جاهای دیدنی بلغارستان در شهرهای مختلف + عکس

4.6
از 21 رای
تقویم ۱۴۰۳ لست‌سکند - جایگاه K - دسکتاپ
بلغارستان چه جاهایی برای دیدن دارد؟
10 مرداد 1401 08:00
1

بلغارستان یکی از دیدنی‌ترین کشورهای منطقه بالکان است که در کنار دریای سیاه قرار دارد. از سواحل زیبا و مشهور آن گرفته تا بناهای تاریخی و ریزورت‌های اسکی و کوه‌های برفی، بلغارستان برای هر سلیقه‌ای دیدنی‌های بسیاری در اختیار دارد. فقط باید بدانید به کدام نقطه از این کشور سفر کنید تا با سلیقه شما سازگارتر باشد. برای یک سفر ایده‌آل به بلغارستان، کافی است با شهرهای مهم و تاریخی آشنا باشید و جاهای دیدنی بلغارستان را بررسی کنید.

درست است که اکثر سفرهایی که با تور بلغارستان انجام می‌شود به مقصد شهرهای وارنا و صوفیه است، اما این کشور تعداد شهرهای زیبای متعددی را در خود جای داده که هرکدام ویژگی‌های خاصی دارند. اگر علاقه‌مند هستید با شهرهای کمتر شناخته شده بلغارستان و جاذبه‌های متفاوتش آشنا شوید، این مطلب از بلاگ لست سکند را دنبال کنید.

آنچه در ادامه مطلب خواهید خواند
وارنا (Varna)1. صومعه آلادژا (Aladzha Monastery)2. پارک پریمورسکی (Primorski Park)3. موزه باستان شناسی وارنا (Archaeological Museum Varna)ولیکو تورنوو (Veliko Tornovo)1. قلعه تزاروتس (Tsarevets Fortress)2. قلعه تراپزیتسا (Trapezitsa Fortress)3. بنای یادبود سلسله آسن (Monument to the Assen Dynasty)صوفیه (Sofia)1. کلیسای جامع الکساندر نوسکی صوفیه (St. Alexander Nevsky Cathedral)2. بلوار ویتوشا (bulevard Vitosha)3. کلیسای بویانا (Boyana Church)ژراونا (Zheravna)بورگاس (Burgas)1. جزیره سنت آناستازیا (St. Anastasia Island)2. دریاچه آتاناسوفسکو (lake atanasovsko)3. پارک ساحلی بورگاس (The Sea Garden) بانسکو (Bansko)1. تله کابین اسکی بانسکو (Bansko Gondola Ski Lift)2. سد بلیزماتا (Belizmata Dam)3.خانه موزه نئوفیت ریلسکی (Neofit Rilski House-Museum)پلودیو (Plovdiv)1. شهر باستانی پلودیو (Ancient Town Of Plovdiv)2. تئاتر باستانی فیلیپوپولیس (Ancient theatre of Philippopolis)3. مجسمه آلیوشا (Alyosha Monument)کوپریفشتیتسا (Koprivshtitsa)1. خانه موزه لوبن کاراولوف (Museum House Luben Karavelov)2.مجسمه گئورگی بنکوفسکی (Statue of Georgi Benkovski)3. خانه اوسلکوف (Oslekov House) نسبار (Nessebar)1. کلیسای سنت صوفیا (Church of Saint Sophia) 2. ساحل جنوبی نسبار (Nesebar South Beach) 3. کلیسای مسیح پانتوکراتور (Church of Christ Pantokrator)

وارنا (Varna)

وارنا شهر محبوب بلغاری‌ها به‌خصوص مردمان شهرهای صوفیه و پلودیو در فصل تابستان است. این شهر که کنار دریای سیاه واقع شده است، سواحل بسیار زیبایی دارد که در فصل تابستان گردشگران متعددی را به سوی خود می‌کشاند. در شهر وارنا علاوه بر هتل‌‎های ساحلی متعدد و بی‌نظیر، جاذبه‌های فراوانی نیز وجود دارد که بازدید از آن‌ها بر جذابیت سفر به این شهر می‌افزاید. معروف‌ترین جاذبه‌های وارنا را در ادامه معرفی خواهیم کرد. وارنا معمولا مقصد کسانی است که با تور بلغارستان سفر می‌کنند.

لیست قیمت تورهای بلغارستان

موقعیت دقیق وارنا روی نقشه

1. صومعه آلادژا (Aladzha Monastery)

صومعه آلادژا یکی از جاهای دیدنی بلغارستان است که ارزش بازدید دارد. این جاذبه در منطقه‌ای زیبا در 14 کیلومتری شمال وارنا و در نزدیکی تفرجگاه زلاتنی پیاساتسی در مرکز پارک طبیعی زلاتنی پیاساتسی (پارک طبیعی شن‌های طلایی) واقع شده است. هیچ گزارش تاریخی معتبری در مورد زمان تأسیس این صومعه وجود ندارد، اما شواهدی هست که نشان می‌دهد این صومعه در قرن 10 تا 12 نیز وجود داشته است. صومعه آلادژا یکی از معدود صومعه‌های غار مانند در بلغارستان است که قسمت‌های مختلف آن و عملکردش به وضوح قابل تشخیص است. محوطه صومعه در دو سطح، در صخره‌ای آهکی به ارتفاع تقریباً 40 متر قرار دارد. کلیسای صومعه، سلول‌های صومعه، سفره‌خانه، آشپزخانه، کلیسای گورستان کوچک، سرداب (اتاق استخوان) و محوطه مزرعه همه در سطح اول قرار دارند. طبقه دوم یک فرورفتگی صخره‌ای طبیعی است که در قسمت شرقی آن کلیسای صومعه قرار دارد.

با توجه به ویژگی‌های نام برده شده، امروزه صومعه آلادژا یکی از محبوب‌ترین جاذبه های گردشگری بلغارستان است که هزاران گردشگر در طی سال از آن بازدید می‌کنند. بازدیدکنندگان این صومعه همچنین می‌توانند از موزه مدل‌های مینیاتوری نیز دیدن کنند. در این موزه انواع سوغاتی نیز فروخته می‌شود. 

موقعیت صومعه آلادژا

aladzha-monastery.jpg
صومعه آلادژا از جاهای دیدنی بلغارستان
Aladzha Monastery.jpg
صومعه آلادژا

2. پارک پریمورسکی (Primorski Park)

این فضای سبز بزرگ و جذاب که در سال 1878 تأسیس شد، مشرف به دریا است و حدود 8 کیلومتر امتداد دارد. پارک پریمورسکی از جاذبه‌ های گردشگری بلغارستان و شهر وارنا محسوب می‌شود و همچنین یکی از بزرگترین پارک‌ها در کل اروپا است. پریمورسکی یکی از مناظر شگفت انگیز بلغارستان را پیش چشمان شما قرار می‌دهد. در این پارک تعداد زیادی از خانواده‌ها و گردشگران را خواهید دید که برای تفریح و گذراندن اوقاتی شاد به آن مراجعه کردند. در پریمورسکی علاوه بر فضای سبز، مناظر زیبا، رویدادهای فرهنگی و تفریحی متنوع، آکواریوم وارنا و باغ وحش وارنا را که از دیدنی های بلغارستان هستند، نیز مشاهده خواهید کرد.

 موقعیت دقیق پارک پریمورسکی

Primorski_park_-_panoramio.jpg
پارک پریمورسکی از جاذبه‌ های بلغارستان
primorskij-park4.jpg
پارک پریمورسکی یکی از دیدنی های وارنا

3. موزه باستان شناسی وارنا (Archaeological Museum Varna)

با توجه به اینکه بلغارستان یکی از قدیمی‌ ترین کشورهای اروپا است وجود نمایشگاهی که تاریخ این کشور را به تصویر بکشد، ضروری به نظر می‌رسد. موزه باستان شناسی وارنا یک موزه تاریخی در شهر وارنا و در ساحل دریای سیاه بلغارستان است. موزه باستان شناسی وارنا که در 3 ژوئن 1888 تأسیس شد، در یک ساختمان تاریخی که به سبک نئو رنسانس توسط معمار برجسته پتکو مومچیلوف طراحی شده، واقع شده است.

این موزه یکی از بزرگترین موزه‌های بلغارستان است که 2150 متر مربع فضا دارد و در آن آثاری از دوران ماقبل تاریخ، تراکیا به نمایش گذاشته شده است. مسلماً مشهورترین نمایشگاه این موزه، بخش طلای وارنا، قدیمی‌ترین گنجینه طلا در جهان است که در سال 1972 کشف شده و قدمت آن به 4600 تا 4200 قبل از میلاد می‌رسد و سه سالن نمایشگاه را اشغال می‌کند. این موزه از مهمترین مکان های دیدنی بلغارستان محسوب می‌شود و گردشگران بسیاری علاقه‌مندند در سفرشان به بلغارستان از آن بازدید کنند. 

موقعیت موزه باستان شناسی وارنا

d9.jpg
موزه باستان شناسی وارنا از جاهای دیدنی بلغارستان
DSC04420-1024x683.webp
موزه باستان شناسی بلغارستان

ولیکو تورنوو (Veliko Tornovo)

ولیکو تورنوو شهر افسانه‌ای تزارها است که در حاشیه تپه‌های کوه‌های شمالی بلغارستان قرار گرفته است. این شهر توسط رودخانه یانترا به دو بخش تقسیم شده که مناظر زیبایی ایجاد کرده است. افرادی که به این شهر سفر می‌کنند، می‌توانند ترکیبی از زیبایی طبیعت، جنگل‌های وحشی که اطراف شهر را پوشانده‌اند، خانه‌هایی که بالای تپه‌ها ساخته شده‌اند و همچنین فرهنگ و تاریخ بلغارستان را ببینند.

 

موقعیت دقیق ولیکو تورنوو

برترین نقاط دیدنی در بلغارستان ‏
شهر ولیکو تورنوو بلغارستان

1. قلعه تزاروتس (Tsarevets Fortress)

یکی از دوست‌داشتنی‌ترین مکان‌ های دیدنی بلغارستان، قلعه تزاروتس در شهر ولیکو تورنوو، یک مجموعه قلعه قرون وسطایی بازسازی‌شده و مرکز دومین امپراتوری بلغارستان است که از قرن دوازدهم تا چهاردهم پس از میلاد بر منطقه حکومت می‌کرد. در گذشته این مکان که اکنون از آثار تاریخی بلغارستان به شمار می‌آید، در اختیار تزارهای قرون وسطی قرار داشت، اما امروزه یک موزه محبوب در میان گردشگران محسوب می‌شود و یکی از 10 جاذبه برتر گردشگری بلغارستان است.

این موزه هر روز بین ساعت 8 صبح تا 7 بعدازظهر باز است و بازدیدکنندگان می‌توانند از مجموعه قلعه و برج بازسازی شده بالدوین بازدید کنند، جایی که مناظر عالی از منطقه وجود دارد. نمایش‌های دیدنی و نورپردازی‌های زیبا نیز در غروب‌های خاصی در قلعه Tsarevets برگزار می‌شود.

 موقعیت قلعه تزاروتس

tsarevets-fortress.jpg
قلعه تزاروس یکی از مکان های دیدنی بلغارستان
Tsarevets Fortress.jpg
قلعه تزاروتس، مهمترین جاهای دیدنی بلغارستان

2. قلعه تراپزیتسا (Trapezitsa Fortress)

تراپزیتسا قلعه مستحکم دیگری است که در شمال غربی تپه تزاروتس واقع شده است. رودخانه Etar (یانترا) با پیچ و خم‌های زیبایی در اطراف تپه می‌پیچد. قلعه تراپزیتسا که به طور طبیعی توسط صخره‌های مرتفع محافظت می‌شود، یکی از مهمترین جاذبه‌ های بلغارستان است. کلیساهای Trapezitsa به زیبایی با نقاشی‌های دیواری و موزاییک‌های چند رنگ تزئین شدند. تزئینات معماری بی‌نظیری در این سازه‌ها به چشم می‌‌خورد. ستون‌ها، طاقچه‌ها، طاق‌ها، کاشی‌های رنگارنگ و جزئیات سرامیکی گرد یا چهار برگی با لعاب سبز یا زرد که در یک یا چند ردیف چیده شده‌اند این قلعه را بسیار دیدنی کرده است. 

قلعه تراپزیتسا، باقیمانده از دومین پادشاهی بلغارستان است، یک سازه قرون وسطایی که در هاله‌ای از رمز و راز پنهان شده. این قلعه که احتمالاً در قرن سیزدهم ساخته شده است، قلعه مهمی از شهر باستانی بوده و کلیساها و صومعه‌های زیادی از جمله صومعه سنت ایوان ریسکی را در خود جای داده است. 

موقعیت قلعه تراپزیتسا

Trapezitsa Fortress 2.jpg
قلعه تراپزیتسا، یکی از جاهای دیدنی بلغارستان
Trapezitsa Fortress 2 2.jpg
قلعه تراپزیتسا در تورنوو

3. بنای یادبود سلسله آسن (Monument to the Assen Dynasty)

بنای یادبود سلسله آسن در سال 1985 به افتخار پادشاهان آسن، پیتر، کالویان و ایوان آسن دوم تأسیس شد که پس از رهایی بلغارستان از دوران بیزانس بر این کشور حکومت کردند و زندگی خود را برای بقای بلغارستان و تبدیل آن به یک کشور مستقل، وقف کردند. این بنای زیبا یکی از جاهای دیدنی بلغارستان در شهر ولیکو تورنوو است که گردشگران مشتاق و علاقه‌مند به کنکاش در تاریخ از آن بازدید می‌کنند.

موقعیت بنای یادبود سلسله آسن

54778ca84ed0d.jpg
زیبایی و شکوه بنای یادبود سلسله آسن در بلغارستان
Monument to the Assen Dynasty.jpg
بنای یادبود سلسله آسن، از دیدنی های مهم بلغارستان

صوفیه (Sofia)

صوفیا (صوفیه)، بزرگترین شهر و پایتخت بلغارستان است که با توجه به بناهای تاریخی متعددی که دارد، تاریخ کشور بلغارستان را در خود جای داده است. در این شهر می‌توانید برخی از قدیمی‌ترین آثار باستانی بلغارستان را ببینید و در عین حال در فضایی مدرن و امروزی قدم بردارید. زیبایی‌های این شهر در همه فصول سال شما را افسون می‌کند. چشم‌اندازهای طبیعی آن در تابستان حس و حال پیاده‌روی و عکاسی ایجاد می‌کند و در زمستان مقصد بی‌نظیری برای اسکی است. در ادامه شما را با برخی از جاذبه‌ های دیدنی این شهر آشنا می‌کنیم.

موقعیت دقیق صوفیه

bulgaria-road-freight.jpg
شهر صوفیه در بلغارستان

1. کلیسای جامع الکساندر نوسکی صوفیه (St. Alexander Nevsky Cathedral)

زمانی‌که به شهر صوفیه سفر می‌کنید، احتمالا بارها و بارها با کلیسای جامع سنت الکساندر نوسکی روبه‌رو شوید. در واقع این کلیسا یک نماد مهم از شهر صوفیه، یکی از اصلی‌ترین جاذبه‌ های گردشگری بلغارستان و مهم‌‌ترین کلیسای ارتدکس در این کشور است. بنای کلیسای جامع مربوط به زمان آزادی بلغارستان از سلطه امپراتوری عثمانی در سال 1879 است. از آنجایی که در آن زمان بلغارها ارتش نداشتند در حالی که روس‌ها منافع سیاسی در منطقه داشتند، بخش اصلی جنگ را بر عهده گرفتند. پس از پایان جنگ روسیه و ترکیه، مردم قدرشناس بلغارستان می‌خواستند یادبودی برای همه مردان شجاع بلغاری و روسی که برای آزادی کشور جنگیدند و جان باختند، بسازند. بنابراین تصمیم گرفتند که یک کلیسای جامع ارتدکس با شکوه را بنا کنند، زیرا این سازه بهترین چیزی بود که یاد و خاطره قربانیان را زنده نگه می‌داشت.

بعد از این تصمیم‌گیری مهم، روند ساخت کلیسا 30 سال طول کشید، زیرا جنگ‌های جاری در آن زمان افتتاح رسمی کلیسای جامع را برای 12 سال بعد به تعویق انداخت. همچنین در طول جنگ جهانی دوم، زمانی که هواپیماهای آمریکایی و انگلیسی صوفیه را بمباران کردند، کلیسای جامع الکساندر نوسکی به شدت آسیب دید. سالانه گردشگران بسیاری از سراسر نقاط جهان از این بنای باشکوه در شهر صوفیه بازدید می‌کنند.

 موقعیت کلیسای الکساندر نوسکی

St. Alexander Nevsky Cathedral.jpg
کلیسای جامع الکساندر نوسکی از دیدنی های صوفیه
St. Alexander Nevsky Cathedral 2.jpg
کلیسای جامع الکساندر نوسکیف از جاذبه های بلغارستان

2. بلوار ویتوشا (bulevard Vitosha)

بلوار ویتوشا که اغلب با نام «ویتوشکا» شناخته می‌شود، خیابان تجاری و اصلی صوفیه است. این خیابان سنگ‌فرش شده، از میدان سنت ندلیا تا پارک جنوبی امتداد دارد. در بلوار ویتوشکا فروشگاه‌ها و کافه‌های گران‌قیمت، کلیسای سنت ندلیا، فروشگاه بزرگ TSUM دوران کمونیست و غیره قرار دارد. این بلوار به نام ویتوشا، کوهی که درست در کنار صوفیه است، نامگذاری شده. گردشگران شهر صوفیه در سفر خود بارها به این بلوار سر می‌زنند زیرا ویتوشا یکی از مهم ترین جاذبه های بلغارستان است.

این خیابان در ابتدا با خانه‌های یک طبقه کم ارتفاع ساخته شد، اما بعدها به یک خیابان تجاری باشکوه تبدیل شد. در دوره بین دو جنگ، ساختمان‌های دولتی عظیمی در آن ساخته شدند و ظاهر ویتوشکا را به کلی تغییر دادند. بر اساس یک مطالعه، بلوار ویتوشا بیست و دومین خیابان تجاری گران قیمت جهان است. 

 

موقعیت بلوار ویتوشا

vitosha 2.jpg
بلوار ویتوشا از جاذبه های بلغارستان
vitosha.jpg
بلوار ویتوشا، مهم ترین خیابان صوفیه

 

3. کلیسای بویانا (Boyana Church)

کلیسای بویانا که در حومه شهر صوفیه قرار دارد، از سه ساختمان تشکیل شده است. کلیسای شرقی در قرن دهم ساخته شد، سپس در آغاز قرن سیزدهم یک ساختمان دو طبقه در کنار آن ساخته شد. نقاشی‌های دیواری کلیسای دوم که در سال 1259 کشیده شده است، آن را به یکی از مهم‌ترین مجموعه های نقاشی قرون وسطی تبدیل کرده است. این مجموعه با کلیسای سوم که در ابتدای قرن نوزدهم ساخته شد، تکمیل می‌شود. مجموعه کلیسای بویانا یکی از کامل‌ترین و بی‌نقص‌ترین آثار هنری قرون وسطایی اروپای شرقی است به همین دلیل یکی از مهمترین جاذبه های بلغارستان نیز محسوب می‌شود.

موقعیت کلیسای بویانا

Boyana Church.jpg
کلیسای بویانا از جاذبه های بلغارستان
Boyana Church 2.jpg
نقاشی های کلیسای بویانا صوفیه

ژراونا (Zheravna)

ژراونا یک شهر روستایی کوچک و قدیمی در شرق کوه‌های بالکان است که به دلیل خانه‌های چوبی قدیمیش که امروزه 200 عدد از آنها باقی مانده شهرت دارد. این خانه‌ها معماری قدیمی بلغاری را به نمایش می‌گذارند و مانند یک موزه مردم شناسی در فضای باز هستند. این شهر کوچک همچنان مسکونی است و بسیاری از مردم در این خانه‌های قدیمی زندگی می ‌کنند. ژراونا 2 ساعت از بورگاس و 3 ساعت از وارنا فاصله دارد و یک مقصد گردشگری محبوب و همچنین منبع الهام برای هنرمندان و نویسندگان است.

همانطور که اشاره کردیم، ژراونا جایی است که زمان در آن متوقف شده است. هوا مملو از عطرها و صداهای دهکده است. صدای یورتمه اسب‌ها، فنجان‌های قهوه روی سینی، آب سرد کوهستانی که در رود جاری است. بسیاری از خانه‌ها امروزه موزه و مهمان خانه هستند. طبقات همکف خانه‌های این روستا معمولا به عنوان مغازه، رستوران و کافه فعالیت می‌کنند. خیابان‌های ژروانا سنگی، باریک و پیچ در پیچ هستند. این روستا یکی از جاذبه های بلغارستان است. همچنین در ماه اوت ژراونا میزبان یکی از دیدنی‌ترین جشنواره‌های بلغارستان است. جشنواره لباس‌های فولکلور یک فرار 3 روزه از زندگی مدرن را برای گردشگران فراهم می‌کند. مردم لباس‌های قدیمی می‌پوشند، زیر ستاره‌ها می‌خوابند و روی آتش آشپزی می‌کنند. این جشواره سالانه تعداد زیادی از گردشگران را از نقاط مختلف جهان به این روستا می‌کشاند.

موقعیت شهر ژراونا

برترین نقاط دیدنی در بلغارستان ‏
شهر ژراونا بلغارستان
Zheravna.jpeg
شهر دیدنی ژراونا

 

بورگاس (Burgas)

بورگاس یکی از محبوب‌ترین مقاصد ساحلی کنار دریای سیاه است. بورگاس پارک‌ها و دریاچه‌های مختلفی در دل خود دارد که به خاطر توجهی که گردشگران به سواحل این منطقه دارند، معمولا از دید آنها دور می‌ماند. در فصل تابستان سواحل این منطقه بسیار پر شور هستند و معمولا فستیوال‌های موسیقی در آن برگزار می‌شود. این شهر تقریبا دو ساعت از وارنا فاصله دارد. در ادامه از جاهای دیدنی بلغارستان که در بورگاس است، می‌گوییم.

موقعیت بورگاس روی نقشه

burgas.jpg
شهر بورگاس بلغارستان

1. جزیره سنت آناستازیا (St. Anastasia Island)

جزیره سنت آناستازیا در خلیج بورگاس قرار دارد. این جزیره سنگی آتشفشانی به ارتفاع 12 متر، تنها جزیره بلغارستان است که یک کلیسا را در خود جای داده است. در قدیم کلیسا به زندان تبدیل شده بود و تعدادی کمونیست و کشاورز به آن تبعید شدند. امروزه، پس از بازسازی، این جزیره به یکی از دیدنی های بلغارستان تبدیل شده است. صومعه این جزیره به عنوان موزه و هتل میزبان گردشگران است.

کلیسای جزیره قدیمی‌ترین بنای آن است که به دلیل نقاشی‌های دیواری بی‌نظیرش ارزش بسیاری برای دیدن دارد. یکی دیگر از قسمت‌های جالب این مجموعه، محل شفا است. یک باغ کوچک روی پشت بام که می‌توانید خودتان گیاهان دارویی را از باغچه بکنید و چای خود را در رستوران جزیره تهیه کنید.
فانوس دریایی جزیره نیز در سال 1889 ساخته شد. این فانوس دریایی روی یک تیر آهنی نصب شده و در ارتفاع 40 متری از سطح دریا قرار دارد و در هوای مناسب، نور آن در فاصله زیادی قابل مشاهده است. گردشگرانی که به شهر بورگاس بلغارستان سفر می‌کنند می‌توانند با کشتی خود را به جزیره آناستازیا برسانند.

موقعیت جزیره سنت آناستازیا

anastasia.jpg
جزیره سنت آناستازیا از جاذبه های گردشگری بلغارستان
Saint-Anastasia-Island.jpg
جزیره آناستازیا یکی از جاهای دیدنی بلغارستان

2. دریاچه آتاناسوفسکو (lake atanasovsko)

احتمالا با دریاچه‌های صورتی زیبا در شبه جزیره یوکاتان مکزیک یا استرالیا آشنا هستید. دریاچه‌های صورتی در ایران هم حتی وجود دارند. اما چیزی که کمتر کسی می‌داند این است که بلغارستان دریاچه صورتی خاص خود را دارد و چیزی که دریاچه صورتی بلغارستان را متمایز می‌کند این است که می‌توانید در آن شنا کنید. در واقع، آب این دریاچه حتی خواص دارویی دارد. دریاچه آتاناسوفسکو در شمال شرقی بورگاس، در جهت شهر وارنا واقع شده است. جاده بورگاس‌وارنا دریاچه را به دو قسمت شمالی و جنوبی تقسیم می‌کند. در گذشته این دریاچه به مکانی برای استخراج نمک معروف بود. دریاچه آتاناسوفسکو در طول زمستان یخ نمی‌زند و جایی برای خواب زمستانی پرندگان است. این دریاچه یکی از مهم‌ترین جاذبه های گردشگری بلغارستان است که مورد بازدید بسیاری از گردشگران این کشور قرار می‌گیرد.

موقعیت دریاچه آتاناسوفسکو

lake atanasovsko.jpg
دریاچه آتاناسوفسکو از مکان های دیدنی بلغارستان
Pink-Lake-Burgas-Bulgaria-8-1080x675.webp
دریاچه زیبای آتاناسوفسکو

 

3. پارک ساحلی بورگاس (The Sea Garden)

اگر از مردم بورگاس بپرسید که رمانتیک‌ترین مکان در این شهر کجاست، اکثر مردم به شما پارک ساحلی را نشان می‌دهند. پارک ساحلی بورگاس فقط یک پارک در کنار دریا نیست، بلکه قلب شهر، الهام بخش هنرمندان، شاعران و موسیقی دانان بلغاری است. پارک ساحلی در سال 1910 توسط جورجی دوهتف (Georgi Duhtev) که فضای خالی بین شهر و دریا را به یکی از زیباترین پارک‌ها و مکان های دیدنی بلغارستان تبدیل کرد، ساخته شد. اشتیاق او به گیاهان عجیب و غریب، صدها گونه گیاهی را از تمام قاره‌ها به این پارک آورد. بخش قدیمی پارک ساحلی به عنوان یادبود هنر پارک ایجاد شده است. اگر می‌خواهید در تمام قسمت‌های پارک ساحلی قدم بزنید به چند ساعت زمان نیاز دارید. اگر پیاده روی خود را از خیابان بوگوریدی شروع کنید، اولین چیزی که نگاهتان را جذب می‌کند، منظره باورنکردنی دریا، اسکله و بندر است. 

موقعیت پارک ساحلی بورگاس

the sea garden 2.jpg
پارک ساحلی بورگاس از دیدنی های بلغارستان
the sea garden.jpg
پارک ساحلی بورگاس

 بانسکو (Bansko)

شهر بانسکو در دامنه کوه پیرین در جنوب غربی بلغارستان و در 160 کیلومتری صوفیه واقع شده است. پیست اسکی بانسکو بهترین پیست زمستانی بلغارستان با طولانی‌ترین پیست است که از تفریحات بلغارستان محسوب می‌شود. هتل‌های موجود در این منطقه شرایط و زیرساخت‌های عالی را برای اسکی و اسنوبرد فراهم می‌کند. بسیاری از هتل‌ها با استانداردها و قیمت‌های مختلف در این منطقه قرار دارند که میزبان علاقه‌مندان به ورزش‌های زمستانی هستند. استراحتگاه کوهستانی بانسکو یک انتخاب عالی برای اسکی و اسنوبرد در بلغارستان است. همچنین این شهر بسیاری از جاذبه های گردشگری بلغارستان را در خود جای داده است. 

بهترین تفریحات بلغارستان

موقعیت دقیق بانسکو

 

برترین نقاط دیدنی در بلغارستان ‏
شهر بانسکو بلغارستان

1. تله کابین اسکی بانسکو (Bansko Gondola Ski Lift)

تله کابین بانسکو در این شهر یکی از جاذبه های گردشگری بلغارستان به شمار می‌آید. این تله کابین به مسافران این فرصت را می‌دهد تا به ایستگاه‌های متفاوت پیست دسترسی پیدا کنند. گوندولاها برای انتقال گردشگران به مسیرهای پیاده‌روی و دوچرخه‌سواری و دسترسی آن‌ها به آب استفاده می‌شوند و همچنین دید مناسبی از شهر را در اختیار آن‌ها می‌گذارند. این تله کابین فقط در فصل زمستان به گردشگران این شهر خدمت‌رسانی می‌کند. 

موقعیت تله کابین بانسکو

bansko gondola ski lift.jpg
تله کابین بانسکو در پیست اسکی
kabinkov-lift-bansko-snimka.jpg
تله کابین بانسکو از دیدنی های بلغارستان

2. سد بلیزماتا (Belizmata Dam)

هنگامی‌که در سفر به شهر بانسکو، شروع به گشت و گذار در اینترنت برای یافتن مکانی عالی می‌کنید، جایی را خواهید یافت که در آن می‌توانید از بهترین غذاهای بلغارستان، پیاده‌روی در طبیعت و تماشای مناظر زیبا لذت ببرید. اینجا جایی است که می‌توانید چوب ماهیگیری خود را به آب انداخته و ساعاتی را در طبیعت زیبای بلغارستان غرق شوید. این محل یکی از جاهای دیدنی بلغارستان در تابستان است. این سد در منطقه‌ای به همین نام قرار دارد و سال‌ها پیش برای آبیاری زمین‌های کشاورزی استفاده می‌شد. امروزه، بلیزماتا یکی از محبوب‌ترین و پربازدیدترین سدهای اطراف بانسکو است و نه فقط برای مردم بانسکو و گردشگران شهر، بلکه برای اکثر ماهیگیران از شهرها و روستاهای نزدیک بانسکو مکانی جذاب است.

موقعیت سد بلیزماتا

belizmata dam.jpg
سد بلیزماتا در بلغارستان
yazovir-belizmata-EN.jpg
سد بلیزماتا، از جاهای دیدنی بلغارستان

3.خانه موزه نئوفیت ریلسکی (Neofit Rilski House-Museum)

موزه خانه نئوفیت در مجاورت کلیسای Sveta Troitsa، مرکز بانسکو واقع شده است. همه روزه از ساعت 9 صبح تا 12 بعد از ظهر و 14 تا 17 بعد از ظهر، پذیرای بازدیدکنندگان است. موزه خانه نئوفیت ریلسکی در سال 1981 به مناسبت صدمین سالگرد مرگ نئوفیت ریلسکی (راهب، معلم و هنرمند بلغاری قرن نوزدهم) به روی عموم باز شد. این خانه توسط نزدیکان نئوفیت اداره می‌شد تا زمانی که به یک نمایشگاه دائمی و موزه تبدیل شد. موزه خانه نئوفیت ریلسکی از زمان این فرد فقط دستخوش تغییرات زیبایی شده است. این موزه یکی از جاهای دیدنی بلغارستان است که گردشگران بسیاری را به خود جذب می‌کند. 

Neofit Rilski House Museum 2.jpg
موزه نئوفیت ریلسکی، از جاهای دیدنی بلغارستان
Neofit Rilski House Museum.jpg
خانه موزه نئوفیت در بانسکو

موقعیت خانه موزه نئوفیت ریلسکی

پلودیو (Plovdiv)

پلودیو از جمله شهرهای تاریخی بلغارستان است که کنار رودخانه ماریتسا واقع شده است. قسمتی از این شهر نیز مرکز تاریخی و قدیمی آن به شمار می رود که شامل ساختمان‌های سنگی به سبک بیزانس است. پلودیو شب‌های زنده و پرشوری دارد و آنهایی که چنین فضاهایی را دوست دارند، پلودیو را برای مقصدشان انتخاب می‌کنند. در ادامه تعدادی از جاذبه های گردشگری بلغارستان که در این منطقه است را معرفی می‌کنیم.

موقعیت پلودیو روی نقشه

برترین نقاط دیدنی در بلغارستان ‏
شهر پلودیو در بلغارستان

1. شهر باستانی پلودیو (Ancient Town Of Plovdiv)

ذخیره‌گاه معماری باستانی پلودیو مجموعه‌ای است که تا امروز به خوبی حفظ شده است. در این مجموعه یک منطقه کوچک وجود دارد که بازدیدکنندگان می‌توانند در سنین مختلف در آن قدم بزنند و به به کنکاش بپردازند، ساختمان‌های باستانی سازگار با شیوه زندگی مدرن را ببینند و روح این شهر تاریخی بلغارستان را احساس کنند.
این شهر قدیمی روی یک ارتفاع طبیعی قرار دارد. مردمان زیادی در طول قرن‌ها در این مکان سکونت داشته‌اند و همه آنها آثاری از فرهنگ خود به جا گذاشته‌اند. پلودیو یکی از قدیمی‌ترین شهرهای اروپا است که قدمت آن به 4000 سال قبل از میلاد می‌‍رسد. این شهر باستانی نیز از جاهای دیدنی بلغارستان به شمار می‌آید.

موقعیت شهر باستانی پلودیو

OLD TOWN.jpeg
شهر باستانی پلودیو از جاذبه های گردشگری بلغارستان
old town of plovdiv.jpg
شهر قدیمی پلودیو

2. تئاتر باستانی فیلیپوپولیس (Ancient theatre of Philippopolis)

تئاتر باستانی فیلیپوپولیس یکی از بهترین تئاترهای باستانی حفظ شده در جهان است که در دامنه جنوبی سه تپه قرار دارد. تئاتر باستانی فیلیپوپولیس که توسط باستان شناسان پلودیو کشف شد و در اوایل دهه 80 قرن بیستم بازسازی شد، یکی از مهم‌ترین یافته‌های دوره روم است. کتیبه‌ای که اخیراً روی یک پایه تاریخی کشف و رمزگشایی شده است، نشان می‌دهد که این تئاتر در دهه 90 قرن اول پس از میلاد ساخته شده است. فضای باز تماشاگران شامل 28 ردیف متحدالمرکز از صندلی‌های مرمری است که صحنه ارکستر را که به شکل نعل اسبی، احاطه کرده است. به غیر از اجرای تئاتر، از این مکان برای بازی‌های گلادیاتوری و شکار و همچنین محل برگزاری مجمع عمومی استان روم تراکیه استفاده می‌شد. این تئاتر تا پایان قرن چهارم مورد استفاده قرار می‌گرفت و گنجایش حدود 6000 تماشاگر را داشت و اکنون از جاهای دیدنی بلغارستان محسوب می‌شود.

امروزه همچنین، این تئاتر باستانی برای پلودیو یک نماد مهم به شمار می‌آید و با زندگی مدرن شهر سازگار شده است. برخی از بهترین رویدادهای سالانه جشنواره بین المللی فولکلور، جشنواره اپرا Opera Open، جشنواره راک Sounds of Ages و چند مراسم دیگر در این مکان برگزار می‌شود. 

 موقعیت تئاتر باستانی فیلیپوپولیس

ancient theatre of philippopolis 2.jpg
تئاتر باستانی فیلیپوپولیس در شهر پلودیو بلغارستان
ancient theatre of philippopolis.jpg
تئاتر باستانی فیلیپوپولیسیکی از مکان های دیدنی بلغارستان

3. مجسمه آلیوشا (Alyosha Monument)

آلیوشا یک مجسمه بتنی 11 متری از یک سرباز شوروی در تپه Bunarjik در پلودیو بلغارستان است. این مجسمه بالای یک پایه 6 متری که با گرانیت پوشیده شده است، قرار دارد. این بنا، یادبود تلفات شوروی در جنگ جهانی دوم است. آلیوشا اسکورلاتوف، سرباز جبهه سوم اوکراین است که الگوی این مجسمه بود، در سال 2013 در سن 91 سالگی درگذشت، اما این مجسمه همچنان در ارتفاعات پلودیو، یکی از محبوب‌ترین جاهای دیدنی بلغارستان محسوب می‌شود. 

موقعیت مجسمه آلیوش

alyosha plovdiv 2.jpg
مجسمه آلیوشا، یکی از دیدنی های بلغارستان
plovdiv-alyosha-monument-2.jpg
مجسمه آلیوشا بر فراز شهر پلودیو

کوپریفشتیتسا (Koprivshtitsa)

این شهر از جمله شهرهای تاریخی بلغارستان به شمار می‌رود که بسیاری از سازه‌های تاریخی آن به خوبی محافظت شده است. بیشتر این شهر شکلی همانند بلغارستان قرن نوزدهم و دوره استقلال بلغارستان دارد. کوپریفشتیتسا در میان کوه‌ها واقع شده است و در 111 کیلومتری شرق صوفیه قرار دارد. در حقیقت کل این شهر را می‌توان یک نماد ملی محافظت شده دانست. اگر به شهر صوفیه سفر می‌کنید به راحتی می‌توانید یک روز از سفر خود را به این شهر اختصاص دهید.

موقعیت دقیق کوپریفشتیتسا

Koprivshtitsa.jpg
کوپریفشتیتسا شهری زیبا در بلغارستان

1. خانه موزه لوبن کاراولوف (Museum House Luben Karavelov)

با ورود به این موزه، یک مسیر سنگفرش از دروازه اصلی به باغی زیبا منتهی می‌شود که در میان سه خانه قرار دارد. ساخت این خانه‌ها 25 سال طول کشیده است. این سه ساختمان یک مجموعه معماری جذاب را تشکیل می‌دهند. قدیمی‌ترین خانه در سال 1810 ساخته شد و خانه زمستانی نام داشت. لیوبن کاراولوف و پتکو کاراولوف هر دو در آنجا متولد شدند. این دو برادر به عنوان افرادی که تمام زندگی خود را وقف بلغارستان کرده بودند در تاریخ ثبت شده‌اند. این خانه‌ها امروزه به عنوان موزه‌های مهم شهر مورد بازدید قرار می‌گیرند.

موقعیت خانه موزه لوبن کاراولوف

lyuben-karavelov-museum.jpg
خانه موزه لوبن کاراولوف در بلغارستان
2019-07-25.jpg
خانه موزه لوبن کاراولوف از جاهای دیدنی بلغارستان

2.مجسمه گئورگی بنکوفسکی (Statue of Georgi Benkovski)

این مجسمه تاریخی در بالای یکی از تپه‌های شهر و چند متر بالاتر از خانه موزه گئورگی بنکوسکی قرار دارد. منظره‌ای خیره کننده از شهر بعد از بالا رفتن از پله‌ها در مقابل چشمان گردشگران قرار می‌گیرد.
گئورگی بنکوفسکی نقش عمده‌ای در سیاست منطقه ایفا کرده و به همین دلیل مجسمه یادبودی از او ساخته شد. مجسمه، او را در حالی نشان می‌دهد که نیروهای شورشی را به روستای بعدی هدایت می‌کند. این مجسمه و فضای اطراف آن از جاهای دیدنی بلغارستان محسوب می‌شود.

موقعیت مجسمه گئورگی بنکوفسکی

2012-09-12-10.30.09-min-1.jpg
مجسمه گئورگی بنکوفسکی از مکان های دیدنی بلغارستان
autumn-view-above-the.jpg
مجسمه گئورگی بنکوفسکی و چشم انداز زیبای شهر

3. خانه اوسلکوف (Oslekov House) 

خانه اوسلکوف یکی از زیباترین خانه‌های شهر Koprivshtitsa است. این خانه در سال 1853 توسط یک تاجر ثروتمند منسوجات ساخته شد و به دلیل نقاشی‌های دیواری خیره کننده و دکوراسیون بسیار غنی‌اش شناخته شده است. این خانه یکی از دیدنی های بلغارستان محسوب می‌شود.

موقعیت خانه اوسلکوف

oslekov house 2.jpg
خانه اوسلکوف از جاذبه های بلغارستان
oslekov house.jfif
خانه اوسلکوف یکی از موزه‌های کوپریفشتیتسا

نسبار (Nessebar)

نسبار مقصدی فراموش نشدنی در بلغارستان است که مانند یک مروارید از دوران قرون وسطای بیزانس کنار دریای سیاه قرار دارد. در شهر قدیمی نسبار می‌توانید کلیساهای قدیمی که قدمت آن‌ها به قرن پنجم و دهم باز می‌گردد را ببینید. اگر به وارنا سفر کردید می‌توانید طی دو ساعت به نسبار برسید و از این شهر زیبا و فراموش نشدنی نیز دیدن کنید.

موقعیت دقیق نسبار روی نقشه

Nessebar.webp
نسبار، یک شهر زیبا در بلغارستان

1. کلیسای سنت صوفیا (Church of Saint Sophia)

کلیسای سنت صوفیا یک کلیسای ارتدکس است که در شهر نسبار بلغارستان قرار دارد. همچنین این کلیسا یک ذخیره‌گاه معماری تاریخی بلغارستان به شمار می‌آید که در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت شده است. مکانی که اکنون کلیسا در آن قرار دارد، قبلا مرکز شهر قدیمی بوده. تاریخ ساخت کلیسای جامع به اواخر قرن پنجم و آغاز قرن ششم باز می‌گردد. این کلیسای تاریخی یکی از جاهای دیدنی بلغارستان و شهر نسبار است.

موقعیت کلیسای سنت صوفیا

church of saint sophia nessebar 2.jpg
کلیسای سنت صوفیا در نسبار
church of saint sophia nessebar.jpg
کلیسای سنت صوفیا از جاهای دیدنی بلغارستان

 2. ساحل جنوبی نسبار (Nesebar South Beach)

ساحل جنوبی نسبار ساحلی بی‌نظیر است که در شهر ساحلی و باستانی نسبار قرار دارد. ساحل آرام چشم‌انداز بی‌نظیری از دریای سیاه را پیش چشمان گردشگران می‌گذارد و جاذبه‌‌ای رمانتیک و دیدنی را در شهر ایجاد می‌کند. این ساحل توسط بسیاری از سازه‌ها و کلیساهای باستانی که قدمت آن‌ها به قرن‌های سیزدهم و چهاردهم برمی‌گردد، به همراه بسیاری از مؤسسات مدرن مانند کافه‌های پرجنب‌وجوش، رستوران‌های دنج و فروشگاه‌های عجیب احاطه شده است و ترکیبی خیره‌کننده از تاریخ و دنیای مدرن امروزی را ایجاد می‌کند. این ساحل برای فعالیت‌هایی مانند ماهیگیری، دوچرخه سواری و آفتاب گرفتن بسیار ایده‌آل است و از جاذبه های گردشگری بلغارستان به شمار می‌آید.

 موقعیت ساحل جنوبی نسبار

Nesebar South Beach 2.jpg
ساحل جنوبی نسبار بلغارستان
beach-bulgaria1.jpg
ساحل جنوبی نسباز از جاذبه های بلغارستان

 3. کلیسای مسیح پانتوکراتور (Church of Christ Pantokrator)

کلیسای مسیح پانتوکراتور یک کلیسای ارتدکس است که در قرن سیزدهم تا چهاردهم ساخته شده است و یکی از برجسته‌ترین و بهترین کلیساهای قرون وسطایی در شهر نسبار است. در وسط شبستان این کلیسا، چهار ستون باریک وجود دارد که زمانی گنبدی را حمل می‌کردند. گنبد با تزئینات فراوان 8 پنجره قوسی دارد. این کلیسای تاریخی یکی از دیدنی های بلغارستان محسوب می‌شود و گردشگران بسیاری را مجذوب خود می‌کند.

موقعیت کلیسای مسیح پانتوکراتور

Church_of_Christ_Pantocrator_Nesebar.jpg
کلیسای مسیح پانتوکراتور در نسبار
Church_of_Christ_Pantocrator,_Nesebar.jfif
کلیسای مسیح پانتوکراتور یکی از دیدنی های بلغارستان

سخن آخر

همانطور که گفتیم بلغارستان یک کشور تاریخی و زیباست که سفر به آن می‌تواند تجربه بی‌نظیری را در اختیار علاقه‌مندان به تاریخ، طبیعت و تفریحات ساحلی بگذارد. جاهای دیدنی بلغارستان آنقدر متنوع و فراوانند که ذکر تمام آن‌ها در یک مقاله نمی‌گنجد، اما ما سعی بر آن داشتیم که پربازدیدترین و معروف‌ترین جاذبه‌ های بلغارستان و شهرهای مهم آن را به صورت مختصر معرفی کنیم تا با این کشور تاریخی و بی‌نظیر منطقه بالکان بیشتر آشنا شوید و تصمیم‌گیری بهتری برای سفر به هر نقطه از آن داشته باشید. همچنین برای استفاده از تجربه بقیه مسافران، پیشنهاد می‌کنیم سفرنامه های بلغارستان را بخوانید.

 

 تألیف: تیم نویسندگان لست سکند

غزاله مظلوم پرست
غزاله مظلوم پرست

وقتی یک رشته تحصیلی نامرتبط با شغل، ذوق دانستن، عشق به نوشتن و علاقه به گردشگری درون من به هم رسید، تبدیل به ترکیب عجیبی با عنوان «زیست‌شناس نویسنده در حوزه گردشگری» شدم! وقتی که می‌نویسم، روحم همراه نوشته‌هایم سفر می‌کند. آنچه من را دست به قلم می‌کند، عشق به سفر است. اکنون با هر نوشته، نقطه جدیدی از جهان را کنکاش می‌کنم که شاید هیچگاه موفق‌ به دیدنش نشوم!