جشنواره‌ برداشت گل محمدی در بلغارستان

4.5
از 4 رای
تقویم ۱۴۰۳ لست‌سکند - جایگاه K - دسکتاپ
در اروپا جشنواره‌ی گل محمدی برگزار می‌شود! +تصاویر
11 شهریور 1397 10:00
0

شاید وقتی درباره‌ی جشنواره در اروپا صحبت می‌کنیم ذهن‌ها به سمت فستیوال‌های موسیقی برود اما اینبار به جایی خواهیم رفت که هر سال همه‌جا پر می‌شود از گل‌های رز صورتی. گل‌هایی که در ایران آنها را با نام گل محمدی می‌شناسیم. برای استشمام عطر گل‌های رویایی و نشست و برخواست با بومیان خوشرویی که برای چیدن گل‌ها آماده می‌شوند باید به بلغارستان رفت. در کوهپایه‌ی کوه‌های بالکان این جشنواره برپا می‌شود.

اگر در بین ماه‌های می تا جون (اواسط اردیبهشت تا اواسط خرداد) به بلغارستان بروید، امکان شرکت در این فستیوال برایتان وجود خواهد داشت. مردمی که برای برداشت گل در این زمان به کوه‌ها می‌روند، همگی لباس‌های محلی و رنگارنگشان را به تن می‌کنند و با رقص و آواز و لبخند راهشان را پیش می‌گیرند. آنها گل‌ها را می‌چینند و از گیاهان گردنبند و دستبندهای زیبایی می‌سازند.

جشنواره گل محمدی در اروپا

جشنواره گل محمدی در اروپا

برداشت گل محمدی در جشنواره‌ی بلغارستان

همه‌ی افرادی که در این فستیوال شرکت می‌کنند با خودشان سبدهایی را می‌آوردند تا گل‌هایشان را در آن جمع‌آوری کنند. تازه‌واردها هم دست‌کش‌هایی را با خود حمل می‌کنند تا تیغ گل‌ها آزارشان ندهد. پیر و جوان، زن و مرد باهم همکاری می‌کنند تا گل‌ها چیده شوند. همانند ایران این گل‌ها را با خود می‌برند تا از آن گلاب بگیرند و برای مصارف مختلف از آن استفاده کنند. گلاب‌های حاصل از این گل‌های زیبا به فروش خواهند رسید و قیمت هر پوند گلاب حدود 3500 تا 6000 دلار است. در واقع حالا گل و گلاب نمادی از بلغارستان است و عصاره‌ی گیاهانی که از این کشور به‌دست می‌آیند طرفداران زیادی دارند و به عنوان یکی از مهم‌ترین سوغاتی‌های این سرزمین به‌ حساب می‌آیند.

جشنواره گل محمدی در اروپا

بلغاری ها در حال برداشت گل محمدی

جشنواره‌ی شاد برداشت گل محمدی در بلغارستان

زمین‌های زیادی در دامنه کوه‌های بالکان برای کاشت و برداشت گل محمدی وجود دارد اما حدود 4.5 هکتار از آن زمین‌ها از باقی‌شان معروف‌تر هستند و افراد زیادی برای برداشت گل به آن مراجعه می‌کنند.

جالب است بدانید که بسیاری از بلغارها به صورت حرفه‌ای در طول این جشنواره به شغل چیدن گل محمدی مشغول هستند و از صبح زود به برداشت گل می‌پردازند. یکی از معروف‌ترین برداشت‌کنندگان گل محمدی تیمور تچف (Tihomir Tachev) نام دارد که در طول همه‌ی روزهای این فستیوال از صبح زود مشغول به کار می‌شود و در نهایت گل‌هایش را داخل کیسه‌های بزرگی ریخته و خودش آنها را حمل می‌کند. با وجود این که چیدن گل‌های محمدی و جمع‌آوری گلبرگ‌هایشان کار دشواری‌ست اما بلغارها این کار را به تفریحی جالب و دوست‌داشتنی تبدیل کرده‌اند. آنها در طی کار به هم لبخند می‌زنند و زیر لب آوازهای زیبایی را زمزمه می‌کنند و هنگام غروب آفتاب محصولشان را جمع کرده و راهی روستایشان می‌شوند.

جالب است بدانید که بومیان عقیده دارند رقص و آواز باعث شادی و رشد بهتر گل‌ها شده و آنها را زیباتر می‌کند.

جشنواره‌ی برداشت گل محمدی در بلغارستان

برداشت گل محمدی در بلغارستان

بازار فروش گل های محمدی در بلغارستان

گل‌های محمدی و گلاب حاصل از آنها بازار گرمی در بلغارستان دارد و با آغاز فصل بهار همه خود را برای حضور پررنگ گل‌های صورتی و خوشبو آماده می‌کنند. اگر گشتی در بازارهای محلی بزنید نیز حتما این گیاهان دوست‌داشتنی را خواهید یافت. از سال 1989 کاشت و برداشت گل‌های محمدی با مدیریت بیشتری انجام می‌شود و در واقع برداشت‌ها بر اساس بازار و بحث عرضه و تقاضا برنامه‌ریزی می‌شود.

باید توجه داشت که آب و هوا نقش مهمی در میزان تولید گل محمدی در بلغارستان دارد و تولیدکنندگان و برداشت‌کننده‌ها هیچ‌یک نقشی در کنترل آب و هوا ندارند، به همین خاطر بعضی اوقات همه چیز طبق برنامه پیش نمی‌رود و میزان محصولات کم و زیاد می‌شود. با این حال به دلیل وجود دو رودخانه در کوه‌های بالکان، در اغلب سال‌ها برداشت گل‌های محمدی در این ناحیه قابل قبول است.

اگر به گل‌های محمدی علاقه‌مند هستید در طول سفرهای بهاری خود با تور بلغارستان به راحتی می‌توانید گلاب بخرید یا مراسم گلاب‌گیری را از نزدیک مشاهده کنید. اگر تصمیم به بازدید از کوه‌های بالکان را در زمان فستیوال گل محمدی دارید، بدانید که هوا در این ناحیه سرد است اما آفتاب می‌تابد.

جشنواره‌ی برداشت گل محمدی در بغارستان

جشنواره‌ی برداشت گل محمدی در بلغارستان

منبع: nationalgeographic.com  

زهرا میرزایی