بهترین اپلیکیشن های مترجم در سفر + راهنمای دانلود

4.4
از 101 رای
تورهای ایرانگردی لست‌سکند - جایگاه K دسکتاپ
برترین اپلیکیشن های مترجم در سفر
22 فروردین 1401 08:00
8

آیا از اپلیکیشن های مترجم در سفر استفاده می‌کنید؟ به نظرتان چنین اپلیکیشن هایی به چه کار می‌آید؟ بدیهی است بگوییم زبان مهم‌ترین ابزار برقراری ارتباط با دیگران است. یکی از مواقعی که اهمیت این موضوع را بیشتر حس می‌کنیم، هنگامی است که جایی می‌رویم که زبان مشترکی برای مکالمه بین‌ ما و ساکنین آن مقصد وجود ندارد. طبیعتا اگر در این دست از سفرها تورلیدر یا راهنما نداشته باشیم، کارمان حتّی برای خرید یک غذای خیابانی هم پیش نمی‌رود.

البته منظور از زبان، صرفا زبان انگلیسی نیست، چرا که در بسیاری از کشورهای لاتین و آسیایی، زبان انگلیسی هم کاربرد کافی ندارد. در این مواقع است که به لطف تکنولوژی می‌توانید با اپلیکیشن‌ مترجم به طور رایگان یا با هزینه‌های بسیار پایین، کارهای خود را تا حد قابل قبولی جلو ببرید. به خواندن این مطلب ادامه دهید تا شما را با بهترین برنامه‌های مترجمی که در سفر می‌توانید در گوشی همراهتان داشته باشید آشنا کنیم. ما در لست سکند سعی کردیم کاربردی‌ترین و بهترین اپلیکیشن‌ های مترجم را به شما معرفی کنیم تا تجربه لذت‌بخش‌تری از سفر برایتان به یادگار بماند.

همچنین توجه داشته باشید که غالب برنامه‌های نامبرده در زبان انگلیسی عملکرد بهتری نسبت به زبان فارسی از خود نشان می‌دهند. بنابراین اگر زبان انگلیسی شما قوی باشد، تجربه کاربری بهتری از  این برنامه‌ها خواهید داشت. جزئیات بیشتر درباره نحوه کارکرد هر کدام از اپلیکیشن های مترجم در هر مورد جداگانه گفته شده است.

بهترین اپلیکیشن های مترجم در سفر

 

گوگل ترنسلیت (Google Translate): پرطرفدارترین اپلیکیشن مترجم در دنیا

  • پشتیبانی از زبان فارسی: دارد
  • نوع اشتراک: رایگان 
  • دانلود اپلیکیشن گوگل ترنسلیت برای اندروید از گوگل پلی
  • دانلود اپلیکیشن گوگل ترنسلیت برای اندروید از اپ استور

گوگل ترنسلیت یکی از نام آشناترین و کاربردی ترین اپلیکیشن‌ های مترجم است که چه در سفر باشیم و چه بخواهیم یک خبر آنلاین را به زبانی خارجی مطالعه کنیم از گوگل ترنسلیت استفاده می‌کنیم. بنابراین بیشتر ما با نحوه عملکرد این برنامه محبوب گوگل آشنا هستیم. فقط کافیست زبان مبدأ و مقصدتان را مشخص کنید تا بتوانید کلمه یا جمله‌ای را به زبان مورد نظرتان ترجمه کنید.

فرض کنید در مقصدی هستید که زبان آن‌ها را نمی‌فهمید و آن‌ها نیز به زبان شما آشنا نیستند، برای پرسیدن سوال کافیست اپلیکیشن گوگل ترنسلیت را باز کنید و جمله، سوال یا کلمه مورد نظرتان را به زبان خودتان تایپ کنید تا آن را به زبان مقصد شما ترجمه کند. فرد مورد نظر می‌تواند سوال شما را متوجه شود و پاسخ را نیز در همین برنامه برای شما تایپ کند. برخی از مهم‌ترین ویژگی‌های گوگل ترنسلیت عبارت است از:

  • پشتیبانی از 108 زبان مختلف. البته تمامی ویژگی‌های گوگل ترنسلیت در 108 زبان پشتیبانی نمی‌شود؛ یعنی در حالت‌های مختلف این اپ مترجم مثل، مترجم زنده ویدیویی، مترجم صوتی و حالت مکالمه فقط زبان‌های بخصوصی پشتیبانی می‌شوند.  
  • با بیش از ترجمه 100 میلیارد کلمه در روز، گوگل ترنسلیت پراستفاده‌ترین برنامه مترجم زبان در جهان است. 
  • امکان تایپ صوتی (تبدیل متن به صوت) 
  • امکان استفاده به صورت آفلاین و آنلاین. برای استفاده آفلاین از اپلیکیشن گوگل ترنسلیت باید داده زبان مورد نظر را دانلود کنید.

 

google_translate_logo..jpg
اپلیکیشن گوگل ترنسلیت
google translate.jpg
گوگل ترنسلیت اپ

 

 سی های (SayHi): بهترین اپلیکیشن مترجم برای مکالمه و ترجمه آنی 

  • پشتیبانی از زبان فارسی: دارد
  • نوع اشتراک: رایگان 
  • دانلود اپلیکیشن سی های برای اندروید از گوگل پلی
  • دانلود اپلیکیشن سی های برای IOS از اپ استور

امروزه تعداد چشمگیری از اپلیکیشن های مترجم، قابلیت ترجمه صوتی را به خدمات خود اضافه کرده‌اند. اما عملکرد اکثر آن‌ها به خوبی اپلیکیشن مترجم سی های (Say Hi) نیست. در واقع اینطور می‌توان گفت که اگر قصد سفر خارجی را دارید یکی از برنامه‌های کاربردی شما سی های خواهد بود، زیرا در حین سفر یا گشت و گذار، راحت‌ترین حالت ممکن استفاده از مترجم صوتی است، این ویژگی در برنامه سی های به خوبی بهینه شده است و کاربران با دقت مناسبی می‌توانند به ترجمه دلخواهشان دست پیدا کنند. هوش مصنوعی این برنامه به قدری عملکرد خوبی دارد که حتی اگر اشتباهات لفظی کوچکی در زبان فارسی داشته باشید، آن را تشخیص می‌دهد و در عوض عبارت درست را به نمایش می‌گذارد. برخی از ویژگی‌های برنامه Say Hi عبارتند از:

  • پشتیبانی از 100 زبان مختلف: سی های یکی از اپلیکیشن های مترجم پیشنهاد شده‌ای است که مترجم صوتی آن به خوبی می‌تواند زبان فارسی را تشخیص دهد و به زبان‌های دیگر ترجمه کند. حتی اگر زبان انگلیسی قوی هم نداشته باشید، این برنامه بسیار کاربردی است، زیرا کافیست زبان مبدأ خود را به کشوری که قصد سفر به آن را دارید تنظیم کنید و در کمتر از چند ثانیه ترجمه آن را به زبان فارسی مشاهده کنید.
  • امکان ترجمه تصویری: علاوه بر قابلیت مترجم صوتی که به خوبی در این برنامه بهینه شده است، امکان ترجمه تصویری هم در آن وجود دارد و می‌‌توانید با عکس گرفتن از یک متن، آن را به زبان دلخواه ترجمه کنید. البته در مترجم تصویری این برنامه، امکان عکس گرفتن از متن فارسی به زبان دیگر ممکن نیست، اما می‌توانید از یک متن به زبان دلخواه آن را به زبان فارسی ترجمه کنید، بنابراین موردی که برای فارسی زبانان حین سفر کاربردی‌تر است، پشتیبانی می‌شود. 
  • قابلبت مکالمه (Conversation Mode): اگر شما در موقعیتی قرار داشته باشید که نیاز به مکالمه احساس شود، برنامه سی های می‌تواند مانند یک مترجم حضوری در کنار شما ایفای نقش کند و در یک محیط این کار را به سرعت انجام دهد. بنابرین برای ترجمه هر جمله یا کلمه نیازی به تغییر زبان مبدأ و مقصد ندارید و در کمترین زمان می‌توانید با هر شخصی گفت‌وگو داشته باشید. 
برنامه sayhi.jpg
برنامه مترجم سی های
sayhi-translate.jpg
سی های

 

وی گو (WayGo): بهترین گزینه برای سفر به آسیای شرقی

  • پشتیبانی از زبان فارسی: ندارد
  • نوع اشتراک: پولی (پرداخت درون برنامه‌ای)
  • دانلود اپلیکیشن وی گو برای اندروید از آمازون
  • دانلود اپلیکیشن وی گو برای IOS از اپ استور

اگر به آسیای شرقی و کشورهایی مثل چین یا کره سفر کرده باشید، می‌دانید زبانشان جزو سخت‌ترین زبان های دنیاست و جدا از بحث مکالمه، خواندن نوشته و تابلوهای شرقی تا چه حد دشوار است. همچنین زبان‌ کشورهای آسیای شرقی طوری نیست که بتوان به راحتی آن‌ها را در برنامه‌های مترجم تایپ کرد و نوشتن آن‌ها به تنهایی یک معضل محسوب می‌شود. پس اگر در سفرتان به کشورهای آسیای دور، شخصی را ندارید که با زبان این کشورها آشنایی داشته باشد، سریع‌ترین روش برای ترجمه واژگان، عبارات و جمله‌ها، استفاده از مترجم تصویری وی گو است. اپلیکیشن مترجم وی گو به طور اختصاصی برای ترجمه زبان‌های آسیای شرقی ایجاد شده و در چند ثانیه می‌تواند جملات چینی، کره‌ای، ژاپنی را به زبان انگلیسی برگرداند. برخی از ویژگی‌های وی گو عبارت است از: 

  • برنامه به صورت آفلاین بوده و بدون نیاز به اینترنت می‌توانید از متون مختلف عکس بگیرید و ترجمه آن را در کمتر از چند ثانیه دریافت کنید.
  • برخلاف سایر برنامه‌های این مطلب، نسخه رایگان این برنامه بسیار محدود است. نسخه پولی این برنامه به این صورت است که می‌توانید با پرداخت 12 دلار تمامی زبان‌های مقصد را نامحدود استفاده کنید (چینی، کره‌ای و ژاپنی). همچنین امکان خرید اشتراک هفتگی یا خرید یک زبان با قیمت کمتر هم ممکن است. 

 

way go.jpg
اپلیکیشن مترجم وی گو 

 

اپلیکیشن مترجم آی ترنسلیت (iTranslate): بهترین مترجم همه جانبه سفر

  • پشتیبانی از زبان فارسی: دارد
  • نوع اشتراک: پولی (پرداخت درون برنامه‌ای)
  • لینک دانلود مترجم آی ترنسلیت برای اندروید از گوگل پلی
  • لینک دانلود مترجم آی ترنسلیت برای IOS در اپ استور

یکی از بهترین برنامه‌های مترجم سفر که باید در گوشی خود داشته باشید، آی ترنسلیت (ITranslate) است. برنامه‌ای که در پلی استور بیش از 50 میلیون بار دانلود شده و امتحانش را در مواقع لازم پس داده است. البته برای استفاده نسخه پیشرفته این اپلیکیشن مترجم، باید هزینه اشتراکش را پرداخت کنید که حدودا سالی 40 دلار می‌شود، هر چند نسخه کامل و pro این برنامه را هم ممکن است با جستجو در اینترنت به صورت رایگان پیدا کنید. برخی از مهم‌ترین دلایلی که سبب شده است اپلیکیشن مترجم ITranslate به این حد از محبوبیت دست پیدا کند در موارد زیر خلاصه می‌شود:

  •  رابط کاربری آسان و قابل فهم: استفاده از این اپلیکشین مترجم بسیار ساده است و هر شخصی می‌تواند با محیط کاربری روان و در عین حال کاربردی آن، ارتباط برقرار کند.
  • پشتیبانی از 100 زبان مختلف: آی ترنسلیت از 100 زبان مختلف از جمله زبان فارسی پشتیبانی می‌کند. البته توجه داشته باشید که در دیکشنری و مترجم تصویری آی ترنسلیت از زبان فارسی پشتیبانی نمی‌شود و پیشنهاد می‌کنیم اگر دانش زبان انگلیسی شما در حد متوسط رو به پیشرفته است، زبان مبدأ خود را انگلیسی قرار دهید؛ هرچند در مترجم صوتی و متنی این برنامه می‌توانید بدون هیج مشکلی از زبان فارسی استفاده کنید. 
  • دقت بالا و عملکرد خوب: میان اپلیکیشن های مترجم، آی ترنسلیت عملکرد خیلی خوبی دارد و در اکثر مواقع می‌تواند کار شما را به درستی انجام دهد.
  • مترجم تصویری: با استفاده از مترجم تصویری آی ترنسلیت کافی است از یک متن یا نوشته عکس بگیرید و فورا ترجمه آن را به زبان دلخواه مشاهده کنید. 
  • دیکشنری کاربردی: طبعا در سفرتان استفاده از یکسری مکالمات محتمل است، مانند صحبت درباره خرید یک جنس، سوالات مرتبط با هتل یا استفاده از واژگان پرکاربردی مانند «سلام» و «متشکرم». آی ترنسلیت این واژگان و عبارت را به صورت دسته بندی شده در یک دیکشنری جمع آوری کرده است که امتیاز ویژه‌ای برای این برنامه محسوب می‌شود. 
  • استفاده به صورت آفلاین: این که بتوان یک برنامه را به صورت آفلاین تمام و کمال استفاده کرد، مزیت‌های زیادی دارد. به ویژه در مسافرت که امکان دارد هزینه اینترنت زیاد باشد، آنتن دهی خوبی وجود نداشته باشد و ده‌ها دلیل موجه دیگر. اما با برنامه آی ترنسلیت می‌توانید هم به صورت آنلاین و هم به صورت آفلاین کار کنید. فقط توجه داشته باشید که پیش از سفر داده زبان مقصد خود را به صورت درون برنامه‌ای دانلود کنید. 
itranslate.jpg
برنامه آی ترنسلیت 
ای ترنسلیت.jpg
اپلیکیشن مترجم آی ترنسلیت 

 تریپ لینگو (Trip Lingo): کامل‌ترین اپلیکیشن مترجم سفر

  •  پشتیبانی از زبان فارسی: دارد
  • نوع اشتراک: پولی (پرداخت درون برنامه‌ای)
  • دانلود تریپ لینگو برای اندروید از وبسایت رسمی تریپ لینگو
  • دانلود تریپ لینگو برای IOS از اپ استور

تریپ لینگو صرفا یک اپلیکیشن مترجم نیست، بلکه یک راهنمای سفر تمام و کمال است و اگر اهل سفر هستید، بهتر است هر چه زودتر این برنامه را روی تلفن همراه خود نصب کنید. تریپ لینگو یک برنامه آموزش زبان است که مخصوص گردشگرانی که به سفرهای خارجی می‌روند، ایجاد شده است. دسترسی به امکانات اپلیکیشن تریپ لینگو در ورژن رایگان محدود است اما نسخه پولی آن که از ماهی 20 دلار به بالا شروع می‌شود امکانات بسیار بیشتری دارد.  

  • مترجم زنده (Live Translator): یکی از خاص‌ترین ویژگی‌های برنامه تریپ لینگو که در دیگر برنامه‌های مترجم دیده نمی‌شود، امکان ترجمه زنده است، به این صورت که از طریق تلفن همراه‌تان، شخصی که به زبان مقصد و زبان مبدا شما مسلط است تلفنی صحبت کنید (غالبا انگلیسی و سایر زبان‌های پراستفاده). استفاده از این قابلیت برنامه تریپ لینگو هزینه مجزایی خواهد داشت اما در مواقع اورژانسی بسیار کارآمد است. 
  • وجود بیش از 2000 عبارت مرتبط با سفر به زبان‌های مختلف: که کمک می‌کند گردشگر با توجه به موقعیتی که در آن حضور دارد، مکالمه یا واکنش لازم را به زبان مقصدش ابراز کند.
  • مترجم صوتی هوشمند: که همانند برنامه سی های این امکان رو ایجاد می‌کند در کمترین زمان ممکن دو زبان به یک دیگر ترجمه شود.
  • ایجاد بخشی مجزا برای آموزش زبان یک کشور: امکاناتی که برای آموزش زبان در این برنامه ایجاد شده است تا حد زیادی برای سفر کاربردی است اما جدا از آن می‌توانید در صورت تمایل تا سطح خوبی از زبان یک کشور را با آن یاد بگیرید. 
  • امکان تغییر واحدهای مختلف به زبان دلخواه: برای مثال مایل، پوند (lbs) و اینچ در زبان فارسی رایج نیست و به ترتیب از کیلومتر، کیلوگرم و سانتی متر استفاده می‌کنیم. این برنامه در کنار وظایف ترجمه این کار را نیز انجام می‌دهد. 
تریپ لینگو.jpg
تریپ لینگو
triplingo.jpg
اپلیکیشن مترجم تریپ لینگو 

 

 سخن آخر 

 در این مطلب شما را با 5 تا از بهترین اپلیکیشن های مترجم سفر و بهترین اپلیکیشن مترجم سخنگو که می‌توانید در گوشی هوشمند خود داشته باشید آشنا کردیم. هر کدام از این برنامه‌ های مترجم نام برده به نوعی کاربردی و مکمل همدیگر هستند، بنابراین پیشنهاد می‌کنیم دست کم دو تا از اپلیکیشن های مترجم را پیش از سفر دانلود کنید. در آخر، می‌دانیم که در سفر به غیر از اپلیکیشن مترجم، به برنامه‌های کاربردی دیگر هم نیاز است که آن‌ها را در مطلب برنامه‌های کاربردی سفر می‌توانید مطالعه کنید. 

 

 

لست سکند
لست سکند

سایت لست‌سکند از سال 1389 آغاز به کار کرد. از همان ابتدا، بخش مجله گردشگری راه‌اندازی شد تا بتواند با توجه به نیاز اهالی سفر، اطلاعات به‌روز و کاربردی را با مخاطبان به اشتراک بگذارد.