سفرنامه کوش آداسی + ازمیر (قسمت دوم)

4.6
از 9 رای
تورهای ایرانگردی لست‌سکند - جایگاه K دسکتاپ
سفرنامه کوش آداسی + ازمیر (قسمت دوم)

80-Kusadasi-Blog cover (01-03-18).jpg

روز پنجم: امروز رو میشه آخرین روز سفرمون در کوش آداسی حساب آورد که به نظر خودمون بهترین روز هم بود، امروز دو تا تور کشتی و شب ترکی داشتیم. بعد از یه صبحانه عالی آماده رفتن به تور شدیم، اتوبوس اومد دنبالمون و حرکت کردیم به سمت اسکله تو راه بقیه مسافرها از هتلهای دیگه هم به ما ملحق شدن. قابل ذکر که تور کشتی ما تور 1 روزه همراه ناهار و آبمیوه رایگان بود ولی بقیه موارد هزینه اضافه داشت.

توصیه نوزدهم:

تو تور کشتی کرم ضد آفتاب، مایو، دمپایی، عینک شنا، حوله و لباس اضافی حتماً همراه ببرید". قبل از گرفتن تور میدونستیم کشتی های خیلی خفنی در انتظارمون نیست ولی انصافاً کشتی از اونی که فک میکردیم خیلی بهتر بود. طبقه پایین سریع توسط دوستان پر شد و ما رفتیم طبقه بالا یه جای خوب واسمون گرفتیم. خیلی زود به اولین ایستگاه شنا رسیدیم، محلی کم عمق برای استفاده از آب دریا، ساحلش شنی و تمییز بود. همین که پیاده شدیم عکاس خوب کشتی اومد سراغمون و شروع کرد به عکس گرفتن از ما، واقعاً عکاس حرفه ای بود و عکسهایی در حد عکس عروسی ازتون می گیره. حتماً بهتون توصیه می کنم تو این تور ول کن عکاس نباشید. از عکاس جدا شدیم و رفتیم واسه شنا، آب دریا بسیار تمییز و خیلی شور بود طوری که در اولین برخورد چشم با آب به شدت میسوزه.

توصیه بیستم: حتماً عینک شنا با خودتون ببرید تور کشتی تا حسابی از شنا لذت ببرید".

بعد از حدود 45 دقیقه توقف حرکت کردیم به سمت ایستگاه دوم که عمیقتر بود و به غیر از شنا آپشن شیرجه هم وجود داشت. تا به محل رسیدیم از طبقه دوم پریدم تو آب و بعد از یه شنای نیم ساعته حسابی رفتیم تو کشتی و دوش گرفتیم و آماده نهار شدیم. نهار پاستای کم سس، مرغ، برنج و سیب زمینی بود که بعد از شنا واقعاً می چسبید. بعد از نهار حرکت کردیم به سمت جایگاه سوم در طول مسیر هم کشتی های زیادی رو میشد دید، که توش خبری از آهنگ با صدای بلند نبود و همه در حال گرفتن حمام آفتاب بودن که اون هم جذابیت خودش رو داشت. یواش یواش به جایگاه سوم رسیدیم، جایگاه سوم نزدیک یه ساحل تر و تمیز بود که آبش هم به شدت تمیز و روشن بود و من چقدر افسوس خوردم که عینک شنا نداشتم تا از دیدن مناظر زیر اون آب زلال لذت ببرم. یه 45 دقیقه ای هم در جایگاه سوم بودیم و حسابی با شنا خودمون رو خسته کردیم و رفتیم داخل کشتی.

قسمت خوب برنامه در زمان برگشت دیدن عکسهای حرفه ای عکاسمون بود، ما 7 تا عکس انتخاب کردیم (عکسی 7 لیر). مسیر برگشت دریایی به اسکله به شخصه برای من بهترین قسمت سفر بود، من که از دیدن دریا سیر نمیشم و بی نهایت برام آرامش بخشه رفتم جلوی کشتی به مدت بیش از 40 دقیقه لب کشتی نشستم و از صدای آب و اون منظره زیبا لذت بردم و البته شونه هام هم زیر افتاب میسوخت ولی تجربه سال گذشته ام نشون میداد که نباید این حال و هوا رو از دست داد و به سوختگیش هم می ارزه.

دیگه به اسکله رسیده بودیم و سریع رفتیم تو اتوبوس که به سمت هتل حرکت کنیم. به محض رسیدن به هتل وارد فاز ترمیم سوختگی ها شدیم و بعد از مرتب شدن رفتیم تو لابی تا با دوستان از آخرین غروبی که در کوش آداسی می بینیم لذت ببریم. بعد از هم نشینی در لابی رفتیم واسه شام و آماده شدن برای مراسم شب ترکی در کاروانسرای معروف شهر. با سرویس حرکت کردیم به سمت کاروانسرا، نکته جالب که این شب ترکی ظاهراً بعد از شب ترکی استانبول معروفترین برنامه شب ترکی در ترکیه هست ولی با استقبال کمی از طرف مسافرین ایرانی مواجه شد (مثل تور شهر باستانی افسوس)، در حالیکه اروپاییها فقط واسه همین دو چیز میان کوش آداسی.

وقتی ما رسیدیم تقریباً بقیه مهمانها که از سایر ملیتها سر جاهاشون نشسته بودن و در حال میل شام بودن. میز ما خوشبختانه جای خوبی بود و به سن هم نزدیک بود، در بدو ورود با آبمیوه ازمون پذیرایی شد و خیلی سریع برنامه شروع شد. در ابتدای برنامه خانومی با ویالون و چند تک نوازی زیبا مجلس رو گرم کرد و به وجد آورد و بعدش هم رقصهای حماسی، لزگی، سما، سنتی ترکی و عربی ادامه دهنده برنامه بود. به نظر من رقص سما و عربی با اون موسیقی جالب و محیط زیبا بسیار دلچسب بود. بعد از اتمام رقصهای سنتی نوبت به دو خواننده زن و مرد رسید که فک کنم از هر زبانی یه آهنگ خوندن وقتی هم که نوبت آهنگهای ایرانی رسید با همراهی ما و حضور روی سن شب ترکی تبدیل به شب ایرانی کردیم

سفرنامه کوس آداسی

(خواننده مرد برنامه شب ترکی)

لازم به ذکر هست که امشب تو هتل هم شب ترکی برگزار میشد، من نمیدونم اون برنامه در چه حدی بود ولی فقط میتونم بگم که برنامه شب ترکی در کاروانسرا فوق العاده بود.

توصیه بیست و یکم: برنامه شب ترکی در کاروانسرای محمد پاشا رو به هیچ وجه از دست ندید".

بعد از اتمام برنامه به هتل برگشتیم، شنای امروز تو دریا و شب پر نشاط ترکی اونقدر خستمون کرد که به محض رسیدن به هتل خوابمون برد. روز ششم: سفرمون در کوش آداسی به پایان رسیده بود و وارد تور ازمیر شدیم. بعد از یک صبحانه سبک و با یک تاخیر بسیار زیاد با اتوبوس به سمت ازمیر حرکت کردیم. برنامه تور لیدرمون دو برنامه خرید از اوت لت آگورا (Agora Outlet) و اُپتیمم (Optimum) بود. با توجه به اینکه تعداد مسافرین از هتل ما به ازمیر کم بود و دیگه با هم حسابی دوست شده بودیم باهم توافق کردیم اول بریم هتل و وسایلمون رو تحویل بدیم و از خیر خرید تو مرکز خرید آگورا بگذریم و تمام وقتمون رو تو اُپتیمم صرف کنیم که مورد توافق تور لیدر هم قرار گرفت. بعد از تحویل وسایل به هتل و خوردن نهار در مرکز خرید آگورا سریع به سمت مرکز خرید اُپتیمم حرکت کردیم.

توصیه بیست و دوم: دوستانی که تور ترکیبی کوش آداسی و ازمیر رو انتخاب میکنن، بی خیال چک این هتل و نهار تور تو آگورا بشن و مستقیم برن مرکز خرید اُپتیمم، چون مرکز خرید اُپتیمم تو ورودی شهر و نزدیک فرودگاه و سر راه هست ولی هتل مونپیک مرکز شهر هست و مرکز خرید آگورا یه قسمت دیگه شهر، اینجوری بیش از 2 ساعت به وقت خریدتون اضافه میشه". مرکز خرید اُپتیمم بسیار بزرگ و مجهز بود و تقریباً اکثر فروشگاههاش تو تخفیف آخر فصل بودن. هم کیفیت و هم قیمت اجناس خیلی از تهران بهتر بود مخصوصاً برندهای LCWIKIKI, Mudo Collection, Mango, Defactor و Colins.

توصیه بیست و سوم: وقتی خرید کردید حتماً فاکتور تکس فری (Tax Free) رو از فروشنده ها بگیرید" (بعضی از فروشگاهها به خرید کمتر از 100 لیر تکس فری نمیدن ولی بعضی ها هم بدون محدودیت تکس فری رو میدادن).

توصیه بیست و چهارم: حتماً پاسپورتاتون همراهتون باشه، چون بعضی فروشگاهها واسه اینکه حسش و ندارن تکس فری بدن ازتون پاسپورت میخوان".

نکات منفی مرکز خرید اپتیمم این بود که اولاً شلوغ بود و ثانیاً تو ترکیه مردم لباس رو که پرو میکردن و خوششون نمیومد تو اتاق پرو میذاشتن و دوباره تو قفسه بر نمی گردوندن و همین باعث میشد خیلی از لباسها سایزش ناجور باشه. قرار بود ما ساعت 6 با اتوبوس تور برگردیم هتل ولی ما که خرید خیلی بهمون فاز داده بود هماهنگ کردیم که خودمون برگردیم هتل و تقریباً تا ساعت 8 تو مرکز خرید موندیم. از بس که راه رفته بودیم پاهامون درد میکرد، همونجا دوتا چایی دبش (8 لیر!) زدیم تو رگ تا جون تازه ای بگیریم. برای رفتن به هتل هم آپشن تاکسی بود (40 لیر برای یه ماشین) هم مترو (ترانوا) + تاکسی (تقریباً 23 لیربرای 4 نفر) که ما راه دوم رو انتخاب کردیم چون هم ارزونتر بود و هم متروی ازمیر رو می دیدیم.

برای استفاده از مترو یا باید کارت داشته باشین که با اون کارت و پول نقد از دستگاه بلیط بخرید یا اینکه از سوپری! کارت شارژ شده بخرید. با توجه به اینکه باجه بلیط واسه خرید کارت تعطیل بود ما از سوپری یک کارت 5 سفره خریدیم (3 سفره داشت و 5 سفره) 13 لیر و سوار مترو شدیم، واگنهاش بسیار تمییز و خلوت بود و تقریباً برای همه صندلی برای نشستن وجود داشت. راهنمای تصویری داخل واگن بسیار عالی بود، با زبان ترکی و انگلیسی تمامی ایستگاهها و ایستگاه بعدی رو اعلام می کردن، ما ایستگاه آلسانجاک پیاده شدیم و با 10 لیر کرایه تاکسی رفتیم هتل مونپیک

سفرنامه کوس آداسی

(مجتمع خرید اپتیمم)

سفرنامه کوس آداسی

(متروی ازمیر)

سفرنامه کوس آداسی

(نقشه خطوط متروی ازمیر)

سفرنامه کوس آداسی

(مجتمع خرید آگورا)

دقیقاً در ساعات پایانی سرو شام رسیدیم و تونستیم از شام هتل استفاده کنیم که به نظر من به اندازه و خوشمزه بود. بعد از شام بسیار خسته رفتیم به سمت اتاقمون که در طبقه نهم قرار داشت، هتل مونپیک بسیار مدرن و شیک بود، اتاق هم که در حد تیم ملی، هیچ ایرادی نمیشه به اتاقهای هتل و امکاناتش گرفت، اصلاً با دیدن اتاق روحیمون عوض شد و احساس خوبی از انتخاب تور ترکیبی کوش آداسی ازمیر بهمون دست داد

سفرنامه کوس آداسی

سفرنامه کوس آداسی

سفرنامه کوس آداسی

سفرنامه کوس آداسی

سفرنامه کوس آداسی

(عکسهای هتل مونپیک)

بعد از باز کردن وسایل و یه استراحت کوچولو با توجه به اینکه شنیده بودیم ازمیر شهر با امنیتی هست ساعت 11 شب با دوستان همسفر زدیم بیرون تا از شبهای زیبای ازمیر استفاده کنیم. از هتل قدم زدیم به سمت منطقه ساحلی کوردون که بغل هتل بود. منطقه کوردون پر بود از رستوران و کافه و جلوی همشون هم پر بود از میز و صندلی، ملت هم نشسته بودن و از ساعات با هم بودن لذت می بردن. تو خیابون نزدیک کوردون هم بساطی ها یواش یواش داشت سر و کله شون پیدا میشد.

جالب ترین چیز تو این بساطی ها صدف فروشها بودن که تقریباً تو تمام ترکیه پیدا میشن، یه سری هم مثل دل جیگرکیهای خودمون بساط پهن کرده بودن، چند جا هم جوونها دور هم جمع شده بودن داشتن گیتار میزدن و ملت هم دورشون جمع شده بودن و وقت میگذروندن. قدم زنان به سمت هتل رفتیم تا با یه استراحت جانانه خودمون رو واسه روز آخر آماده کنیم.

توصیه بیست و پنجم: شبهای ازمیر رو به هیچ وجه از دست ندید"

روز هفتم: امروز آخرین روز کامل سفرمون بود و بچه ها برنامه خرید از مرکز خرید آگورا رو تنظیم کرده بودن ولی من که عاشق دیدن جاهای دیدنی و قدیمی بودم و میدونستم که ازمیر مساجد زیبایی داره ساعت 6 از هتل زدم بیرون و پیاده رفتم سمت برج ساعت یا همون میدان کناک معروف

سفرنامه کوس آداسی

(نقشه شهر ازمیر)

از هتل یه 10 دقیقه ای تا برج ساعت راه بود و نکته جالب در مسیر وجود شعبه بانک ملت و ساختمانی با اسم فارسی بورس سرایی بود. خدا رو شکر محوطه برج خیلی خلوت بود و پر از پرنده بود. بعد از گرفتن عکس یادگاری و پرس و جو به سمت مسجد حیصار که تعریفش و خیلی شنیده بودم راه افتادم، متاسفانه در فصل تابستون برای جلوگیری از تابش آفتاب به مغازه ها تمامی کوچه های منتهی به مسجد با پارچه نور گیر پوشیده شده بود و عملاً از دور چیزی از مسجد دیده نمیشد ولی داخل مسجد بسیار زیبا و دیدنی بود.

بعد از دیدن از مسجد جالب حیصار رفتم سمت بازار گیزلارگاسی که یه کاروانسرا مانند بود که تبدیل به بازار شده بود، جای بسیار خوبی برای خرید سوغاتی و صنایع دستی بود ولی حدود 9 بازار راه میفتاد و من نتونستم داخلش رو ببینم و یا خریدی داشته باشم و به دیدن قسمت بیرونی اکتفا کردم تو مسیر برگشت به هتل هم رفتم کلیسای سنت پُلیکارپ که نزدیک هتل بود ولی متاسفانه این کلیسا هم تعطیل بود و هیچ ساعت کاری روی هیچ کدوم از درهای کلیسا نصب نبود

سفرنامه کوس آداسی

(بانک ملت)

سفرنامه کوس آداسی

(ساختمان بورس سرای)

سفرنامه کوس آداسی

(برج ساعت میدان کناک)

سفرنامه کوس آداسی

سفرنامه کوس آداسی

(مسجد کناک)

سفرنامه کوس آداسی

(مسجد حیصار)

سفرنامه کوس آداسی

(کلیسای سنت پُلیکارپ)

سفرنامه کوس آداسی

(بازار گیزلارگاسی)

سفرنامه کوس آداسی

ساعت 9 رسیدم هتل و بعد از صبحانه تاکسی گرفتیم و با 28 لیر رفتیم مرکز خرید آگورا. برخلاف دیروز چون اول صبح رفتیم فروشگاهها خلوت بود و تمامی جنسها مرتب تو قفسه ها چیده شده بود. اینقدر تعداد فروشگاهها و برندها زیاد و قیمتها مناسب بود که کار خرید خانمها به عصر هم کشید. نهار رو تو همون مرکز خرید خوردیم، خوشبختانه همه نوع غذا متناسب با هر سلیقه ای پیدا میشد از غذاهای ترکی و دریایی گرفته تا فست فود و غذاهای برنجی، رنج قیمت غذا هم از 10 تا 16 لیر بود ( با نوشابه) و هر پرس به راحتی برای یک نفر کافی هست. بعد از نهار تا حدود ساعت 5 به جستجو ادامه دادیم و در نهایت با یه کاپوچینوی استار باکس (8 لیر) به کارمون خاتمه دادیم.

توصیه بیست و ششم: استار باکس رو از دست ندید".

البته من دوست داشتم یه لیوان یادگاری هم از استار باکس بخرم ولی چون یه نمه گرون بود ( از 14 لیر برای هر لیوان شروع میشد) نخریدم، البته اشتباه کردم. جلوی مرکز خرید هم به تاکسی گرفتیم و اینبار با 25 لیر برگشتیم هتل. روز بسیار خسته کننده ای بود و به محض رسیدن به هتل رفتیم سراغ استراحت تا برای شب انرژی داشته باشیم. برنامه امشب ما شرکت در عروسی دوست یکی از دوستان قدیمیمون که مقیم ازمیر هستن بود. حدود ساعت 8 از هتل زدیم بیرون با تاکسی رفتیم متروی آلسانجاک بعد از دیدن دوستان رفتیم به محل عروسی که بسیار بسیار مجلل بود

گروه موسیقی زنده در حال اجرای برنامه بودن و مردم هم در حال پایکوبی، البته باید بگم که گروه موسیقی یه تیم 20 نفره با تمامی ادوات موسیقی سنتی و مدرن بود (نه مثل عروسیهای ما حداکثر یه ارگ و گیتار). نکته جالب عروسی پذیرایی بود که دقیقاً مثل رستورانهای آلاکارته بود، اول با پیش غذا از مهمونها پذیرایی میشد بعد هم نوبت غذای اصلی و دسر میرسید که خیلی واسه ما جالب بود. ظاهراً ترکها در عروسیهاشون رسم دارن طبل بزنن و خود عروس داماد هم این کار رو انجام میدن و دیدن این مراسم برای ما خیلی جالب بود. اواسط برنامه پذیرایی بود که خواننده بسیار محبوب و خوشتیپ ترک "ازجان دنیز (Ozcan Deniz)" رفت روی صحنه که شور و حال خاصی به مهمانها داد و تقریباً همه تو حالت تعجب بودن

سفرنامه کوس آداسی

(ماشین عروس)

بعد از اجرای جذاب اُزجان نوبت برنامه بسیار مهیج آتش بازی رسید که واقعاً تماشایی بود و فردا متوجه شدیم کل شهر آتش بازی رو دیدن و از اینکه این عروسی رو از دست ندادیم خیلی خوشحال بودیم. بعد از عکس یادگاری با عروس و دوماد به علت خستگی زیاد با دوستان خداحافظی کردیم و با تاکسی رفتیم هتل تا سریع وسایل رو جمع کنیم و بتونیم از فردا صبح هم استفاده کنیم. روز آخر: امروز تقریباً نیم روز آخر بود ما بود و سفر جذاب ما به ترکیه در حال اتمام بود. پرواز ما ساعت14بود و قرار بود ساعت 10 از هتل بریم سمت فرودگاه. صبح ساعت 7 بیدار شدیم و تصمیم گرفتیم قبل از صبحانه بریم تو منطقه کوردون قدم بزنیم و از ویوی دریا استفاده کنیم. به محض خروج از هتل شلوغی بیش از حد جمعیت و حضور نیروهای نظامی تو میدون جمهوریت و بلوار کوردون نظر ما رو به خودش جلب کرد ، بعد از یه کم پر سو جو فهمیدیم30 آگوست روز پیروزی ارتش ترکیه بر یونان در نبرد دوملوپینار و یکی از روزهای ملی ترکیه هست و امروز قرار بود که تو منطقه کوردون رژه نظامی برگزار بشه

سفرنامه کوس آداسی

سفرنامه کوس آداسی

(میدان جمهوریت و مجسمه آتاتورک)

نکته جالب اینکه هیچ محدودیتی برای تماشای برنامه و عکس برداری از مراسم وجود نداشت. ما از میدان جمهوریت تا مجسمه شهدای ملی در منطقه کوردون قدم زدیم و از برنامه رژه هم استفاده کردیم و خوشحال بودیم که این جشن ملی ترکها رو هم دیدیم

سفرنامه کوس آداسی

(بلوار کوردون)

سفرنامه کوس آداسی

(مجسمه شهدای ملی)

سفرنامه کوس آداسی

(رستورانهای بلوار کوردون)

بعد از پیاده روی رفتیم هتل و بعد از یک صبحانه کامل وسایل رو آوردیم پایین تا آمده رفتن بشیم، نکته جالب اینکه موقع چک اوت کردن کسی اتاق رو چک نمیکنه و فقط به صحبتهای شما اکتفا میکنن (البته فک کنم چون ما با تور رفتیم قابلیت کنترلهای بعدی واسشون وجود داره). یه نکته بد هم که ما باهاش مواجه شدیم این بود که پاسپورتهای ما همینجوری رو میز پذیرش ول بود که امکان گم شدن رو خیلی بالا می برد. خلاصه بعد از چک اوت و امدن به موقع اتوبوسها و تاخیر برخی از مسافرین بی توجه با تاخیری 40 دقیقه ای رفتیم سمت فرودگاه. به محض ورود به فرودگاه رفتیم سراغ باجه موسسه مالیات که بتونیم از فاکتورهایی که موقع خرید گرفتیم چند لیری مالیات زنده کنیم. توجه کنید که فقط فاکتورهایی با سربرگی که تو عکس می بینید رو قبول می کنن و مبلغش هم یه حداقلی داره که براساس لیست رد یا قبول می کنن، تو این مرحله هم فک کنم اگه به زبان ترکی تسلط داشته باشید امکان چانه زنیتون افزایش پیدا می کنه

سفرنامه کوس آداسی

(فاکتورهای مورد قبول برای معافیت مالیاتی خرید)

بعد از زنده کردن 27 لیر مالیات از اون مبلغ قابل توجه خرید رفتیم تو صف کارت پرواز و از اونجا به سمت فری شاپ، بعد از خرج کردن پولهای باقیمانده در فری شاپ رفتیم سمت گیت خروجی. تقریباً تمامی مسافران و همراهان این سفر منتظر ورود به هواپیما بودن تا با یه استراحت خودشون رو برای ریکاوری و برگشت به زندگی نرمال آماده کنن. پرواز برگشت هم مثل پرواز رفت بسیار خوب و بدون هیچ مشکل خاصی بود.



نقد و بررسی هتل مونپیک :



هتل: هتل مونپیک ازمیر در میدان جمهوریت که یکی از نقاط اصلی و خوب شهر ازمیر محسوب میشه قرار داره. این هتل 5 ستاره زنجیره ای مثل اکثر هتلهای دیگر شهر ازمیر بیشتر میزبان تجاریه که برای تجارت و بیزینس به این شهر میان و بطور کلی با هتلهای تفریحی کشور ترکیه فرق میکنه. این هتل در 11 طبقه با طراحی داخلی و بیرونی شیک و مدرن تقریباً بصورت مثلثی ساخته شده و از دو طرف به بلوار جهوریت و آکدنیز (اگه اشتباه نکنم) مشرف هست و از یک طرف در مجاورت هتل مای هست

سفرنامه کوس آداسی

(هتل مونپیک روی نقشه ازمیر)

طبقه همکف هتل شامل پذیرش، لابی، کافی شاپ، بار و رستوران میشه. در طبقات 1 تا 9 اتاقهای هتل قرار دارن، طبقه 11 سالن بدنسازی و اسپا و استخر و بار زیبای هتل با ویوی 270 درجه از ازمیر(Mistral Lounge). دسترسی هتل فوق العاده است. کمتر از 5 دقیقه با دریا و منطقه زیبای کُنار و رستورانها فاصله داره. با یه پیاده روی 10 دقیق ای هم به میدان کناک (برج ساعت) و مسجد معروف حیصار فاصله داره.

اتاقها و سوئیتها: اتاقهای این هتل تقریباً به دو گروه رو به دریا (رو به بلوار جمهوریت) و پشت به بلوار تقسیم میشه، اتاق ما با اینکه در طبقه 9 بود ولی پشت به بلوار بود و ما ویوی دریا رو نداشتیم. اتاقهایی که ویوی دریا رو داره در فصول شلوغ گرونتر هست و امکان استفاده ازBar lounge و اسپروساز رو هم داره، ولی از نظر ابعادی با اتاقهای معمولی تفاوتی نداره. از لحاظ طراحی اتاقهای هتل بسیار شیک و مدرن بود و تقریباً میشه گفت هیچ ایرادی نداشت. اتاقها مبله، مجهز به تلویزیون، سیفتی باکس و مینی بار کامل بود (البته تمامی امکاناتش پولی بود)، یه کتری برقی با انواع کافی و چایی و دو بطری آب معدنی فری هم روی میز تو اتاق بود

سفرنامه کوس آداسی

سفرنامه کوس آداسی

سفرنامه کوس آداسی

(اتاقهای هتل مونپیک)

سرویس بهداشتی بسیار شیک بود ولی شیر حمام یه کمی عجیب بود و تقریباً هر کدوم از مسافرای هتل رو می دیدیم با خنده از چند دقیقه سر و کله زدن با شیر حمام صحبت داشت

سفرنامه کوس آداسی

سفرنامه کوس آداسی

(سرویس بهداشتی هتل مونپیک)

سیستم تهویه هتل هم مرکزی بود و در تمام ساعات روز کار می کرد.اینترنت هم بصورت وایرلس در تمامی اتاقها در دسترس هستن. اونقدر اتاقهای هتل مرتب و تمیز بود که از انتخاب این هتل به شدت خوشحال بودیم.

رستورانها : رستوران اصلی هتل در همون طبقه همکف قرار داره. صبحانه از ساعت 30/6 تا 10 بصورت بوفه سرو میشه و تقریباً کامل هست. انواع املت، سوسیس، کالباس، پنیر، مربا، شیرینی، نان و آبمیوه با کیفیت بالا برای صبحانه وجود داره، چایی یا کافه رو هم خود گارسون میاره روی میزها و به محض تموم شدن سریع شارژش میکنن. یکی از بهترین قسمتهای صبحانه آبمیوه های 100% طبیعی هست که نباید از دست بدیدش

سفرنامه کوس آداسی

(لابی و ورودی رستوران هتل)

نهار از ساعت 12 تا 14 سرو میشد که ما در مدت اقامت نتونستیم از نهار هتل استفاده کنیم. شام از ساعت 7 تا 11 شب بصورت منو باز سرو میشه. البته منو خیلی محدود هست و اگه آخر وقت برید رستوران عملاً آپشنی برای انتخاب ندارید که برای یه هتل 5 ستاره در این حد زیاد جالب نبود. کیفت غذاش به نظر من خوب بود و اندازه اش هم مناسب بود، گرچه غذاهای این هتل از لحاظ کمیت با هتلهای کوش اداسی یا آنتالیا قابل مقایسه نیست ولی کیفیتش خوب بود.

سفرنامه کوس آداسی

(بار لابی هتل)

نکته جالب این هتل هم سرو انواع شیرینی و کیکهای خانگی در طول روز در بارها و رستوران هتل هست.

کارکنان و پرسنل: برخورد کارکنان و پرسنل هتل بسیار مودبانه و صمیمانه هست. نحوه برخورد کارکنان بسیار جنتلمنانه و در حد یک هتل لوکس هست. خوبی غیر قابل انکارشون هم تسلط خوبشون به زیان انگلیسی هست که تو ترکیه نکته بسیار خوبی محسوب میشه

سفرنامه کوس آداسی

(پذیرش هتل)

دسترسی: با توجه به محل قرارگیری هتل در قلب شهر ازمیر شما می تونید پیاده به بازار، منطقه کُنار، کُناک السانجاک سر بزنید. بغل هتل ایستگاه تاکسی و اتوبوس در دسترس هست. نزدیکترین ایستگاه مترو هم به هتل ایستگاه مترو آلسانجاک هست.

سایت هتل: سایت هتل مونپیک هم مثل خود هتل شیک و کاربردی هست، اطلاعات، اخبار و عکسهای خوبی رو میتونید تو سایت پیدا کنید

در یک نگاه: به نظر ما این هتل بسیار عالی بود و در یکی از بهترین قسمتهای شهر ازمیر قرار داشت، توصیه میکنم ازمیر و این هتل رو بدون تردید انتخاب کنید.

کیفیت و تنوع غذا: 9

تمیزی و زیبایی هتل و اتاق ها:10

عملکرد کارکنان:10

تفریحات و امکانات هتل:8

منطقه و دسترسی:10

ارزش قیمت به نسبت خدمات:10

حضور در این هتل رو شدیداً به دوستان پیشنهاد می کنم.

نقد و بررسی هتل افسوس پرنسس :

هتلی با چشم اندازی رویایی

در قسمت نقد و بررسی هتل افسوس سعی کردم نقاط قوت و ضعف هتل رو به تفکیک امکانات هتل بیان کنم و با عکس توضیحات کامل بشه:

هتل: هتل افسوس در اصل از دو قسمت اصلی ویلاها و ساختمان اصلی تشکیل شده. ساختمان اصلی به علت ساخته شدن در یک منطقه ساحلی مرتفع و پر شیب عملاً طبقه مثبت نداره و تمامی طبقات بصورت منفی ساخته شدن. ورودی هتل و لابی در اصل بالاترین طبقه هتل محسوب میشه و تو این طبقه قسمت پذیرش، لابی اصلی، بار، چندین فروشگاه، بالکنها و رستوران ایتالیایی قرار دارن. لابی هتل نسبتاً بزرگه ولی از عکسایی که تو سایت هتل هست قدیمی تر و ساده تر هست. قیمت اجناس تو فروشگاه هم که بین 40 تا 100% از فروشگاههای داخل شهر گرونتر هستن. به نظر من بهترین قسمتهای این طبقه بالکنش با چشم انداز فوق العاده و بازش هست

سفرنامه کوس آداسی

(بالکن زیبای لابی هتل)

راه ارتباطی لابی با طبقات پایین پله و آسانسور هست. تو این طبقه 3 تا آسانسور وجود داره، یکی برای طبقات زوج، یکی برای طبقات فرد و آسانسور اصلی که توی همه طبقات توقف داره و متاسفانه در فصلهای شلوغ یکی از نکات منفی سرعت کم آسانسور و پر بودنش هست که باعث وقت گیر بودن استفاده ازش میشه. طبقات 7 تا 1 هم محل قراگیری اتاقهای هتل هست، طبقه زیر اول رستوران بوفه هتل و رستوران لبنانی هست و در نهایت پایینترین طبقه ساختمان اصلی حمام ترکی و مرکز اسپا، سالن ورزشی و استخر سرپوشیده هتل قرار دارن. محوطه بیرونی پایینترین طبقه هم استخرهای اصلی هتل و بار قرار داره که پر طرفدارترین قسمت هتل در روز محسوب میشه. تو این محوطه سالن آمفی تئاتر هتل قرار داره که محل تفریح و سرگرمی شبانه هتل محسوب میشه. ویلاهای هتل هم که خوراک اروپاییها بود روی یه تپه نزدیک ساختمان اصلی قرار داره که بیشتر شبیه یه دهکده کوچک هست

سفرنامه کوس آداسی

(قسمتهای مختلف هتل افسوس)

اتاق ها: خوشبختانه بعلت نحوه ساخت ساختمان اصلی هتل تمامی اتاقهای هتل رو به دریا هستن ولی کیفیت چشم اندازه اشون به شدت با هم فرق میکنن. اتاق های هر طبقه در دو طرف آسانسورها در قسمت شرقی و غربی قرار دارن، و به نظر من کیفیت چشم انداز اتاقهای نزدیک به آسانسور بهتر از اتاقهای انتهایی هست

 

دیزاین داخلی اتاقها بسیار ساده و نسبتاً قدیمی هست که به نظر من برای یه هتل 5 ستاره جز نکات منفی محسوب میشه

 

تمامی اتاقها مجهز به صندوق امانات رایگان، تلویزیون، مینی بار، تلفن داخلی و سیستم تهویه مرکزی هستن و برق اتاق هم با قرار دادن مثلاً جاکلیدی اتاق (که به کلید وصله) در یک کلید کارتی وصل میشه. مینی بار اتاق هم هر روز با یک بطری آب معدنی و دو نوشابه پر میشه. سرویس بهداشتی اتاق بسیار شیکتر از خود اتاقها هستند ولی خبری از دمپایی، مسواک و خمیر دندون نیست. یکی از نکات منفی اتاقها اینه که در اتاق با کلید باز میشه و خبری از درهای کارتی نیست که تو سال 2013 برای یک هتل 5 ستاره خیلی عجیبه!.

قبل از سفر هم مطالب زیادی در مورد خاموش بودن سیستم تهویه مرکزی اتاقهای این هتل در طول روز و یا شب شنیده بودم ولی در مدت اقامت ما سیستم تهویه به بهترین شکل ممکن کار می کرد. بهترین قسمت اتاق هم از نظر من بالکنهای اتاق محسوب میشه که ویوی فوق العادی رو در هر لحظه از روز و شب در اختیارتون قرار میده و بدون شک این بالکنها و ویوشون به تمامی نکات منفی که گفتم می ارزید

 

رستوران: قسمت کلاً مثبت این هتل به نظر من رستورانها و غذاهای خوب این هتل هست. تقریباً از ساعت 7 صبح تا آخر شب تو یکی از رستورانهای این هتل غذا گیرتون میاد. رستورانهای این هتل به رستوران اصلی (بوفه)، رستورانهای آلاکارته (منو باز)، اسنک بار استخر و اسنک بار ساحل تقسیم میشه. صبحانه فقط در رستوران اصلی هتل از ساعت 7 تا 10 بصورت گرم سرو میشه که بسیار مفصل هم هست. انواع شیرینی، پنیر، مربا، اُملت، پن کیک، دونات، سوسیس و کالباس، زیتون، میوه، کافه و نانهای تازه با اون منظره زیبای روبروی رستوران لحظات بسیار فراموش نشدنی رو براتون فراهم میکند. از نظر من سیب زمینی سرخ شده و تنوری در سس شیر، املت و سوسیس و دوناتش خیلی خوشمزه است

 

از ساعت 10 تا 11 هم صبحانه سرد (بدون اُملت، نیمرو، سوسیس، پنکک و دونات) تو رستوران بوفه سرو میشه. برای نهار دو تا آپشن رستوران اصلی از ساعت 5/12 تا 2 و اسنک بار ساحلی از ساعت 5/12 تا 17 رو دارید. تو رستوران اصلی چند نوع برنج با انواع غذاها با گوشت و مرغ و ماهی، انواع سالادها، ماستها، نانها، میوه ها و آبمیوه ها سرو میشه ولی در اسنک بار ساحل منو تنها به فست فود (پیتزا و هات داگ و همبرو سیب زمینی) محدود میشه.

با توجه به فاصله ارتفاعی رستوران ساحلی با پایین ترین طبقه هتل یه سرویس شاتل با نیروی محرکه تراکتور مسافرها جابجا میکنه که برنامه حرکت اون رو هم میتونید از پذیرش هتل بگیرید. برای شام هم رستوران اصلی بوفه از ساعت 19 تا 30/21 و رستورانهای الاکارته از ساعت 19 تا 30/21 آماده پذیرایی هست. رستورانهای الاکارته ایتالیایی، لبنانی، دریایی و ترکی رو باید از روز قبل رزرو کنید. ثبت نام هم از ساعت 9 صبح تو لابی هتل کنار قسمت پذیرش شروع میشه که تو فصل شلوغ سریع هم پر میشه و به ظهر هم نمیرسه، یه کم هم باید صف وایسید تا نوبتتون برسه. برنامه رستورانهای آلاکارته رو هم میتونید روز ورود به هتل از پذیرش هتل بگیرید و متناسب با برنامه ثبت نام کنید

 

نکته مهم اینکه اگه یکی از این رستورانهای آلاکارته رو ثبت نام کنید و نرید دیگه نمیتونید ثبت نام کنید. رستورانهای آلاکارته عملاً ساعت 30/7 شروع به کار میکنن و بعد از گرفتن اُردر پیش غذا رو میارن، بعد غذای اصلی و در انتها دسر و این برنامه تقریباً 2 ساعتی طول میکشه. با توجه به برنامه ما فقط رستوران لبنانی رو رفتیم که پیش غذاش خیلی جالب بود، غذای اصلی که تفاوتی با کبابهای ما نداشت، دسر رو هم به خاطر خیلی طولانی شدن برنامه کلاً بی خیال شدیم

 

اسنک بار استخر هم از ساعت 14 تا 17 باز هست که فقط هات داگ داره و خیلی هم خوشمزه است. راستی اسنک نیمه شب هم از ساعت 24 تا 01 تو رستوران اصلی برای شکموهایی که نتونستن با غذاهای طول روز خودشون رو سیر کنن، چیزهای بدی نداره. به نظر من این رستورانها و غذاهاش هر سلیقه ای رو راضی نگه میداره و هیچ نکته منفی دربارش وجود نداره و آدم باید خیلی کج سلیقه باشه که بهش گیر بده.

سرگرمی ها: یکی از بهترین قسمتهای تمامی هتلها در ترکیه قسمت سرگرمی اونه. گروه سرگرمی هتل افسوس پرنسس واقعاً خاطرات فراموش نشدنی رو براتون ایجاد می کنن. هر شب ساعت 21 تا 23 تیم سرگرمی تو آمفی تئاتر برنامه دارن. هر روز برنامه آمفی تئاتر روی تابلویی که تو ورودی رستوران هست اعلام میشه. نمایشهایی که بازیگراش مسافرای هتل بخصوص بچه ها هستن واسه بچه ها چالش جالبی هست. مسابقاتش هم که آخر خنده هست و بیشتر شرکت کننده هاش مسافرای هتل هستن، جالبیش اینه که داورها هم از خود مسافرها هستن.

 

سه شنبه شب هم برنامه شب ترکی دارن که البته چون ما برنامه شب ترکی در کاروانسرا رو تو همین تاریخ داشتیم نتونستیم برنامه هتل رو ببینیم ولی دوستان تعریف می کردن که برنامه خوبی بوده. به غیر از برنامه شبانه تیم نمایش هر روز تو استخر هتل مسابقه راه میندازن از واتر پلو و والیبال و بسکتبال آبی گرفته تا هر نوع مسابقه ای که بشه تو استخر راه انداخت. راستی جایزه هم داره پس حتماً سعی کنید شرکت کنید. "ساشا" مرد یکه تاز تیم نمایش هتل هست که بسیار صمیمی و دوست داشتنی هست و همیشه در حال خندوندن مسافرها هست و از معدود افرادی که تو هتل تسلط کامل به انگلیسی و حتی آلمانی داره.

امکانات ورزشی: امکانات ورزشی این هتل هم برای مسافرهایی که دوست دارن ورزش رو تو برنامه هاشون داشته باشن راضی کننده هست، البته من ورزشکار نیستم و شاید نتونم تخصصی نظر بدم. سالن بدن سازیش که در طول روز دایر هست و امکاناتش هم خوب هست. زمین تنیس هم که با یه پیاده روی کوچولو در دسترسه و برای رزروش باید از روز قبل اقدام کرد. دارت و تنیس رو میز هم کنار استخر اصلی هتل هست که برنامه استفاده اش هر روز ساعت 10 صبح از طریق قسمت پذیرش اعلام میشه. ورزشهای آبی مثل جت اسکی، پاراسیلینگ و بنانا شیپ هم که در طول روز دایر هست و برای استفاده ازشون باید از روز قبل ثبت نام کنید، البته این بازیها پولی هست و ارائه اونها بستگی به آب و هوا داره.

اسپا و حمام ترکی هتل: این مرکز در پایین ترین قسمت هتل قرار داره و خدمات ماساژ و حمام ترکی ارائه میده که تمامی خدماتش پولی هست. جالبترین نکته واسه ما پولی بودن حمام ترکی هتل بود در حالی که تو سایت هتل جز خدمات فری محسوب میشد و باعث شد ما نتونیم از این بخش استفاده کنیم.

کارکنان و پرسنل: برخور کلیه کارکنان هتل بسیار محترم و صمیمانه بود و کافی بود یه چیزی ازشون بخواید در کمترین فاصله ممکنه کار رو انجام میدن. تنها بدی که دارن عدم تسلطشون به زبان انگلیسی هست که باعث میشه کلی وقتتون بره تا بفهمن چه خبره. بهترین کارمندای هتل هم که بعد از 2 روز باهاتون رفیق میشن مسئولین رستوران ها هستن. در این قسمت هم اگه به زبان ترکی مسلط باشید انچنان باهاتون گرم میگیرن که انگار چند سالی هست که میشناسنتون.

دسترسی: هتل افسوس تقریباً 8 کیلومتر با مرکز شهر کوش آداسی فاصله داره و میشه با دولموش خط 1 یا تاکسی به مرکز شهر رفت

سایت هتل: سایت رسمی هتل خیلی لوکس و شیک نیست ولی خیلی کاربردی هست و به بهترین شکل ممکنه اطلاعات رو در اختیارتون قرار میده. نحوه تقسیم بندی اطلاعات و ارائه شون بسیار عالی هست و به جرات میشه گفت سایت هتل افسوس یکی از بهترین سایت هتلهای کوش اداسی هست فقط عکسای توش از عکسای واقعیش بهتره که از نظر من این نکته در مورد تمامی سایت هتلها وجود داره.

کیفیت و تنوع غذا: 10

تمیزی و زیبایی هتل و اتاق ها:8

عملکرد کارکنان:10

تفریحات و امکانات هتل:9

منطقه و دسترسی:9

ارزش قیمت به نسبت خدمات:9

حضور در این هتل رو به دوستان پیشنهاد می کنم.

نویسنده : جمال خسروی

تمامی مطالب عنوان شده در سفرنامه ها نظر و برداشت شخصی نویسنده است و وب‌ سایت بانک تور و گردشگری مسؤولیتی در قبال صحت اطلاعات سفرنامه ها بر عهده نمی‌گیرد.