رفتار تبعیض آمیز امریکا با ایرانیان مقیم کشورش

4
از 1 رای
سفرنامه نویسی لست‌سکند - جایگاه K دسکتاپ
26 دی 1394 14:58
0

آمریکا نام 38 کشور را در فهرستی قرار داده که شهروندان آنها، حتی کسانی که تابعیت دوگانه دارند، برای رفتن به این کشور باید روادید دریافت کنند.

به گزارش روزنامه گاردین؛ دکتر فیروز نادری به مدت 35 سال در آمریکا خدمت کرده و مدعی است ازمدیران ناسا به شمار می رود و در فرود سفینه ای روی مریخ فعال بوده و در کاخ سفید با میشل اوباما دیدار کرده است. ولی به تازگی احساس می کند در کشوری که خانه خود می داند با او همچون یک شهروند درجه دو رفتار شده است.

نادری، زاده ایران، از دانشمندان برجسته آژانس فضایی آمریکاست و از این می ترسد که مقررات تازه روادید که به دنبال حملات تروریستی پاریس و سن برناردینو تصویب شد تبعیض ناعادلانه ای برای او و هزاران آمریکایی ایرانی تبار به دنبال خواهد داشت – حتی آنهایی که در آمریکا به دنیا آمده اند.

ماه گذشته مقررات مربوط به سخت گیری اعطای روادید آمریکا، در کنگره تصویب شد. مردم 38 کشور از جمله انگلستان و فرانسه پیشتر می توانستند حداکثر تا 90 روز بدون روادید از آمریکا دیدن کنند. ولی بر پایه مفاد این قانون، اگر آنها تابعیت مضاعف ایرانی یا عراقی یا سودانی یا سوری داشته باشند باید روادید بگیرند.

این 38 کشور بر پایه اصل مقابله به مثل می توانند همین محدودیت ها را بر آمریکایی هایی که ملیت دوگانه دارند تحمیل کنند و با این کار، بسیاری از ایرانیان مقیم آمریکا – که مدعی هستند هیچ ایرانی در رویدادهای تروریستی غرب درگیر نبوده – پاسوز پیامدهای این قانون شوند.

نادری 69 ساله که مدیر کاوش منظومه شمسی در آزمایشگاه پیشرانه های جت ناسا است می گوید: «اگر فهرست کشورها شامل پاکستان و مصر و عربستان سعودی بود، در این صورت می شد گمان برد که آنها با قلم مویی پهن رنگ کشیده و ایران را هم در بر گرفته اند. ولی این برپایه منطق نیست. بر پایه دستور بوده است.»

«آنچه می دانیم این است که افزودن نام ایران در دقیقه نود انجام شده است. نخست قرار بود عراق و سوریه در این لیست باشد؛ ولی در دقیقه نود نام ایران را هم به فهرست افزودند. راهی نیست که بتوان منطقی به این جمع بندی رسید که ایران متعلق به این فهرست است.»

ولی همه اعضای کنگره از این مقررات پشتیبانی نکرده بودند. گروهی 33 نفره از دموکرات های مجلس نمایندگان نامه ای، هرچند بی حاصل، نوشتند و هشدار دادند که «بی گمان، کسانی که می خواهند گام به خاک کشور ما بگذارند باید بر پایه ریسک امنیتی که هر یک آنها دارند ارزیابی شوند نه بر پایه اینکه پدر و مادرشان اهل کدام کشور هستند.»

در وب سایت وزارت خارجه آمریکا با عنوان «بیانیه مهم» آمده است که وزارت امنیت داخلی فرایند انجام تغییرات در الزام اثبات مجاز بودن مسافران در برنامه اعطای روادید را آغاز کرده است. «بِت فینان»، سخنگوی وزارتخانه، می گوید: «هرگونه مقابله به مثل کشورهای اروپایی یک فرض است و در این مرحله ما نمی خواهیم گمانه زنی کنیم.»



منبع:باشگاه خبرنگاران جوان

لست سکند
لست سکند

سایت لست‌سکند از سال 1389 آغاز به کار کرد. از همان ابتدا، بخش مجله گردشگری راه‌اندازی شد تا بتواند با توجه به نیاز اهالی سفر، اطلاعات به‌روز و کاربردی را با مخاطبان به اشتراک بگذارد.