خانه دکتر صحتی، موزه محرم تبریز که باید آن را دید!

4.5
از 13 رای
تقویم ۱۴۰۳ لست‌سکند - جایگاه K - دسکتاپ
یادگاری از قاجار و پهلوی که سرانجامی سبز داشت! +تصاویر
26 شهریور 1398 08:00
0

در اواخر دوره قاجار و اوایل دوره پهلوی، بنایی طراحی و احداث شد که به نام خاندان علی (ع) متبرک شد: خانه دکتر صحتی! این خانه در تبریز، خیابان شهید مطهری و در کوچه گوگانی قرار دارد و سردر آن از تزیینات آجری برخوردار است. پس از ورود به این بنا یک هشتی را خواهید دید که دارای چند پله است، در قسمت شمالی حیاط نیز ساختمان سه طبقه‌ای قابل مشاهده است. یک حوضخانه هم در قسمت مرکزی قرار گرفته که با توجه به شواهد از اتاق‌های همجوار، برای انباری و سردابه استفاده می‌شده است. یک راه پله داخلی از پشت حوضخانه ارتباط طبقه زیر زمین را با طبقه همکف برقرار می کند.

خانه دکتر صحتی، موزه محرم تبریز

موزه محرم که نام کنونی این بنا است، ۴۰۹ متر مربع مساحت دارد و زیربنای آن ۸۴۴ متر مربع می‌باشد. دکتر ابوالقاسم صحتی از این بنای سه طبقه در زمان حیات خود به‌ عنوان حسینیه استفاده می‌کرد و در حال حاضر نیز آثار و اشیای مربوط به عزاداری امام حسین (ع) در ماه محرم در آن نگهداری می‌شود. در طبقه‌ی اول چند اتاق وجود دارد که در زمان گذشته محل سکونت خانواده‌ی دکتر بوده است.

خانه دکتر صحتی

در طبقه اول تالار بزرگ وجود دارد که دو اتاق دیگر نیز در اطراف آن قرار دارد. امروزه مردم برای بازدید از اشیا و وسایل مربوط به آیین‌های عزاداری امام حسین (ع) در ماه محرم به این خانه‌ی زیبا می‌آیند که خود روزی محل برگزاری عزای سیدالشهدا (ع) بود. آیا می‌دانستید چنین خانه‌ای در تبریز وجود دارد؟ تا به حال به بازدید از آن رفته‌اید؟

خانه دکتر صحتی تبریز

خانه دکتر صحتی

خانه دکتر صحتی تبریز