آنچه آمریکایی ها در ایران از دست دادند

4.5
از 4 رای
تقویم ۱۴۰۳ لست‌سکند - جایگاه K - دسکتاپ
آمریکایی ها دلشان برای ایران تنگ می شود!
21 شهریور 1397 08:00
19

آمریکایی ها چه چیزهایی را در ایران از دست دادند؟همه می‌دانیم که چندسالی‌ست ایران و آمریکا روابط خوبی با یکدیگر ندارند. این موضوع به خوبی از شعارهای مرگ بر امریکایی که گاهی در کوچه و خیابان‌های ایران به‌گوش می‌رسد، مشخص است. روابط تیره‌وتار بین این دو کشور بر روی مسائل گوناگونی تاثیر داشته که یکی از آنها بحث صنعت گردشگری‌ست. با وجود اینکه هنوز امریکایی‌ها اجازه‌ی ورود به ایران را دارند اما شاهد ورود تعداد کمی امریکایی و چه بسا اروپایی به ایران هستیم.

در سال 2013 امید بر آن بود که تعداد ورود توریست‌های خارجی به ایران از 5 میلیون به 25 میلیون افزایش بیابد اما دولت و برخی مردم ایران، امریکا را محور شرارت می‌دانند، به همین خاطر در حال حاضر با وجود رایزنی‌های سیاسی هنوز آینده‌ی روابط میان این دو کشور مشخص نیست، با این حال امیدواریم که صنعت توریست در ایران نیز مانند دبی یا کشور ترکیه پیشرفت چشم‌گیری داشته باشد.

 در این مطلب مواردی را بررسی می‌کنیم که آمریکایی ها با عدم ورودشان به ایران از دست دادند زیرا ایران پتانسیل بالایی در زمینه‌ی گردشگری دارد. همه‌ی موارد زیر توسط گردشگری آمریکایی به نام هالی داگرز ‏Holly Dagres)‎‏) بیان شده‌اند، به نظر او روابط نامناسب سیاسی بین این دو کشور باعث شده تا آمریکایی‌ها ‏نتوانند از جذابیت‌های ایران استفاده کنند.‏

تهران

تهران در شب

1-تاریخی به درازای تاریخ

شاید این موضوع برای بسیاری از خارجی‌ها عجیب به نظر برسد و باورش برایشان دشوار باشد اما ایران تاریخ طویلی دارد و حتی آثاری در کشورمان وجود دارند که قدمتشان به پیش از اسلام می‌رسند. ایران کشوری غنی از نظر فرهنگ و تاریخ است و همه‌ی ایرانی‌ها هرچند کم اما درباره‌ی گذشتگان و تاریخ درخشانشان اطلاعاتی دارند.

بازدید از تخت جمشید، سفارت سابق امریکا (لانه‌ی جاسوسی) و بناهای تاریخی فوق العاده‌ی ایران هریک به تنهایی می‌توانند جاذبه‌ای جالب برای امریکایی‌ها باشند. در کشورمان حدود 19 بنای ثبت شده در فهرست جهانی یونسکو وجود دارد. آمارها نشان می‌دهند که مقبره‌ی امام رضا (ع)، مسجد امام اصفهان، مسجد صورتی شیراز و پرسپولیس در نزدیکی شیراز در نزد گردشگران خارجی از محبوبیت بیشتری برخوردار هستند.

مسجد صورتی ایران

مسجد امام اصفهان

2-غذاهای شگفت انگیز در ایران

غذاهای ایرانی سبک و سیاق خاص خودشان را دارند، با وجود این که در هر شهری غذاهای محلی ویژه‌ای پرطرفدار هستند اما خوراکی‌های ایرانی به صورت کلی برای گردشگران خارجی بسیار جالب هستند. کباب، سوپ، آش و غذاهای برنجی ایران بی‌نظیر هستند.

قورمه‌سبزی، فسنجان، زرشک پلو با مرغ، ته‌دیگ و کباب از میان هزاران غذای ایرانی توانسته‌اند بیشتر توجه خارجی‌ها را به خود جلب کنند و تجربه نشان داده است که خارجی‌ها بیشتر علاقه‌مند هستند غذاهای کشورمان را به صورت خانگی میل کنند تا طعم واقعی‌تری داشته باشد. همه‌ی این موارد نشان می‌دهند که غذاهای خاص ایرانی نیز پتانسیل خوبی در ارتقای صنعت توریست دارند و این خوراکی‌های خوش‌طعم نیز از مواردی هستند که امریکائیان با عدم ورود به ایران از دست می‌دهند.

غذای ایرانی

قرمه سبزی

3-هنر ایرانی

هنر اسلامی تنها هنر در ایران نیست بلکه این موضوع ریشه‌ای کهن در ایران دارد. با کمی جستجو در شهرهای مختلف می‌توانید گالری‌های هنری را بیابید، گالری‌هایی که در آنها هم آثار قدیمی و هم هنر مدرن به چشم می‌خورند. ایرانی‌ها مردمی هنرمند هستند و هنرشان تنها به نقاشی و نویسندگی خلاصه نمی‌شود بلکه فرش‌بافی، پاره‌چین، مینا کاری، مسگری و... نیز به بهترین شکل ممکن در ایران انجام می‌شود.

گردشگران خارجی علاقه‌ی زیادی به بازدید از موزه‌ی فرش، موزه‌ی جواهرات و موزه‌های تاریخی در ایران دارند و همین موضوع شهرت و مهارت ایرانیان را در زمینه‌ی هنر نشان می‌دهند.

هنر ایرانی

هنر ایرانی

4-پیست های اسکی با چشم‌انداز زیبا

خاورمیانه کوهستان‌های زیبایی دارد. خوشبختانه چندین پیست اسکی مدرن در ایران ساخته شده که خدماتی عالی به بازدیدکننده‌ها ارائه می‌کنند. بر کسی پوشیده نیست که ایران و کشورهای عربی بیابان‌های زیادی دارند اما در فصل زمستان پیست‌های اسکی نیز میزبان توریست‌های خارجی و داخلی هستند. مناظر زیبا و چشم‌انداز باورنکردنی از مهم‌ترین دلایلی هستند که پیست‌های اسکی را به مناطقی محبوب تبدیل کرده‌اند.

برخی از توریست‌هایی که در فصل زمستان به پیست اسکی دیزین رفته‌اند، بیان کرده‌اند که این پیست آنها را به یاد کوهستان آلپ انداخته است.

پیست اسکی دیزین

شمشک

5-سواحل زیبا

بسیاری از گردشگران خارجی تصور می‌کنند که به دلیل مسلمان بودن ایرانی‌ها، کسی در کشورمان به ساحل نمی‌رود و تفریحات ساحلی در ایران رواج ندارد؛ اما زمانی که از سواحل زیبای شمال و جنوب کشورمان دیدن می‌کنند نظرشان دگرگون می‌شود. در همه‌ی فصول سواحل ایران دیدنی هستند و تفریحاتی چون موج‌سواری، جت اسکی و... در آنها مهیاست.

شاید جالب باشد که بدانید بسیاری از گردشگران خارجی با دیدن سواحل ایران و حضور بانوان ایرانی در کنار سواحل تعجب می‌کنند زیرا دیدشان نسبت به کشورمان متفاوت است.

ساحل کیش

ساحل کیش

6-خرید، تفریح محبوب ایرانی ها

ایران جای خوبی برای خرید گردشگران خارجی و به‌خصوص اروپائیان و آمریکایی‌هاست. فرش، خاویار، چای، ادویه و آبنبات و... برای توریست‌ها جذابیت زیادی دارند. هر شهر در ایران تقریبا یک بازار قدیمی دارد که خرید از آن بازارها برای گردشگران جالب است زیرا به هنگام خرید می‌توانند از زیبایی‌های بنای بازارها نیز استفاده کنند. اغلب خارجی‌هایی که به ایران می‌آیند فرش را به دیگر سوغاتی‌ها ارجح می دانند و سعی می‌کنند حتما یک فرش به عنوان سوغات با خود ببرند.

فرش ایرانی

آنچه آمریکایی ها در ایران از دست دادند

همانطور که در بالا ملاحظه کردید ایران ظرفیت‌های زیادی برای پذیرایی از گردشگران خارجی و حتی آمریکایی‌ها دارد اما متاسفانه با اوضاع کنونی هم آمریکایی ها از استفاده از جذابیت‌های کشورمان منع شده‌اند و هم ایران درآمد بسیار کمی از صنعت گردشگری دارد.

منبع: matadornetwork.com

زهرا میرزایی