مشتریان لوکس، امید آینده صنعت گردشگری

0
سفرنامه نویسی لست‌سکند - جایگاه K دسکتاپ
04 آذر 1390 00:00
0

سید محمد برازنده- در پی کاهش توان مالی و قدرت خرید مردم جهان به دلیل گسترش بحران اقتصادی و متعاقب آن متزلزل شدن بخش مسافرت‌های رفاهی، بخش مرفه یا لوکس در حوزه گردشگری هم‌چون چراغی درخشان در این مسیر تاریک خودنمایی می‌کند و شرکت‌های بزرگ مسافرتی را بر آن داشته است تا به این سمت گرایش یابند، و مهم‌تر از آن، مشتریان سودده و پرمنفعت خود را حفظ کنند.

اما نخستین چالش در این مسیر، عرضه خدمات ویژه به مسافران و گردشگرانی است که در حوزه گردشگری مرفه تعریف می‌شوند. برای دستیابی به این مهم، آن‌دسته از شرکت‌هایی که پیشرو این بخش محسوب می‌شوند، باید نیازهای متنوع گردشگران مرفه را به‌خوبی مدیریت کنند و از پس آن برآیند. با این تفاصیل، به‌روشنی می‌توان دریافت که اکثر شرکت‌ها تجربه خدمات‌دهی به تقاضاهای مشخص شده را ندارند و بدین ترتیب آموزش و حرفه‌ای شدن کارکنان در آژانس‌های مسافرتی امری حیاتی خواهد بود؛ زیرا هنوز هیچ پیشاهنگ زبده و آزموده‌ای با قدرت رهبری کافی در حوزه گردشگری مرفه که دانا به نکات ظریف و دقیق این بخش باشد، وجود ندارد.

معمولا برای ورود به این حوزه، فراخوان تولیدکنندگان برتر حوزه بازاریابی رفاهی، راهی منطقی برای به وجود آوردن یک حوزه کاربردی ویژه مخصوص مشتریان پردرآمد است؛ اما این شیوه همیشه جواب نمی‌دهد، زیرا افرادی با مهارت‌های فردی مناسب‌تر و در عین حال مشتاق به یادگیری تخصص‌های مورد نیاز، شاید شایسته‌تر از دیگران از عهده این کار برآیند. به همین سبب باید مهارت‌های فردی ویژه و با حساسیت‌های بالا را مهم‌ترین نکته در اجرای بهتر و مناسب‌تر خدمات‌دهی به مشتریان، در نظر گرفت.

باید به این نکته توجه کرد که عملکردهای مشخص و تعریف شده در کنار بازاریابی مناسب نیازها، همراه با توانایی در انتخاب راه‌حل‌های دقیق در رفع نیازمندی‌هایی که به دلیل قدرت خرید بالای مشتریان، مشکل‌ زا نیستند، امری مهم و کلیدی است. در این روش، شرکت‌ها می‌توانند با اعزام کارمندان خود به سفرهای آموزشی و مهارت آموزی در مناطق یا شهرهای تعریف شده، و با ابلاغ دستوری مشخص برای بررسی اختلاف‌های موجود در میان امکانات رفاهی اماکن، اطلاعات جامعی از این حوزه به دست بیاورند. به‌خوبی مشخص است که هیچ آموزشی نمی‌تواند جایگزین تجربه شود، اما عدم توانایی افراد برای دیدن مقصدهای مختلف، مشکلات بی‌شماری را به وجود خواهد آورد.

از دیگر روش‌ها برای افزایش مهارت کارکنان آژانس‌های مسافرتی استفاده از لوح‌های فشرده‌ای است که تاثیر بسزایی در افزایش درک بصری افراد در شناخت امکانات موجود دارد. علاوه بر آن، ضرورت الهام بخشیدن و برانگیختن متخصصان نوپای گردشگری مرفه به این معناست که این افراد از زمانی که در زمره بهترین‌های این حوزه قرار می‌گیرند برای انجام ماموریت‌های محوله انتخاب می‌شوند.

شکاف میان ارزش درک محصولات مرفه و بازتاب اقتصادی-اجتماعی نمایندگان فروش باید به دقت مورد مطالعه قرار گیرد. دریافتی‌های تکراری و گرایش به هزینه بسیار میان مشتریان پردرآمد و نیازمندی‌هایشان، یا فقدان آن به منظور توجیه چنین هزینه‌های نجومی و سرسام آوری، برای احترام قائل شدن به مشتریان سود ده امری لازم و ضروری است. هزینه‌های واقعی این بخش بر درآمد کلی شرکت‌های مسافرتی، درکی عملی از نقش ویژه‌ای که کارمندان در سود دهی به شرکت‌ها ایفا می‌کنند بر جای خواهد گذاشت.

در انتها باید به این نکته مهم توجه داشت که فروش روش‌ها و راه‌حل‌های شناخت مسافرت و گردشگری مرفه نیازمند هوش احساسی بسیار بالایی است. توانایی قرار دادن خویش به جای دیگران و فکر کردن هم‌چون آن‌ها مهارتی است که تنها افرادی با قدرت پاسخگویی بالا، می‌توانند به دست بیاورند.

+منبع 

لست سکند
لست سکند

سایت لست‌سکند از سال 1389 آغاز به کار کرد. از همان ابتدا، بخش مجله گردشگری راه‌اندازی شد تا بتواند با توجه به نیاز اهالی سفر، اطلاعات به‌روز و کاربردی را با مخاطبان به اشتراک بگذارد.