آیا سیل گردشگران ورودی پشت سد روادید گیر کرده اند؟

0
تقویم ۱۴۰۳ لست‌سکند - جایگاه K - دسکتاپ
30 بهمن 1390 00:00
0

چند روز قبل رئیس سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری کشور، از احتمال لغو روادید با 60 کشور جهان برای تحقق ورود ۷ میلیون گردشگر خارجی در سال ۹۱ خبر داد و گفت: چین یکی از این کشورهاست.

هادی معیری نژاد: البته ارتباط لغو روادید با ورود این تعداد گردشگر از مسایلی است که تحقق آن نیاز به بازنگری در اصول جذب گردشگر دارد چرا که لغو روادید اگرچه اقدام خوبیست اما برای ورود گردش گر چندان اقدام جذابی نیست.

ما پیش از این برای ورود به کشورهای مثل مالزی ، کومور، جیبوتی، کنیا، ماداگاسکار، موزامبیک، سیشل، تانزانیا،توگو، اوگاندا، بولیوی، دومینیکن، اکوادور، هائیتی، نیکاراگوئه، ونزوئلا،ارمنستان، بنگلادش، اندونزی، لائوس، ماکائو، مولداوی، ،نپال، عمان، سریلانکا، تیمور شرقی، کوزوووچند کشور جزیره ای کوچک ویزا نمی خواستیم و احتمالا این قرار داد دو طرفه است اما تا کنون خبری از سیل گردشگران این کشورها به ایران نبوده است البته سیل گردشگران به مالزی ترکیه و اندونزی جزایر بالی و ارمنستان را سرریز کرده ایم ولی از آن طرف چندان خبری نبوده است.

البته سال گذشته هم پیمان شامگن از طرف اردوغان نخست وزیر ترکیه مطرح شد. گرچه بر اساس پیشنهاد اولیه نخست وزیر ترکیه، منطقه شامگن بر اساس همکاری 9 کشور ایران، ترکیه، سوریه، عراق، یمن، لبنان، لیبی، تونس و مراکش تعریف شده، اما در نهایت چهار کشور ایران، ترکیه، سوریه و عراق آمادگی خود را برای پیوستن به این منطقه ویزایی اعلام کردند اماهنوز این طرح عملیاتی نشده است.

بر این اساس دارنده ویزای یکی از این کشور می تواند به تمامی کشورهای عضو این منطقه ویزایی سفر کند. علاوه بر ویزای مشترک، تاسیس بانک مشترک و نیز ایجاد یک منطقه آزاد تجاری از جمله طرح های دیگری است که کشورهای عضو شامگن توافق کرده بودند که آن را اجرایی کنند.

دغدغه گردشگران پولدار چینی، مالایی و ژاپنی ویژا نیست

جذب گردشگر از چین به تنهایی می تواند صنعت گردشگری یک کشور را متحول کند اما آیا تنها لغو ویزا دغدغه گردشگران کشوری مثل چین یا مالزی است؟

گردشگران برخی از کشورهای آسیایی مثل ژاپن ، چین و مالزی به دلیل رشد اقتصادی بسیار پولدار و اصطلاحا دست به جیبند. به همین دلیل همیشه بهترین و لوکس ترین خدمات گردشگری را در دوبی ، ترکیه و کشورهای اروپایی و حتی آمریکا بر می گزینند. گردشگران ژاپنی و چینی از مشتریان اصلی بوتیک های پاریس و جزایر اسپانیا هستند همچنین بهترین هتلها را در لاس وگاس ولس آنجلس برمی گزینند. در مقابل ما به جز اماکن گردشگری رها شده و در معرض تخریب ،هتلهای بی مشتری کم ستاره ، طبیعت بکر معرفی نشده و خدمات دو دهه پیش دنیای گردشگری چه داریم که عرضه کنیم. به راستی آیا می توان بین قرار داد لغو روادید و ورود 7 میلیون گردشگر به کشورمان ارتباط معناداری برقرار کرد؟

امنیت به تنهایی گردشگر می آورد؟

سید حسن موسوی رئیس سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری خود در این گفتگو ایران را امن ترین کشور دنیا دانسته است: بر اساس نظر سنجی های صورت گرفته، گردشگران خارجی قبل از ورود به ایران 25 درصد از وضعیت امنیت ایران راضی هستند. اما هنگام خروج از کشور میزان رضایت مندی این افراد از امنیت موجود در ایران، به 95 درصد افزایش می‌یابد.

البته عامل امنیت عامل مهمی است اما کاش شاخصه های نظر سنجی ایشان به جای امنیت ، همه فاکتورهای رضایت گردشگر را در بر می گرفت تا لا اقل برای خود سازمان گردشگری مشخص می شد که درصد ها چه قد رمی توانند برای برنامه ریزی های آینده هشدار دهنده باشند نه امیدوار کننده

منبع : خبر آنلاین

لست سکند
لست سکند

سایت لست‌سکند از سال 1389 آغاز به کار کرد. از همان ابتدا، بخش مجله گردشگری راه‌اندازی شد تا بتواند با توجه به نیاز اهالی سفر، اطلاعات به‌روز و کاربردی را با مخاطبان به اشتراک بگذارد.