پرنده نگری، یک صنعت میلیارد دلاری

4.5
از 8 رای
تورهای ایرانگردی لست‌سکند - جایگاه K دسکتاپ
عجیب‌ترین صنعت میلیارد دلاری دنیا!
27 بهمن 1397 12:00
0

همواره میلیون‌ها نفر در سطح جهان وجود دارند که در جستجوی مکانی آرام هستند، جایی که بتوانند در آن از آلودگی‌ها دور شوند. حتما می‌دانید که زندگی شهری و آلودگی‌های ناشی از آن شمار بیماری‌هایی مانند سکته قلبی و مغزی را افزایش داده است به همین خاطر آرام آرام صنعت گردشگری پیشرفت داشته، زیرا گردشگران علاقه‌مند هستند که در سفرهایشان کمتر به محیط زیست آسیب بزنند و بیشتر به ابعاد ناب طبیعت توجه کنند. تمامی این عوامل دست به دست هم داده‌اند تا اکوتوریسم و یا تفریحاتی چون پرنده‌‌نگری در چند سال اخیر رشد بسزایی داشته باشند.

بسیاری از شهرنشینان دوست دارند با تماشای پرندگان و گوش دادن به صدای آنها کمی آهنگ زندگی شهری خود را تغییر بدهند. بی‌شک اگر به چشمان تازه باز شده‌ی یک پرنده‌ی کوچک خیره شوید و یا تلاش‌ پرندگان بالغ را برای سیر کردن شکم بچه‌هایشان ببینید، کمی از روزمرگی‌های زندگی خارج خواهید شد و خاطراتی به یادماندنی کسب خواهید کرد.

پرنده نگری یک صنعت میلیارد دلاری

یکی از افرادی که در زمینه‌ی پرنده‌نگری فعالیت می‌کند در رابطه با این صنعت و حس آن برای مخاطبان چنین گفته است: " هیچ گاه از یاد نمی‌برم، آن زمانی را که برای اولین بار به آن پرنده‌ی کوچک خیره شدم. در تراس خانه‌ام در حال کار با لپ‌تاپم بودم که چشمانم به یک پرنده‌ی مرغ مگس گردن ‌یاقوتی افتاد. آن پرنده‌ی کوچک روی درخت خرمالو بود و باعث شد من چند دقیقه‌ای به تک‌تک حرکاتش خیره شوم و از زندگی‌ام بیشتر لذت ببرم. بعدها متوجه شدم که قلب مرغ مگس خوار در هر ثانیه چیزی حدود 50 بار می‌تپد و این موضوع من را به وجد آورد، اصلا برایم مهم نبود که این موضوع حقیقت دارد یا نه فقط حس لذتبخشی که آن پرنده در آن روز به من داد را همیشه به خاطر خواهم داشت. به مرور متوجه شدم که من واقعا عاشق پرنده‌ها و به ویژه پرندگان عجیب و غریب هستم. "

پرنده نگری یک صنعت میلیارد دلاری

شاید جالب باشد بدانید کسانی که به پرنده‌نگری علاقه‌مند هستند و یا دوست دارند از پرندگان محافظت کنند یا آنها را پرورش بدهند، حاضر هستند روزها و ماه‌ها از زمان خود را صرف یافتن پرنده‌ی مورد نظر خود کنند و تنها چند دقیقه به تماشای آن بنشینند، همین موضوع باعث شده تا پرنده‌نگری به یک صنعت میلیون دلاری تبدیل شود. افراد بسیاری به سفر علاقه‌مند هستند و چه بهانه‌ای بهتر از حفاظت از پرندگان برای سفر؟

تخمین زده شده که در ایالات متحده‌ی آمریکا چیزی در حدود 800 میلیارد دلار صرف محوطه‌های حفاظت شده برای جانداران شده تا انسان و حیوانات بتوانند در کنار هم در صلح و آرامش زندگی کنند و از این رقم 41 میلیارد دلار صرف نگهداری و حفاظت و پرورش پرنده‌ها می‌شود و 17.3 میلیارد دلار هم به سایر بخش‌های مرتبط با حیوانات مانند باغ‌ وحش‌ها اختصاص می‌یابد. همچنین جالب است بدانید که حدود 20 میلیون نفر در آمریکا برای دیدن پرنده‌ها یا به سفر بردن پرند‌ه‌های خاص خود به سفر می‌روند.

پرنده نگری یک صنعت میلیارد دلاری

در بسیاری از کشورهای دنیا سالانه جشنواره‌هایی برپا می‌شود که در آنها انواع پرنده‌ها به نمایش در می‌آیند و برای حفاظت از آنها تدابیری اندیشیده می‌شود برای مثال در تگزاس هر سال در ماه نوامبر جشنواره‌ای بین‌المللی برای پرنده‌ها ترتیب داده ‌می‌شود که بیش از 2 میلیون نفر در آن شرکت می‌کنند. در این نوع جشنواره‌ها، پرنده‌های خاص و گونه‌های در حال انقراض نیز نمایش داده می‌شوند.

اگر هنوز نمی‌دانید که به پرنده‌ها علاقه‌مند هستید یا خیر، توصیه می‌کنیم که دوچرخه‌ی خود را بردارید و راهی یک پارک بزرگ شوید، گوشه‌ای خلوت را پیدا کرده و از دوچرخه پیاده شوید و در کمال آرامش با چشمانتان به دنبال پرنده‎‌ها در لابه‌لای شاخ و برگ درختان بگردید. چند لحظه‌ای را خیره به این موجودات دوست داشتنی شوید و حس کنید که حرکات آنها چقدر جذاب و دلنشین است.

پرنده نگری یک صنعت میلیارد دلاری

نظر شما درباره‌ی پرنده‌نگری چیست؟

آیا تا به حال پرنده‌ای را دیده‌اید که شما را مجذوب خود کرده باشد؟

آیا در نزدیکی محل سکونت شما پرنده‌‌ای وجود دارد؟

منتظر نظرهای شما هستیم.

منبع: thedailybeast.com

زهرا میرزایی