در کشورهای دیگر

برج ایفل در اسلوبوزیا، رومانی

این ماکت که در خارج از اسلوبوزیا، در حدود 75 مایلی بخارست واقع شده است، حدود 54 متر ارتفاع دارد. این برج ایفل کپی شده در یک پارک خصوصی قرار دارد و توسط یک میلیاردر رومانیایی ساخته شده است. این برج شب‌ها نورپردازی می‌شود و سعی دارد با این ویژگی خود را به برج اصلی نزدیکتر سازد، با این حال مانند باقی برج های ایفل جهان تنها یک نسخه کپی شده محسوب می‌شود و ارزش تاریخی ندارد.

‏16 برج ایفل را در خارج از پاریس تماشا کنید!‏
برج ایفل اسلوبوزیا

برج ایفل در سیدنی استرالیا

برج AWA در سیدنی، نیو ساوت ولز، استرالیا واقع شده است. این برج یک ساختمان اداری است که در سال 1939 ساخته شد. برای دور زدن محدودیت‌های حداکثر ارتفاع ساختمان‌ها در سیدنی، مالکان تصمیم به ساخت یک فرستنده در این برج گرفتند. شکل انتخاب شده از برج ایفل الهام گرفته شده است، اگرچه شباهت آن چندان چشمگیر نیست. این برج برای مدتی طولانی بلندترین سازه در استرالیا بود. در هر حال این برج با اینکه شباهت چندانی با برج ایفل فرانسه ندارد، در لیست برج های ایفل جهان قرار می‌گیرد.

‏16 برج ایفل را در خارج از پاریس تماشا کنید!‏
برج AWA ااز برج های ایفل جهان

برج ایفل در صوفیه، بلغارستان

این برج در منطقه‌ای که به عنوان پاریس کوچک در شهر صوفیه شناخته می شود، ساخته شده است. این نسخه از برج های ایفل حدود 32 متر یعنی حدود یک دهم ایفل واقعی ارتفاع دارد. در حالی که این نمونه از برج ایفل شباهت چندانی در جزئیات با برج اصلی ندارد، اما باز هم یکی از جاهای دیدنی بلغارستان در صوفیه به شمار می‌آید. یک رستوران نیز در این برج وجود دارد که پذیرای گردشگران و بازدیدکنندگان است.

‏16 برج ایفل را در خارج از پاریس تماشا کنید!‏
برج ایفل در صوفیه

برج ایفل فیلاترا یونان

روستای Filiatra در نزدیکی مسینیا به دلیل حضور یک کپی از برج ایفل معروف است. ارتفاع این برج 18 متر است و در دهه 60 ساخته شد و از آن زمان تا کنون در جایگاه خود تکیه زده است. از نظر زیبایی شناختی، ممکن است در نگاه اول فکر کنید که شمایل آن کاملاً با نسخه اصلی مطابقت دارد، اما این موضوع صحت ندارد. در واقع این برج شباهت زیادی با برج ایفل اصلی ندارد. مهم‌ترین تفاوت آن این است که به دلیل فلز خاکستری روشن استفاده شده در آن بیشتر شبیه به یک دکل به نظر می‌رسد تا ماکت برج ایفل. با اینکه در نگاه اول احساس می‌کنید که با یک کپی موفق از برج ایفل اصلی روبه‌رو هستید، ولی در واقع شباهت چندانی میان این دو برج وجود ندارد.

‏16 برج ایفل را در خارج از پاریس تماشا کنید!‏
برج ایفل در یونان

برج ایفل در Epcot Bay Lake، فلوریدا

نسخه Epcot از برج ایفل یک کپی در مقیاس 1/10 از نمونه واقعی در پاریس، فرانسه است. این برج در سال 1982 در Walt Disney World فلوریدا افتتاح شد. این ساختمان در بخش پارک فرهنگی فرانسوی واقع شده است و ساختار آن تقریبا 31 متر ارتفاع دارد. pavilion فرانسه یک غرفه با تم فرانسوی است که بخشی از نمایشگاه جهانی در Epcot در والت دیزنی اورلاندو، فلوریدا، ایالات متحده محسوب می‌شود.

‏16 برج ایفل را در خارج از پاریس تماشا کنید!‏
برج ایفل فلوریدا

برج ایفل در فس، مراکش

این برج جنجالی که برای نشان دادن دوستی بین فرانسه و مراکش، در شهر فس ساخته شده بود در اندک زمانی به طور ناگهانی ناپدید شد. هیچ کس در شهر از محل انتقال برج اطلاعی نداشت. بلافاصله پس از ساخت این برج، مردم فس ابراز ناراحتی خود را از ساخت آن اعلام کردند. دلیل آن‌ها این بود که که چرا حمدی چابات، شهردار شهر و دبیرکل حزب استقلال، تصمیم به ساخت چنین بنای یادبودی که نماد فرهنگ فرانسوی است، به جای بازسازی و مرمت بناهای تاریخی شهر گرفته است. با این حال می‌توان گفت این نسخه یکی از بدشانس‌ترین برج های ایفل در جهان بوده که به سرنوشتی نامعلوم دچار شد!

‏16 برج ایفل را در خارج از پاریس تماشا کنید!‏
برج ایفل مراکش

برج ایفل در پاریژ، روسیه

پاریژ (در زبان روسی به معنای «پاریس») یک دهکده کوچک در ناحیه ناگایباکسکی در استان چلیابینسک، روسیه است که در مرز جنوبی این ناحیه واقع شده است. این روستا به دلیل پیروزی روسیه در جنگ‌های ناپلئون پاریژ نامیده شد. در سال 2005، یک ماکت برج ایفل با مقیاس 1:5 در پاریژ ساخته شد تا به عنوان یک ایستگاه مخابراتی به این روستا خدمت کند. با این حال این برج یکی از برج های ایفل جهان محسوب می‌شود زیرا شکل و شمایلی شبیه به این برج دارد.

russian-paris-eiffel-tower-5.jpg
برج ایفل در پاریس روسیه

برج ایفل در گواتمالا

برج مصلح (Torre del Reformador) یک برج فولادی با ارتفاع ۷۱٫۸۵ متر در شهر گواتمالا است. این برج در سال 1935 برای بزرگداشت صدمین سالگرد تولد جوستو روفینو باریوس که رئیس جمهور گواتمالا بود، ساخته شد. شکل اصلی سازه تقریبا شبیه به برج ایفل است. برج مصلح در ابتدا یک ناقوس در قسمت بالایی خود داشت که در سال 1986 با یک فانوس دریایی جایگزین شد. این برج تفاوت زیادی با برج ایفل پاریس دارد و آن‌ها تنها در وجود 4 ستون شیب‌دار و ساختار فلزی اشتراک دارند. برخی افراد معتقدند که این نسخه کپی شده بیشتر شبیه یک موشک کارتونی است تا برج ایفل!  

‏16 برج ایفل را در خارج از پاریس تماشا کنید!‏
برج ایفل در گواتمالا از برج های ایفل در جهان

برج ایفل کیش، ایران

بعد ار آشنایی با برج های ایفل دنیا سری هم به کشور خودمان بزنیم. در ایران هم یک نسخه از برج ایفل وجود دارد که شباهت زیادی با برج اصلی در پاریس دارد. هدف از ساخت این برج ایفل در محوطه بازار پردیس یک جزیره کیش جلب گردشگران به این جزیره بوده است. هزینه ساخت این سازه 13 میلیارد ریال تخمین زده شد که توسط بخش خصوصی تامین شد. برج ایفل جزیره کیش با 30 متر ارتفاع، مانند همتای پاریسی خود در شب از نورپردازی زیبایی بهره‌مند می‌شود و مسافران تور کیش را مجذوب خود می‌کند. 

8569877_306.jpg
برج ایفل کیش در ایران

 سخن آخر

با وجود این تعداد نسخه کپی شده از برج ایفل متوجه خواهیم شد که این برج زیبا میان تمام مردم جهان محبوب است. در واقع برج ایفل جاذبه‌ای در کشور فرانسه است که تنها به شهر پاریس محدود نمی‌شود. شاید با مطالعه این لیست متوجه شده باشید که نسخه‌ای از این برج های ایفل کپی شده در کشورهای توریستی مانند ترکیه و امارات وجود ندارد. جالب است بدانید برج گالاتا در استانبول به برج ایفل ترکیه معروف است. زیرا برای مدت زیادی بلندترین سازه این کشور محسوب می‌شد و از مهمترین جاهای دیدنی استانبول هم محسوب می‌شود. در امارات نیز ایده‌هایی برای ساخت برج ایفل دبی در موزه آینده این کشور مطرح شد اما تاکنون این ایده به مرحله اجرا در نیامده است. با این حال این نسخه‌های کپی شده از ایفل می‌توانند به یک جاذبه گردشگری تبدیل شوند و حس و حال سفر به پاریس را به گردشگران القا کنند. 

 

تألیف: تیم نویسندگان لست سکند

غزاله مظلوم پرست
غزاله مظلوم پرست

وقتی یک رشته تحصیلی نامرتبط با شغل، ذوق دانستن، عشق به نوشتن و علاقه به گردشگری درون من به هم رسید، تبدیل به ترکیب عجیبی با عنوان «زیست‌شناس نویسنده در حوزه گردشگری» شدم! وقتی که می‌نویسم، روحم همراه نوشته‌هایم سفر می‌کند. آنچه من را دست به قلم می‌کند، عشق به سفر است. اکنون با هر نوشته، نقطه جدیدی از جهان را کنکاش می‌کنم که شاید هیچگاه موفق‌ به دیدنش نشوم!