بررسی ایده تاکسی های هوایی در جهان

4.4
از 5 رای
تقویم ۱۴۰۳ لست‌سکند - جایگاه K - دسکتاپ
تاکسی های پرنده همواره آماده ی پرواز هستند + تصاویر
31 اردیبهشت 1397 10:00
0

بررسی ایده تاکسی های هوایی در جهان

یک شرکت نوپای آلمانی که سازنده ماشین‌های پرنده نسل جدید است، با انتشار ویدیویی طرح خود را درباره سیستم تاکسی هوایی شهری ارائه داده است. سیستمی که می‌تواند روزانه بیش از 10 هزار مسافر را جابه‌جا کند.

ایستگاه‌ های ولوکوپتر بر فراز آسمان‌خراش‌ها قرار می گیرد و مجهز به بسته‌های باتری قابل‌تعویض و بالابرهای انتقال مسافران خواهند بود. این بدان معناست که تاکسی های پرنده همواره آماده ی پرواز هستند. شاید اسم این مدل خدمت رسانی ماورایی به نظر برسد اما ایجاد پایگاه های تاکسی هوایی نهایتا از نظر اقتصادی به نفع تمام اقشار جامعه است.

بررسی ایده تاکسی های هوایی در جهان

این شرکت با ابراز امیدواری برای راه اندازی یک نمونه از ایستگاه های تاکسی هوایی در سال آینده، پیاده سازی کامل این سیستم حمل و نقل را نیازمند صرف زمان های طولانی تری دانسته است. شبکه خبری ورج (Verge) می‌نویسد، طرح جاه‌طلبانه ی این شرکت آلمانی و نوپا، ایجاد پدهای فرود دایره‌ای بر روی سقف آسمان‌خراش‌ها در شهرهایی‌ است که هواپیماهای الکتریکی پرواز و فرود دارند. این پدها یک تسمه‌نقاله خواهند داشت که هواپیماهای عمود پرواز (vertical takeoff and landing) را به یک آشیانه ی سرپوشیده منتقل می‌کند و از آن‌جا به پارکینگ‌هایی می‌فرستد که در آن کارهای تعمیرات و نگهداری صورت می‌گیرد. این سیستم به‌قدری کارآمد خواهد بود که ادعا می شود تا 1000 مسافر را در هر ساعت بتواند سوار و پیاده کند.

بررسی ایده تاکسی های هوایی در جهان

به‌گفته ی زوسل، ولوکوپتر نیازمند فرود در بازه های زمانی 30 ثانیه ای خواهد بود. افزون بر اهمیت مواردی نظیر امنیت مسافران و توانایی ساخت و توسعه زیرساخت های لازم، نزدیک کردن این ایده برای عملیاتی شدن در عرصه حمل و نقل عمومی نیازمند داشتن منطق اقتصادی نیز هست. به واقع وقتی قرار باشد هر 30 ثانیه این تاکسی های هوایی فرود داشته باشند، به این معنی است که تعداد پایگاه ها و هزینه های بسیار بیشتری باید صورت بگیرد و حال نوبت بررسی این نکته است که آیا تعداد مسافران کافی از این ایستگاه ها استقبال می کنند یا خیر؟

بررسی ایده تاکسی های هوایی در جهان

پیش بینی می شود استفاده از این تاکسی‌ها در ابتدا تنها در فواصل کوتاه، با زمان پروازی حدود 30 دقیقه و حداکثر فاصلۀ 17 مایل (27 کیلومتری) انجام بگیرد. اما برخی در چگونه عملیاتی کردن این تکنولوژی تردید دارند؛ زیرا تکنولوژی ساخت بیشتر باتری‌ها هنوز زمانی طولانی‌ تا ارائه توان لازم برای فرود و پرواز این تاکسی ها در پیش دارند. این شرکت توانایی‌های خود را در آلمان و دبی نشان داده است؛ کشورهایی که معتقدند این مجموعه احتمالاً اولین سرویس خود را در آن‌جا به پرواز درخواهد آورد.

بررسی ایده تاکسی های هوایی در جهان

اخیراً این شرکت در نمایشگاه بین‌المللی لوازم الکترونیکی در لاس‌وگاس، شراکت خود را با شرکت اینتل (Intel) اعلام کرد. شرکت ولوکوپتر در نمایشگاه لوازم الکترونیکی در لاس وگاس (Las Vegas) از هواپیمای بدون‌سرنشین فوق‌العادۀ خود رونمایی کرد. این شرکت حین سخنرانی نماینده شرکت اینتل، هواپیمای بدون‌سرنشین خود را در‌مقابل صحنه به پرواز درآورد و سخنران را متعجب و شگفت زده کرد. سخنران در ادامه بیان داشت که این هواپیمای بدون سرنشین، که اولین پرواز آزمایشی خود را پاییز گذشته در دبی با موفقیت به‌انجام رسانده، اولین تاکسی هوایی خودکار در دنیا خواهد بود.

بررسی ایده تاکسی های هوایی در جهان

به احتمال زیاد در آینده نه چندان دور قادر خواهید بود از طریق یک اپلیکیشن در موبایلتان، یکی از این تاکسی هوایی را در موقعیت خود احضار کنید و با آن راهی مقصد شوید. مسئول غرفه می‌گوید "این هواپیما به‌صورت خودکار و بدون‌نیاز به خلبان شما را به محل مورد‌نظرتان می‌رساند. سیستمی که قرار است امن ترین و نوآورانه ترین سیستم حمل و نقل عمومی در جهان لقب بگیرد.  وی اشاره داشت هواپیمای ولوکوپتر اساساً یک هواپیمای بدون‌سرنشین در مقیاسی بزرگ است. این هواپیما کاملاً الکتریکی و قادر به انجام سفر بدون انتشار گازهای گلخانه‌ای‌ بوده و برای به‌کارگیری در محیط شهری به دلیل سروصدای بسیار کم، گزینه مناسبی محسوب می شود.

ولوکوپتر متکی به یک سیستم خود ایمنی است تا امنیت خود را تضمین کند؛ بدین معنا که با تعداد زیادی پره، باتری و موتور تجهیز شده است تا درصورت از کار افتادن یکی، دیگر تجهیزات آن را جبران کنند. 18 موتور و پرۀ مستقل در ولوکوپتر وجود دارد که گرچه زیاد به‌نظر برسند، اما اجازه می‌دهد درصورت از دست دادن یک یا چندین پره، این هواپیما هم‌چنان به پرواز خود ادامه دهد.

بررسی ایده تاکسی های هوایی در جهان

مسئول غرفه ی ولوکوپتر توضیح داد "با‌ به خدمت گرفتن حس گرهای الکترونیکی شرکت اینتل، این هواپیما به‌صورت دائم داده‌های محیطی را به‌منظور بالا بردن امنیت پرواز تحلیل می‌کند." طبق اظهارات این شرکت، سواری با تاکسی‌های هوایی، تا‌حدودی قابل‌مقایسه با سازوکار سرویس فعلی اوبر (Uber) خواهد بود. وی ادامه داد: "هدف از این تکنولوژی توسعه ی  سیستم حمل‌و‌نقل عمومی است، نه صرفاً ایجاد یک وسیله برای فخرفروشی افراد ثروتمند."

 

در آینده منتظر دیدن چه نوع تاکسیهای پرندهای باشیم؟

بررسی ایده تاکسی های هوایی در جهان

پیشرفت‌ها در موتورهای الکتریکی، تکنولوژی باتری‌ها و نرم‌افزارهای خودکار، انفجاری عظیم را در عرصۀ تاکسی‌های هوایی الکتریکی ایجاد کرده است. لری پیج (Larry Page) مدیر اجرایی شرکت آلفابت (Alphabet)، چندین میلیون‌دلار را در شرکت‌های نوپای زی آئرو (Zee Aero) و کیتی‌هاوک (Kitty Hawk) که هر دو در جهت ساخت کابین‌های پرواز تمام‌الکترونیک در تلاش‌اند، صرف کرده است.

این باور وجود دارد که شرکت کیتی‌هاوک درحال توسعه ی  یک ماشین پرنده است و تاکنون نیز بیش از 12 مدل هواپیمای مختلف را در ادارۀ هواپیمایی فدرال (Federal Aviation Administration) به ثبت رسانده است. پیج به‌همراه سرگی برین (Sergey Brin) که در سال 1998 گوگل را بنا نهاد، شخصاً 100 میلیون‌دلار در دو شرکت که هنوز تکنولوژی خود را علنی نکرده، سرمایه‌گذاری داشته اند. شرکت نوپا و مرموز جابی اویِیشِن (Joby Aviation) نیز یک‌قدم به ساخت تاکسی پرنده ی واقعی خود نزدیک‌تر شده است.

این شرکت کالیفرنیایی که در‌حال ساخت یک تاکسی پرنده ی تمام الکترونیک و عمود‌پرواز است، 100 میلیون‌دلار منابع مالی از گروهی سرمایه‌گذار که توسط تویوتا و اینتل رهبری می‌شوند، دریافت کرده است. این سرمایه جهت توسعه ی هواپیمای بدون‌سرنشین استفاده خواهد شد که با باتری‌های متشکل از لیتیوم، نیکل، کبالت و منگنز می‌تواند به‌‌سرعت 321 کیلومتر در ساعت هم برسد. نمونه ی جابی‌اس دو (Joby S2)، 16 پره ی الکتریکی دارد که 12 عدد از آن‌ها برای پرواز و فرود عمودی طراحی شده‌اند و درنتیجه نیازی به باند پرواز ندارد. شرکت ایرباس (Airbus) نیز در جدیدترین پروژه خود، پرنده آلفا‌ وان (Alpha One) را رونمایی کرد. این هلیکوپتر، پرواز آزمایشی اولیه ی خود را در ماه فوریه سال 2018 با موفقیت به انجام رسانده است. مثالی که نشان می دهد این شرکت هوایی عظیم هم به دنبال دست یابی به این تکنولوژی سطح بالاست.

بررسی ایده تاکسی های هوایی در جهان

این هلیکوپتر بدون خلبان ، قبل از فرود موفقیت‌آمیز، به ارتفاع 16 پایی (5 متری) رسید و پرواز آزمایشی‌اش در مجموع 53 ثانیه به‌طول انجامید. شرکت ایر‌اسپیس‌ایکس (AirSpaceX) شرکت دیگری ا‌ست که آرزوی محقق کردن ایده تاکسی های هوایی را در سر می پروراند. این شرکت نوپا که در شهر دیترویت واقع شده، وعده داده تا سال 2026، دو هزار تاکسی هوایی را در 50 شهر بزرگ آمریکا توسعه دهد. این هواپیمای الکتریکی همانند رقبای خود، به‌گونه‌ای طراحی شده است که 2 تا 4 مسافر را حمل کند و قادر به فرود و پرواز عمودی باشد. شرکت ایر‌اسپیس‌ایکس حتی امکان دسترسی به اینترنت پرسرعت را نیز فراهم کرده تا مسافران بتوانند اخبار جدید فیسبوک را حین پرواز به محل کارشان چک کنند.

شرکت ایر‌اسپیس‌ایکس ادعا می کند که در کنار خدمات باری و مسافری، از این هواپیما می‌توان در انتقال بیماران به مراکز درمانی و یا در کاربرد های نظامی نظیر تصویر برداری و شناسایی هم استفاده کرد.

بررسی ایده تاکسی های هوایی در جهان

شرکت اوبر هم در این رقابت وارد شده و طی چند سال اخیر در تلاش برای ساخت و توسعه سرویس حمل‌و‌نقل هوایی بوده است. دارا خسروشاهی (Dara Khosrowshahi) مدیر اجرایی اوبر، در یک کنفرانس تکنولوژیک در ژانویه ی 2018، طرح اوبر الویت (Uber Elevate) را مورد‌بحث قرار داد. وی درباره زمان محقق شدن سرویس تاکسی های هوایی این شرکت گفت: "تصور می‌کنم این امر در طی 10 سال آینده رخ خواهد داد."

لست سکند
لست سکند

سایت لست‌سکند از سال 1389 آغاز به کار کرد. از همان ابتدا، بخش مجله گردشگری راه‌اندازی شد تا بتواند با توجه به نیاز اهالی سفر، اطلاعات به‌روز و کاربردی را با مخاطبان به اشتراک بگذارد.