آب انبار تاریخی 1600 ساله در استانبول به روی عموم باز شد

4.2
از 4 رای
تقویم ۱۴۰۳ لست‌سکند - جایگاه K - دسکتاپ
بازگشایی یک جاذبه باستانی دیگر در استانبول + تصاویر
01 خرداد 1397 09:00
0

بازدید بخشی جدید از سیستم آب رسانی باستانی گسترده استانبول که در اواخر آوریل قرن پنجم میلادی تاسیس شده بود برای عموم باز شد. این مخزن در محله شاملیتاش (Çemberlitaş)در منطقه تاریخی شهر قرار دارد.

آب انبار تاریخی 1600 ساله در استانبول به روی عموم باز شد

واصب شاهین، استاندار استانبول در مراسم افتتاحیه آن بیان کرد که آب انبار تئودوسیوس (در ترکیه به اسم Şerefiye Sarnıcı از آن نام میبرند) یکی از مهم ترین آثار باستانی دوره بیزانس است که در دوران عثمانی از آن محافظت شده و گسترش یافته است. شاهین گفت " استانبولی که ما در کتاب های تاریخ درباره آن می خوانیم با دیدن این بناهای تاریخی دوباره متولد شده است و شهر را زیبایی دو چندان بخشیده است."

آب انبار تئودوسیوس که معتقدند در دوران امپراتور بیزانس آن زمان یعنی تئودوسیوس دوم (428-443) ساخته شده است، در زیر یکی از عمارت های قرن بیستم و یکی از ساختمان های شهرداری که در سال 1950 ساخته شده بود کشف شد. ساختمان شهرداری در سال 2010 تخریب گردید و پروژه احیا و آماده سازی این آب انبار آغاز شد. این پروژه هشت سال طول کشید و توسط شهرداری استانبول، وزارت فرهنگ و گردشگری ترکیه و اداره کل بنیادهای ترکیه انجام شد.

آب انبار تاریخی 1600 ساله در استانبول به روی عموم باز شد

ظرفیت تقریبی این مخزن 1125 متر مربع است ، دارای سقفی با ارتفاع 9 متر بوده که 32 ستون از جنس سنگ مرمر آن را نگه می دارند. آب انبار تئودورسیوس کوچکتر اما حدود 100 سال قدیمی تر از آب انبار بازیلیکا ( به ترکی Yerebatan Sanici) ، که در سال 532 میلادی بنا گردیده و یکی از مشهورترین جاذبه های گردشگری شهر استانبول به شمار می رود ، است  سومین آب انبار زیرزمینی در همان منطقه فلوکسنوس (Binbirdirek Sarnıcı) است که به سده چهارم میلادی بر می گردد. این سه مخزن بخشی از یک سیستم آب رسانی عظیم به طول 250 کیلومتر بودند که آب شیرین مورد نیاز مردم آن زمان را از جنگل شمال بلگراد و از طریق آبشار والنس به چشمه های آب شربی که در سرتاسر استانبول قدیم ساخته شده بودند هدایت می کرد. آثار این چشمه های آب شرب را در بعضی قسمت های استانبول می توان مشاهده کرد.

آب انبار تاریخی 1600 ساله در استانبول به روی عموم باز شد

آب انبار تاریخی 1600 ساله در استانبول به روی عموم باز شد

مخزن تئودوسیوس در خیابان Piyer Loti Caddesi 23 واقع در منطقه Fatih قرار دارد. بازدید از این بنا هرروز از ساعت 10 صبح الی 7 بعد از ظهر امکان پذیر می باشد و میزبان نمایشگاه های هنری دوره ای و سایر برنامه های هنری و تاریخی است. ورودی آن رایگان بوده و در داخل آن آسانسور نیز در دسترس است.

منبع : lonelyplanet

لست سکند
لست سکند

سایت لست‌سکند از سال 1389 آغاز به کار کرد. از همان ابتدا، بخش مجله گردشگری راه‌اندازی شد تا بتواند با توجه به نیاز اهالی سفر، اطلاعات به‌روز و کاربردی را با مخاطبان به اشتراک بگذارد.