به چه کشورهایی ارز مسافرتی 500 و 1000 یورویی تعلق میگیرد؟

4.6
از 64 رای
تقویم ۱۴۰۳ لست‌سکند - جایگاه K - دسکتاپ
به چه کشورهایی ارز مسافرتی 500 و 1000 یورویی تعلق میگیرد؟
03 اردیبهشت 1397 16:05
115
 

با توجه به مصوبه جدید پرداخت ارز مسافرتی 500 یورویی و 1000 یورویی به صورت کامل حذف شده است 

سقف ارز مسافرتی ۵۰۰۰ یورو شد

بانک مرکزی روز قبل دستورالعملی اجرایی بسته جدید ارزی را به صرافی ها ابلاغ کرد؛ در این بسته امکان خرید ارز برای 23 نوع مصارف خدماتی از صرافی های مجاز وجود دارد.

براساس اعلام بانک مرکزی مسافران می‌توانند با ارائه بلیط- گذرنامه- ویزا (در مورد کشورهایی که نیاز به ویزا دارند) تا سقف 5000 یورو یا معادل آن به سایر ارزها، از صرافی‌های مجاز ارز خریداری کنند. همچنین صرافی‌ها مجازند تا سقف معادل مبلغ 100 یورو برای هر نفر بابت هزینه خدمات کنسولی سفارت‌خانه‌های خارجی، از جمله خدمات اخذ روادید و کنسولی ارز به متقاضیان بفروشند.

منبع : تسنیم

 ============================
 
اخیرا بازار سفر پیرو بخشنامه های جدیدی که اعلام شده شدیدا دستخوش تغییر و تحول قرار گرفته است . هر روز خبر تازه ای منتشر میشود و ابهامات بسیار زیادی نیز متوجه این بخشنامه ها است.
در متن زیر اشاره مستقیم به اسامی کشورهایی که سفر سیاحتی به آنها مشمول اخذ ارز 500 یورویی و 1000 یورویی میشود شده است. امید ینکه قوانین و شرایط به جهت تسهیل امور و مخصوصا گردشگری انجام پذیرد.
 
با احترام ، حسب بخشنامه شماره 97/13085 مورخ 22/01/1397 بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران ضروری است شعب ارزی از تاریخ 23/01/1397 نسبت به فروش ارز به مسافرانی که از طریق فرودگاه های امام خمینی (ره) ، اصفهان ، شیراز ، تبریز ، ارومیه و اهواز به خارج از کشور سفر می نمایند در سیستم جامع ارزی از منوی "مدیریت فروش ارز سیاحتی و زیارتی"زیر سیستم صندوق حساب های ارزی مشتریان سیستم صندوق ارزی ، بر اساس موارد زیر اقدام کنند :
 
1)شعب ارزی ، پس از دریافت و کنترل مدارک مورد نیاز ، شامل اصل گذرنامه معتبر جمهوری اسلامی ایران ، بلیت هوایی اعم از یکسره یا دو سره(کاغذی یا الکترونیکی) اصل رسید واریز وجه عوارض خروج از کشور و ویزای کشور مورد نظر (بنا به مورد) و همچنین فرم فروش ارز تکمیل شده (نمونه 1871)،باید از طریق سیستم جامع ارزی نسبت به فروش ارز اقدام نمایند و سپس ارز فروخته در شعب فرودگاهی فوق از طریق منوی "تسویه پرداخت و تحویل ارز مشتری"پرداخت می شود.
 
تبصره : لازم است تصویری از کلیه مدارک ماخوذه از مسافر به منظور نظارت بازرسان ، در سوابق نگهداری گردد.
 
2)پرداخت ارز مسافرتی یک بار در سال برای مسافران هوایی به مقصد کشور های ترکیه ، ارمنستان ، گرجستان ، امارات متحده عربی، آذربایجان ، بلاروس ، استونی ، لتونی ،لیتوانی ، قزاقستان ، قرقیزستان ، مولداوی ، روسیه ، تاجیکستان ، ترکمنستان ، اوکراین ، ازبکستان ،  افغانستان ، بحرین ، قطر ، کویت ، پاکستان ، عمان  حداکثر به مبلغ 500 یورو و برای سایر کشور ها مبلغ 1.000 یورو تعیین میگردد.
 
مهمترین کشورهایی که به آنها ارز مسافرتی 1000 یورویی تعلق میگیرد :
 
 
(جهت مشاهده تورها و لیست قیمتها روی عناوین کلیک کنید )
 
3)فروش ارز به افراد با سن کمتر از 12 سال ، ایرانیان مقیم خارج از کشور و دارندگان گذرنامه های خدمت و سیاسی مجاز نمی باشد.
 
4)در خصوص کشور های عراق ، عربستان  سعودی امکان فروش ارز سیاحتی وجود ندارد.
 
5)اطلاعات فروش ارز در دو نسخه تحت عنوان رسید مشتری و بانک چاپ می شود که کاربر باید با اخذ امضا از مشتری بر روی هر دو نسخه ، اطلاعات درج شده را به تایید وی برساند.سپس رسید مشتری توسط دو امضا مجاز ، ممهور  به مهر شعبه شده و تحویل مشتری می گردد.ضمنا شعبه فروشنده ارز میبایست نسبت به درج مراتب فروش ارز همراه با ذکر تاریخ و مبلغ فروش ، در گذرنامه مسافر اقدام و تصویر صفحه ممهور شده را به همراه رسید بانک و سایر سوابق ، بایگانی نماید.
 
6)همراه داشتن رسید مشتری توسط مسافر برای دریافت ارز در شعب فرودگاهی الزامی می باشد.
 
7)کاربر شعبه پس از دریافت رسید مسافر و درج شماره ملی یا شناسه فروش در منوی "تسویه پرداخت و تحویل ارز به مشتری" و انتخاب ردیف فروش نمایش داده شده در سیستم با تعیین نوع و تعداد اسکناس ، ارز را به مشتری تحویل و مراتب پرداخت را در محل مربوطه بر روی رسید به تایید وی برساند.
 
8)فروش ارز مسافرتی حداکثر چهار روز کاری قبل از تاریخ پرواز مندرج در بلیت مسافران امکان پذیر است.
 
9)با توجه به این که هر گونه اشتباه در ورود اطلاعات به سیستم به ویژه انتخاب فرودگاه محل پرواز کشور مقصد ، پرداخت ارز در شعبه فرودگاه را با مشکل مواجه می نماید ، ضروری است کاربران و پایوران ذیربط هنگان ثبت اطلاعات دقت کافی اعلام نمایند.
 
dollar.jpg
 
مدارک مورد نیاز جهات دریافت ارزی مسافرتی
 
1-اصل گذرنامه معتبر جمهوری اسلامی ایران
2-بلیط هوایی اعم از یکسره و یا دوسره
3-اصل رسید واریز وجه عوارض خروج از کشور
4-ویزا (بنا به مورد)
 
شرایط دریافت ارز مسافرتی :
 
1-یکبار در سال
2- فرودگاه های مبدا : امام خمینی (ره) ، اصفهان ، شیراز ، تبریز ، ارومیه و اهواز
3-برای مسافران هوایی به مقصد کشور های ارمنستان ، آذربایجان ، بلاروس ، استونی ، لتونی ،لیتوانی ، گرجستان ، قزاقستان ، قرقیزستان ، مولداوی ، روسیه ، تاجیکستان ، ترکمنستان ، اوکراین ، ازبکستان ، ترکیه ، افغانستان ، بحرین ، قطر ، کویت ، پاکستان ، عمان ، امارات متحده عربی حداکثر به مبلغ 500 یورو
4-برای سایر کشور ها حداکثر به مبلغ 1.000 یورو
5-همراه داشتن رسید مشتری توسط مسافر برای دریافت ارز در شعب فرودگاهی الزامی می باشد.
 
arz.jpg
 
موارد ممنوعیت دریافت ارز مسافرتی :
 
1-به افراد کمتر از 12 سال
2-به ایرانیان مقیم خارج از کشور
3-به دارندگان گذرنامه های خدمت و سیاسی
4-در خصوص کشور های عراق و عربستان سعودی امکان فروش ارز سیاحتی وجود ندارد.
 
از طریق شعب ارزی بانک های ملی ، ملت و سامان 4 روز قبل از تاریخ سفرتان می توانید اقدام به خرید ارز مسافرتی کنید. 
 
از نکات عجیب این بخشنامه عدم اشاره به میزان و نحوه دریافت ارز مسافرتی برای مسافران زمینی و همچنین عدم وجود اسم فرودگاه مشهد در میان فرودگاه ها میباشد
 
 
 
 
لست سکند
لست سکند

سایت لست‌سکند از سال 1389 آغاز به کار کرد. از همان ابتدا، بخش مجله گردشگری راه‌اندازی شد تا بتواند با توجه به نیاز اهالی سفر، اطلاعات به‌روز و کاربردی را با مخاطبان به اشتراک بگذارد.