خواندن منشور کوروش هر ایرانی را به وجد می‌آورد

0
سفرنامه نویسی لست‌سکند - جایگاه K دسکتاپ
خواندن منشور کوروش هر ایرانی را به وجد می‌آورد
12 مهر 1389 00:00
0

آنچه موجب استقبال از منشور کوروش شده به دور از جسم این استوانه،‌ آموزه‌هایی است که سال‌ها پیش بر دل این گل نبشته نقش بسته است.

به گزارش میراث آریا (chtn) آزاده اردکانی رئیس کل موزه ملی ایران که موفق به حضور در مراسم بازدید موبد موبدان و چندی از هموطنان زرتشتی‌مان نشد با ارسال پیامی از استقبال بی نظیر هموطنان از منشورکوروش خبرداد و ‌گفت: آمار بازدید‌ها از منشور کوروش، خستگی کار پیوسته و چندین ماهه را از تن ما زدوده و ابراز احساسات و عواطف پاک هموطنان عزیزمان از دیدن آن بهترین بازخوردی بود که انتظارش را داشتیم.

وی ادامه داد: آنچه موجب استقبال از این نمایشگاه شده به دور از جسم این استوانه،‌ آموزه‌هایی است که سال‌ها پیش بر دل این گل نبشته نقش بسته است، آموزه‌هایی که با تأمل بر آن‌ها، پی به منش و خوی انسان ‌دوستانه ایرانیان از هزاره‌های گذشته می‌بریم.

اردکانی باتاکید بر این مهم که آن زمان که کوروش به بابل رسید،‌ بدون جنگ حاکم بابل شد و بدون اینکه زنان و کودکان را از مردان جدا کند و یا به اسیری ببرد با آن‌ها با مروت و انسانیت رفتار کرد، افزود: این گل‌نبشته از آن رو مورد توجه جهانیان است که نشان می‌دهد گذشتگان ما از سال‌های دور بی‌ آنکه ادعایی داشته باشند، به حقوق انسانی دیگران احترام می‌گذاشتند.

رئیس موزه ملی بر این مهم که در سطر به سطر منشور کوروش نشانه‌هایی از احترام به حقوق انسان‌ها نمایان است ،‌گفت: با خواندن منشور کوروش هر ایرانی به داشتن چنین سلیقه‌ای می‌بالد، اما نکات قابل توجه دیگری نیز در این لوح نهفته است که بی‌تناسب نیست به آن‌ها اشاره‌ای داشته باشیم.

وی احترام به سایر ادیان است را از مهمترین بخش‌های این لوح دانست و گفت : کوروش قربانیانی را برای معابد سایر ادیان فرستاده و این پیام را منتقل کرده است که با وجود یکتا پرست بودن، حقوق سایر ادیان و حتی بت‌پرستان را محترم دانسته و به اعتقاداتشان احترام می‌گذارد.

این مقام مسئول افزود: این همان موضوعی است که باید امروز و در عصر حاضر مورد توجه قرار گیرد چرا که در این قرون و اعصار با توجه به پیشرفت‌هایی که در علوم و فنون و تکنولوژی صورت گرفته اما هنوز هم دغدغه‌ هتک‌ حرمت ادیان مختلف وجود دارد.

در پیام آزاده اردکانی آمده است هنوز هم هستند افرادی که متن منشور کوروش را نخوانده‌اند و اگر هم خوانده‌اند بی‌توجه به آن چشم‌هایشان را به روی حقوق سایر ادیان بسته‌اند! اما ما ایرانیان با نگاهی به گذشته پرافتخار خود به این نکته اذعان داریم که از گذشته‌های دور دارای حقوق بشر بوده‌ایم و اینکه در این روزگار در کشورمان، در شهرمان و رد همسایگی‌مان، ادیان مختلف با صلح و آرامش در کنار هم به زیست خود ادامه می‌دهند، گواهی بر این مدعی است.

منبع

لست سکند
لست سکند

سایت لست‌سکند از سال 1389 آغاز به کار کرد. از همان ابتدا، بخش مجله گردشگری راه‌اندازی شد تا بتواند با توجه به نیاز اهالی سفر، اطلاعات به‌روز و کاربردی را با مخاطبان به اشتراک بگذارد.