هر آنچه باید در مورد سفر به فرانسه در دوران پساکرونا بدانید!

4.7
از 3 رای
تقویم ۱۴۰۳ لست‌سکند - جایگاه K - دسکتاپ
هر آنچه باید درباره فرانسه بدانید! + تصاویر
24 تیر 1399 12:00
0

یکی از بزرگ‌ترین کشورهای اروپا، فرانسه است، بنابراین در سفر اول به این کشور نمی‌توانید به تمام شهرها و مناطق دیدنی سر بزنید، اما سفر به کشور فرانسه و لذت بردن از بهترین‌ها و دیدنی‌ترین‌های فرهنگ و جاذبه‌های آن کاملا امکان پذیر است. اگر از کسانی که به فرانسه سفر کرده‌اند بپرسید خواهید شنید که خصوصیات فیزیکی سطح زمین در نقشه این کشور بسیار متنوع است؛ از کوه‌های آلپ گرفته تا سواحل شنی مدیترانه، فرصت‌های گردشگری منحصر به فردی برای گردشگران با سلایق مختلف فراهم می‌کند. علاوه بر جغرافیای خاصی که دارد، فرانسه از لحاظ تاریخی کشوری غنی است که برخی از بزرگ‌ترین موزه‌ها، بناهای تاریخی و شاهکارهای معماری جهان را در خود جا داده است. فرانسه کشوری است که حتی با وجود محدودیت‌های زبانی، گشت‌وگذار در آن نسبتا آسان است و با وجود جاذبه‌های لوکس، باز هم موقعیت‌هایی برای یک سفر نسبتا کم‌هزینه برای گردشگران فراهم می‌کند. هدف شما از سفر به فرانسه هرچه باشد، آنقدر شما را تحت تاثیر قرار خواهد داد که بدون شک برای سفرهای بعدی برنامه‌ریزی خواهید کرد. درست است که فعلا به دلیل مشکلات ناشی از کووید - 19، امکان سفر به سایر کشورها و حتی در مواردی سفرهای داخلی فراهم نیست، اما اوضاع که تا ابد اینطور نخواهد ماند، پس بد نیست به بهانه‌ی روز ملی فرانسه، تور مجازی کوچکی را برپا کنیم! تا انتهای این گردش همراهمان باشید.

 

جشن روز ملی فرانسه (Bastille Day)

 Bastille-day.jpg

جشن روز باستیل فرانسه مصادف با روز ملی فرانسه (La Fète Nationale) در تاریخ 14 جولای است. این جشن عمومی به مناسبت یادآوری روزی است که مردم و دهقانان پاریس به قلعه و زندان باستیل هجوم برده و زمینه ساز اتفاقات بزرگی شدند که به حکومت پادشاهی در فرانسه پایان داد و سرآغاز عصر آزادی، برادری و برابری بود.

جشن‌های روز ملی فرانسه، به ویژه در پاریس از شب ١٣ جولای شروع می‌شود. روز بعد، در خیابان شانزه لیزه رژه نظامی سنتی برگزار می‌شود و کل روز فضای جشن بر شهر حاکم است. شب‌ها نیز آتش بازی‌های باشکوهی برپا می‌شود که تا 14 و 15 جولای ادامه دارند.

به همین بهانه مردم فرانسه هر سال فرهنگ و اتحاد خود را که به دموکراسی منتهی شد با جشن و شادی یادآوری می کنند. این روز در فرانسه، تعطیلی رسمی است و برگزاری راهپیمایی‌هایی محلی به این مناسبت جذابیت‌های زیادی برای گردش و عکاسی در شهرهای مختلف فراهم می‌کند.

بسیاری از فرانسوی‌ها در این روز تعطیل از فرصت استفاده کرده و در کنار دوستان و خانواده بساط گریل و پیکنیک را پهن می‌کنند. در کنار آن، غذاهای ساده‌ای مثل نان و پنیر، ساندویچ، شارکوتری یا همان سینی مزه به سبک فرانسوی، شیرینی، توت فرنگی و غذای سنتی محبوب فرانسوی‌ها یعنی راتاتویی نیز همراه با نوشیدنی شامپاین سرو می‌شود. در این دورهمی‌ها افراد معمولا به بازی پتانک (petanque) در حیاط خلوت خانه‌ها یا پارک‌ها مشغول می‌شوند.

 

جاذبه‌های مهم گردشگری فرانسه

فرانسه کشور بسیار وسیعی است؛ از سواحل مدیترانه‌ای در جنوب گرفته تا کوه‌های آلپ در شرق و مناطق مرزی با اسپانیا درجنوب غربی به نام فرنچ باسک، جغرافیای تماشایی گسترده‌ای را برای کشف و گردشگری فراهم می‌کند. گردشگری در فرانسه معمولا به دو بخش گشت‌وگذار در پاریس و خارج از پاریس تقسیم می‌شود.

جاذبه‌های گردشگری پاریس

برج ایفل (Eiffel Tower)

 eiffel-tower.jpg

برج ایفل اولین جایی است که هر گردشگری در پاریس به سراغ آن خواهد رفت. هنگام بازدید از برج ایفل هم می‌توانید بالای برج بروید و هم در رستوران‌های اطراف از خوردن غذاهای فرانسوی لذت ببرید.قیمت بلیط برای قسمت‌های مختلف برج متفاوت است. بزرگسالان بالای 25 سال که قصد بالا رفتن از 704 پله تا طبقه دوم را دارند باید 7 یورو پرداخت کنند، همین بلیط برای بازدیدکنندگان بین 12 تا 24 سال 5 یورو و برای کودکان بین 4 تا 11 سال 3 یورو است. بلیط‌های پذیرش با آسانسور تا طبقه دوم به ترتیب گروه‌های سنی، 11 یورو، 8.5 یورو و 4 یورو است.

 

کلیسای نتردام (Notre-Dame de Paris Cathedral)

Notre-Dame-de-Paris-France.jpg 

بعد از برج ایفل احتمالا دومین جایی که از شما در مورد سفر پاریس پرسیده خواهد شد کلیسای نتردام است. متاسفانه پس از آتش گرفتن این کلیسا، فعلا امکان بازدید آن برای کسی فراهم نیست، اما امیدوار هستیم بزودی دوباره جان بگیرد.

 

کلیسای سکره‌کر دو مون‌مارتر یا کلیسای قلب مقدس مونمارت (La Basilique du Sacré Cœur de Montmartre)

 Basilique-du-Sacré-Cœur-de-Montmartre-Paris.jpg

یکی از مهم‌ترین کلیساهای پاریس است که سالانه میلیون‌ها نفر از آن بازدید می‌کنند. این ساختمان بر بالای تپه‌ای در محله مون‌مارتر بنا شده و بنا بر گزارش سازمان ملی جهانگردی، مقام دوم اماکن توریستی فرانسه را در سال ۲۰۰۶ به خود اختصاص داده و از نظر محبوبیت گردشگری درست پس از کلیسای نوتردام قرار دارد.  کلیسای سکره‌کر دو مون‌مارتر از ساعت 6 صبح تا 10:30 شب برای بازدید باز و ورودی آن رایگان است.

 

موزه لوور (The Musée du Louvre)

Musee-du-Louvre-Paris.jpg 

یکی از بزرگترین موزهٔ هنر جهان و از شاخصه‌های مشهور فرانسه و پاریس است که در سمت راست رودخانه سن قرار گرفته است. در این موزه بالغ بر ۳۸۰۰۰ اثر هنری مربوط به پیش از تاریخ تا سده ۲۱ میلادی در فضایی بالغ بر ۷۲۷۳۵ متر مربع جمع‌آوری و در معرض دید قرار دارد. در سال ۲۰۱۷ میلادی این موزه با ۸/۱ میلیون بازدیدکننده، در فهرست پربازدیدترین موزه‌های جهان قرار گرفت. قیمت بلیط استاندارد این موزه 15 یورو در ورودی موزه و 17 یورو به صورت آنلاین است. خریدن بلیط ارزان‌تر وسوسه‌انگیزتر به نظر می‌رسد اما شاید به منتظر ماندن در صف‌های طولانی بلیط موزه بیارزد.

 

پارک لوگزامبورک گاردنز (Jardin du Luxembourg)

 Jardin-du-Luxembourg.jpg

اولین باغی که در پاریس تحت تاثیر سبک باروک ایتالیایی ساخته شده باغ ژاردین دو لوگزامبورک است.  این باغ که بیش از 22 هکتار وسعت دارد، در سال‌های نخست قرن هفدهم در سال ۱۶۱۲ توسط بانو ماری دو مدیسی، همسر سابق هنری چهارم ساخته شده، تا دو قرن شخصی بوده و در قرن نوزدهم در اختیار عموم قرار می‌گیرد. در شرق کاخ یک حوضچه ماهی با فواره‌ای زیبا به نام آب‌نمای «مدیچی» وجود دارد که در سال ۱۶۳۰ به سبک ایتالیایی ساخته شده است.

 

طاق پیروزی (Arc de Triomphe)

 Paris-Arc-de-Triomphe.jpg

طاق نصرتی است واقع در میدان شارل دوگل و در انتهای غربی خیابان شانز الیزه. این بنا به افتخار سربازانی ساخته شده که در طول تاریخ و به ویژه در دوران حکومت ناپلئون جان خود را در راه فرانسه فدا کرده‌اند. در دیوارهای داخلی و بر فراز این طاق نصرت، نام فرماندهان نیروهای فرانسوی در این جنگ‌ها نقش بسته است. در زیر این بنا نیز مقبره یکی از سربازان گمنام جنگ جهانی اول قرار گرفته است. در پایین و در ضلع شرقی این طاق نصرت که بزرگ‌ترین طاق نصرت جهان است آتشی به یاد سرباز گمنام همواره شعله‌ور است که هر بعدازظهر طی مراسمی خاص با گاز طبیعی آتش آن را تجدید می‌کنند.

 

کاخ ورسای (Château de Versailles)

Château-de-Versailles.jpg 

به مجموعه کاخ‌هایی در شهر ورسای در نزدیکی پاریس گفته شده و به‌عنوان بزرگترین کاخ‌های سلطنتی جهان شناخته می‌شود. این کاخ سابقا در دهکده‌ای به همین نام در نزدیکی پاریس قرار داشته است و اکنون این دهکده و کاخ جزو حومه پاریس به‌شمار می‌روند. از سال ۱۶۸۲ تا سال ۱۷۸۹، که به‌اجبار انقلابیون خانواده سلطنتی به پاریس منتقل شدند، این کاخ محل زندگی و دربار حکومتی شاهان فرانسه بود. معاهده ورسای، که به جنگ جهانی اول پایان داد، در این کاخ منعقد شده‌است. کاخ ورسای به‌عنوان یکی از میراث‌های جهانی توسط یونسکو انتخاب شده‌است. ورودی این کاخ و بازدید از بسیاری از بخش‌های کاخ رایگان است.

 

جاذبه‌های گردشگری خارج از پاریس

 le-jardin-des-tuileries.jpg

با بازدید از شهرهای مارسِی، نیس و مون‌پلیه ساحل مدیترانه‌ای جنوب فرانسه (French Riviera) و تفرجگاه‌های ساحلی آن منطقه مثل سن تروپه و کن را تجربه کنید.

در بازدید از شهر بیاریتز فرانسه که در منطقه مرزی اسپانیا واقع شده، فرهنگ باسک فرانسوی (French Basque) را تجربه کنید.

به تماشای موزه لوور، برج ایفل و باغ تویلری پاریس در پاریس بروید.

اگر قصد اسکی کردن و کوه‌نوردی دارید به شهر گرنوبل در جنوب شرقی فرانسه (French Alps) سفر کنید.

برای لذت بردن از میراث فرهنگی مشترک فرانسه و آلمان سری به محل استقرار پارلمان اروپا یعنی شهر استرازبورگ بزنید.

اگر اهل هنر هستید، حتما برای پیدا کردن ردپای ون‌سان ونگوگ در شهر بی‌نظیر آرل که این نقاش بزرگ بسیاری از نقاشی‌هایش را در آنجا خلق کرده است اقامت کنید.

 

چطور از وسایل حمل و نقل شهری و بین‌شهری استفاده کنیم؟

public-transportation.jpg 

اجاره‌ خودرو: اجاره خودرو در سفر به فرانسه علاوه بر آزادی عمل، می‌تواند باعث صرفه‌جویی در هزینه‌های شما شود؛ اگر تعدادتان در سفر، بیش از یک نفر باشد، هزینه اجاره خودرو از قطار کمتر است.

برای اجاره خودرو در فرانسه باید حداقل 21 ساله باشید و گواهینامه بین‌المللی داشته باشید. باید یک سال نیز از گرفتن گواهینامه‌تان گذشته باشد.

علاوه بر آن، برای کرایه خودرو باید کارت اعتباری ارائه دهید. افراد زیر 25 سال، برای رانندگی معمولا باید 25 تا 35 یورو هزینه اضافه (برای هر روز) بپردازند.

اتوبوس شهری: برای گشت‌وگذار در جاهای دیدنی پاریس می‌توانید از اتوبوس‌های شهری استفاده کنید. به‌عنوان مثال، اتوبوس شماره 72 که مسیرش از کنار رود سن می‌گذرد، در کنار بسیاری از جاذبه‌های گردشگری پاریس ایستگاه دارد؛ البته این اتوبوس گاهی شلوغ است و آهسته حرکت می‌کند. بلیت اتوبوس‌های پاریس، با بلیت مترو این شهر یکی است و می‌توانید آن را از ایستگاه‌های اتوبوس بخرید. اگر از سفرتان با اتوبوس بیش از یک ساعت و نیم نگذشته باشد می‌توانید با همان بلیت، اتوبوستان را عوض کنید.

تاکسی: در کنار همه‌ ایستگاه‌های قطار متوسط و بزرگ و بسیاری از ایستگاه‌های کوچک، ایستگاه تاکسی وجود دارد. در شهرهای کوچک که تاکسی‌ها پس از پیاده کردن شما، احتمالا نمی‌توانند مسافر دیگری پیدا کنند، کرایه مسیر رفت و برگشت را از شما می‌گیرند. کرایه تاکسی، یکشنبه‌ها، روزهای تعطیل و شب‌ها، 30 درصد افزایش می‌یابد.

مترو و تراموا: شهرهای بزرگ فرانسه، سیستم حمل‌ونقل عمومی بسیار گسترده‌ای دارند و در شهرهای پاریس، لیون، مارسی، لیل و تولوز، مترو وجود دارد. در برخی شهرهای دیگر و بخشی از پاریس نیز تراموا، مسافران را جا‌به‌جا می‌کند. علاوه بر بلیت تک‌سفره، می‌توانید برای تمام سفرهای یک روز، بلیت یک‌روزه بخرید. مترو پاریس با طول 214 کیلومتر، دومین مترو پر کار اروپاست و روزانه بیش از 4 میلیون نفر را جابه‌جا می‌کند.

دوچرخه: فرانسه برای دوچرخه‌سواری عالی است. بخش بزرگی از حومه شهرها، مسیرهای مخصوص دوچرخه‌سواری دارد و بسیاری از جاده‌های کم‌ترافیک برای دوچرخه‌سواری مناسبند. طبق قانون فرانسه، دوچرخه‌ها باید زنگ، چراغ خطر و چراغ شبرنگ روی پدال داشته باشند. شما در اکثر شهرهای فرانسه می‌توانید دوچرخه اجاره کنید. هزینه اجاره دوچرخه کوهستان برای یک روز، حدود 15 یورو است و می‌توانید دوچرخه‌های دیگر را با قیمت کمتر اجاره کنید. برای کرایه دوچرخه معمولا باید کارت شناسایی و/یا کارت اعتباری خود را به اجاره‌دهنده بدهید.

 

هزینه‌های گشت‌وگذار در پاریس

 travel-cost.jpg

همانطور که در ابتدای این مطلب گفتیم، سفر به فرانسه و گشت‌وگذار در پاریس می‌تواند با بودجه مشخص محدود هم امکان‌پذیر باشد. هزینه گردش در پاریس برای یک روز چیزی حدود 80 – 100 یورو خواهد بود.

تماشای جاذبه‌ها: 15 یورو

غذا: (صبحانه 4 یورو)، (ناهار: 6 یورو)، (شام: 15 یورو) و (میان وعده‌هایی مثل شیرینی و نوشیدنی: 5 یورو)

حمل‌ونقل داخل شهر: 5 یورو

اقامت در هاستل متوسط: 32 یورو برای هر شب

اقامت در هاستل ارزان (یک تخت برای یک شب): 25 یورو

 

وضعیت امنیت در فرانسه

 security-in-france.jpg

افزایش چشم‌گیر جرم و جنایت و تروریسم در چند سال اخیر، فرانسه کشور امنی ا‌ست. به دلیل دریافت تهدیدهای مرتبط با تروریسم، پلیس فرانسه در موارد امنیتی بسیار سخت‌گیر و دقیق است.

از رها کردن کیفتان در فرودگاه‌ها و ایستگاه‌های قطار و مترو خودداری کنید چراکه پلیس سریع به کیف‌های رهاشده مشکوک می‌شود و ممکن است باعث دردسر شما شود.

بررسی کیف‌ها در زمان ورود به موزه‌ها و آثار تاریخی، چیزی معمول است.

جیب‌بری و دزدیدن کیف و گوشی، در مکان‌های عمومی و پرجمعیت، در شهرهای بزرگی مثل پاریس، مارسی و نیس اتفاق می‌افتد؛ بنابراین در قطار، گوشی یا تبلتتان را روی میز رها نکنید و کیفتان را نزدیک خودتان قرار دهید. در ایستگاه‌های قطار، فرودگاه‌ها، فست‌فودها و کافه‌های فضای باز، سواحل و وسایل حمل‌ونقل عمومی، بیشتر مراقب کیف پول و گوشیتان باشید.

 

ویزای توریستی فرانسه برای ایرانی‌ها

 france-visa.jpg

کشور فرانسه به دلیل داشتن جاذبه‌های تاریخی، فرهنگی، هنری و طبیعی بسیار مورد توجه مردم در سرتاسر دنیا، از جمله ایرانی‌ها قرار دارد. بنابراین ویزای توریستی فرانسه یکی از محبوب‌ترین ویزاهای این کشور است
هر ایرانی برای سفر به فرانسه نیاز به یک ویزای توریستی معتبر (ویزای شنگن) دارد. با ویزای شنگن شما می‌توانید به تمام کشورهای عضو اتحادیه اروپا سفر کنید.ولی مشروط به اینکه ورود توریست از کشوری باشد که ویزای آن صادر شده ولی خروج الزامی وجود ندارد.
برای درخواست ویزای توریستی فرانسه باید از سفارت این کشور برای ساعت و روز مشخصی درخواست مصاحبه کنید.
ویزای توریستی فرانسه اصولا برای افرادی که برای بار اول اقدام می کنند یک ماهه و مدت اقامت آن 14 روزه میباشد
ولی گاهی اوقات هم برای 3 ماه صادر می‌شود مدت زمان لازم جهت اخذ ویزا در صورت تکمیل مدارک و پذیرفته شدن آن از طرف سفارت 2 تا 3 هفته کاری میباشد..


مدارک مورد نیاز برای گرفتن ویزای توریستی فرانسه:

  • تکمیل فرم رایگان ویزا که از سوی سفارت ارائه می‌شود که می‌توان به صورت آنلاین هم آن را تکمیل کرد.
  • گذرنامه (با اعتبار 7 ماه) به همراه کپی از صفحات اول و دوم و اگر سابقه‌ی سفر شنگن دارید، کپی از تمام صفحات ویزاهای شنگن قبلی هم لازم است، حتی اگر در پاسپورت‌های قبلی باشد.
  • 2 قطعه عکس که باید در سال جدید گرفته شده باشند (عکس با گذرنامه و ویزاهای قبلی نباید یکی باشد.)
  • نامه اشتغال به کار از سوی شرکت به همراه سربرگ و ذکر میزان دریافت حقوق ماهیانه و مدت مرخصی برای کارمندان بخش خصوصی به همراه ارائه سوابق بیمه تامین اجتماعی.
  • ترجمه فرم مرخصی، فیش حقوقی و آخرین حکم کارگزینی برای کارمندان بخش دولتی.
  • در صورت دانشجو بودن، کارت دانشجویی و کارت عضویت هیئت علمی برای اعضای هیئت علمی.
    (برای اطلاعات بیشتر جهت مدارک شغلی دیگر مانند پزشکی و مهندسی و سایر مشاغل و دانش‌آموزان و خانم‌های خانه‌دار، می‌توانید وارد این لینک شوید.)
  • تهیه پرینت رزرو بلیط رفت و برگشت به کشور فرانسه.
  • مدارک مربوط به رزرو هتل در کشور فرانسه و دیگر کشورهای حوزه شنگن – توجه کنید که حتما در صورت تمایل به اقامت در دیگر کشورهای حوزه شنگن، تعداد شب‌های اقامت در کشور فرانسه باید بیشتر از سایر دیگر کشورهای مورد نظر باشد و حتما همانطور که در ابتدای مطلب گفته شد، شما حتما ورودتان باید به یکی از شهرهای فرانسه باشد ولی برای خروج نیازی نیست که حتما خروج شما از فرانسه صورت بگیرد.
  • مدارک اثبات تمکن مالی با پرینت حساب 3 ماه اخیر.
  • بیمه مسافرتی با پوشش حداقل 30 هزار یورو.
  • در صورت داشتن دعوت‌نامه معتبر از فامیل و یا دوست، شانس ویزا گرفتن افزایش پیدا می‌کند و حتما باید توجه داشته باشید در صورت داشتن دعوتنامه، دیگر نیازی به ارائه مدارک جهت رزرو هتل نخواهید داشت و در صورتیکه همراه با گذرنامه، مدارک رزرو هتل را هم ارائه کنید، یک نکته منفی هنگام بررسی مدارک محسوب خواهد شد.
  • برای ویزای فرانسه، شما نیازی به سند ملکی ندارید.

 

بهترین زمان برای سفر به فرانسه

 best-time-to-travel-france.jpg

همانطور که گفتیم فرانسه کشوری وسیع است و به همین دلیل آب‌ و هوا از جنوب تا شمال این کشور تغییر می‌کند، به طوری که آنچه در فرانسه با نام تابستان‌های پاریسی (Parisian Summers) شناخته می‌شود دمایی در حدود 26 درجه سانتی‌گراد است اما آب‌وهوای سواحل مدیترانه‌ای جنوب در تابستان کاملا گرم و مرطوب و در زمستان خنک و ملایم است.

با این‌حال می‌توان گفت بهترین زمان برای سفر به فرانسه بهار و تابستان است، مگر این‌که قصدتان از سفر شرکت در تفریحات زمستانی باشد؛ بهترین زمان برای لذت بردن از کوه‌های آلپ فرانسه بین دسامبر تا مارچ یعنی آذر تا دی ماه است.

 

امیدواریم بتوانیم بزودی بحران‌های ناشی از ویروس کرونا را پشت سر بگذاریم و البته با بهبود و ثبوت قیمت ارز، دوباره سفرهای خارجی را از سر بگیریم.

 

تهیه و تالیف: لست‌سکند

 

لست سکند
لست سکند

سایت لست‌سکند از سال 1389 آغاز به کار کرد. از همان ابتدا، بخش مجله گردشگری راه‌اندازی شد تا بتواند با توجه به نیاز اهالی سفر، اطلاعات به‌روز و کاربردی را با مخاطبان به اشتراک بگذارد.