ممنوعیت پلاستیک در جزیره ی دومینیکا

4
از 2 رای
تورهای ایرانگردی لست‌سکند - جایگاه K دسکتاپ
ورود پلاستیک به این جزیره ممنوع است
02 مهر 1397 12:00
0

دومینیکا نام کشوری جزیره‌ای در دریای کارائیب –غرب اقیانوس اطلس- است. شاید نام این جزیره را شنیده باشید زیرا در چند سال اخیر گردشگران زیادی برای تفریح و استراحت به این مقصد سفر می‌کنند و می‌توان گفت که دومینیکا به یکی از لوکس‌ترین مقاصد گردشگری دنیا تبدیل شده است. در این مطلب کمی بیشتر با این جزیره آشنا خواهیم شد و به موضوع ممنوع بودن ورود پلاستیک به دومینیکا خواهیم پرداخت.

آشنایی با جزیره دومینیکا و وضعیت پلاستیک در آن

در شرق دریای کارائیب جزیره‌ای بسیار زیبا و رویایی با طبیعتی فوق‌العاده وجود دارد که آن را با نام دومینیکا می‌شناسند. دریایی با آبی زلال و درختانی سرسبز که وجودشان سبب شده تا گردشگران به سفر به دومینیکا تمایل زیادی نشان بدهند و لقب "جزیره‌ی طبیعت Nature Island" به دومینیکا داده شود.

هرسال بر شمار گردشگران این جزیره افزوده می‌شود و افراد بیشتری نیز به زندگی در دومینیکا علاقه نشان می‌دهند به طوری که پیش بینی می‌شود تا سال 2019 جمعیت جزیره به حدود 70,000 تن برسد. بی‌تردید با افزایش تعداد ساکنان و توریست‌ها، بر میزان آلودگی جزیره نیز افزوده می‌شود. همین موضوعات دلیلی شدند تا مسئولان برای پاکیزگی جزیره تدابیری بیندیشند. یکی از مهم‌ترین اقدامات برای دور کردن دومینیکا از آلودگی‌ها، ممنوعیت ورود پلاستیک به جزیره است. البته همانطور که می‌دانید امروزه پلاستیک به قدری با زندگی ما عجین شده که زندگی بدون آن بسیار دشوار است؛ به همین دلیل به عنوان نخستین قدم، استفاده از ظروف یکبار مصرف پلاستیکی را در جزیره ممنوع کرده‌اند و اشیای پلاستیکی غیرضروری نیز وارد جزیره نمی‌شوند.

جزیره دومینیکا

جزیره دومینیکا

ممنوعیت ورود پلاستیک

دولت این کشور اعلام کرد که ممنوعیت ورود ظروف پلاستیکی و اشیایی که ورودشان برای محیط زیست جزیره مخرب است، ادامه خواهد داشت و رستوران‌ها اجازه‌ی استفاده از ظرف‌های پلاستیکی را ندارند. در ضمن فروشگاه‌ها هم نباید ظرف‌ها و کالاهای پلاستیکی غیرضروری را عرضه کنند.

روزولت اسکریت (Roosevelt Skerrit) نخست‌وزیر دومینیکا گفت: "ما باید با استفاده از هر روش ممکنی از داشتن محیط زیستی سالم دفاع کنیم. مساله‌ی مدیریت زباله‌های جامد بخشی از حمایت محیط زیست است و ما همچنان با افراد خاطی برخورد می‌کنیم."

مقامات دومینیکا تا امروز اقدام‌های زیادی در راستای کم کردن میزان پلاستیک در جزیره‌شان برداشته‌اند و معتقدند که این کار تاثیر زیادی در صنعت گردشگری آنها دارد. در حال حاضر دولت و مردم این کشور در حال آماده کردن زیرساخت‌ها هستند تا در سایر زمینه‌های حفاظت از محیط زیست، فعالیتشان را آغاز کنند. مردم این جزیره فرصتی دارند تا از مساله‌ی آلودگی محیط زیست توسط زباله‌ها و پلاستیک دور شوند، موضوعی که برای بسیاری از کشورها به معضلی بزرگ تبدیل شده است.

جزیره دومینیکا

جزیره دومینیکا

معضلات زیست محیطی در دومینیکا

جمع‌آوری زباله‌ها و جلوگیری از ورود آنها به دومینیکا تنها اقدام مسئولان این کشور نیست بلکه آنها برای سایر معضلات زیست محیطی نیز برنامه‌ریزی کرده‌اند. برای مثال یکی از مشکلاتی که با گرم شدن زمین رو به وخامت است، کوچ نهنگ‌ها و برخی دیگر از آبزیان در ماه تابستان است که به دلیل گرم شدن بیش از اندازه‌ی آب صورت می‌گیرد.

با توجه به اینکه تابستان یکی از بهترین فصل‌ها برای سفر به دومینیکاست، حضور آبزیان در آبها امر مهمی تلقی می‌شود. مسئولان مربوطه می‌گویند کم شدن زباله و پلاستیک در جزیره بر روی این موضوع تاثیر دارد زیرا وجود زباله‌های شناور بر روی دریا می‌تواند موجب گرم‌تر شدن دمای آب شود.

منابع طبیعی که حیوانات نیز بخشی از آن هستند نقش زیادی در جذب توریست به دومینیکا دارند، پس باید تا جایی که امکان دارد در راستای حفاظت از آنها کوشید. نهنگ‌هایی که در اطراف جزیره‌ی دومینیکا زندگی می‌کنند توانایی زندگی تا سن 70 سالگی را دارند و نباید با ریختن زباله در دریا موجب مرگ زودهنگام آنها شد. حفاظت از جانداران نیز بخشی از برنامه‌های دولتمردان دومینیکاست.

جزیره دومینیکا

جزیره دومینیکا

هدف اصلی چیست؟

هرکسی تا حدودی با زیان‌های وجود پلاستیک در محیط زیست و به‌خصوص دریاها و اقیانوس‌ها آشنایی دارد، پس چرا هنوز مقدار زیادی زباله در دریاها یافت می‌شوند؟ متاسفانه بسیاری از زباله‌ها را پلاستیک‌های غیرقابل بازیافت تشکیل داده‌اند.

عکاسی حرفه‌ای که برای یکی از بزرگترین وبسایت‌های دنیا عکاسی می‌کند، در این رابطه گفت که از جزایر متعددی در سراسر کره‌ی زمین عکاسی کرده است. برخی از جزیره‌ها کاملا دور افتاده بودند اما بازهم در اطرافشان زباله به چشم می‌خورد و این موضوع نشان می‌دهد که مقدار زباله در دریا و اقیانوس‌ها چقدر زیاد است.

هدف مقامات سیاسی جزیره‌ی دومینیکا این است که سرزمینشان را از معضل زباله و پلاستیک نجات بدهند و باید دید که چقدر در این راستا موفق خواهند شد.

جزیره دومینیکا

جزیره دومینیکا

منبع: nationalgeographic.com

زهرا میرزایی