معرفی هواپیماهای جدید ATR وارد شده به ایران

4.2
از 19 رای
تقویم ۱۴۰۳ لست‌سکند - جایگاه K - دسکتاپ
هواپیماهای جدید ATR 600 به ایران وارد شد! +تصاویر
30 مرداد 1397 07:00
12

پس از امضای برجام و از سرگیری معاملات ایران با کشورهای خارجی، شرکت ایران ایر نیز طی قراردادی چند فروند هواپیما از شرکت‌های بزرگی مانند ایرفرانس، ایرباس و ATR خریداری کرد. به تازگی چند فروند از هواپیماهای ATR وعده داده شده وارد آسمان ایران شدند. این هواپیماهای ملخی کوچک که اغلب برای حمل و نقل مسافران در مسافت‌های کوتاه استفاده می‌شود، ناوگان جدید ایران ایر هستند و به زودی شروع به کار خواهند کرد البته پیش از این در ایران، شرکت هواپیمایی آسمان دارای چند فروند هواپیمای ATR بود. بهتر است با ناوگان جدید هواپیمایی ایران آشنا شوید و بیشتر درباره هواپیماهای ATR بدانید.

هواپیمای ART

هواپیمای ART

هواپیمای ART

هواپیمای ART

هواپیمای ART

معرفی شرکت سازنده هواپیمای ATR

شرکت هواپیماسازی ATR یک شرکت ایتالیایی- فرانسوی است که فعالیت خود را در سال ۱۹۸۱ شروع کرد. این شرکت حاصل همکاری دو غول دنیای صنایع هواپیمایی به نام ایرباس (فرانسه) و لئوناردو (Leonardo) از ایتالیا بود. هواپیماهای ATR72 از سال ۱۹۸۹ در این شرکت تولید می‌شوند و بیشتر برای حمل و نقل منطقه‌ای برای شرکت‌های مسافربری مورد استفاده قرار می‌گرفتند. این هواپیماها در برخی از شرکت‌ها و موسسات خصوصی برای حمل بار یا گشت دریایی نیز استفاده می‌شدند.

هواپیمای ATR72 یک هواپیمای دو موتوره توربوپراپ کوتاه‌برد منطقه‌ای است که توسط شرکت نام برده تولید می‌شود. هواپیماهایی که توسط ناوگان ایران خریداری شده‌اند، از نمونه ATR72  هستند که نوع پیشرفته تر هواپیمای ATR42  هستند. در این نمونه از هواپیماها خبری از تعداد زیادی صندلی و مسافر نیست و نهایت ظرفیت مسافران در هواپیمای ATR72 حدودا ۷۸ نفر است.

پسوند عددی 42 و 72 در نام این هواپیماها نشان دهنده تعداد صندلی‌های هواپیما است. هواپیمای ATR42 پیش از نمونه ATR72 ساخته می‌شد و در مجموع تا سال ۲۰۱۷ نمونه هواپیمای ATR42 تقریبا ۳۲ سانحه هوایی داشته است که آخرین آن در پاکستان بود و منجر به کشته شدن همه سرنشینان این هواپیما شد.

هواپیما ATR72 نیز در تمام دنیا دچار سوانح هواپیمایی شده است. از جمله آخرین سانحه هواپیمایی که در ایران اتفاق افتاد، سانحه برخورد هواپیمای ATR72-212 شرکت هواپیمایی آسمان در ۲۹ بهمن سال ۱۳۹۶ در مسیر تهران به یاسوج بود که به کوه دنا برخورد کرد و همه ۶۶ سرنشین آن در دم جان سپردند.

هواپیمای ART

هواپیمای ART

هواپیمای ART

هواپیمای ART

هواپیمای ART

ویژگی‌های ATR600 خریداری شده توسط ایران ایر

سری هواپیماهایی که با عنوان ناوگان جدید هواپیمایی ایران ایر، وارد آسمان ایران شده‌اند از جنبه‌های مختلفی، از طراحی گرفته تا امکانات پرواز پیشرفت‌های بسیار زیادی نسبت به نمونه‌های قبلی خود داشته‌اند. برای مثال در این نمونه از موتور  PW127M  استفاده شده است که قدرت تیک آف در این نمونه نسبت به سایرین ۵ درصد افزایش داشته است. علاوه بر این، تغییرات چشمگیری نیز در کابین خلبان صورت گرفته است و با تعبیه شدن آخرین تکنولوژی‌های روز مانند LCD ساده و پیشرفته در کابین خلبان، ایمنی بیشتر و وزن بسیار کم وسایل به کار رفته در کابین خلبان، فضای بهتر و راحت‌تری در اختیار خلبان قرار داده شده است. در این سری، از کامپیوترهای چند منظوره استفاده شده است که ایمنی پرواز و ظرفیت‌های عملیاتی را افزایش می دهد. از دیگر تغییرات ملموس برای مسافران در این نمونه‌ی جدید، طراحی راحت تر و افزایش فضای بین صندلی‌‌ها برای مسافران است. علاوه بر این در مدل‌های جدید، با تجهیز شدن هواپیما به موتور پرسرعت نام برده، هواپیما قادر است در هر پرواز خود، مسیری بین ۱۵۰۰  تا ۱۶۰۰ کیلومتر را طی کند.

هواپیمای ART

هواپیمای ART

هواپیمای ART

هواپیمای ART

معرفی هواپیماهای جدید ATR وارد شده به ایران

منبع: atraircraft.com