باز هم سیل در مازندران؛ اوضاع در نوشهر و چالوس نگران کننده است/ مردم به ارتفاعات پناه ببرند

0
تقویم ۱۴۰۳ لست‌سکند - جایگاه K - دسکتاپ
22 آبان 1391 00:00
0

بارندگی شدید که از روزگذشته در مناطق مختلف مازندران بویژه غرب استان آغاز شده و همچنان ادامه دارد موجب جاری شدن سیل، آبگرفتگی واحدهای مسکونی و تجاری و اختلال در تردد خودروها شد.

به گزارش خبرآنلاین؛ به دلیل طغیانی شدن برخی از رودخانه ها از جمله ماشلک و گنداب رود، سطح وسیعی از مناطق مختلف شهرهای نوشهر و چالوس را آب همراه با گل و لای در برگرفته و به انسداد برخی راه های ارتباطی انجامیده است.

همچنین ایرنا از شهرهای نور، نوشهر، چالوس، عباس آباد، تنکابن و رامسر گزارش داد وضعیت بویژه در شهرهای نوشهر و چالوس به گونه ای است که عبور و مرورخودروها به دلیل آبگرفتگی معابرعمومی با مشکل رو به رو شده است.

هم اکنون بسیاری از خیابان های نوشهر از جمله خیابان فردوسی شمالی، بابا طاهر، محوراصلی نوشهر و چالوس، مناطق شهری بهجت آباد، هلستان، کشکسرا و اشکاردشت دچار آبگرفتگی شدید است و سرعت و حجم آب به حدی است که موجب زیرآب رفتن و جا به جایی برخی از خودروها درمعابراین شهرها شده است.

وضعبت نگران کننده است

فرماندار نوشهر درباره شرایط این شهر به ایرنا گفت: به دلیل جاری شدن سیل، سطح وسیعی از مناطق شهری بهجت آباد، شریعت آباد، روستای کشکسرا و بخشی از مناطق کورکورسر درمحاصره آب قرار گرفته و وضعیت نگران کننده است. محمدعلی قمی افزود: باوجود این که نیروهای امداد رسانی از ساعات اولیه وقوع سیل یعنی ازساعت 3 بامداد امروز در محل حادثه حضورپیدا کرده اند اما خدمات رسانی به سیلزدگان دراین مناطق با دشواری صورت می گیرد. هرچند مدیریت ستاد بحران درشهرستان از نخستین ساعات وقوع سیل فعال شده است اما همکاری مسوولان استانی برای کاهش میزان خسارت وارده ناشی از این حادثه غیرمترقبه بسیار ضروری است.

او همچنین به فارس گفت: در پی وقوع سیل در نوشهر مدارس این شهرستان امروز تعطیل است. در پی بارندگی از دیشب حجم بالای آب از ساعت دو بامداد موجب بروز سیل در نوشهر شد. با تشکیل ستاد بحران در نوشهر کار امدادرسانی به مناطق آسیب دیده در حال انجام است و به همین منظور مدارس این شهرستان امروز تعطیل شد. به دلیل نشت گاز در برخی از نقاط شهر نیز، گاز قطع شد تا از احتمال بروز انفجار جلوگیری شود.

قمی‌اویلی وضعیت بهجت‌آباد را نگران‌کننده و بحرانی عنوان کرد و گفت: به دلیل تخریب پل امکان دسترسی به برخی از خانه‌ها وجود ندارد.

علی امانی-شهردار نوشهر- نیز از آماده باش نیروهای شهرداری در کنار دیگر امدادگران خبر داد و به فارس گفت: با توجه به بروز سیل تمام نیروهای امدادی شهرداری از ساعات اولیه در نقاط مختلف شهر نسبت به امدادرسانی به مردم آماده بودند. کار هدایت آب‌های سطحی به سمت دریا در حال انجام است.

اهالی چالوس به ارتفاعات پناه ببرند

سید قدیر رضایی، فرماندار چالوس هم دراین باره به فارس گفت: با جاری شدن سیل در شهرستان چالوس، وضعیت شهر و روستاهای بخش مرکزی بحرانی است. منطقه اشکار دشت، پالوج ده، کمربندی داخل شهر و روستاهای بخش مرکزی اعم از تازه آباد، مهدی آباد و گیل کلا شاهد آب‌گرفتگی شدید و مسدود شدن خیابان‌ها هستیم.

وی ادامه داد: از ساعت یک بامداد با فراخوانی مسئولان شهرستان و بسیج کردن نیروها شرایط را بحرانی اعلام کرده و با تمام توان در صحنه حضور پیدا کردیم. اطلاع‌رسانی به موقع به اهالی مناطق آب گرفته برای پناه بردن به نقاط امن از اولویت‌های ستاد بحران شهرستان چالوس بود.

او گفت: از مسئولان استانی درخواست کمک شده تا نسبت به اعزام تجهیزات لازم و نیروی انسانی ماهر به این شهرستان اقدام کنند. فرماندار چالوس گفت وضعیت اسفناک و نگران‌کننده است و اگر وضعیت بارندگی با این شدت ادامه داشته باشد خسارت‌های زیادی به اماکن عمومی و منازل مردم وارد می‌شود. تعدادی زیادی کامیون در لودر در مناطق آب‌گرفته شهر چالوس مستقر شدند تا در صورت نیاز به جابجایی مردم اقدام کنند. مردم در حال حاضر به مناطق بالادست و پشت بام منازل خود پناه بردند.

فرماندار چالوس از استقرار تیم‌های امدادی در مناطق آب‌گرفته و سیل‌گیر این شهرستان خبر داد و گفت: وضعیت به شدتی بحرانی است که مانع امدادرسانی به موقع شده است.

رضایی گفت: نیروهای امدادی و بهداشت و درمان به صورت چند اکیپ به مناطق سیل زده اعزام شدند تا در صورت نیاز به ارایه خدمات لازم بپردازند. اداره برق، اداره آب و اداره گاز به صورت آماده باش کامل قرار دارند تا مانع هرگونه قطعی آب، برق و گاز شوند.

امدادرسانی دشوار به روستاها

علی‌اکبر نوروزی- رئیس هلال احمر شهرستان چالوس- مسدود شدن خیابان‌ها ناشی از آب‌گرفتگی را یکی از علت‌های عدم امداد رسانی مناسب به روستاها دانست و به فارس گفت: جابه‌جایی خانوارهایی که در معرض خطر هستند به جای امن در دستور کار و اولویت امدادرسانی قرار دارد. بیش از هر چیز نیاز به خودروهای سنگین و تجهیزاتی مانند لودر و بیل میکانیکی در شهرستان احساس می‌شود.

نوروزی گفت تمام نیروهای امدادی هلال احمر از ساعت یک بامداد در ستاد بحران شهرستان چالوس مستقر و به صورت تیمی در مناطق مختلف به امدادرسانی می‌پردازند. با کاهش بارندگی خدمات‌رسانی به خانوارهای آسیب‌دیده راحت‌تر انجام می‌شود.

محور کندوان بازگشایی شد

مرکز اطلاعات و کنترل ترافیک پلیس راهور اعلام کرد، محور کندوان ( چالوس - کرج) در استان مازندران که به علت آبگرفتگی شدید و وقوع سیل مسدود شده بود ساعت 6:30 بامداد امروز (دوشنبه) بازگشایی شد.

پلیس راهور از رانندگانی که قصد تردد در محور یادشده یا سایر محورهای مواصلاتی کشور را دارند خواست ضمن رعایت مقررات راهنمایی و رانندگی به توصیه های ایمنی مامورین پلیس توجه کنند.

براساس این گزارش، مرکز اطلاعات و کنترل ترافیک پلیس راهور ناجا با شماره تلفن 88255555 (10 خط) به طور شبانه روزی پاسخگوی وضعیت جوی و ترافیکی راه های کشور و یا امدادرسانی احتمالی به هموطنان است.

+منبع



لست سکند
لست سکند

سایت لست‌سکند از سال 1389 آغاز به کار کرد. از همان ابتدا، بخش مجله گردشگری راه‌اندازی شد تا بتواند با توجه به نیاز اهالی سفر، اطلاعات به‌روز و کاربردی را با مخاطبان به اشتراک بگذارد.