نکات مهمی در مورد کشتی های کروز و تورهای متنوع آنها

4.4
از 7 رای
تقویم ۱۴۰۳ لست‌سکند - جایگاه K - دسکتاپ
هیچکس جز خدمه کشتی های کروز این رازها را نمی‌داند!
08 مرداد 1397 12:00
0

سفر با کشتی کروز و سر زدن به جزایر ناشناخته و شهرهای ساحلی، از جمله سفرهای پرطرفدار برای کسانی است که می‌خواهند تجربه یک سفر منحصر به فرد و جدید داشته باشند. شاید یکی از قدیمی‌ترین و کلاسیک‌ترین راه‌های سفر کردن، سفر با کشتی است. از سالیان دور تا به امروز سفر با کشتی تکامل و پیشرفت بسیار زیادی داشته است و امروزه مسافران می‌توانند تجربه یک سفر لوکس و منحصر به فرد را با کشتی کروز داشته باشند. جدا شدن از دنیای شلوغ امروز و گذراندن چند روز در کشتی شاید تجربه‌ای باشد که لذت آن همیشه برای شما بماند.

در هر سفر نکاتی وجود دارد و اگر قصد دارید سفر با کشتی کروز را برای تعطیلات خود انتخاب کنید، باید نکات و راهنمایی‌های لازم در این مورد را نیز بدانید. نکاتی درباره سفر با کشتی کروز وجود دارد که برخی بسیار خنده‌دار و سرگرم کننده و برخی دیگر کمی ناراحت کننده هستند. خدمه کشتی هرگز به شما این نکات را نخواهند گفت و برخی از این حقایق جزو خط قرمزهای آن‌ها به شمار می‌آید.

 لیست قیمت تور کشتی کروز

۱. همه جا اجازه ندارید بروید

اگر تصمیم خود را برای سفر با کشتی کروز گرفته‌اید و اولین بار است این شیوه از سفر کردن را انتخاب می‌کنید باید بدانید که در این کشتی‌ها خط قرمزها و قوانینی وجود دارد و اجازه ندارید به همه‌ی بخش‌های کشتی سر بزنید.

نکات مهمی در مورد تورهای کشتی کروز

 

۲. فضولی ممنوع

اگر تجربه سفر با کشتی کروز را داشته باشید، متوجه خواهید شد که قرار گرفتن در محیطی تقریبا کوچک در وسط اقیانوس گاهی باعث می‌شود که مردم درباره خودشان و زندگی شخصی که در خارج از محیط کشتی دارند، دروغ بگویند. خدمه نیز خط قرمزهایی دارند و مسائلی وجود دارد که نباید درباره آن‌ها سوالی بپرسید. پس در سفر با کشتی کروز بهتر است بدانید که فضولی و سوال پرسیدن از زندگی شخصی بقیه ممنوع است چون ممکن است بعدا برایتان دردسرساز شود، چون وسط اقیانوس راه فراری ندارید!

نکات مهمی در مورد تورهای کشتی کروز

 

۳. درها همیشه قفل نیستند

اگر نگران امنیت خود در سفر با کشتی کروز هستید، بهتر است بدانید که درهای کابینی که در آن اقامت دارید در اکثر مواقع قفل نیستند، زیرا ممکن است در اتاق شما آتش سوزی رخ دهد یا آب نشت کند بنابراین این کار برای افزایش امنیت شما است و از این طریق خدمه امنیتی مطمئن می‌شوند که کسی در اتاق گیر نیافتاده است.

اگر علاقه به سریال‌های پلیسی دارید یا دوست دارید نقش جیمز باند را بازی کنید، این نکته که درهای کابین قفل نیستند باید برای شما جالب باشد زیرا می‌توانید یواشکی به جاهایی از کشتی (به جز کابین بقیه، زیرا تجاوز به حریم خصوصی و ورود غیرقانونی محسوب می‌شود) بروید که اجازه ورود به آن‌ها را ندارید، هرچند که ما توصیه نمی‌کنیم این کار را انجام دهید زیرا ممکن است بدشانسی بیاورید و به در بسته‌ای بخورید که قفل است یا کسی شما را ببینید و به بخش حفاظتی منتقل شوید و حسابی توی دردسر بیفتید.

نکات مهمی در مورد تورهای کشتی کروز

 

۴. تخلیه فاضلاب در اقیانوس

به طور متوسط هر کشتی کروز به صورت هفتگی ۲۱۰ هزار گالن فاضلاب انسانی تولید می‌کند که مستقیما در اقیانوس تخلیه می‌شوند. این فاضلاب ابتدا تصفیه شده و بعد طبق قوانینی که وجود دارد باید در فاصله‌ای مشخص از خشکی تخیله شوند. بنا بر قانون فدرال امریکا، برای کشتی‌های کروز این فاضلاب در فاصله ۲۰ کیلومتری از خشکی و در جایی که آب عمیق است، باید تخلیه شود. اگر به شنا کردن در ساحل علاقه دارید دانستن این نکته ممکن است حال شما را بد کند زیرا تنها در ۲۰ کیلومتری ساحلی که شما عاشق آن هستید، فاضلاب کشتی کروز تخلیه می‌شود. هرچند که اقیانوس محل بسیار بزرگی است اما بازهم تخیله فاضلاب انسانی در آن کار بهداشتی نیست زیرا این فاضلاب شامل حجم زیادی از باکتری‌های روده و انگل‌های مضری است که اگر ماهیان از آن تغذیه کنند مستقیم وارد چرخه غذایی ما می‌شوند.

نکات مهمی در مورد تورهای کشتی کروز

 

۵. کشتی‌های کروز و آلودگی زیست محیطی

سوختی که کشتی‌های کروز استفاده می‌کنند یک نمونه بسیار قدیمی است که ۵ برابر بیشتر از گازوئیل، گوگرد دارد و به آن «bunker fuel» می‌گویند. این سوخت بسیار سنگین به محیط زیست آسیب بسیار زیادی وارد می‌کند. اکثر کشتی‌های کروز به دلیل ارزانی این سوخت از آن استفاده می‌کنند. البته بسیاری از کشتی‌های کروز اقدام به نصب فیلتر تصفیه در مسیر سوخت خود کرده‌اند که کاهش‌ آلودگی‌های زیست محیطی را به حداقل برسانند، اما بازهم نتیجه خوبی که باید را ندارد و بهترین راه برای کاهش عوارض زیست محیطی و آلودگی کمتر دریا و هوا، استفاده از سوختی تمیز و جایگزین است. این سوخت به نام «fuel oil» نیز شناخته می‌شود و مورد استفاده کشتی‌های سنگین باربری و اقیانوس پیما هم هست.

نکات مهمی در مورد تورهای کشتی کروز

 

۶. حقوق خدمه کشتی کروز 

در پایان سفر با کشتی کروز، اکثرا از مسافران درخواست می‌شود که به سفر خود نمره دهند و تجربیات خوب و بد خود را بنویسند و نقاط قوت و ضعف این سفر را بیان کنند. این نظرات فقط برای نشان دادن به دیگران و سنجش میزان خوب یا بد بودن سفر نیست و تاثیراتی بسیار بالاتر از آن چیزی دارند که تصور می‌کنید. این نظرات به صورت مستقیم روی حقوق پرداختی خدمه تاثیر دارد. اگر شما نظر منفی یا برخورد بدی از یکی از خدمه دیده باشید و آن را گزارش کنید، حقوق پرداختی او کسر می‌شود و در صورتی که برخورد بسیار مناسبی از خدمه‌ای دیده باشید و آن را گزارش کنید او پاداش خواهد گرفت.

نکات مهمی در مورد تورهای کشتی کروز

 

۷.کار در شرایط سخت

کارکنان و خدمه کشتی کروز از طبقات مختلفی هستند و تقریبا فقط یک چهارم آن‌ها از کشورهای توسعه یافته آمده‌اند و بیشتر خدمه و کارگرانی که در قسمت موتور خانه یا آشپزخانه کار می‌کنند همه از کشورهای جهان سومی هستند که برای درآمد بیشتر مجبور به کار در چنین شرایطی هستند. کارکنانی که در سفر با کشتی کروز با آن‌ها برخورد بیشتری دارید اکثرا اروپایی یا آمریکایی هستند یا از کشورهای توسعه یافته آمده‌اند.

نکات مهمی در مورد تورهای کشتی کروز

 

۸. شادی و مهمانی در کشتی کروز

یکی از بهترین نکات در سفر با کشتی کروز مهمانی‌های بسیار عالی است که در تمام طول روز و شب ادامه دارد و شما می‌توانید از آن استفاده کنید. خدمه کشتی کروز به خوبی می‌دانند چطور مسافران را راضی نگه دارند. جالب است بدانید که هزینه نوشیدنی و غذا در کشتی کروز برای خدمه و کارکنان بسیار کمتر از مبلغی است که مسافران برای همان غذا و نوشیدنی پرداخت می‌کنند.

نکات مهمی در مورد تورهای کشتی کروز

 

۹. زندان‌هایی در کشتی

در صورتی که رفتاری خلاف قانون داشته باشید، مانند تجاوز به حریم دیگران یا توهین و ضرب و شتم خدمه و مهمانان، باید در سلول‌هایی که در کشتی وجود دارد زندانی شوید و تا زمانی که به خشکی رسیده و به صورت قانونی به جرم شما پرداخته شود در آن جا بمانید. به این سلول‌ها « brig» گفته می‌شود و در پایین‌ترین طبقه کشتی قرار دارد. تصور کنید که زندانی شدن در یک سلول کوچک برای چند روز چقدر می‌تواند حال شما را بد کند، پس بهتر است مراقب رفتار خودتان باشید.

نکات مهمی در مورد تورهای کشتی کروز

 

۱۰. سردخانه‌ای در کشتی

اکثر کشتی‌های کروز دارای سردخانه هستند. از آنجایی که اکثر مسافران مدت زمان نسبتا زیادی را در سفر با کشتی کروز سپری می‌کنند و کشتی فاصله زیادی از خشکی دارد، بنابراین خدمه باید برای کنترل شرایط غیر عادی آماده باشند. اگر به صورت تصادفی یکی از خدمه فوت کرد باید جسد او را تا رسیدن به خشکی در سردخانه نگه دارند.

نکات مهمی در مورد تورهای کشتی کروز

 

۱۱. پزشکان کشتی کروز

اگر قصد سفر با کشتی کروز را دارید هرکاری که می‌توانید انجام دهید تا مریض نشوید. درست است که همیشه پزشکی در کشتی وجود دارد اما اغلب این پزشکان، عمومی و خارجی هستند و تخصص چندان بالایی ندارند. شرکت‌های مختلف دارای کشتی کروز اغلب به استخدام پزشکان خارجی یا پیمانکاران مستقل علاقمند هستند. این پزشکان با شرایط بدنی شما آشنا نیستند و ممکن است تشخیص اشتباه بدهند. اگر بیماری شما در حد دریازدگی یا سرماخوردگی ساده است می‌توانید به آن‌ها مراجعه کنید ولی سعی کنید مریض نشوید. در ضمن امکانات پزشکی در اکثر کشتی‌های کروز پایین تر از حد استاندارد است.

نکات مهمی در مورد تورهای کشتی کروز

 

۱۲. شیوع بیماری

اغلب، زمانی که تعداد زیادی از افراد در یک محیط تقریبا کوچک جمع می‌شوند، شیوع بیماری‌های واگیردار نیز بسیار رایج می‌شود، به خصوص بیماری‌هایی که از طریق غذا منتقل می‌شوند. بنابراین کشتی‌های کروز از این لحاظ شرایط ایده آلی برای شیوع بیماری‌های واگیردار و مسمویت‌های غذایی دارند. بنابراین وقتی یک بیماری ویروسی در کشتی شیوع پیدا می‌کند تعداد زیادی از مسافرین به آن مبتلا می‌شوند و اگر این تعداد بسیار بالا باشد گاه کشتی مجبور به پهلو گرفتن در خشکی و به تعویق انداختن سفر تا آرام شدن شرایط می‌شود.

نکات مهمی در مورد تورهای کشتی کروز

 

۱۳. شما تحت نظر هستید

در طول سفر با کشتی کروز به جز زمان‌هایی که در کابین خود هستید، تمام مدت تحت نظر هستید و دوربین‌های امنیتی برای کنترل شرایط امنیتی در حال فیلم برداری هستند. این دوربین‌ها برای بررسی‌های لازم در شرایط امنیتی تعبیه شده‌اند و عملکردی شبیه دوربین‌های موجود در فروشگاه‌ها دارند، با این تفاوت که شما برای یک هفته در فروشگاه زندگی نمی‌کنید.

نکات مهمی در مورد تورهای کشتی کروز

 

۱۴. دزدان دریایی

شاید تصور کنید که دزدان دریایی فقط در فیلم‌های هالیوودی وجود دارند و دوران آن‌ها به پایان رسیده است. جالب است بدانید که در برخی از مسیرها به خصوص مسیرهای خطرناکی در اطراف آفریقا هنوز خطر دزدان دریایی وجود دارد. خدمه کشتی کروز برای برخورد با این دزدان دریایی آموزش‌های نظامی دیده‌اند. برخی از کشتی‌های کروز از صداهای بسیار بلند و آزار دهنده‌ای برای دور کردن دزدان دریایی استفاده می‌کنند.

نکات مهمی در مورد تورهای کشتی کروز

 

۱۵. خرید مواد غذایی 

کسانی که مسئولیت تهیه غذا و نوشیدنی مسافران و خدمه را در کشتی کروز به عهده دارند تمام مواد مورد نیاز را به صورت یکجا و عمده در یک روز خریداری می‌کنند و جالب است بدانید هزینه تهیه غذا و نوشیدنی در کشتی‌های کروز به طرز چشم گیری بالا است. مسئولین تهیه غذا، به صورت کلی غذای مورد نیاز برای دو وعده را پیش بینی می‌کنند و انباری پر از غذا برای تهیه خورد و خوراک خدمه و مسافران دارند.

نکات مهمی در مورد تورهای کشتی کروز

 

۱۶. هزینه‌های اضافی

شرکت‌های ارائه دهنده تور کشتی کروز اغلب علاقه دارند با بزرگنمایی تبلیغات سفر با این کشتی‌ها به مسافران بگویند که هزینه‌های اضافی دیگری در طول سفر نخواهند داشت. اما کسانی که تجربه سفر با کشتی کروز را داشته‌اند درباره تجربه سفر خود می‌گویند که هزینه‌های اضافی دیگری وجود دارد که شاید بسیار بالاتر از چیزی باشد که فکرش را می‌کنید.

اغلب مسافران عقیده دارند که بیشتر درآمد کشتی‌های کروز از این هزینه‌های پنهان است، بنابراین اگر قصد سفر با کشتی کروز را دارید دقت کنید که باید چیزی بیش از آن که انتظار دارید پول پرداخت کنید.

نکات مهمی در مورد تورهای کشتی کروز

 

۱۷. نقاط ضعف مالیاتی و تاثیر آن در سفر با کشتی کروز

حتی با وجود هزینه‌هایی که برای سفر با کشتی کروز صرف می‌کنید، بازهم سفر با این کشتی‌ها بسیار مقرون به صرفه است. شرکت‌های ارائه دهنده خدمات کشتی کروز و تورهای مربوط به آن با استفاده از نقاط ضعف مالیاتی موجود در سیستم‌ها، قیمت بلیط این کشتی‌ها را به طرز چشم گیری کاهش می‌دهند.

این شرکت‌ها اغلب در کشورهایی مانند باهاماس و لیبریا و پاناما که قوانین بسیار ضعیفی در مورد پرداخت مالیات دارند، دایر هستند. این شرکت‌ها به کشتی‌ها اجازه سفر در آب‌های خارجی را می‌دهند. هرچند که بسیاری از قانون گذاران در صدد بستن این گسل‌های مالیاتی برای حفاظت از آب‌های خود و بندرهایی هستند که کشتی‌ها کروز درآن‌ها پهلو می‌گیرند.

نکات مهمی در مورد تورهای کشتی کروز

 

۱۸. برخورد با شرایط غیر منتظره

اگر یکی از مسافران به صورت تصادفی در دریا افتاد در مرحله اول با تشخیص محل پرت شدن او وسایل کمکی مانند جلیقه نجات را برای او پرتاب می‌کنند. از آنجایی که کشتی‌های کروز بسیار بزرگ هستند نمی‌توان به صورت مستقیم از آن برای نجات فرد استفاده کرد، بنابراین خدمه مخصوصی که برای این کار آموزش دیده‌اند از قایق‌های نجات کوچک برای کمک به او استفاده می‌کنند.

نکات مهمی در مورد تورهای کشتی کروز

 

۱۹. اگر در آب افتادید چکار کنید

اگر به صورت تصادفی در حین سفر با کشتی کروز از نرده‌ها به دریا پرت شدید، کارهایی است که می‌توانید انجام دهید تا شانس نجات خود را بالا ببرید. اگر کلاه دارید آن را بپوشید زیرا باعث می‌شود سریع‌تر مکان شما را در اقیانوس شناسایی کنند. اگر با عده‌ای دیگر در آب افتاده‌اید سعی کنید باهم حلقه‌ای تشکیل دهید و دست‌هایتان را بهم بچسبانید. تا جایی که می‌توانید حلقه را تنگ‌تر کنید و بهم نزدیک شوید و همان جا بمانید و پای خود را در سینه جمع کنید ( در چنین حالتی جلیقه نجات کمک می‌کند روی سطح آب بمانید). تشکیل این حلقه کمک می‌کند بهتر شناسایی شوید و در فضایی گرم‌تر از آب اقیانوس قرار بگیرید.

نکات مهمی در مورد تورهای کشتی کروز

 

۲۰. کنسل کردن سفر

اگر مجبور شدید سفر خود را کنسل کنید، در چنین شرایطی شرکت‌های ارائه دهنده تور کشتی کروز با درصدی از جریمه، پول پرداختی را به شما باز می‌گردانند. هرچند قوانین بازگشت پول بسیار سخت و پیچیده و در اغلب موارد خسته کننده است.

گاهی حتی بازگشت پول به شما ۱۲۰ روز طول می‌کشد و در برخی مواقع شما مجبور به پرداخت پول هتلی می‌شوید که هرگز از آن استفاده نکرده‌اید یا پول سفری را از دست داده‌اید که نتواستید به آن بروید.

برخی از شرکت‌های کشتی کروز که در نروژ و هلند دایر هستند حتی هیچگونه تغییر نام مسافر را نیز قبول نمی‌کنند و تغییر نام را برابر با کنسلی کامل تور می‌دانند. بنابراین بهتر است در هنگام خرید تور کشتی کروز بسیار دقت کنید زیرا کنسل کردن آن جریمه‌های سنگینی دارد.

نکات مهمی در مورد تورهای کشتی کروز

 

۲۱. خدمه ناراضی کشتی کروز

خدمه کشتی کروز اغلب از ملیت‌های گوناگونی هستند و در میان آن‌ها برخی از اروپا یا شمال آمریکا آمده‌اند. به طور متوسط آن‌ها صدها ساعت در طول ماه کار می‌کنند و اغلب از کار خود ناراضی هستند. این خدمه بیشتر در اتاق کنترل و در سمت‌هایی مانند کاپیتان کشتی فعالیت دارند و بهتر است خیلی سر به سرشان نگذارید.

نکات مهمی در مورد تورهای کشتی کروز

 

۲۲. شوخی با مسافران

خدمه کشتی علاوه بر مواردی که گفتیم، اغلب در طول سفر با کشتی کروز، شوخی‌های سرگرم کننده جالبی هم با مسافران انجام می‌دهند که گاهی بسیار جالب است و باعث می‌شود در طول سفر احساس کنید با عده‌ای از دوستان صمیمی خود همراه هستید و فضای سفر را برای شما دلپذیر می‌کنند.

نکات مهمی در مورد تورهای کشتی کروز

 

۲۳. اتاق‌های کوچک

اتاق کارگران کشتی کروز چندان لوکس و مجلل نیست. اغلب در تخت‌های تاشو و کوچکی می‌خوابند که چندان راحت نیست. اما برای آن‌ها اهمیت چندانی ندارد زیرا بیشتر از آن که بخواهند بخوابند، کار می‌کنند، پس تصور نکنید که اگرچه در طول روز مشغول کارند، شب‌ها جای راحتی برای خواب دارند! چون اینطور نیست!

نکات مهمی در مورد تورهای کشتی کروز

 

منبع: thebrofessional.net