آتشکده آدریان، تنها نیایشگاه زرتشتیان در تهران

4.1
از 27 رای
سفرنامه نویسی لست‌سکند - جایگاه K دسکتاپ
آتش صد ساله‌ی خاموش نشدنی در پایتخت ایران + تصاویر
13 آذر 1397 07:00
0

در یکی از جذاب‌ترین خیابان‌های تهران که وجود اماکن مقدس ادیان و مذاهب گوناگونی چون اسلام، مسیحیت، یهود و زرتشت آن را به چهارراه ادیان بدل کرده است، مردمانی با دین‌های متفاوت در کمال صلح و آرامش کنار هم زندگی و عبادت می‌کنند. محله‌ی سی تیر، معروف به محله‌ی ادیان بوده و یکی از محله‌های قدیمی تهران بشمار می‌آید. این خیابان را به درستی می‌توان یکی از جذاب‌ترین خیابان‌های تهران دانست.

آتشکده آدریان

یکی از این اماکن مقدس، آتشکده‌ آدریان است. آتشکده‌ای بسیار حانز اهمیت که مرکز تجمع بسیاری از زرتشتیان ساکن تهران است. نمای بیرونی، دیوار بیرونی این بنا را شامل می شود که با آجرکاری‌های زیبا مزین شده است. این بنا دارای دری چوبی است که بالای آن کتیبه‌ای با سنگ مرمر در میان دستان فرشته‌ای جا گرفته و بر روی آن، سال ساخت بنا ذکر شده است.

آتشکده آدریان تهران

پایه‌های این بنای مقدس توسط فردی به نام ارباب کیخسرو در سال ۱۲۹۳ خورشیدی و در اواخر دوره‌ی قاجار گذاشته شد و سرانجام در سال ۱۲۹۶ خورشیدی مطابق با ۱۲۸۶ باستانی، با کمک‌های مالی زرتشتیان و پارسیان هند، ساخت آن به پایان رسید. این آتشکده مجموعه‌ای متشکل از چندین ساختمان است که در زمینی به مساحت بالغ بر ۱۳۰۰ متر مربع احداث شده است. بنای مرکزی نیایشگاه با مساحتی در حدود ۲۰۴ متر مربع در مرکز مجموعه خودنمایی می‌کند.

آتشکده تهران

در بالا و گرداگرد عمارت مرکزی، ۱۶ گوی سنگی قرار دارد که شاید نشان از ۱۶ آتش مقدس است. توجه داشته باشید که اگر می‌خواهید از داخل محوطه بازدید کنید باید با پوشش مناسب وارد نیایشگاه شوید. پس از ورود، کتابهای اوستا و کلاه مخصوص زرتشتیان در سمت چپ و راست ورودی قابل مشاهده است. در قسمت مرکزی نیایشگاه آدریان، اتاقی وجود دارد که در آن یک ظرف مسی قرار دارد که به آن آفرینگان (مجمر) می‌گویند. داخل آفرینگان، کنده های چوب و آتش مقدس قرار گرفته است. گرداگرد صحن اصلی نمازگاه، صندلی‌هایی برای نیایشگران که مشغول خواندن اوستا هستند در نظر گرفته شده است و موبد آدریان نیز در سمت چپ مشغول عبادت می‌باشد.

آتشکده آدریان تهران سی تیر

آتشکده آدریان تهران

آتشکده آدریان

آتشکده آدریان تهران

آدرس :تهران - خیابان جمهوری - خیابان میرزا کوچک خان - پلاک 4(ضلع شمالی دبیرستان فیروز بهرام). امیدواریم که از بازدید این بنای مذهبی – تاریخی نهایت لذت را ببرید.