قنات تو در توی گناباد

4.8
از 9 رای
تقویم ۱۴۰۳ لست‌سکند - جایگاه K - دسکتاپ
هزارچشم قاتل معروف به هزارتوی سیاه ایران + تصاویر‏
09 شهریور 1396 08:00
0

قنات‌ها، آب‌انبارها و خزینه‌ حمام‌ها همیشه محلی جذاب برای کنجکاوی بوده‌اند؛ اما «قصبه‌ی گناباد» داستان دیگری جز جن و روح دارد، این قنات قدیمی یکی از عمیق‌ترین قنات‌های ایران است که قدمت آن به دوران باستان می‌رسد.

قنات تو در توی گناباد

اگر به قنات قصبه گناباد بروید، به هزارتوی سیاه خواهید رسید. این هزارتو که هزار افسانه ی ترسناک را با خود به یدک می کشد، یادگار دوران هخامنشیان بوده و در طی سالیان سال به مکانی مخوف تبدیل شده است. طول این هزارتو چهار فرسنگ می باشد و عمقی معادل هفتصد گز دارد.

cdBStte8lIo0OMLJyURL1fQOzj318p3eMJ7GJtPu.jpeg

برای وارد شدن به هزارتوی سیاه(هزارچشم قاتل) ابتدا می باید از پله های گلی بسیار نامطمئنی پایین رفته و در مسیر پر پیچ و خم و ترسناکی پیش بروید. افسانه های وحشت آوری درباره ی هزارتوی گناباد گفته می شود که ورود به این مکان را بارها ترسناک تر می سازد.

قنات تو در توی گناباد

قنات قصبه گناباد دست‌سازه‌ای عجیب است که با هزارتوهای تاریک و عمیق مکانی شگفت‌انگیز برای ماجراجویی به‌شمار می‌آید و از آن به عنوان یکی از عجایب تاریخ تمدن بشری یاد می‌شود.

گناباد قنات‌های متعددی داشته که بیشتر آن‌ها به دنبال خشکسالی 15 ساله‌ خراسان جنوبی، دیگر فعال نیستند و قصبه‌ گناباد از جمله‌ی قنات‌های زنده به حساب می‌آید. در متون تاریخی، قدمت قصبه را به دوره‌ی هخامنشیان نسبت داده‌اند که «ناصر خسرو قبادیانی» هم در سفرنامه‌اش به توصیف این قنات پرداخته است.

قنات تو در توی گناباد

طول قنات گناباد ۳۳ هزار و 113 متر و تعداد چاه‌های آن بیش از ۴۷۰ حلقه تعیین شده که عمق چاه مادر در این قصبه بین ۲۸۰ تا ۳۰۰ متر است. گردشگران فقط 700 متر از این قنات را که بتون‌ریزی شده می‌توانند طی کنند.

 

 

قنات تو در توی گناباد

قنات تو در توی گناباد

قنات تو در توی گناباد

منبع: از ایران برای ایرانیان، بدانید،