مقاصد دوستدار محیط زیست از گوشه کنار دنیا

4
از 1 رای
تقویم ۱۴۰۳ لست‌سکند - جایگاه K - دسکتاپ
سرآمدترین کشورها در زمینه ی اکوتوریسم + تصاویر
08 اسفند 1396 08:00
0

امروز محبوبیت اکوتوریسم و سفر به دلایل روشنی در حال افزایش است. هرچند در این میان کشورهایی هستند که در جهت حمایت و حفاظت از محیط طبیعی قدم برداشته اند و این عمل آنها نه تنها برای شهروندان و گردشگران بلکه برای حیات وحش و تضمین منابع غذایی بهتر برای کره زمین عمل کرده است. در این مطلب قصد داریم برخی از این مکان ها و کارهایی که باید در آنها انجام دهید را به شما معرفی کنیم:

  1. ایسلند

 در طول سالها، ایسلند مقام خود را به عنوان آگاه ترین کشور جهان در زمینه ی مسائل زیست محیطی حفظ کرده است. این کشور استفاده از منابع زمین گرمایی در جهت تولید برق و گرمایش را جز اولویت های خود قرار داده، با آلودگی های اقیانوسی به شدت مقابله کرده و صید ماهی را به صورت پایدار رواج داده است. ایسلند جزیره ای زیبا و خیره کننده است که آن را به خاطر آب دره ها، چشمه های آبگرم طبیعی، آتشفشان ها، نورهای شمالی، تماشای وال ها و کوهنوری از روی یخچال های قطبی می شناسند.

مقاصد دوستدار محیط زیست از گوشه کنار دنیا

  1. فنلاند

فنلاند و ایسلند بین جایگاه اول از نظر سبزترین کشور همواره رقابت داشته اند. رتبه بندی آنها هر سال بسیار به هم نزدیک است. بنا بر نرخ اجرایی زیست محیطی یا EPI، رتبه ی فنلاند در زمینه ی «تعهد اجتماعی برای دستیابی به کمترین ردپای کربن (صفر) تا سال 2050» بسیار بالاست. این کشور همچنین در زمنیه ی تعهد خود نسبت به موضوع آب و بهداشت و همچنین تنوع زیست محیطی و حفاظت زیستگاه های طبیعی امتیاز بالایی کسب کرده است. در فنلاند 40 پارک ملی، جمعیتی در حدود 200 هزار گوزن و 1000 نوع گیاه گلدار وجود دارد. فنلاند پر جنگل ترین کشور اروپا می باشد.

 مقاصد دوستدار محیط زیست از گوشه کنار دنیا

  1. هلند

در طول 20 سال گذشته، هلند برنامه ای ملی در زمینه ی سیاست های زیست محیطی را در مرحله ی اجرا داشته و تا به امروز به 70 درصد اهداف آن برنامه دست یافته است. این کشور به سختی مشغول تلاش است تا حجم آلاینده های کربنی و آلودگی هوا را کاهش داده، رودخانه ها را تمیز کند و مدیریت زباله ها را بهبود بخشد. در شاخص شهرهای سبز اروپایی، هلند به عنوان پنجمین کشور دوستدار محیط زیست شناخته شده است. یکی از بهترین راه ها برای گشت و گذار در شهرهای بزرگ و کوچک هلند به وسیله ی دوچرخه است؛ وسیله ای که بخش کثیری از جمعیت هلند صاحب آن هستند. در هلند بیش از 15 هزار کیلومتر مسیر دوچرخه وجود دارد.

مقاصد دوستدار محیط زیست از گوشه کنار دنیا

  1. نیوزیلند

نیوزیلند تا سال 2025 برنامه ای دارد که طی آن قادر است به طور کامل از قید سوخت های فسیلی رها شود. این کشور سخت تلاش می کند تا از منابع انرژی «زمین گرمایی» سرشار خود استفاده کند. نیوزیلند از دو جزیره تشکیل شده که هر دوی آنها به طرز چشمگیری از نظر مناظر طبیعی، اکوسیستم و حیات وحش متنوع و غنی هستند. اکوتوریسم را می توان به نوعی مترادف نیوزیلند دانست چرا که در این کشور موقعیت های بیشماری برای تجربه ی جاذبه های طبیعی خاص و خارق العاده جزیره ها وجود دارد که از آن جمله می توان به غارهای کرم شب تاب، تماشای وال ها و دلفین ها و سیاحت در سواحل جادویی و جنگل های باستانی اشاره کرد.

 مقاصد دوستدار محیط زیست از گوشه کنار دنیا

  1. استرالیا

استرالیا به تازگی وارد عمل شده و برنامه های متعددی برای کاهش آلاینده های کربن و وابستگی به زغال سنگ در نظر گرفته است. تا سال 2020، یک پنجم انرژی استرالیا از منابعی همچون خورشید، باد و منابع زمین گرمایی تامین خواهد شد. آنها همچنین در پی ارتقای برنامه های دریافت و ذخیره سازی کربن و تلاش هایی در جهت کاهش ردپای اکولوژیکی کشورشان هستند. استرالیا با داشتن جاذبه هایی همچون  Great Barrier Reef، جنگل های بارانی گوندوآنا، جزیره ی فریزر و پارک ملی کاکادو یکی از بهترین مقاصد گردشگری برای دوستدار محیط زیست به شمار می رود.

مقاصد دوستدار محیط زیست از گوشه کنار دنیا

  1. جزایر چومبه، زانزیبار

جزایر چومبه یکی از ذخایر طبیعی با مالکیت خصوصی نزدیک زانزیبار دورتر از خط ساحلی تانزانیا هستند. این مکان یکی از الهام بخش ترین نمونه ها در زمینه ی حفاظت از صخره های مرجانی و مدیریت پایدار از یک منطقه ی حفاظت شده به شمار می رود. این جزیره دارای یک پناهگاه صخره های مرجانی، جنگل و اقامتگاه اکولوژیکی کوچک به همراه مسیرهای پیمایش در دل طبیعت است. جزیره از تکنولوژی های دوستدار محیط زیست مانند گرمایش آب به کمک انرژی خورشیدی، انرژی فتوولتائیک، جمع آوری آب باران و توالت های کامپوست ( توالت هایی که با فرایندهای هوازی مدفوع انسانی را به کود تبدیل می کنند) استفاده می کند تا پیامدهای زیست محیطی را کاهش دهد.

مقاصد دوستدار محیط زیست از گوشه کنار دنیا

مقاصد دوستدار محیط زیست از گوشه کنار دنیا

مقاصد دوستدار محیط زیست از گوشه کنار دنیا

  1. پالائو

جمهوری پالائو مجموعه ای بیش از 200 جزیره ی مرجانی و آتشفشانی در اقیانوس آرام است. وقتی یک بهشت استوایی را در ذهن دارید، پالائو یکی از محتمل ترین گزینه های شماست. آب هایی که این جزایر را احاطه کرده اند بسیار شفاف بوده و سرشار از  انواع و اقسام گونه های دریایی می باشند. جزایر نیز به خودی خود با جنگل های زیبا و سواحل بهشتی پوشیده شده اند. پالائو خود را مقید به برنامه های گردشگری پایدار و حفاظت از صخره های مرجانی می داند. در صخره های مرجانی پالائو هیچ گونه ماهیگیری مجاز نیست. غواصی در پالائو یکی از جاذبه های اصلی آن است که از آن جمله می توان به غواصی در دریاچه ی عروس های دریایی اشاره کرد.

مقاصد دوستدار محیط زیست از گوشه کنار دنیا

  1. جزایر آزور

آزور مجموعه ای شامل 9 جزیره هستند که در فاصله ی 1288 کیلومتری خط ساحلی پرتغال در اقیانوس اطلس واقع شده اند. این جزایر شامل خط ساحلی خوش منظره، کوهستان های انبوه، دره ها، آتشفشان ها، چشمه های آب داغ و آبشارها می باشند و می توان در آنها به تماشای وال، دلفین و پرنده های خاص پرداخت. این جزایر شیوه ی زندگی را پذیرفته اند که نسبت به محیط زیست بسیار هوشیار و آگاه است. از تفرجگاه های بزرگ و غول آسا در این جزایر خبری نیست، بیشتر مواد غذایی به صورت محلی تولید شده و خاص همان بخش آزور است که مشغول صرف غذا در آن هستید؛ ضمن اینکه در این نواحی، تورهای دوستدار محیط زیست زیادی نیز وجود دارد که می توانید از آنها بهره مند شوید.

مقاصد دوستدار محیط زیست از گوشه کنار دنیا

  1. اکوادور

اکوادور یکی از متنوع ترین کشورهای دنیا از نظر زیست محیطی است که 5000 نوع پستاندار مختلف و انواعی از اکوسیستم های جالب توجه را در خود جای داده و البته در این میان نباید جزایر مشهور گالاپاگوس را از یاد برد. در سال 2008 در قانون اساسی جدید اکوادور نه فقط برای انسان ها که برای محیط زیست نیز حقوقی وضع شد. در حالیکه اکوادور به تازگی قدم هایی در جهت حمایت از محیط زیست برداشته، اما حرکت به سمت جلو آغاز شده و همین حائز اهمیت است.

مقاصد دوستدار محیط زیست از گوشه کنار دنیا

  1. کاستاریکا

کاستاریکا در صدر اکوتوریسم و جنبش های سفر قرار دارد. این کشور در آمریکای مرکزی قرار گرفته و تقریبا 25% مساحت خود را به عنوان پارک های طبیعی و ذخایر بیولوژیکی ثبت کرده و در داخل کشور از 95% منابع انرژی تجدیدپذیر استفاده می کند. کاستاریکا برنامه ای تا سال 2021 دارد و هدف آن رساندن پیامدهای مربوط به آلاینده های کربنی تا 0 است. کاستاریکا با 12 اکوسیستم اصلی، 5% تنوع زیست محیطی کل دنیا را در خود جای داده و دارای فرهنگی گرم و صمیمانه است که با وجود اقامتگاه های زیست محیطی که دارد باید در لیست هر گردشگری قرار گیرد.

مقاصد دوستدار محیط زیست از گوشه کنار دنیا

  1. بریتیش کلمبیا، کانادا

بریتیش کلمبیا بنا به نظر Green Provincial Report Card از نظر مشاغل، ساختمان ها، کارآیی انرژی و غذاهای ارگانیک، عنوان سبزترین استان کانادا را از آن خود کرده است. بریتیش کلمبیا از میان خطوط ساحلی ناهموار، جنگل های انبوه، دریاچه های زیبا و پارک های ملی، مقصدی ایده آل برای دوستداران طبیعت و ماجراجویی به شمار می رود. در این بخش فوق العاده زیبا از نواحی غربی کانادا امکانات زیادی از جمله کوهنوردی، قایق رانی در آبهای خروشان، ماهیگیری، اسب سواری، کمپینگ، اسکی، اسنوبورد و تماشای حیات وحش وجود دارد.

مقاصد دوستدار محیط زیست از گوشه کنار دنیا

 

منبع: theculturetrip