سرزمین درختان نخل در اسپانیا

4
از 5 رای
سفرنامه نویسی لست‌سکند - جایگاه K دسکتاپ
سرزمین درختان نخل + تصاویر
22 شهریور 1396 12:00
0

در شهر الچه Elche در اسپانیا، مجموعه ای بزرگ از درختان نخل وجود دارد که تنها نمونه ی موجود در اروپا بوده و یکی از بزرگترین ها در دنیا می باشد. در الچه تعداد درختان بیشتر از تعداد آدمهاست. برخی تعداد درختان الچه را بین 200 تا 300 هزار عدد تخمین زده اند که در محدوده ی صدها باغ پراکنده هستند.

درختان نخل از 2500 سال پیش در الچه وجود داشته اند. اولین گونه ها احتمالا در قرن پنجم قبل از میلاد و توسط کارتاژین ها که در جنوب شرق اسپانیا ساکن شدند، کاشته شده اند. اما چشم انداز این مجموعه ی درختان نخل با سیستم آبیاری ظریف و دقیق خود که امروز وجود دارد، اولین بار توسط مسلمانان و در پایان قرن دهم بعد از میلاد پایه گذاشته شد، یعنی زمانی که بیشتر ساکنان شبه جزیره ی ایبریا عرب بودند.

سرزمین درختان نخل در اسپانیا

از فاصله ی دور این مجموعه ی درختان نخل که به آن Palmeral نیز می گویند، مانند یک جنگل وسیع ظاهر می شود، اما در واقعیت بخشی از منظر شهری را تشکیل می دهد. درختان به صورتی فشرده در باغ های مربعی یا مستطیلی کاشته شده و دور آنها حصارهایی قرار دارند که از برگ های خشک نخل ساخته شده اند. در میانه ی باغات که با درختان نخل احاطه شده اند، معمولا خانه ی مستاجر یا صاحب زمین وجود دارد. بسیاری از خانه ها امروز متروکه هستند چرا که توسط شورای شهر خریداری شده اند. برخی از باغ ها نیز امروز پارک های عمومی هستند که افراد می توانند در آنها استراحت کرده و به صدای آب که از میان لوله های آبیاری شنیده می شود گوش فرا دهند.

از منظر تاریخی، باغ ها با اهداف کشاورزی شکل گرفته اند. درختانی که خرما تولید می کنند و در عین حال می توانند سایه ای فراهم کنند که در مرحله ی رشد گیاهان می تواند مفید باشد. زمانی که شهر در قرن هفدهم گسترش پیدا کرد، برخی از درختان این باغ ها قطع شدند. این فرایند با انقلاب صنعتی و آمدن راه آهن در قرن نوزدهم نیز سرعت گرفت. در گذر زمان این مجموعه درختان نخل نقش کشاورزی خود را از دست داده و کشت خرما تنها به فعالیتی یادمانی و برای مصارف محلی تبدیل شد. در حال حاضر نقش این مجموعه ی درختان نخل بیشتر به عنوان یک عامل فرهنگی و منظره ای است تا مکانی که مختص کشاورزی باشد.

در سال 2000 یونسکو با تشخیص اهمیت فرهنگی این مکان آن را به عنوان سایت میراث فرهنگی تعیین کرد.

سرزمین درختان نخل در اسپانیا

سرزمین درختان نخل در اسپانیا

سرزمین درختان نخل در اسپانیا

سرزمین درختان نخل در اسپانیا

سرزمین درختان نخل در اسپانیا

 

منبع: amusingplanet