جشن دیوالی هند چیست و تاریخ آن کی است؟ ‏

4.6
از 8 رای
تقویم ۱۴۰۳ لست‌سکند - جایگاه K - دسکتاپ
دیوالی، جشنی از جنس نور و شادی!
22 آبان 1402 12:30
0

جشن دیوالی به‌قدری دیدنی و اعجاب‌انگیز است که ما تصمیم گرفتیم در یک مطلب کاملاً مجزا از آن بگوییم، اگر شما هم دوست دارید بیشتر با ریشه‌ها و مراسم مربوط به جشن دیوالی هند آشنا شوید یا حتی اگر هنوز در انتخاب تاریخ مناسب برای سفر به هند مردد هستید، این مطلب بلاگ لست سکند را از دست ندهید.

معنی دیوالی چیست؟

شاید این سوال برای شما پیش آمده باشد که معنی دیوالی چیست؟ دیوالی  (Diwali)یا دیپاوالی (Deepavali) یکی از بزرگترین و مهمترین جشنها و فستیوالها در هندوستان است. نام دیوالی در حقیقت تحریف شده واژه دیپاوالی است، دیپا به معنی نور و آوالی به معنای ردیف و صف که به‌خوبی این فستیوال را معنا میکند، چرا که معنی صفی از نور را میدهد. در این زمان تمام خانهها از فقیرانهترین کلبهها تا اشرافیترین کاخها با نور نارنجی رنگ فانوسهایی به نام دیا (Diya) نورانی آذین‌بندی میشوند

دیوالی در اسطوره ها و تاریخ هند 

این جشن یکی از مراسم‌ عجیب هند نیست؛ اما بی‌نهایت شیرین و دلپذیر است و برای فهمیدن این موضوع که دیوالی چیست، باید از اسطوره‌های هندی سراغ بگیریم. برگزاری جشن دیوالی در هند حداقل سابقه‌ای 2 هزارساله دارد و به نظر می‌رسد در اسطوره‌های هندی جشن دیوالی به تجلیل از قهرمان بزرگ اسطوره‌های هندو، یعنی رام، بازمی‌گردد. بنابر این داستان، رام در نبردی بزرگ بر راوانا پادشاه اهریمن‌ها پیروز شد و در زمان بازگشتش به آجودهیا (شهری در ایالت اوتارپرادیش) با دنیایی از نور فانوس و شمع روبه‌رو شد که اهالی شهر برای استقبال از او تدارک دیده بودند.

آن‌ها رام را به‌عنوان تجسمی از ویشنو، دومین خدای بزرگ هندو و نگهبان جهان پذیرفته بودند و به همین دلیل، چنین مراسم بزرگی برای استقبال از او در نظر گرفته بودند. البته روایت‌های دیگری هم درباره داستان فستیوال دیوالی و ریشه این رسم قدیمی هندی وجود دارد؛ اما شاید معتبرترین و پذیرفته‌شده‌ترین قصه همین ماجرای جشن و پیروزی رام باشد. 

diwali.png
یکی از نقاشی‌هایی که داستان جشن دیوالی را نقل می‌کند

تاریخ جشن دیوالی

فستیوال دیوالی معمولاً در فصل پاییز و بین ماه‌های اکتبر یا نوامبر (مهر و آبان) برگزار می‌شود و باتوجه‌ به اینکه تاریخ برگزاری آن براساس تقویم هندوها و به‌ نوعی قمری است، تاریخ برگزاری این جشن هر سال متفاوت است. برای مثال در سال 2017 این جشن در 19 اکتبر آغاز شد در حالی‌که در سال  2018، فستیوال دیوالی در 7 نوامبر برگزار شد و به نظر می‌رسد تاریخ جشن دیوالی 2023 در 12 نوامبر خواهد بود. باید بدانید که این جشن برای پنج روز ادامه دارد و مردم هندوستان در هر روز مراسم ویژه‌ای را باید انجام دهند. برای دیدن فستیوال دیوالی کافی است پیش از خرید تور دهلی یک‌بار عبارت تاریخ جشن دیوالی 2023 یا سال‌های بعدی را در اینترنت جستجو کنید تا از تاریخ آن اطلاع داشته باشید.

دیوالی ، فستیوال نور در هند ‏
روشن کردن شمع یکی از رسوم دیوالی

دیوالی در کجا و توسط چه کسانی جشن گرفته می‌شود؟

فستیوال دیوالی یکی از بزرگ‌ترین جشن‌های هندو است در بیشتر شهرهای توریستی هند جشن گرفته می‌شود؛ اما این مسئله به این معنا نیست که تنها توسط پیروان آیین هندو جشن گرفته می‌شود، در سراسر هند به جز پیروان آیین هندو، پیروان آیین سیک یا جین هم دیوالی را جشن می‌گیرند و برایشان ارزشمند است؛ اما این جشن محدود به هند نمی‌شود. شاید برایتان جالب باشد که بدانید این جشن یکی از تعطیلات رسمی بسیاری از کشورهای جنوب شرقی آسیا از جمله فیجی، مالزی، میانمار، سریلانکا، نپال و سنگاپور است.

دیوالی ، فستیوال نور در هند ‏
دیوالی در بسیاری از کشور های هندو جشن بزرگی است

 دیوالی و رسوم پنج روزه اش

 برای آنکه دقیق‌تر پی ببریم دیوالی چیست، کمی هم از مراسم و فعالیت های مردم می‌گوییم. در حقیقت دیوالی برای هندی‌ها جشن پایان سال حساب می‌شود. روزهای پیش از دیوالی، همه خانه‌هایشان را پاکیزه و مرتب می‌کنند و برای آغازی نو آماده می‌شوند. در این روزها، مردم پیروزی نور بر تاریکی و خوبی بر بدی را جشن می‌گیرند. در هر یک از این 5 روز، مراسم خاصی برگزار می‌شود که ریشه در تاریخ و افسانه‌های معابد هند دارد. در ادامه، این مراسم و روزهایش را به تفکیک بررسی می کنیم.

روز اول دیوالی

در روز اول این جشن، اغلب افراد مشغول تمیز کردن خانه‌هایشان می‌شوند. برخی حتی با شن‌های رنگی یا انواع برگ گل کف خانه‌هایشان را تزیین می کنند. این روز دهان ترایوداشی (Dhantrayodashi) نام دارد و یکی از روزهای تقویم کارتیکا اشاره می‌کند (روز سیزدم نیمه اول ماه قمری کارتیکا) بر اساس باور های هندو ویشنو (خدای هندو) در این روز از اقیانوس دانش طب خارج می‌شود و به مردم کمک می‌کند تا علیه بیماری مبارزه کنند.

دیوالی ، فستیوال نور در هند ‏
تزیین کف خانه برای دیوالی 

روز دوم دیوالی

نام دومین روز دیوالی چاتورداسی (Narak Chaturdasi) آن‌طور که در اسطوره‌ها آمده است، در این روز کریشنا (بزرگ‌ترین خدای هندو) یکی از شیاطین به نام ناراکاسور را نابود می‌کند و جهان به‌واسطه آن شاد می‌شود. حتی به مادر ناراکاسور در این روز اعلام کرده که نباید مردم آن را به عزاداری بگذرانند. از مراسم مهم روز دوم حمام، استراحت و همین‌طور ماساژ بدن با روغن‌های گیاهی است.

دیوالی ، فستیوال نور در هند ‏
شمع‌هایی که در زمان دیوالی روشن می‌کنند

روز سوم دیوالی

 روز اصلی مراسم دیوالی روز سوم است، در این زمان ماه به صورت کامل غروب می‌کند و هوا از همیشه تاریک‌تر می‌شود، به همین دلیل هم نمای چراغ‌ها و فانوس‌ها از زیاد است. در شب اصلی دیوالی مردم به غیر از روشن کردن شمع و فانوس، مراسم شکرگزاری به جای می‌آورند. بسیاری در این شب، درها و پنجره‌های خانه‌شان را باز می‌کنند تا نور بیشتر به خانه و زندگی‌شان وارد شود. تجربه دیدن آتش بازی و نور یکی از زیباترین تصاویری است که شما می‌توانید در سفر به هند ببینید.

دیوالی ، فستیوال نور در هند ‏
یک خانواده هندی در فستیوال دیوالی 

روز چهارم دیوالی

از روز چهارم روایت‌های متعددی وجود دارد، بعضی از افراد آن را به نام روز زن و شوهرها می‌شناسند و اغلب برای یکدیگر هدیه تهیه می‌کنند. برخی دیگر هم در این روز پیروزی کریشنا بر ایندرا، خدای باران یادآوری می‌کنند و به دلیل آن جشن و پایکوبی می‌کنند.

روز پنجم دیوالی

آخرین روز دیوالی، روز جشن خواهرها و برداران است و در برخی مناطق مانند بنگال خواهران دعای خاصی را برای بردارانشان می‌خوانند. نام این دعا، بهای فوتا است و پس از آن تقریبا می‌توان گفت که جشن دیوالی به پایان رسیده است و مردم شهر با روحیه تازه و حالی خوش به استقبال سال نو می‌روند.

دیوالی ، فستیوال نور در هند ‏
رسوم خاص در جشن تاریخی هند

 فانوس‌ها (Diya) در این مراسم نماد چیست؟

دیا در مراسم دیوالی نشانگر علم و آگاهی است. هندی‌ها معتقدند شخص نادان خود را در تاریکی حبس می‌کند؛ اما این روشنایی است که او را آگاه خواهد کرد، بنابراین سعی می‌کنند با آویختن این فانوس‌ها در داخل و خارج خانه‌هایشان نشان دهند که دوست دارند در روشنایی و آگاهی به سر ببرند و نادانی را از خود دور کنند.

دیوالی ، فستیوال نور در هند ‏
از رسوم مهم این جشن روشن کردن فانوس و شمع است

خرید تور هند

اگر قصد دارید برای دیدن این مراسم جذاب به هند سفر کنید، خرید تور هند لست‌سکند می‌تواند شما را به سرعت به تور مدنظرتان برساند؛ چرا که هم امکان مقایسه تورها را دارید و هم با خیال راحت از قیمت مناسب تور، خرید می‌کنید. با کلیک روی لینک می‌توانید تورهای موجود در لست‌سکند را ببینید و با استفاده از فیلترهای موجود در صفحه، آن‌ها را به ترتیب اولویت دلخواهتان مرتب کنید.

سخن آخر

جشن دیوالی برای مردم هند اهمیت زیادی دارد و در زمان برگزاری رنگ و جلوه شهرها به طور کامل تغییر می‌کند، برای همین هم در این مطلب تلاش کردیم تا ضمن صحبت درباره ریشه‌های این جشن باستانی، کمی هم شما را با رسوم و روند این فستیوال نور آشنا کنیم. حالا با در دست داشتن این اطلاعات مختصر از فستیوال دیوالی، اگر قصد سفر به هند را دارید، دیگر شما تصمیم گیرنده‌اید و می‌توانید انتخاب کنید که در چه زمانی در هند حضور داشته باشید. اصلا اگر این شانس را داشته باشید که در زمان جشن‌های بزرگ در این کشور باشید کدام را انتخاب می کنید، جشن هولی یا دیوالی؟

 

لست سکند
لست سکند

سایت لست‌سکند از سال 1389 آغاز به کار کرد. از همان ابتدا، بخش مجله گردشگری راه‌اندازی شد تا بتواند با توجه به نیاز اهالی سفر، اطلاعات به‌روز و کاربردی را با مخاطبان به اشتراک بگذارد.