موزه لوور

4.6
از 5 رای
تقویم ۱۴۰۳ لست‌سکند - جایگاه K - دسکتاپ
27 اردیبهشت 1391 00:00
0

موزه لوور در شهر پاریس در کشور فرانسه واقع شده است. بیش از ۳۵ هزار اثر هنری در هشت بخش مختلف موزه لوور نگهداری می‌شود. موزه لوور یکی از بزرگ‌ترین موزه‌های جهان است. این بنا توسط پادشاهان فرانسه دائما گسترش می یافت .ریشه کلمه لوور بمعنای "روشنائی آسمان" است. دولت فرانسه آثار هنری با ارزش لوور را در بین دو جنگ جهانی اول و دوم مخفی و بشدت مراقبت کرده است . این مکان برای آنکه در مواقع ضروری دوباره قابل استفاده باشدبه صورت اسرار آمیز و نهان باقی مانده است. قسمت های زیادی از این بنا به سبک رنسانس فرانسه ساخته شده و درسال 1546 معماری با نام پیرسکات به دستور پادشاه فرانسیس اول مجموعه غربی لوور را ساخت.
در قرن 17 بخش اساتید و هنرمندان هلند و فنلاند به آن اضافه شده و در سال 1725 آکادمی نقاشی و مجسمه سازی فرانسه در یکی از سالن های لوور بر پا کرد . این آکادمی آن سالن را مکانی برای برگزاری نمایشگاه های سالیانه کرد . یازدید از بخشی از کاخ سلطنتی لوور در نوامبر 1793 در زمان انقلاب کبیر فرانسه برای عموم مجاز شناخته شد. در سال 1848 مردم فرانسه آثار هنری با ارزشی را به موزه هدیه کردند ودر سال 1981 در زمان ریاست جمهوری فرانسیس میتران پروژه اضافه کردن بنائی جدید به ساختمان موزه بنام Le Grand Lovere مطرح گردید . امروزبنای مجلل هرمی شکل شیشه ای مشخصه ورودی موزه است . بازدید کنندگان می توانند در آن آثار قدیمی و مجسمه های مربوط به دوران رنسانس تا نقاشی های مدرن را ببینند.

موزه لوور پاریس

موزه لوور پاریس

موزه لوور پاریس

موزه لوور پاریس

موزه لوور پاریس

سقف این بنا با موزائیک ها، نقاشی هاو حکاکی های زیبا تزئین شده است . بعضی سفالینه های موجوددر موزه قدمتی 5000 ساله دارند . در میان اتاق های آن نقاشی های بی نظیری از فرانسه دیده میشود . بعضی از این نقاشی ها آنقدر بزرگند که بر روی دیوار های یک خانه معمولی جا نمی گیرند. لوور در بر گیرنده میراث ارزشمند هنر مندان از زمان کاپتی ها تا ناپلئون بناپارت و امروز است. ساختمان این موزه قبل از انقلاب کبیر فرانسه یکی از کاخ‌های سلطنتی بود، که در آن آثار باارزش هنری نگهداری می‌شد(به عنوان موزه سلطنتی) پس از انقلاب کبیر، در سال ۱۷۸۹ موزه و آثار موجود به مردم فرانسه اهدا شد و در سال ۱۷۹۳ تبدیل به موزه ملی فرانسه شد.

موزه لوور پاریس

موزه لوور پاریس

موزه لوور پاریس

موزه لوور پاریس

موزه لوور از سال ۱۷۹۳ میلادی، تا امروزه به عنوان «موزه عمومی» فعال بوده است. تمرکز موزهٔ لوور روی هنر، تاریخ بشر و فرهنگ است و آثار بسیاری در این زمینه‌ها در این موزه جای گرفته‌اند که از آن جمله می‌توان به لوح حمورابی، تابلوی بانوی صخره‌ها و تابلوی مونالیزا اثر لئوناردو داوینچی اشاره کرد. در مجموعه‌های مختلف این موزه آثاری از دوران پیش از تاریخ تا کنون نگهداری می‌شود، می‌توان گفت معروف‌ترین آثار هنری و تاریخی جهان را در این موزه نگهداری می‌کنند.این محل قبل از تبدیل به موزه یکی از کاخ‌های سلطنتی فرانسه بود. در پشت این کاخ باغ زیبایی به نام باغ تویلری وجود دارد و رو به روی باغ نیز میدان کنکورد قرار‌ گرفته است.این مکان نزدیک خیابان معروف شانز الیزه است.

موزه لوور پاریس

موزه لوور پاریس

موزه لوور پاریس

موزه لوور پاریس

موزه لوور پاریس

از جمله معتبرترین آثار موزه می توان به مونالیزا (لئوناردو داوینچی) - بانوی صخره‌ها (لئوناردو داوینچی) - لوح حمورابی گاو بالدار آشوری - لوح پیروزی نارام سین - نقش برجسته‌های آشوری - ظروف گلی آشوری - بخش‌های قابل توجهی از تخت جمشید - بز بالدار طلایی (هخامنشی) و ونوس میلو اشاره کرد.

موزه لوور پاریس

موزه لوور پاریس

موزه لوور پاریس

موزه لوور پاریس

موزه لوور پاریس

مجموعه هنر اسلامی این بخش برای اولین بار در ده تالار و در سال ۱۹۹۳ ایجاد شد و در سال ۲۰۰۲ ژاک شیراک(رئیس جمهور وقت فرانسه) پس از بازدید از موزه لوور، تصمیم به ایجاد بخشی مجزا جهت نمایش هنر اسلامی گرفت.به دنبال این تصمیم وی فرانسیس ریشار (رئیس بخش کتب فارسی در کتابخانه ملی فرانسه)را به مسئولیت ایجاد بخش هنر اسلامی در موزه برگزید.برای ساخت این بنا در یکی از حیاط‌های متروک موزه، یک مسابقه بین‌المللی معماری برگزار می‌شود، به گفته ریشار این مجموعه در سال ۲۰۰۹ افتتاح شد، آثار ایرانی در این مجموعه دارای جایگاه مهمی هستند و بیش از نیمی از آثار را به خود اختصاص می‌دهد.

موزه لوور پاریس

موزه لوور پاریس

موزه لوور پاریس

موزه لوور پاریس

موزه لوور پاریس

موزه لوور پاریس

موزه لوور پاریس

موزه لوور پاریس

+منبع

لست سکند
لست سکند

سایت لست‌سکند از سال 1389 آغاز به کار کرد. از همان ابتدا، بخش مجله گردشگری راه‌اندازی شد تا بتواند با توجه به نیاز اهالی سفر، اطلاعات به‌روز و کاربردی را با مخاطبان به اشتراک بگذارد.