باغ ملی آتن؛ قلب سبز تاریخ یونان که همچنان می تپد!

4.7
از 6 رای
سفرنامه نویسی لست‌سکند - جایگاه K دسکتاپ
به قلب سبز تاریخ سرزمین فلاسفه خوش آمدید! +تصاویر
21 مهر 1398 10:00
2

در چند قدمی ایستگاه متروی سینتاگما (Syntagma) و دقیقا در کنار پارلمان یونان، باغِ ملی آتن (National Garden, Athens) قرار گرفته است. این باغ به همراه تالار زاپیون (zappeion)، بیست و چهار هکتار پوشش گیاهی انواع گیاهان نادر، درختان و پرندگان را دربر می‌گیرد. باغ ملی آتن از هفت ورودی قابل‌ دسترس است. ورودی اصلی در خیابان آمالیاس (Amalias) قرار دارد، یک ورودی در خیابان واسیلیسیس سوفیا (Vasilissis Sophias)، سه ورودی در خیابان ایرودو آتیکو (Irodou Attikou) و دو ورودی دیگر در باغ زاپیون قرار دارد.

the-national-garden-of-athens-1.jpgthe-national-garden-of-athens-2.jpg

باغ ملی آتن پیش از آنکه به نام باغ ملی خوانده شود، به‌عنوان باغ سلطنتی یا باغ آمالیا (Amalia، ملکه‌ای که باغ را به وجود آورده است) شناخته می‌شد. علاقه ملکه آمالیا همسر پادشاه اتو (Otto) به باغ به‌ اندازه‌ای بود که گفته می‌شود روزانه حدود سه ساعت از وقت خود را صرف مراقب از باغ می‌کرده است. او همچنین نخلستان‌هایی نمادین به ارتفاع 25 متر کاشته است، این نخل‌ها به‌گونه‌ای هستند که اگر کسی از ورودی دروازه خیابان واسیلیسیس وارد شود، در ابتدا مجذوب این نخل‌های بلند و زیبا می‌شود.

the-national-garden-of-athens-3.jpgthe-national-garden-of-athens-4.jpg

در کنار دروازه خیابان آمالیاس معمولاً فروشنده‌های خیابانی حضور دارند که برای عابران و بازدیدکنندگان «کولوری تسالونیکیس»( koulouri Thessalonikis) نان سنتی دایره‌ای که از بذر کنجد پوشیده شده است، عرضه می‌کنند. با ورود به باغ از فضای شهر فاصله می‌گیرید و از سر سبزی‌های باغ ملی لذت می‌برید. نیمکت‌های باغ زیر سایه درختان اکالیپتوس بهترین مکان برای غرق شدن در کتاب و مطالعه‌ای دلپذیر هستند. بسیاری از اهالی آتن نیز از باغ ملی به‌عنوان مکانی برای ورزش استفاده می‌کنند و هر از چند گاهی آن‌ها را در حال دویدن در باغ مشاهده می‌کنید.

the-national-garden-of-athens-5.jpgthe-national-garden-of-athens-6.jpg

این باغ از 7000 درخت، 40000 بوته و گیاهان دیگر و 519 نوع گونه گیاهی تشکیل‌ شده است. 102 مورد از این‌ گونه‌ها یونانی هستند و درختان ارغوان (Judas tree)، اولیاندرها (oleander) و خرنوب (carob) شاخص‌ترین آن‌ها هستند. برخی از گونه‌ها نیز از سایر کشورها مانند کاج‌های استرالیایی یا درختان چینی «آسمان» آورده شده‌اند. بلوط‌های صدساله، درخت سرو و نخل‌های خرمای جزایر قناری نیز از جمله دیگر گونه‌های گیاهی این باغ هستند.

the-national-garden-of-athens-7.jpgthe-national-garden-of-athens-8.jpg

در این باغ که به‌ عنوان قلبِ سبز آتن شناخته می‌شود، شش دریاچه وجود دارد که در همه آن‌ها اردک‌هایی بازیگوش در حال بازی هستند. از شگفتی‌های این باغ حیاطی رومی است که هنگام کاوش‌های قرن نوزدهم در عمق یک متری کشف‌ شده است و متعلق به ویلایی رومی بوده است. باغ ملی آتن آن‌قدر زیبا و دلربا است که علاوه بر بازدیدکنندگان بین‌المللی، آتنی‌ها را نیز مرتب به درون خود جذب می‌کند و این به دلیل جذابیت‌های بی‌انتهای باغ ملی آتن است.

the-national-garden-of-athens-9.jpgthe-national-garden-of-athens-10.jpg

باغ ملی آتن یک مرکز کاشت گیاه، یک کتابخانه کودکان و یک کافه کوچک نیز دارد. در مرکز کاشت گیاه، گیاهان قبل از کاشت در باغ ابتدا در اینجا کاشته می‌شوند و این محل به‌ نوعی گلخانه محسوب می‌شود. کتابخانه آن دو اتاق مطالعه، یک اتاق موسیقی، یک اتاق داستان و یک اتاق فیلم دارد. این مجموعه هنری در سال 1984 تا سیس شده است. زمان افتتاح فقط 1500 کتاب در این مرکز وجود داشته است، اما امروزه تعداد کتاب‌هایش به بیش از 6000 کتاب رسیده است.  تالار زاپیون نیز به‌عنوان دیگر قسمت تشکیل‌ شده‌ی مجموعه، کاملاً از محوطه‌ی باغ جدا شده است. حیاط تزئینی زاپیون مجسمه‌هایی دارد که تاریخ اخیر یونان را به یاد می‌آورد. مجسمه‌های سیاستمداران، پادشاهان و مورخان مجموعه‌ای کاملاً محسور‌ کننده از مجسمه‌ها را می‌سازند.

the-national-garden-of-athens-11.jpgthe-national-garden-of-athens-12.jpg

قدم زدن در این باغ تاریخی و زیبا، بسیار دلپذیر است چراکه باغ ملی آتن فقط فضای سبزی در مرکز یک کلان‌شهر نیست، بلکه قلبِ تاریخی یونان و آتن در این باغ می‌تپد و منتظر شما است تا به اکتشاف در این تاریخ غنی بپردازید.

the-national-garden-of-athens-13.jpgthe-national-garden-of-athens-14.jpg

منبع: discovergreece.com

کیانوش جهانمردی
کیانوش جهانمردی