عمیق‌ترین دریاچه‌های جهان کدامند؟

0
تورهای ایرانگردی لست‌سکند - جایگاه K دسکتاپ
11 آبان 1390 00:00
0
میراث آریا نوشت: دریاچه‌های بسیاری در جهان وجود دارند که به واسطه برخورداری از مناطق پرجاذبه و زیبا، برای گردشگران شناخته شده هستند و هرساله جمعیت کثیری از علاقمندان به تفرجگاه‌های طبیعی را به سمت خود می‌کشانند. در بین این دریاچه‌ها می‌توان به اسامی و مناطقی برخورد، که دارای ویژگی‌هایی منحصر به فرد بوده و به صورت کاملا اختصاصی، گروه ویژه‌ای از گردشگران را به سمت خود جلب می‌کنند.

برخی از این دریاچه‌ها، منحصر به فرد از نظر جاذبه‌های اطراف خود هستند و برخی دیگر نیز به بزرگی و گستردگی خود شهره شده‌اند. آنچه در ادامه خواهیم خواند معرفی پنج دریاچه عمیق جهان است که علاوه بر عمق بسیار زیاد خود، از زیبایی مناظر اطراف نیز بی‌بهره نیستند.

دریاچه ماتانو، اندونزی:

آب روشن و کریستالی این دریاچه آن را به مکانی پرجاذبه برای گردشگران تبدیل کرده است. «دریاچه ماتانو» که عمیق‌ترین دریاچه اندونزی است در رده پنجم دریاچه‌های عمیق جهان قرار گرفته و بیشترین عمق آن نیز 590 متر است. این دریاچه مکانی مناسب برای گونه‌های مختلفی از ماهی‌ها است که بیشتر آن‌ها تنها در این منطقه رشد و نمو می‌کنند و همچنین حیوانات دیگر همراه با گیاهان متعدد نیز در آن دیده می‌شوند. اسکی روی آب، قایق سواری و غواصی از جمله فعالیت‌هایی است که گردشگران در این منطقه به انجام آن‌ها می‌پردازند. علاوه بر زیبایی‌های نهفته در این دریاچه سفرهای اکتشافی در جنگل‌های اطراف و آن و همچنین روستاهای قبیله‌ای منحصر به فردی است که تنها در این نقطه از زمین یافت می‌شوند.

دریاچه برده بزرگ،‌کانادا:

«دریاچه برده بزرگ»، دومین دریاچه بزرگ کانادا و از جذابترین دریاچه‌های منطقه آمریکای شمالی است. عمق زیاد این دریاچه که در کمترین نقطه 41 متر و در بیشترین آن 614 متر است، آن را در رده چهارمین دریاچه عمیق جهان قرار داده است. زیبایی واقعی و منحصر به فرد این دریاچه بیش از هرچیز به دلیل یخ‌های شناوری که در سطح آن جریان دارند. موقعیت جغرافیایی این دریاچه که فرصتی مناسب را برای ماهیگری و تماشای حیات وحش آن به همراه قایق سواری برای گردشگران به وجود آورده باعث شده است تا سالانه، جمعیت قابل توجهی از گردشگران را در اطراف خود شاهد باشد.

دریاچه مالاوی، دره بزرگ آفریقایی:

«دریاچه مالاوی» با میناگین عمق 292 متر و حداکثر عمق 706 متر سومین دریاچه عمیق آب شیرین جهان به شمار می‌رود. این دریاچه زیبا و محسور کننده که «دریاچه نیاسا» نیز نامیده می‌شود در حد فاصل میان کشورهای مالاوی، موزامبیک و تانزانیا قرار گرفته است. آب‌های گرمسیری این دریاچه باعث شده است تا گونه‌های متعددی از ماهی‌های آب‌های شیرین، بیش از سایر نقاط جهان در این منطقه رشد و نمو داشته باشند. دریاچه مالاوی که به بهشت دوستداران شنا، غواصی، قایق سواری و تفریحات دریایی شهرت یافته در ژوئن سال 2011 از سوی دولت موزامبیک به عنوان یک زیستگاه طبیعی به ثبت رسید. با این وجود نبود تفرجگاه‌های بزرگ و آلوده‌کننده در هیج جای خطوط ساحلی این دریاچه آب گرم آن را همچون کریستال، زلال و شفاف نگاه داشته است.

دریاچه تانگانیکا، دره بزرگ آفریقایی:

عمیق‌ترین نقطه «دریاچه تاگانیکا» هزار و 470 متر است و به صورت میانگین عمق آن‌ 570 متر محاسبه شده است. این دریاچه اگرچه با 673 کیلومتر طول و 72 کیلومتر عرض، طولانی‌ترین دریاچه جهان است اما از نظر حجم و عمق در رده دوم قرار دارد. کشورهای بروندی، جمهوری کنگو، تانزانیا و زامبیا، چهار سرزمینی هستند که به صورت مشترک مرزهای آبی خود با این دریاچه تعریف کرده‌اند. این دریاچه نقطه‌ای مناسب برای ماهیگیران، شناگران و دوستداران حیات وحش به شمار می‌رود و ارتفاعات کوهستانی اطراف آن، مناظری زیبا و دیدنی را پیش چشم گردشگران قرار داده است.

دریاچه بایکال، سیبری، روسیه:

«دریاچه بایکال» که به «مراورید سیبری» شهرت دارد با هزار و 642 متر عمق حداکثری و 744 متر عمق متوسط، در رده نخست عمیق‌ترین دریاچه‌های جهان قرار گرفته است. این دریاچه همچنین عمیق‌ترین دریاچه آب شیرین جهان به شمار می‌رود اما از نظر حجم در رده دوم جای گرفته است. دریاچه بایکال با اختصاص دادن 20 درصد از آب‌های شرین جهان، نزدیک به 1700 گونه از گیاهان و حیوانات را در خود جای داده که 1100 گونه آن تنها در این منطقه دیده شده اند. کایاک سواری، گشت زنی با سورتمه‌های موتوری، اسیکت، تفریح با کشتی‌ها مسافرتی و ملاقات با قبایل باستانی بومی سیبری، از جلمه ویژگی‌هایی است که تنها در این منطقه در اختیار گردشگران قرار می‌گیرد.
لست سکند
لست سکند

سایت لست‌سکند از سال 1389 آغاز به کار کرد. از همان ابتدا، بخش مجله گردشگری راه‌اندازی شد تا بتواند با توجه به نیاز اهالی سفر، اطلاعات به‌روز و کاربردی را با مخاطبان به اشتراک بگذارد.