معروفترین معابد هند؛ دیدار از باورهای هندی + عکس و قیمت

4.8
از 4 رای
تقویم ۱۴۰۳ لست‌سکند - جایگاه K - دسکتاپ
به دنیای افسانه‌های هندی قدم بگذارید
21 دی 1401 08:00
0

 در گوشه و کنار کشور هند، معابد متعدد و متفاوتی وجود دارد که معماری منحصر به فرد و قدمتی تاریخی دارند. برخی از این معابد مانند یک گنجینه مخفی میان درختان سدر مقدس قرار گرفته‌اند و از دوردست، چشم‌انداز زیبایی از آن‌ها می‌توان دید. بسیاری از این معابد، پنهان هستند و به غیر از مردمان محلی، کسی از وجود این آثار باستانی در ایالات مختلف هند خبر ندارد. اما گروه دیگری از این معابد هند، شهرت جهانی دارند.

با وجود عقاید و مذاهب متفاوت در این کشور، وجود تعداد زیادی معبد چندان هم غیرعادی نیست، بنابراین اگر قصد خرید تور هند را دارید و این سبک از جاذبه‌ها برای شما جذاب است، بهتر است پیش از سفر، اطلاعات کافی در مورد آن‌ها داشته باشید. در این مطلب از بلاگ لست سکند، به سراغ 10 معبد مشهور و دیدنی هند رفته‌ایم که برای هر کدام از ما می‌تواند خاص و قابل توجه باشد. اگر شما هم دوست دارید از معروفترین معابد هند بیشتر بدانید، این مطلب را از دست ندهید.

معابد مشهور هند.jpg

معبد موندشواری دوی (Mundeshwari Devi Temple) 

این معبد معروف هند، قدیمی ترین معبد دنیا محسوب می‌شود و احتمال می‌رود در دوران سکاها ساخته شده باشد. محققان باستان شناسی هند، قدمت معبد موندشواری دوی را به سال 108 پس از میلاد نسبت می‌دهند و بنای آن به شکل یک هشت ضلعی ساخته شده که در نوع خود منحصربه‌فرد است. برای دیدن این معبد هندو در ایالت بیهار، باید بدانید که مسیر چندان هم راحت نیست و اگر برای بالا رفتن از تپه و پیاده‌روی آمادگی دارید، می‌توانید روی دیدن آن حساب کنید.

موندشواری دوی از آن دسته معبدهای هند است که به پرستش الهه دورگا اختصاص داده شده بود، هر چند که در قرن‌ها، خدایان متعددی در این معبد پرستیده می‌شدند، از طرف دیگر، یافته‌های باستان‌شناسان نشان می‌دهد که کاربری این معبد، فقط زیارتگاه نبوده است و به عنوان محلی برای آموزش هم استفاده می‌شده است. 

  • ساعت بازدید از معبد موندشواری دوی: 6 صبح تا 7 بعدازظهر
  • قیمت بازدید از معبد موندشواری دوی: رایگان 
  • ایالت محل قرارگیری معبد: بیهار

موقعیت دقیق معبد موندشواری دوی

‏10 معبد مشهور و دیدنی در هند ‏
ورودی معبد موندشواری
‏10 معبد مشهور و دیدنی در هند ‏
بنای هشت ضلعی موندشواری از معابد معروف هندوستان

 معبد میمون‌ها (Khole Ke Hanuman Ji Temple)

معبد میمون‌ها بدون اغراق یکی از معروف ترین معابد هند است، شاید شما در سفرتان به این کشور، بسیاری از مراسم عجیب هند را در نزدیکی معابد ببینید؛ اما قطعا معبد میمون‌ها یکی از عجیب‌ترین جاهایی خواهد بود که به عمرتان رفته‌اید، این معبد در نگاه اول، شبیه به یک مکان تسخیر شده است! البته هیچ روحی آن را تسخیر نکرده است؛ بلکه مدت‌هاست که این معبد در اختیار میمون‌هایی قرار گرفته که در آن زندگی می‌کنند. 

حالا چرا میمون؟ در افسانه‌های هندو آمده است که دزدی، همسر ویشنو، خدای هندی را با خود می‌برد؛ اما این زن در تمام مدت، تن به گناه نمی‌دهد و در نتیجه، گروهی از میمون‌ها او را نجات می‌دهند و به ویشنو بازمی‌گردانند؛ به همین دلیل هم مقدس می‌شوند و حتی معبدی به آن‌ها تعلق می‌گیرد.

  • ساعت بازدید از معبد میمون‌ها: 6 صبح تا 8:30 بعدازظهر
  • قیمت بازدید از معبد میمون‌ها: رایگان 
  • ایالت محل قرارگیری معبد میمون‌ها: راجستان

 موقعیت دقیق معبد میمون‌ها

jaipur_monkey_temple-lastsecond.jpg
معبد میمون‌ها از معابد معروف هندوستان
monkey-temple-jaipur-lastsecond.jpg
میمون‌های مقدس جیپور

 معبد رامانتاسوامی (Ramanathaswamy Temple)

شهرهای دیدنی هند محدود به دهلی و جیپور و آگرا نمی‌شوند. به خصوص، وقتی که پای عقاید هندوها در میان باشد، افسانه‌های شنیدنی متنوعی در مورد الهه‌ها و خدایان هندی وجود دارد که هر کدام، علت ساخت یک معبد بوده‌اند. معبد رامانتاسوامی یکی از معابد مربوط به شیوا است و بر اساس نوشته‌های رامایانا در این معبد، شیوا پیش از رفتن به سریلانکا و شروع جنگ، دعا کرده تا از هر گناهی که ممکن است علیه پادشاه مرتکب شود، دور بماند.

  • ساعت بازدید از معبد رامانتاسوامی: 6 صبح تا 8:30 بعدازظهر
  • قیمت بازدید از معبد رامانتاسوامی: 50 روپیه
  • ایالت محل قرارگیری معبد رامانتاسوامی: تامیل نادو 

موقعیت دقیق معبد رامانتاسوامی

19THNEW_TEMPLE.jpg
نمای بیرونی رامانتاسوامی معبد معروف هند
ramanathaswamy-temple-1-1024x677.jpg
طراحی زیبای معبد های هندوستان در رامانتاسوامی

 معبد ماهابالیپورام (Mahabalipuram Temples)

یادبودهای ماهابالیپورام نمایانگر میراث غنی قرن هفتم و هشتم میلادی است. ساختار و معماری آن‌ها ترکیبی از بناهای ارابه‌ای شکل و غار مانند به همراه بناهای سنگی عظیم در فضای باز است. معابد ماهابالیپورام به شیوا تعلق دارد. جالب است بدانید شهری که معبد در آن قرار گرفته، در قرن یک و دو میلادی ساخته شده است و امروز بخشی از میراث جهانی یونسکو محسوب می‌شود.

  • ساعت بازدید از معبد ماهابالیپورام: 6 صبح تا 6 بعدازظهر
  • قیمت بازدید از معبد ماهابالیپورام: 340 روپیه
  • ایالت محل قرارگیری معبد ماهابالیپورام: تامیل نادو

موقعیت دقیق معبد ماهابالیپورام

‏10 معبد مشهور و دیدنی در هند ‏
ماهابالیپورام معروفترین معابد هند

معبد کایلاشنات (Kailasa temple)

اگر سری به راهنمای سفر هند زده باشید،‌ در بخشی که از جاذبه‌ها حرف زده می‌شود، از تعداد زیاد جاهای دیدنی هند شگفت‌زده خواهید شد. این شبه قاره شگفت انگیز، 40 اثر ثبت جهانی در فهرست یونسکو دارد که معبد کیلاشنات یکی از آنهاست. این بنای عظیم و ماموت مانند در حقیقت درون یک سنگ بزرگ حکاکی شده است. معبد کایلاشنات یا کایلاسا در قرن شانزدهم در یکی از 34 غار زیبای الورا ساخته شده و باستان‌شناسان قدمت آن را به قرن 8 میلادی نسبت می‌دهند.

  • ساعت بازدید از معبد کایلاشنات: 9 صبح تا 5 بعدازظهر
  • قیمت بازدید از معبد کایلاشنات: 40 روپیه
  • ایالت محل قرارگیری معبد کایلاشنات: ماهاراشترا

موقعیت دقیق معبدکایلاشنات

‏10 معبد مشهور و دیدنی در هند ‏
کایلاشنات، یکی از معابد معروف هندوستان
‏10 معبد مشهور و دیدنی در هند ‏
معبد ثبت جهانی کایلاشنات در هندوستان

 معبد تانگناث (Tangnath Temple)

 همه معابد هند در شهرها قرار ندارد، بعضی از آن‌ها ممکن است حتی در جایی باشند که آنقدر دور افتاده است که حتی بلد بودن زبان انگلیسی کار شمار را راه نمیندازد و بهتر است پیش از رفتن به آنجا کلمات پرکاربرد هند را یادگرفته باشید. معبد تانگناث در ارتفاع 3680  متری قرار گرفته و بلندترین معبد شیوا در سراسر جهان محسوب می‌شود.

تاریخ ساخت بنا به طور دقیق مشخص نیست؛ اما بنابر افسانه‌های هندوستان، قهرمانی به نام پانداوا این بنا را برای شیوا ساخت تا گناهانش بخشیده شود. اما فضای درونی معبد تانگناث بسیار کوچک است و به سختی ده نفر را در خود جای می‌دهد. سنگ‌های این معبد به رنگ سیاه بوده و برای هر بیننده‌ای جالب است.  

  • ساعت بازدید از معبد تانگناث: 6 صبح تا 7 بعدازظهر
  • قیمت بازدید از معبد تانگناث: رایگان 
  • ایالت محل قرارگیری معبد تانگناث: اوتارخاند

موقعیت دقیق معبد تانگناث

‏10 معبد مشهور و دیدنی در هند ‏
معبد تانگناث
‏10 معبد مشهور و دیدنی در هند ‏
معبد تانگناث در دامنه کوه

 معبد آدی کومبسوارار (Adi Kumbeswarar) 

معبد با شکوه آدی کومبسوارار در قرن هفتم میلادی توسط خاندان کولا (Chola) ساخته شد. اما در سال‌های بعد توسط پادشاهان مختلف کمی تغییر داده شد و آن‌ها بناهای جدیدی به آن اضافه کردند. این مجموعه در محیط 30 هزار 181 متر مربعی احداث شده است و شرقی‌ترین برج، بلندترین معبد این مجموعه محسوب می‌شود که 40 متر معادل 11 طبقه ارتفاع دارد. گفتن این نکته هم خالی از لطف نیست که در ماه‌های فوریه و مارس، فستیوال ماسی ماگام (Masi Magam) در این معبد برگزار می‌شود.

  • ساعت بازدید از معبد آدی کومبسوارار: 6 صبح تا 12:30 ظهر و 4 بعدازظهر تا 9 شب
  • قیمت بازدید از معبد آدی کومبسوارار: رایگان 
  • ایالت محل قرارگیری معبد آدی کومبسوارار : تامیل نادو

موقعیت دقیق معبد کومبسوارار

‏10 معبد مشهور و دیدنی در هند ‏
آدی کومبسوارار از معابد هند با ظاهری خاص
‏10 معبد مشهور و دیدنی در هند ‏
حیاط معبد آدی کومبسوارار

 معبد کونارک سان (Konark Sun Temple) 

معبد کونارک سان هم جزو میراث ثبت شده یونسکو است. این معبد در قرن 13 میلادی توسط پادشاهان خاندان گانگای شرقی احداث شده است. معبد با شکوه کونارک سان حتی یک جایگاه مقدس هم دارد، بلکه این بنا به شکل ارابه‌ای با 12 جفت چرخ و هفت اسب ساخته شده و 70 متر ارتفاع دارد. شاید جالب باشد بدانید این معبد، کاربری پرستشگاه نداشته است و علت آن هم رعایت نشدن ضرب الاجل ساخت و به خطر افتادن جان 1200 کارگر آن بوده است.

  • ساعت بازدید از معبد کونارک سان: 6 صبح تا 8 شب
  • قیمت بازدید از  معبد کونارک سان: 600 روپیه
  • ایالت محل قرارگیری  معبد کونارک سان: اودیشا

موقعیت دقیق معبد کونارک سان

‏10 معبد مشهور و دیدنی در هند ‏
بقایای معبد کونارک سان 
‏10 معبد مشهور و دیدنی در هند ‏
کونارک سان از خاص‌ترین معبدهای هند

 معبد دیلوارا (Dilwara Temple) 

در هند آیین‌ها و مذاهب گوناگونی وجود دارد که در اپیزود هند پادکست رادیو ماجرا مفصل درباره این تنوع عقیده برایتان گفته‌ایم. معبد دیگری که از لیست معروفترین معابد هند به آن اشاره می کنیم، معبد دیلوارا مربوط به آیین جین (Jain) است که توسط افراد و صنعت کاران ماهری بین قرن‌های 11 تا 13 میلادی ساخته شده است. 5 بنای اصلی معبد از سنگ مرمر ساخته شده و به اهمیت آن از لحاظ معماری اضافه می‌کند. جزئیات به کار رفته در سقف‌ها، راهروها و ستون‌ها شکوه و جلال این معابد را به خوبی نشان می‌دهد. 

  • ساعت بازدید از معبد دیلوارا: 24 ساعته
  • قیمت بازدید از معبد معبد دیلوارا: رایگان
  • ایالت محل قرارگیری معبد دیلوارا راجستان

موقعیت دقیق معبد دیلوارا

‏10 معبد مشهور و دیدنی در هند ‏
نمایی از بیرون معبد دیلوارا
‏10 معبد مشهور و دیدنی در هند ‏
دیلوارا از معبدهای آیین جین در هند

 معبد غار بادامی (Badami Cave Temple) 

ترکیبی خارق‌العاده از معابد هندو، جین و بودایی در بنای این معبد دیده می‌شود. معابد بادامی در قرن 6 میلادی ساخته شده‌اند و معماری آن‌ها به سبک بادامی چالوکیا است. در این مجموعه جمعا شش غار وجود دارد که سه تای اول بر اساس افسانه‌های هندو ساخته شده و چهارمین غار به آیین جین تعلق دارد و پنجمی نمایان‌گر بودیسم است. اما ششمین غار نیز بعدها در سال 2015 کشف شد و نقش و نگارهایی به سبک هندوها را در خود جای داده است.

  • ساعت بازدید از معبد دیلوارا: 9 صبح تا 5:30 بعدازظهر
  • قیمت بازدید از معبد معبد دیلوارا: 500 روپیه
  • ایالت محل قرارگیری معبد دیلوارا: کارناتاکا

موقعیت دقیق غارمعبد بادامی

‏10 معبد مشهور و دیدنی در هند ‏
معبد معروف هند در دل کوه‌ها
‏10 معبد مشهور و دیدنی در هند ‏
یکی از شش معبد غارمعبد بادامی

 سخن آخر

در سفر به هند سعی کنید تا جای ممکن اطلاعات کافی داشته باشید، در مورد همه چیز بخوانید، از کارهای ممنوع در هند گرفته تا قیمت لباس در هند، این کشور بزرگ به اندازه کافی برای شما شگفتی آماده کرده است تا نیازی به غافلگیر شدن برای اطلاعات پیش پا افتاده نباشد. در میان همه جاهای گشتنی هند، معابد احتمالا برای شما باید عجیب‌تر باشد. با پا گذاشتن به محدوده هر معبد، انگار که با به کشوری تازه گذاشته باشید، با رسوم و رفتارهای مخصوص به خودشان.

این موضوع را می توانید حتی در سفرنامه های هند لست سکند بخوانید، در هر صورت پیشنهاد ما این است که در سفر به هند برای هر رویدادی آماده باشید، وجب به وجب کشور هند پر شگفتی است و بهتر است برای یک کشف شیرین و خاطره ساز آماده شوید.

 

تألیف: تیم نویسندگان لست‌سکند

لست سکند
لست سکند

سایت لست‌سکند از سال 1389 آغاز به کار کرد. از همان ابتدا، بخش مجله گردشگری راه‌اندازی شد تا بتواند با توجه به نیاز اهالی سفر، اطلاعات به‌روز و کاربردی را با مخاطبان به اشتراک بگذارد.