شیرینی های خوشمزه و سنتی بلژیکی

3.3
از 3 رای
تورهای ایرانگردی لست‌سکند - جایگاه K دسکتاپ
کسانی که اضافه وزن دارند بهتر است به این کشور نروند! + تصاویر
05 تیر 1397 10:00
0

اگر فکر می کنید شیرینی های خوشمزه در بلژیک به وافل یا شکلات ختم می شود اشتباه است چرا که این کشور شیرینیجات خوشمزه‌ی بیشتری برایتان دارد. برخی از آنها رویه‌های شکری دارند ، برخی دیگر بیسکوئیت های ترد و برخی دیگر شیرینی‌های نرم هستند. لست سکند در اینجا به معرفی برخی از خوشمزه ترین شیرینی‌های سنتی بلژیک می پردازد.

بیسکوییت های کوچک دستی (Handy Little Cookies )

یک افسانه‌ای در شهر آنتورپ (Antwerp) وجود دارد که دلیل انتخاب نام این شهر را نیز توضیح می دهد. بر اساس این افسانه‌، غولی عظیم الجثه در آبهای شهر وجود داشت که هر بار کشتی‌ها می‌خواستند از این آبها عبور کنند او نمی گذاشت  و دستان آنها را قطع می‌کرد و به رودخانه می‌انداخت. در نهایت این غول توسط یک قهرمان به نام برادو ( Brado ) شکست داده می‌شود و او نیز به صورد نمادین دست راست غول را به داخل رودخانه می اندازد. دلیل اینکه نام شهر آنتورپ گذاشته شده است نیز از همین افسانه الهام گرفته است که به معنای " پرتاب دست " تعریف می‌شود.

مردم آنتورپ به این داستان‌های افسانه‌ای خیلی علاقه دارند و آن را بسیار محترم می شمارند به همین منظور این شیرینی‌های کوچک که شکل دست هستند در این شهر خیلی خواهان و مشتری دارد.

خوردنی های بلژیک

شکلات شکری (Sugar, Sugar )

کوبردون ( Cuberdon ) نوعی شکلات بلژیکی است که داخل آن نرم و ژله ایست. در منطقه فلندرز به آن Neuzekes به معنای " بینی‌های کوچک" می گویند. در والوانیا نیز Chapeau de Pretre به معنای کلاه راهب گفته می‌شود. این شکلات‌ها کوچک و مخروطی شکل هستند و با طعم‌های مختلفی عرضه می‌شوند. این شکلات یکی از محصولات رسمی منطقه‌ای قنت ( Ghent ) است.

شکلات بلژیکی

شیرینی ترد کره ای (Butter Crips )

این شیرینی شبیه به وافل است با کمی تفاوت که برخلاف وافل، ترد و بیسکوییتی است. این شیرینی‌های ترد از قرن 19 تهیه می‌شدند و به مرور زمان به یکی از شیرینی‌های محبوب در بلژیک تبدیل شدند. در منطقه فلندرز به آن Boterwafel و در والونیا به آن Galette au Beurre گفته می‌شود.

سفر به بلژیک

Speculaas

اسپکولاس یا اسپکولوس یکی از محبوب‌ترین شکلات‌ها در بلژیک و هلند است. این کوکی‌های خشک و ترد با طعم‌های مختلفی در سطح این کشور فروخته می‌شوند از ادویه‌های مختلفی در درست کردن آن استفاده می‌شود، مثل دارچین، فلفل سفید، زنجبیل، هل و جوز هندی.  با اینحال بیشتر شیرین است و کمتر طعم و مزه های دیگر در آن مشخص است، به همین دلیل اگر خیلی اهل ادویه خوردن نیستید، نگران نباشید! آنقدرها مزه‌ی ادویه نمی‌دهد.

این کوکی‌ها در روز سنت نیکلاس خورده می‌شوند. سنت نیکلاس شخصی بود که شب قبل از ششم دسامبر به درب خانه‌ها می رفت و برای کودکان شکلات و هدیه می‌گذاشت همین باعث شده این شیرینی به شیرینی مقدس نیز شهرت پیدا کند.

سوغات بلژیک

آبنبات ناپلئون (Napoleon Bonbon)

در سال 1912، یک شیرینی‌پز اهل آنتورپ شکلات‌های سفت کوچکی درست کرد که مزه لیمو می‌دادند. او نام آنها را آبنبات ناپلئون گذاشت و امروزه هنوز تصویری از این امپراطور روی روکش این شکلات‌ها قرار دارد.

این شکلات‌ها با نام Le bon bonbon  ، به معنای آبنبات خوب، تبلیغ شد و امروزه در رنگ‌ها و طعم‌های مختلفی عرضه می‌شود. اگرچه این مدل آبنبات در هلند متولد شده و نام یک امپراطور فرانسوی را یدک می‌کشد ولی از جمله شکلات‌های مشهور و محبوب در بلژیک به شمار می‌رود.

شکلات های بلژیک

Babelutte

بابلوته ( Babelutte ) نوعی شکلات  نرم کاراملی است که در محدوده سواحل فلمیش ( Flemish coast) یافت می شود. رزالی دسمدت ( Rosalie Desmedt ) که این شکلات را اولین بار درست کرد با نام مادر بابلوته شناخته شد . همین موجب شده امروزه فروشگاه‌هایی که این نوع شکلات را می‌فروشند با نام فروشگاه مادر بابلوته ( Mere Babelutte ) شهرت پیدا کنند.

شکلات های بلژیک

ماستل ( Mastel )

ماستل نوعی شیرینی شبیه به دونات است که در شرق فلندرز محبوبیت بالایی دارد. این مدل شیرینی اغلب در فستیوال‌های خاص بین مردم عرضه می‌شود.

سوغات بلژیک

منبع : theculturetrip

 

 

ویدا نورمحمدیان
ویدا نورمحمدیان