تغییر جریان گردشگری ایران و ترکیه به توازن دو جانبه

0
تقویم ۱۴۰۳ لست‌سکند - جایگاه K - دسکتاپ
تغییر جریان گردشگری ایران و ترکیه به توازن دو جانبه
11 مهر 1389 00:00
0

معاون گردشگری در پیامی به همایش گردشگری ایران و ترکیه گفت: باید جریان یک سویه تبادل گردشگری از جمهوری اسلامی ایران به سمت ترکیه را به یک توازن دو جانبه و دو سویه تغییر داد.

به گزارش میراث‌آریا(chtn) در همایش گردشگری ایران و ترکیه پیام علیرضا عامری؛ سرپرست معاونت گردشگری توسط مسعودی؛ مشاور وی قرائت شد. در بخشی از این پیام آمده است:

توجه و دقت به موقعیت جغرافیایی ایران و ترکیه در گذشته و حال نشان می‌دهد که این دو کشور همواره در گذرگاه مهمترین تحولات تاریخی قرار داشته و پل ارتباطی شرق و غرب عالم بوده‌اند. این خصوصیات در کنار دیگر ویژگی‌های منحصر به فرد و مهمی نظیر طبیعت متنوع، فرهنگ گوناگون و آثار شگفت‌انگیز تاریخی و فرهنگی ضرورت پیدا می‌کند که همکاری‌های همه جانبه به خصوص در بخش گردشگری بیش از پیش ارتقا پیدا کند.

تاکید بر نقش ایران و ترکیه در منطقه آسیای غربی و میانی موضوعی نیست که نیاز به بحث و توضیح داشته باشد. اهمیت استراتژیک دو کشور در سطح منطقه و جهان با توجه به توان اقتصادی، فرهنگی و سیاسی آنان و روابط ویژه و ارزشمند دو طرف با یکدیگر موضوعی است که مورد تاکید و پذیرش تمامی آگاهان و کارشناسان قرار دارد.

امروز بر همگان روشن شده که تاثیر شگرف برقراری تبادلات دو سویه گردشگری میان کشورها موجب توزیع جریان‌های گردشگری، توازن اقتصادی و در نهایت منجر به توسعه پایدار گردشگری می‌شود. به همین جهت ضرورت برگزاری این گونه نشست‌های تخصصی میان دست‌اندرکاران پیشرو صنعت گردشگری کشورها از اولویت و سیاست‌های بنیادین صنعت گردشگری است.

بر این اساس جمهوری اسلامی ایران و جمهوری ترکیه طی سال‌های اخیر تلاش‌های فراوانی را برای گسترش صنعت گردشگری خود و فراهم آوردن زیرساخت‌های لازم به عمل آورده‌اند که لازم است در کنار این اقدامات ضمن هماهنگی کامل در چارچوب برنامه‌ای هدفمند نسبت به استفاده و انتقال تجربیات و توسعه روابط مشترک گردشگری در چارچوب طراحی محصولات گردشگری دو کشور اقدام شود.

امکانات و تجارب صنعت توسعه یافته گردشگری ترکیه زمانی که در کنار جایگاه فرهنگی، تاریخی و طبیعی ایران به ویژه در مسیر جاده ابریشم قرار بگیرد، چشم‌انداز بسیار مطلوب و متوازنی از همکاری‌های دو جانبه در حوزه گردشگری را متصور می‌سازد.

کشور ترکیه در منطقه از موقعیت استراتژیک مطلوبی در زمینه جذب و توزیع گردشگران خارجی به سایر کشورها برخورد است، بنابراین باید از این موقعیت ممتاز استفاده کرد و جریان یک سویه تبادل گردشگری از جمهوری اسلامی ایران به سمت ترکیه را به یک توازن دو جانبه و دو سویه تغییر داد.

بی‌شک هدف اصلی برگزاری این همایش تخصصی نیز هم‌اندیشی و همکاری‌ جهت رسیدن به یک جریان دو طرفه اثر بخش در تبادل گردشگر است و امیدواریم با این گام و گام‌های بعدی زمینه تحقق این مهم فراهم شود.

با توجه به اینکه جمهوری اسلامی ایران از منابع عظیم گردشگری در بخش‌های مختلف فرهنگی، سلامت، اکوتوریسم، مذهبی و تاریخی برخوردار است، چنانچه بتوان برنامه مشترک و هدفمند در زمینه توسعه گردشگری دو کشور تدوین کرد، دفاتر خدمات مسافرتی و گردشگری کشور نیز از این اقدام نفع خواهند برد، چراکه برقراری ارتباط و ارتقای هرچه بیشتر جریان جهانگری بین‌المللی مستلزم همکاری روشمند دفاتر خدمات تخصصی سفر به ویژه ما بین کشورهای همسایه و همجوار بوده که در نهایت به رشد درآمد و سود بخش خصوصی و منابع ملی منجر می‌‌شود.

 منبع

لست سکند
لست سکند

سایت لست‌سکند از سال 1389 آغاز به کار کرد. از همان ابتدا، بخش مجله گردشگری راه‌اندازی شد تا بتواند با توجه به نیاز اهالی سفر، اطلاعات به‌روز و کاربردی را با مخاطبان به اشتراک بگذارد.