تاریخچه مختصری از تفلیس، گرجستان

4.3
از 3 رای
سفرنامه نویسی لست‌سکند - جایگاه K دسکتاپ
تاریخچه مختصری از تفلیس، گرجستان + تصاویر
17 تیر 1397 15:00
0

تفلیس یکی از قدیمی ترین پایتخت های اروپا است. نام این شهر در کتابهای گرجستان از قرن چهارم ذکر شده است؛ با این حال، پس از آن روی این شهر سرمایه گذاری شد، به یک شهر محکم تبدیل شد. شرایط جغرافیایی مناسب به توسعه تفلیس کمک کرده است و آن را تبدیل به یک مرکز برجسته بین اروپا و آسیا کرده است.
تاریخچه مختصری از تفلیس، گرجستان

 

واختانگ گرگاسالی Vakhtang Gorgasali و ساخت تفلیس

در طول نیمه دوم قرن پنجم، پادشاه واختانگ گرگاسالی در تفلیس حکومت می کرد و چندین شورش علیه قدرت های ایران را سازمان داد. در آن زمان ایرانیان یک نماینده در تفلیس داشتند. پادشاه این نماینده را اخراج کرد و تفلیس را در دست گرفت. متاسفانه، این مقابله، حل و فصل موضوع را بین دو قدرت از بین برد و پادشاه شروع به بازسازی تفلیس آن طور که خودش مایل بود نمود. او به حل و فصل اقتصادی و استراتژیک این منطقه پرداخت و شروع به ساختن یک شهر بزرگتر کرد که تبدیل به پایتخت پادشاهی کارتلی شود.

 

1.jpg 

تفلیس پایتخت کارتلی شد

متاسفانه، واختان قادر به بازسازی کامل تفلیس نبود، تا اینکه وی در جنگ علیه ایران جان باخت. با این حال، پسرش Dachi موفق شد تا سلطنت طلایی را در دست بگیرد و پس از سلطنت ائ کل انگلیس به شهر جدید وارد شد.

در یک دوره بسیار کوتاه، جمعیت تفلیس به طور قابل توجهی افزایش یافت. از آغاز قرن ششم، تفلیس پایتخت کارتلی نامیده شد.
تاریخچه مختصری از تفلیس، گرجستان

 

حکومت عرب در تفلیس

از اواسط قرن هفتم، کارتلی تحت حکومت عرب قرار گرفت. در سال 735 مروان ابن محمد تمام کشور را از جمله تفلیس به چنگ آورد و به سرعت مالیات اعمال کرد. در ابتدای قرن هشتم، تفلیس اولین سکه را به نام "درهم تفلیس-عربی" ساخت. سلطنت عرب ها چهار قرن طول کشید.

پس از پیروزی در جنگ Didgori در 12 اوت 1121، پادشاه دیوید IV ، پادشاه گرجستان شد و در ماه فوریه سال 1122، پس از یک جنگ بزرگ، ارتش پادشاه توانست شهرهای زیادی را اشغال کند.


تفلیس پایتخت گرجستان می شود!

قرن های دوازدهم و سیزدهم قرون طلایی در تاریخ گرجستان هستند. در این زمان، گرجستان یک کشور قوی بود. تفلیس در تجارت جهانی، ورود و خروج کالا از آسیای مرکزی، هندوچین، عربستان، بیزانس، اروپای غربی و روسیه نقش مهمی ایفا می کرد. تا اینکه تفلیس شهرت خود را از دست می دهد و به طور مداوم مورد تهاجم کشورهای مختلف قرار می گیرد.

آغاز قرن سیزدهم موج دیگری از تجاوز به این کشور را به وجود آورد. مغولان، عثمانی ها و ایرانی ها بارها و بارها این شهر را در طول قرن های متمادی مورد تهاجم و تخریب قرار داده اند.

 

بازسازی تفلیس توسط  Erekle II

در سال 1762، کارتل-کختی به دستور پادشاه، ادغام شد. تفلیس مرکز جدید گرجستان شد. Erekle شروع به توسعه پایتخت کرد و دستور داد کاخ جدید، سالن اجتماعات و کتابخانه بسازند. گروه تئاتر بازیگران در دادگاه سلطنتی تشکیل شد و باغهای تفلیس به شکوه اصلی خود قبل از همه این تهاجمات بازگشتند. دیوار شهر نیز بازسازی شد و به زودی تفلیس مانند یک شهر کامل خود را ساخت.

 

تفلیس بخشی از روسیه امپریالیستی است!

در سال 1801، کارتل-کختی بخشی از امپراتوری روسیه شد. فرمانداران ساختمان های اروپایی را در مناطق جدید پایتخت ساختند. بنابراین، تفلیس شکل و شمایل سایر شهرهای اروپایی را به خود گرفت.

تاریخچه مختصری از تفلیس، گرجستان

 

چهار سال استقلال

پس از انقلاب 1917 در روسیه، در 22 آوریل 1918مجلس اعلام کرد ، دموکراسی را اجرا خواهد کرد. در تاریخ 26 می 1918، گرجستان اعلام کرد که یک کشور مستقل است و تفلیس پایتخت جمهوری جدیدش می باشد. اما گرجستان، تنها 1028 روز آرام و ایمن بود. در 25 فوریه 1921، 11 ارتش سرخ بلشویک ها به تفلیس حمله کردند. سران دولتی به Batumi فرار کردند و بعد هم کشور را ترک کردند. بعد از آن، تفلیس 70 سال بعد مجددا به پایتخت گرجستان تبدیل شد.

 


فاجعه 9 آوریل

ملت گرجستان نمیتوانست به حکومت شوروی اعتراض کند و تظاهرات مختلفی را سازماندهی کند. در اواخر دهه 80، احزاب سیاسی غیر رسمی در گرجستان تظاهرات علیه حکومت شوروی را سازمان دادند و خواستار بازگشت استقلال گرجستان شدند. در 9 آوریل 1989، دولت شوروی بی رحمانه معترضان را در خیابان روستائیلی جمع آوری کرد و 21 تن از آنها را کشت و صدها نفر را مجروح نمود. از آن زمان، این روز تعطیل عمومی است، که مردم محلی در یادبود کشته شدگان آن شرکت می کنند.

مردم محلی از شرکت کنندگان شجاع تظاهرات با آوردن گل های گل به پارلمان گرجستان در تفلیس قدردانی می کنند.

امروز تفلیس مدرن است- بازسازی استقلال

در 28 اکتبر 1990، گرجستان اولین انتخابات چند حزبی را برگزار کرد که در آن "جنبش سبز" برای حکومت گرجستان انتخاب شد. در 14 نوامبر همان سال، شورای عالی شورای امنیت استقلال را اعلام کرد و این کشور جمهوری گرجستان نامیده شد. اکثریت مطلق شرکت کنندگان در رفراندوم که در 31 مارس 1991 در کشور برگزار شد، به استقلال رای دادند (99.08٪). در تاریخ 9 آوریل، شورای عالی اقدام به بازگرداندن استقلال گرجستان کرد.

به هر حال تفلیس امروزی حاصل فراز و فرودهای بسیار این شهر در طول تاریخ است و حالا مقصدی جذاب برای توریست‌ها است. جاهای دیدنی تفلیس در انواع تاریخی، طبیعی و مدرن هستند و سالانه گردشگران زیادی را به این شهر می‌کشانند. اگر شما نیز مسافر تور تفلیس هستید، پیشنهاد میکنیم خاطرات و تجربه سفر خود را در بخش سفرنامه های تفلیس با ما به اشتراک بگذارید.

تاریخچه مختصری از تفلیس، گرجستان

 

منبع : theculturetrip

لست سکند
لست سکند

سایت لست‌سکند از سال 1389 آغاز به کار کرد. از همان ابتدا، بخش مجله گردشگری راه‌اندازی شد تا بتواند با توجه به نیاز اهالی سفر، اطلاعات به‌روز و کاربردی را با مخاطبان به اشتراک بگذارد.