قلعه دزک، قلعه تاریخی شهرکرد

4.8
از 8 رای
تورهای ایرانگردی لست‌سکند - جایگاه K دسکتاپ
مهم ترین پایگاه‌ بختیاری‌ها در ایران کجاست؟ +تصاویر
28 آبان 1397 08:00
0

دزک، قلعه‌ای است در روستایی به نام دزک که در استان چهارمحال و بختیاری در فاصله 35 کیلومتری شهرکرد (مرکز استان چهارمحال و بختیاری) واقع شده است. قلعه دزک در جنوب شرق روستای دزک قرار دارد.

قلعه دزک، قلعه تاریخی شهرکرد

این قلعه و کاخ، منزل مسکونی چند نسل از ایلخانان بختیاری بوده که نویسندگان متعدد ایرانی و خارجی همچون هنری رنه دالمانی، شونمان، ویلسون و غیره از آنها با تحسین یاد کرده‌اند.  قلعه دزک در سال ۱۲۹۲ قمری توسط امیرمفخم بختیاری پسر امامقلی خان حاجی ایلخانی از خوانین بزرگ هفت لنگ بختیاری بنا شد.

قلعه دزک

این بنای تاریخی که دو طبقه است در ابتدا به قصد یک قلعه با استحکامات نظامی ساخته شد، اما بعد با تغییراتی که در آن صورت گرفت و طراحی که در داخل اتاق‌ها انجام شد، در نمای داخلی کاملا شکل یک کاخ شد، بنابراین می‌توان آن را کاخ قلعه نیز نامید. طبقه‌ی اول عمارت، دارای یک هشتی ورودی در وسط است که از دو طرف به محوطه‌ی بزرگ قلعه منتهی می‌شود.

قلعه دزک

تالار آئینه‌ی این مجموعه از آثار ممتاز به شمار می‌آید. چهار محل از نقاشی‌های دیواری این تالار بصورت شیشه‌نقاشی «دو پوسته عکس درهم» است، که نمای کامل سه بعدی دارد و نمونه‌های مشابه آن در جهان بسیار کمیاب است.

قلعه دزک

در دوران مختلف، افراد مهمی همچون وحید دستگردی، علی اکبر دهخدا، فرخی یزدی، دکتر محمد مصدق، ملک الشعرای بهار، آقا ابوالقاسم نجفی و غیره در کاخ قلعه دزک حضور یافته و در آثار مکتوب خود از این قلعه و افراد مشهور آن سخن گفته اند. این قلعه کاخ، یکی از جذابیت‌های گردشگری مهجور مانده‌ی شهرکرد محسوب می‌شود.

قلعه دزک

قلعه دزک