آبگوشت، ثبت ملی شد!

4.7
از 9 رای
تقویم ۱۴۰۳ لست‌سکند - جایگاه K - دسکتاپ
غذای پرطرفدار ایرانی که ثبت ملی شد!
07 دی 1397 08:00
0

آقای حمید یزدانی، مدیرکل میراث فرهنگی استان قم بیان کرد که سبک سنتی پخت آبگوشت و چند مورد از دیگر میراث ناملموس قم به ثبت ملی رسیدند.

این مقام چنین گفته است: " در کمیته تخصصی ثبت میراث فرهنگی ناملموس که در اداره کل ثبت آثار برگزار شد، نحوه پخت آبگوشت قنبید، نحوه طبخ قنبید پلو و روش پخت غذای سنگک به ثبت رسیدند، همچنین آیین لاله گردانی در حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه (س)، مهارت هنر تذهیب و اجرای طاق قمی پوش هم در این فهرست به ثبت رسیدند که همه‌ی این موارد با موافقت داوران متخصص و کاردان انجام شدند. "

مدیرکل میراث فرهنگی قم  افزود: " آبگوشت قنبید از غذاهای سنتی استان قم محسوب می‌شود و سابقه‌ای طولانی دارد و سندی داریم که در آن بیان شده آبگوشت در میان قمی‌ها از زمان قاجار رواج داشته است، بنابراین آبگوشت از مهمترین و قدیمی‎ترین غذاهای قم است. "

حمید یزدانی صحبت‌هایش را اینچنین تکمیل کرد: " قنبید پلو هم از غذاهای بومی قم به شمار می‌آید و روش پخت آن سابقه‌ای طویل در این استان دارد. باید توجه داشت که غذا بخشی از فرهنگ مردم هر دیار است و می‌توان از آن برای جذب گردشگر استفاده کرد. "

این مقام مسئول گفت که روش پخت غذای سنگک هم یکی دیگر از پرونده‌هایی بود در رابطه با آن اقدام شد. باید توجه داشته باشید که غذای سنگک و نان سنگک باهم فرق دارند و نباید به خاطر تشابه اسمی آنها را اشتباه گرفت. ناگفته نماند که غذای سنگک را نیز در صبحانه میل می‌کنند و از این نظر هم به نان سنگک شبیه است. در حقیقت غذای سنگک خوراکی خوش طعمی شبیه به عدسی است اما در آن از لوبیای چشم بلبلی با سنگک استفاده می‌کنند. بومیان قم این غذا را با مشقت زیادی تهیه می‌کنند ولی در نهایت به خوراکی نابی تبدیل می‌شود.

ثبت ملی آبگوشت قنبید و سنگ قمی

آقای یزدانی در رابطه با مراسم لاله گردانی هم گفت: " مراسم لاله گردانی که در حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه (س) برگزار می‌شود، رسمی زیباست، این مراسم مخصوص خادمان حرم می‌باشد و آنها این رسم را هنگام تغییر کشیک انجام می‌دهند. "

وی در باره‌ی تذهیب هم چنین گفته است: " هنر تذهیب در شهر قم جایگاه خاصی دارد و از آنجایی که این هنر در استان قم از قدمت چند صد ساله برخوردار است ثبت آن در فهرست آثار ملی ضروری بود تا تحت حمایت میراث فرهنگی قرار بگیرد. "

مهارت اجرای طاق قمی پوش هم روشی ابداعی محسوب می‌شود که مخصوص ایرانیان است و در گذشته در قم ابداع شد و حالا در فهرست آثار ملی ناملموس به ثبت رسیده است. با تغییر سبک معماری از سنتی به جدید، استفاده از شیوه طاق قمی پوش در معرض فراموشی قرار دارد و فقط از آن در بازسازی خانه‌های قدیمی استفاده می‌کنند و تلاش شده تا با ثبت این هنر در فهرست ملی از فراموشی آن جلوگیری شود.

ثبت ملی آبگوشت قنبید و سنگ قمی

آیا به نظرتان ثبت ملی چنین میراثی در زنده نگه داشتنشان نقشی ایفا می‌کند؟ نظر شما چیست؟

منبع: برترینها

 

زهرا میرزایی