درهای اروپا این تابستان باوجود ویروس کرونا به روی گردشگران باز می شود!

4.8
از 4 رای
تقویم ۱۴۰۳ لست‌سکند - جایگاه K - دسکتاپ
درهای اروپا این تابستان به روی گردشگران باز خواهد شد! +جزییات
15 خرداد 1399 08:00
3

بزرگ‌ترین عرصه گردشگری جهان یعنی اروپا از زمانی که به مرکز شیوع کرونا تبدیل شد تاکنون بسته بوده است، ولی با فرارسیدن تابستان اروپایی‌ها مصمم‌ شده‌اند تا محدودیت‌های مسافرتی‌شان را بردارند و گردشگران و پول نقد آن‌ها را به اقتصاد راکد خود وارد کنند.

اکنون کشورهای سرتاسر این قاره خود را پشت دیوارهای قرنطینه و مرزهای بسته به انزوا کشانده‌اند ولی به دنبال راهی هستند تا دوباره بتوانند به میهمانان مسافرشان خوشامد بگویند.

اتحادیه اروپا هفته گذشته یک برنامه عملی را مطرح کرد تا به‌وسیله آن مرزهای داخلی این قاره را بازگشایی کند، به‌طور ایمن استارت بخش گردشگری‌اش را بزند و به ارتباطات ریلی، جاده‌ای، هوایی و دریایی آن پس از مدت‌ها تحت‌فشار بودن به دلیل کرونا جان تازه‌ای ببخشد.

میلیون‌ها مسافر بین‌المللی مشتاقانه انتظار این بازگشایی را می‌کشند و پس از مدت‌ها خانه‌نشینی و قرنطینه دلشان به‌شدت برای دیدن آسمان و فرهنگ اروپا لک‌زده است.

تیِری بِرِتون عضو هیئت بازار داخلی اتحادیه اروپا می‌گوید: «ما همگی به‌ویژه پس‌ازاین دوره طولانی حبس خانگی به کمی تفریح نیاز داریم. می‌خواهیم از تعطیلات تابستان لذت ببریم و اگر خانواده یا دوستانمان در منطقه یا کشور دیگری زندگی می‌کنند به دیدارشان برویم. البته نمی‌خواهیم این سفرها آسیبی به‌سلامتی و ایمنی ما بزنند زیرا می‌دانیم کرونا تا مدتی دیگر در میان ما خواهد بود.»

50 درصد بازار گردشگری جهان ازنظر ورودی گردشگر در اختیار اروپاست و این قاره با شدت بیشتری نسبت به دیگر مناطق زمین دچار محدودیت شده است. شهرهایی مانند ونیز، رم، پاریس و بارسِلونا که همیشه پر از بازدیدکننده بودند اکنون بسیار خلوت‌اند.

اتحادیه اروپا در حال حاضر توصیه‌هایی را به کشورهای عضو خود ابلاغ کرده است تا آن‌ها جلوی ورود همه بازدیدهای خارجی غیرضروری از کشورشان را بگیرند. ولی با پایین آمدن نرخ آلودگی به ویروس در برخی کشورها، به نظر می‌رسد اوضاع تغییر کند.

کشورهایی مانند یونان و ایتالیا حتی دارند تاریخ‌هایی را برای بازگشایی مشخص می‌کنند. ایتالیا روز شنبه اعلام کرد که قصد دارد ماه آینده مرزهای درون‌قاره‌ای‌اش را باز کند و صدراعظم آلمان، آنجِلا مرکِل نیز گفته است که بسیاری از محدودیت‌های مرزی‌ کشورش با کشورهای اتحادیه را تا پانزدهم ژوئن بر خواهد داشت.

حتی صحبت‌هایی درباره راه‌اندازی «راهروهای سبز» یا «حباب‌های مسافرتی» به میان آمده است که بر اساس آن قرار است به کشورهای خاصی که نرخ آلودگی به کرونای آن‌ها پایین یا رو به کاهش است اجازه دهند تا پیش از بازگشایی کامل مرزها تنها چند مقصد گردشگری خود را برای بازدید گردشگران باز کنند.

همه این ایده‌ها در برنامه اتحادیه اروپا لحاظ شده‌اند؛ برنامه‌ای که بر آن است تا محدودیت‌های مسافرتی بین کشورهای عضوی که «شرایط همه‌گیری یا اپیدِمولوژی حدوداً مشابهی» دارند یا نرخ آلودگی به ویروس کرونا در آن‌ها برابر است را بردارد.

البته گردشگرانی که شهروند هیچ‌یک از کشورهای اتحادیه اروپا نیستند، هنوز باید مدت نامعلومی را منتظر بمانند.

اتحادیه اروپا در برنامه خود طرحی را نیز برای توسعه پروتکل‌های سلامت و ایمنی در سواحل، هتل‌ها، تفرجگاه‌ها و گَشت‌زارها، شب جاها و مهمانسراها، کافه‌ها و رستوران‌ها در نظر گرفته است تا به‌وسیله آن از مهمانان و کارکنان محافظت کند. طرح‌هایی چون دادن برنامه زمانی قبلی برای حضور در باشگاه‌ها و استخرها.

این اتحادیه همچنین قرار است قوانینی را در نظر گرفته یا تقویت کند که بر مبنای آن‌ها مسافران بتوانند درازای بلیت‌های مسافرتی کنسل شده یا سفرهای گردشی‌شان کوپن دریافت کنند و یا وجه نقد آن‌ به ایشان بازگردانده شود.

افزون بر این‌ها، کشورهای عضو اتحادیه اروپا بر سر پروتکل‌هایی توافق کرده‌اند تا اپلیکیشن‌های مکان‌یابی را به‌طور مشترک برای همه کشورهای عضو راه بیندازند و از این طریق به شهروندان مسافر درباره آلودگی احتمالی یک منطقه به ویروس کرونا هشدار داده شود.

مارگارِت وِستاگِر معاون بازوی اجرایی اتحادیه اروپا از کمیسیون اروپا می‌گوید: «این تابستان برای هیچ‌یک از ما عادی نخواهد بود. ولی اگر در کنار یکدیگر بکوشیم و وظیفه خود را مطابق با روش‌هایی که کمیسیون امروز تعیین می‌کند به انجام برسانیم، آنگاه مجبور نخواهیم بود کل تابستان را در خانه بگذرانیم و صنعت گردشگری اروپا نیز مجبور نیست این تابستان را کاملاً از دست بدهد».

البته بااینکه این اقدامات تا حدودی به وضعیت نابهنجار مسافرت‌ها در قاره سبز نظم می‌بخشند، ولی وضعیت هنوز هم نوسانی است.

اگر در حال حاضر برنامه ریخته‌اید تا در ماه‌های آینده به اروپا یا در اروپا بین کشورهای آن سفر کنید، لازم است نکات زیر را بدانید:

 

فرانسه

قرار است اروپا این تابستان و باوجود ویروس کرونا درب‌هایش را به روی گردشگران باز کند

فرانسه پربازدید ترین کشور جهان است، ولی بحران کرونا صنعت گردشگری این کشور را نیز فلج کرده است.

 

مسافرانی که لحظه‌شماری می‌کنند تا پس از پایان بحران کرونا نخست به فرانسه سری بزنند باید خود را برای انتظاری طولانی آماده سازند.

دو ماهی است که این کشور نیز مانند دیگر کشورهای اتحادیه اروپا مرزهایش را به روی مسافران کشورهای غیرعضو بسته است. و به دستور اتحادیه این محدودیت فعلاً تا 15 ژوئن 2020 ادامه خواهد یافت.

از امروز تا دست‌کم بیست و چهارم جولای هر کس که وارد فرانسه شود، البته به‌جز شهروندان اتحادیه یا بریتانیایی‌ها، به‌اجبار باید 14 روز قرنطینه کرونایی را پشت سر بگذارد.

اگرچه قرنطینه ‌این کشور اکنون آهسته‌آهسته برداشته می‌شود و مدارس، رستوران‌ها و کافه‌ها در هفته‌های آینده بازخواهند شد، ولی وزیر امور داخلی فرانسه کریستُف کاستانِر به‌صراحت اعلام کرده است که محدودیت‌های مرزی در آینده نزدیک همچنان برقرار خواهند بود.

بااین‌حال ممکن است هتل‌ها در هفته‌های بعد اجازه ادامه فعالیت را داشته باشند.

مجموعه هتل زنجیره‌ای آکور تقریباً دوسوم هتل‌هایش را بسته است و هتل‌های باز آن نیز تنها برای حمایت از کارکنان خط مقدم بهداشت و کلیه کارکنان سلامت و «اقشار آسیب‌پذیر» فعالیت می‌کنند.

طبق گفته یکی از دست‌اندرکاران هتل آکور: «یکی از اخبار خوبی که به‌تازگی شنیدیم بهبود اولیه بازار هتل‌های چینی و بالا رفتن مهمانان و افزایش فعالیت خدمات غذا و نوشیدنی آن‌ها بود؛ که خود ماجرای انگیزه بخشی به شمار می‌رود».

کارکنان هتل‌ها درحالی‌که منتظر چراغ سبز دولت هستند، برای بازگشایی آماده می‌شوند و درعین‌حال «استانداردهای ایمنی و پروتکل‌های پاک‌سازی را به‌طور سفت‌وسخت رعایت می‌کنند».

اگرچه آن‌ها خیلی منتظر شمار فراوان بازدیدکنندگان بین‌المللی در ماه‌های آتی نیستند، ولی قسمت عمده‌ای از درآمد هتل‌های آکور از سفرهای داخلی به دست می‌آید و این سفرها با ادامه محدودیت‌های بین کشوری ولی کاهش محدودیت‌های داخلی به‌احتمال‌زیاد افزایش خواهند یافت.

شخص یادشده از هتل آکور می‌افزاید: «پس از کم‌رنگ شدن ملاحظات قرنطینه‌ای، بازهم بهتر است گردشگران فرانسوی تا مدتی خیلی از محل سکونتشان دور نشوند. اکنون فرصتی فراهم‌شده است تا بتوانند کشور خودشان را بهتر کشف کنند و ما نیز به‌خوبی از آن‌ها پذیرایی خواهیم نمود».

 

یونان

قرار است اروپا این تابستان و باوجود ویروس کرونا درب‌هایش را به روی گردشگران باز کند

یونان امیدوار است تا ماه ژوئن بتواند دوباره به بازدیدکنندگان خوشامد بگوید.

 

ممکن است یونان یکی از نخستین مقاصد گردشگری اروپا باشد که درب‌هایش را به روی گردشگران می‌گشاید.

این کشور مدیترانه‌ای توانسته است آمار مرگ‌ومیر مربوط به کرونایش را به‌شدت پایین نگه دارد و تاکنون تنها 150 مورد مرگ کرونایی در آن ثبت‌شده است؛ زیرا قانون قرنطینه خیلی زود و به‌طور سفت‌وسخت در آن اجرا شد.

جاذبه کهن آن یعنی آکروپُلیس در آتِن روز 18ام ماه می همراه با دبیرستان‌ها و فروشگاه‌های این کشور باز شد.

نخست‌وزیر یونان کیریاکوس میتسوتاکیس پیش‌تر اعلام کرده بود که امیدوار است کشورش بتواند تا یکم ژوئن به شماری از مسافران خوشامد بگوید.

البته شکی نیست که با توجه به اوضاع کنونی، تفریحات و سفرهای تابستانی 2020 یونان در مقایسه با سال‌های گذشته بسیار متفاوت خواهد بود.

میتسوتاکیس چند هفته پیش بیان کرده بود: «تابستان امسال تجربه گردشگران در کشور ما با آنچه در سال‌های پیش می‌دیدید اندکی تفاوت خواهد داشت»

«شاید بارهای نوشیدنی باز نباشند و هیچ جمعیت متراکمی را نبینید ولی بازهم می‌توانید تجربه‌ای شگفت‌انگیز در یونان داشته باشید؛ چراکه این بیماری همه‌گیر جهانی اکنون روند نزولی پیدا کرده است».

محدودیت‌های مسافرتی داخل کشور نیز روز 18 می ‌برداشته شدند و «ازآن‌پس همه می‌توانند از استانی به استان دیگر سفر کنند»؛ البته به‌ استثنای جزیره‌ها.

قرار است هتل‌های شهری یونان روز 1 ژوئن بازگشایی شوند و یک ماه بعد نیز هتل‌های فصلی برون‌شهری کار خود را آغاز کنند.

در حال حاضر، همه مسافران بین‌المللی می‌بایست پس از رسیدن به یونان تست کووید 19 بدهند؛ البته آقای میتسوتاکیس می‌گوید به‌زودی گردشگران ملزم می‌شوند تا برای احتیاط بیشتر پیش از حرکت به‌سوی یونان نیز آزمایش بدهند.

بااینکه یونان اکنون خود را برای پذیرش بازدیدکنندگان آماده می‌کند، ولی رفتن به این کشور بازهم برای خیلی‌ها چالش بزرگی است.

در حال حاضر، شهروندان کشورهایی که در اتحادیه اروپا عضو نیستند تا 31ام ماه می نمی‌توانند به یونان وارد شوند و همچنین بیشتر مسیرهای حمل‌ونقل کم‌هزینه از کشورهای همسایه که کسر بزرگی از سفرهای هوایی خارجی ‌این کشور را در برمی‌گیرد به حالت تعلیق درآمده‌اند.

بااین‌همه میتسوتاکیس در حال بودجه گذاری روی پذیرش انبوه «گردشگران سرمایه‌دارتر» است تا جانی دوباره به صنعت گردشگری کشورش ببخشد؛ صنعتی که شغل یک نفر از هر پنج یونانی را تأمین می‌کند.

 

اسپانیا

قرار است اروپا این تابستان و باوجود ویروس کرونا درب‌هایش را به روی گردشگران باز کند

پروتکل‌های ساحلی تازه‌ای برای شهرک سانکسنکسو واقع در کشور اسپانیا در نظر گرفته‌شده‌اند و بر اساس آن‌ها نقاطی برای حمام آفتاب در ساحل‌ها در نظر گرفته می‌شوند که «برای اولین بار استفاده می‌شوند و برای اولین بار به کاربران آن‌ها خدمت‌رسانی می‌شود».

 

قرنطینه اسپانیا یکی از سفت‌وسخت ترین قرنطینه‌های اروپا بوده است؛ و حتی در دوره‌ای کودکان به‌هیچ‌وجه حق خروج از خانه را نداشتند. ولی این مقصد گردشگری محبوب که در سال 2019 به رکورد 84 میلیون بازدیدکننده رسیده بود، اکنون دارد محدودیت‌هایش را برمی‌دارد و قرار است سواحل آن در ماه ژوئن بازشوند و هتل‌های بخش‌هایی از کشور اجازه دارند به فعالیت خود ادامه دهند.

بااین‌حال منطقی است که مقامات اسپانیا در مورد بازگشایی این کشور بااحتیاط عمل کنند و به نظر می‌رسد برخلاف محدودیت‌های مرزی فعلی که سفرهای غیرضروری به اسپانیا را برای همه افراد جز شهروندان اسپانیا، ساکنان این کشور و کارکنان خط مقدم بهداشت ممنوع می‌کنند، پیش از انتهای تابستان تغییر کنند.

همچنین، قرنطینه 14 روزه‌ای که از پانزدهم می برای مسافران ورودی به این کشور در نظر گرفته‌شده بود اکنون تا 15 ژوئن تمدیدشده است و نخست‌وزیر اسپانیا نیز درخواست داده است تا وضعیت اضطراری کشور همچنان تا پایان ژوئن برقرار باشد.

وزیر امور گردشگری اسپانیا خانم رِیِس ماروتو به‌تازگی در مصاحبه یکی از روزنامه‌های کشورش به نام اِلپائیس بیان کرده است که: «ما باید پس از جریان یافتن دوباره گردشگری در کشورمان اطمینان حاصل کنیم که هر کس وارد اسپانیا می‌شود سالم و ایمن است. مسئله‌ی بسته بودن مرزها به نحوه تکامل بحران سلامت فعلی بستگی خواهد داشت. بنابراین من زمان دقیق بازگشایی را نمی‌دانم. ولی در حال طراحی سناریوهای مختلفی هستیم تا مسافران گرامی پس از بازگشایی بتوانند از سواحل کشور ما بهره ببرند».

تاکنون یک یا دو «سناریو» برای بازگشایی سواحل معرفی‌شده است و شماری از شهرک‌ها نیز دارند پروتکل‌های تازه‌ای را تنظیم می‌کنند تا فاصله اجتماعی در پهنه‌های وسیع شن و ماسه رعایت شود.

یکی از شهرهای مدیترانه‌ای به نام کانِت دِن بِرِنگِر واقع در شمال والِنسیا پس از بازگشایی ساحلش روزانه ‌تنها اجازه ورود 5000 نفر را خواهد داد و شهرک سانِکسِنکسو در منطقه گالیسیای اسپانیا نیز ورود به ساحلش را به‌گونه‌ای تنظیم خواهد کرد که هر نقطه ساحلی «برای نخستین بار مورداستفاده قرار گیرد و برای نخستین بار به استفاده‌کنندگان از آن خدمت‌رسانی شود».

مسئولان هر دو ساحل بخش‌های کوچکی را روی ساحلشان در نظر گرفته‌اند تا مطمئن شوند بازدیدکنندگان از ساحل با یکدیگر فاصله ایمنی دارند. این طرح آن‌ها می‌تواند نشان دهد که آینده بازدید از سواحل چگونه خواهد بود.

اوایل همین ماه نیز یکی از مسئولان بالارتبه دولتی اعتراف کرد که تا پیش از باز شدن همه مرزهای داخلی و خارجی کشورهای اتحادیه اروپا، صنعت گردشگری کشورش دوباره به راه نخواهد افتاد.

این مقام مسئول بیان کرد: «بخش عظیمی از اقتصاد کشور ما به مسافرت گردشگران بین‌المللی و نیز اسپانیایی‌ها بستگی دارد. ولی ما باید سیستم سلامتمان را به‌گونه‌ای تنظیم کنیم که از همه افراد داخل کشورمان محافظت کرده باشیم. موضوع اصلی همین است».

 

ایتالیا

قرار است اروپا این تابستان و باوجود ویروس کرونا درب‌هایش را به روی گردشگران باز کند

ایتالیا پس از چندین و چند هفته قرنطینه اکنون به‌آرامی محدودیت‌های خود را برمی‌دارد.

ایتالیا یکی از مقاصدی است که بدترین آسیب را از این بیماری همه‌گیر دید و در ماه مارس قرنطینه‌ای «بسیار طولانی» در این کشور اجرا شد، ولی محدودیت‌های آن دیگر بیش از این طول نخواهند کشید.

دولت ایتالیا اعلام کرده است که مسافران کشورهای اتحادیه اروپا مجاز خواهند بود تا بدون گذراندن دوره قرنطینه از سوم ماه ژوئن با «مقدار ریسک محاسبه‌شده‌ای» وارد این کشور شوند تا صنعت گردشگری آن دوباره به راه بیفتد.

نخست‌وزیر ایتالیا جوزپه کونته روز شنبه هنگام صحبت تلویزیونی‌اش درباره بازگشایی‌ها اعلام کرد: «ما با یک ریسک محاسبه‌شده رویارو هستیم و می‌دانیم که منحنی آلودگی ممکن است دوباره سیر صعودی پیدا کند. باید این ریسک را بپذیریم، وگرنه هرگز نمی‌توانیم کارهایمان را دوباره آغاز کنیم».

در حال حاضر ایتالیا نیز مانند دیگر کشورهای اتحادیه اروپا برای همه سفرهای غیرضروری ورودی از منطقه شنگن (مجموعه‌ای از 26 کشور که معمولاً مرزهای مسافرتی‌شان باز است) به‌جز بریتانیا محدودیت گذاشته است.

مسافران ورودی از کشورهای اتحادیه نیز پیش‌تر ملزم بودند قبل از ورود به ایتالیا یک دوره قرنطینه دوهفته‌ای را سپری کنند.

اقدامات یادشده گام‌های مهمی هستند که این کشور برای آغاز دوباره اقتصادش پس از دو ماه قرنطینه خانگی در نظر گرفته است.

بااین‌وجود، دو کشور همسایه ایتالیا یعنی اتریش و سوئیس هنوز محدودیت‌های سنگینی را پیرامون سفرهای بین مرزی اعمال می‌کنند و خیلی از شرکت‌های هوایی نیز بیشتر پروازهایشان به ایتالیا را لغو کرده‌اند. به همین دلیل فرایند بازگشایی این کشور ساده و بی‌دردسر نخواهد بود.

ولی مسئولان به‌صراحت اعلام کرده‌اند که می‌خواهند فعالیت‌ها را دوباره راه بیندازند.

جورجیو پالموچی، رئیس انجمن ملی گردشگری ایتالیا (ENIT) در مصاحبه با گزارشگران گفته است: «من هرگز از بستن مرزهای ایتالیا به روی گردشگران در سال 2020 حرفی نزده‌ام و حتی به آن فکر هم نکرده‌ام. درواقع تلاش‌هایم همه در خلاف این ایده هستند».

قرنطینه ‌ایتالیا اکنون به‌صورت مرحله‌به‌مرحله برداشته می‌شود؛ قرار است همه فروشگاه‌های آن روز 18 می بازشوند و سپس نوبت به بازگشایی کافه‌ها، رستوران‌ها و بارها می‌رسد.

موزه‌ها ازجمله موزه واتیکان رم نیز کم‌کم در ماه می بازخواهند شد. ولی قوانین سفت‌وسخت فاصله‌گذاری اجتماعی بازهم اعمال می‌شوند و بلیت‌ها باید از پیش به‌صورت آنلاین خریداری‌شده باشند.

همچنین کلیسای سن پیتر واتیکان روز دوشنبه 18 ام می پس از دو ماه بسته بودن باز شد.

جزیره سیسیلی نیز طرح خود را برای پذیرش دوباره مسافران اعلام کرده است و تعطیلاتی پر از تخفیف برای بازدیدکنندگان داخلی و بین‌المللی در نظر گرفته است.

 

آلمان

قرار است اروپا این تابستان و باوجود ویروس کرونا درب‌هایش را به روی گردشگران باز کند

مقامات کشور آلمان عجله‌ای برای بازگشایی مرزهای کشورشان ندارند.

آلمان توانسته است نرخ مرگ‌ومیر کرونایی اش را به دلیل انجام آزمایش‌های گسترده و ردگیری تماس فیزیکی افراد پایین نگه دارد، ولی بااین‌حال مسئولان آن درباره راه دادن دوباره گردشگران به کشورشان تردید دارند.

با توجه به اینکه آلودگی به ویروس در آلمان همین هفته و تنها چند روز پس از آرام‌آرام برداشته شدن محدودیت‌های قرنطینه‌ای در سایر کشورها بالا گرفت، نگرانی مقامات این کشور برای باز کردن مرزها همچنان بر جای خود باقی است. بااین‌همه روز چهارشنبه اعلام شد که مرز آلمان و اتریش پانزدهم ماه می بازخواهد شد.

صدراعظم آلمان آنجیا مِرکِل امیدوار است بتواند کنترل‌های مرزی را طی چند هفته برای کشورهای منطقه شنگن متوقف کند.

او روز چهارشنبه گفت: «هدف آن است که اگر روند آلودگی ویروس این اجازه را به ما بدهد – و بازهم تأکید می‌کنم، اگر اجازه بدهد – از پانزدهم ژوئن بتوانیم کنترل‌های مرزی را برای کشورهای منطقه شنگن کاملاً حذف کنیم».

سخنگوی وزارت گردشگری اتریش می‌گوید صدراعظم‌های اتریش و آلمان توافق کرده‌اند مرز بین این دو کشور را به‌عنوان نخستین گام برای راه‌اندازی مسافرت‌ها باز کنند. گام دوم آن است که مرزهای بیشتری از پانزدهم ژوئن به بعد بازشده و به حالت عادی برگردند.

مرزهای آلمان به روی مسافران کشورهای غیرعضو در اتحادیه همچنان بسته خواهد بود و بسیاری از مرزهای آن به کشورهای همسایه مانند دانمارک، هلند، بلژیک، لوکزامبورگ، فرانسه و سوئیس یا بسته هستند و یا کنترل می‌شوند.

در حال حاضر هتل‌ها نیز اجازه پذیرش گردشگران را ندارند و بیشتر پروازهای ورودی و خروجی آلمان نیز متوقف‌شده‌اند.

وزیر خارجه آلمان هایکو ماس پیش‌تر درباره بازگشایی سریع مرزهای کشورش با دیگر مقاصد ابراز نگرانی کرده و تأکید کرده بود که کشورهای اروپایی باید با یکدیگر برای اتخاذ بهترین تصمیم همکاری نمایند.

او در مصاحبه با روزنامه بیلدام سونتاگ گفته است: «مسابقه گذاشتن اروپایی‌ها برای این‌که چه کسی زودتر ممنوعیت سفرهای گردشگری‌اش را برمی‌دارد مخاطرات زیان‌باری را به همراه خواهد داشت».

 

پادشاهی متحده بریتانیا

قرار است اروپا این تابستان و باوجود ویروس کرونا درب‌هایش را به روی گردشگران باز کند

بازدیدکنندگان از بریتانیا باید 14 روز در قرنطینه بمانند.

دولت بریتانیا مدت کوتاهی پس از کاهش محدودیت‌های داخلی تصمیم گرفت برای همه مسافران ورودی 14 روز قرنطینه در نظر بگیرد و این امر امید خیلی‌ها را به احیای گردشگری بین‌المللی در این کشور طی هفته‌های آتی بر باد داد.

گفته می‌شود این حرکت دولت بریتانیا که قرار است به مدت نامعلومی ادامه داشته باشد شرکت‌های هواپیمایی را از آغاز دوباره پروازهایشان ناامید می‌کند و مقامات این کشور به شهروندان بریتانیا هشدار داده‌اند که احتمال مسافرت خارجی‌شان در تابستان امسال پایین است.

گرانت شاپس وزیر حمل‌ونقل بریتانیا طی یک مصاحبه تلویزیونی درباره اینکه آیا مردم کشورش می‌توانند برای ماه جولای پرواز رزرو کنند یا خیر توضیح داد: «می‌دانم که فعلاً کسی نمی‌تواند به خارج از کشور سفر کند. اگر می‌خواهید پرواز رزرو کنید نتیجه رزرو شما به این بستگی خواهد داشت که شیوع ویروس به کدام سو پیش برود و توصیه‌های مسافرتی در آینده چه باشند».

پس از قرنطینه، از هر 10 پرواز این کشور 9 پرواز به حالت تعلیق درآمده‌اند.

طبق برنامه‌های کنونی، احتمال آن‌که هتل‌ها در ماه جولای بازشوند هست، ولی ازآنجاکه محدودیت‌های مرزی برای کشورهای اتحادیه هنوز پابرجا هستند، به نظر می‌رسد که دولت بریتانیا پیش از هرگونه تصمیم‌گیری پیرامون مرزهای خارجی‌اش راه‌اندازی سفرهای داخلی را پیگیری کند.

نیگِل هادِلِستون وزیر گردشگری بریتانیا هنگام سخنرانی در جلسه فوری وزرای گردشگری G20 پیرامون کووید 19 بیان کرد: «هرساله 40 میلیون بازدیدکننده بین‌المللی به کشور ما وارد می‌شوند و این نقش عظیمی در اقتصاد گردشگری بریتانیا ایفا می‌کند. ما منتظر آن هستیم که شرایط ایمن شوند و بتوانیم به مهمانان خارجی‌مان خوشامد بگوییم».

متأسفانه مطلقاً هیچ اشاره‌ای به زمان بازگشایی مرزهای این کشور نشده است.

 

پرتغال

قرار است اروپا این تابستان و باوجود ویروس کرونا درب‌هایش را به روی گردشگران باز کند

پرتغال در سال 2019 24 میلیون بازدیدکننده داشت.

پرتغال نیز دارد کم‌کم محدودیت‌های قرنطینه‌ای‌اش را کم‌رنگ می‌کند و به آرایشگاه‌ها، خشک‌شویی‌ها و فروشگاه‌های تعمیراتی اجازه بازگشایی داده است.

به برخی رستوران‌ها، موزه‌ها و کافی‌شاپ‌ها نیز روز هجدهم ماه می اجازه داده شد تا با ظرفیت کمتر به فعالیت خود ادامه دهند.

نخست‌وزیر این کشور آنتونیو کوستا به‌تازگی اعلام کرد که سواحل در تاریخ 6 ژوئن بازگشایی خواهند شد.

البته کسانی که از سواحل استفاده می‌کنند ملزم خواهند بود با حفظ فاصله 15 متری از قوانین فاصله اجتماعی پرتغال پیروی کند.

اپلیکیشنی نیز برای پیشگیری از تجمع هست که مردم می‌توانند با استفاده از آن بررسی کنند که آیا ساحل موردنظرشان جا دارد یا خیر.

اگرچه معلوم نیست بازدیدکنندگان بین‌المللی بتوانند پیش از سال 2020 از پرتغال دیدن کنند، ولی مسئولان این کشور بااین‌وجود اقداماتی احتمالی را برای کاهش اثرات زیان‌بار بازدیدهای خارجی مطرح کرده‌اند.

ریتا مارکِس، وزیر گردشگری پرتغال به‌تازگی طرحی به نام «لغو نه اما تعویق» را کلید زده است که بر اساس آن گردشگران می‌توانند سفرهای از پیش برنامه‌ریزی‌شده‌شان به این کشور را تا پایان سال 2021 تمدید کنند.

این موضوع برای همه رزروهایی که از طریق نهادهای مسافرتی معتبر انجام‌شده‌اند و نیز رزرو هتل‌ها یا اِیربی‌اِن‌بی‌ها (airbnb- شرکت آنلاین مسافرتی) و برای سفرهایی که قرار بود از 13 ماس تا 30 سپتامبر صورت گیرند صدق می‌کند.

در این میان، نهاد گردشگری ملی توریسمو دِپرتغال یک نشان اعتباری بهداشتی طراحی کرده است تا مؤسسات گردشگری «پاک و ایمن» را مشخص کند و به بازدیدکنندگان اطمینان خاطر بدهد.

همه شرکت‌های تجاری برای دریافت این نشان با اعتبار یک‌ساله ملزم خواهند بود تا خود را با الزامات بهداشتی و پاک‌سازی این نهاد برای پیشگیری و کنترل بیماری کووید 19 همسو سازند.

هدف آن است که به بازدیدکنندگان اطمینان داده شود هرگونه تلاش ممکن برای محافظت از آن‌ها صورت گرفته است و بدین ترتیب بخش گردشگری کشور با سرعت بیشتری فعالیت مجدد خود را آغاز کند.

رائول مارتینز رئیس انجمن هتل‌های پرتغال (AHP) می‌گوید که انتظار دارد بیشتر هتل‌های کشورش در ماه جولای دوباره بازشوند.

ولی پرتغال نیز مانند دیگر کشورهای اروپایی فعلاً تنها جابجایی‌های داخلی‌اش را سامان می‌بخشد و محدودیت‌های مرزی آن همچنان پابرجا هستند.

اِلیدِریکو ویاگاس رئیس انجمن هتل‌ها و مؤسسات گردشگری آلگاروِه به‌تازگی گفته است که انتظار پذیرش هیچ گردشگر بین‌المللی‌ای را در منطقه آلگاروِه تا سال بعد ندارد.

 

کرواسی

قرار است اروپا این تابستان و باوجود ویروس کرونا درب‌هایش را به روی گردشگران باز کند

کرواسی که چندی پیش از گردشگری بیش‌ازحد رنج می‌برد، اکنون آزمندانه می‌خواهد مسافرانش را بازگرداند.

کرواسی مرزهایش را زودتر از دیگر کشورها بست و توانسته است آمار مرگ‌ومیر مربوط به بیماری کووید 19 را در کشورش پایین نگه دارد. تاکنون کمتر از 100 مورد مرگ‌ومیر به دلیل کرونا در آن ثبت‌شده است.

کرواسی مانند دیگر کشورهای اروپایی وابستگی بسیاری به صنعت گردشگری دارد و این صنعت 20 درصد تولید ناخالص داخلی‌اش را در برمی‌گیرد و مسئولان این کشور پیشنهاد داده‌اند که مرزها اواخر امسال به روی گردشگران خارجی بازشوند.

البته محدودیت‌های کنونی برای خارجی‌ها فعلاً تا 15 ژوئن پابرجا خواهند بود.

آن دسته از خارجی‌هایی که اجازه ورود به این کشور را کسب می‌کنند نیز ممکن است طبق دستورات ملزم به قرنطینه کامل خانگی یا گذراندن 14 روز در ساختمان‌های قرنطینه رسمی دولت «با هزینه خود مسافر» شوند.

مسئولان امیدوارند بتوانند با اجرای برنامه «راهروی سبز» بین کشور خود و جمهوری چک این مشکل را تا حدودی برطرف کنند؛ کشور دیگری که نرخ ابتلا به کرونای آن نیز تا تابستان امسال پایین بوده است.

این یعنی تمام گردشگران اهل جمهوری چک که به‌طور مستند ثابت‌شده باشد به ویروس کرونا آلوده نشده‌اند می‌توانند به کرواسی سفر کنند.

گاری کاپِلی وزیر گردشگری کرواسی طی مصاحبه‌ای با رادیوی داخلی ا‌ِچ‌آرتی HRT عنوان کرده است که: «ما با جمهوری چک توافق کرده‌ایم که بندهای موردنظرمان را برای توافق دوطرفه آماده کنیم».

 

سوئیس

قرار است اروپا این تابستان و باوجود ویروس کرونا درب‌هایش را به روی گردشگران باز کند

عکسی که از منطقه مون پِلِه‌رِن واقع در ناحیه غربی کشور سوئیس در تاریخ20 نوامبر 2016 گرفته‌شده است و شهرهای وِوِی (پایین) و مونتروکس (پیش‌زمینه) را روی دریاچه جِنِوا نشان می‌دهد.

 

مرزهای سوئیس با ایتالیا، فرانسه، آلمان و اتریش اواسط ماه می و پس از گذشت کمتر از دو ماه از بسته شدنشان به دستور انجمن فدرال به دلیل بیماری همه‌گیر کووید 19 دوباره باز می‌شوند.

ولی این بدان معنی نیست که همه‌چیز برای سفرهای داخلی این کشور به حالت عادی بازخواهد گشت.

در حال حاضر تنها شهروندان و مقیمان سوئیس و کسانی که به دلایل حرفه‌ای مجبورند وارد این کشور شوند اجازه ورود دارند.

برنامه‌های مطرح‌شده برای ادامه فعالیت گردشگری داخلی در حال پیشروی هستند و موزه‌ها، بارها و رستوران‌ها تا آخر این هفته بازخواهند شد و سپس هتل‌ها نیز تا آخر ماه می باز می‌شوند.

 

اروپای شرقی

قرار است اروپا این تابستان و باوجود ویروس کرونا درب‌هایش را به روی گردشگران باز کند

جمهوری چک از نخستین کشورهای اروپایی بود که مرزهایش را در ماه مارس بست.

کرواسی تنها کشوری نیست که جمهوری چک با آن «راهروی سبز» مشترک دارد.

ظاهراً قرار است توافق مشابهی با اسلواکی، یکی از نخستین کشورهای اروپایی که سفرهای مسافرتی بین‌المللی‌اش را لغو کرد، نیز برقرار شود.

هر دو کشور مرزهایشان را به روی غیرشهروندان و غیرمقیمان بسته‌اند و اوکراین، مجارستان و لهستان نیز برای مسافران ورودی خارجی یک قرنطینه چهارده‌روزه اجباری در نظر گرفته‌اند.

تحت توافق کنونی، آن دسته از گردشگران اهل جمهوری چک که بتوانند آلوده نبودنشان به ویروس کرونا را ثابت کنند مجازند به اسلواکی سفر کنند.

اگرچه هیچ‌یک از دولت‌های کشورهای یادشده به‌طور شفاف اعلام نکرده‌اند مرزهایشان چه زمانی دوباره بازخواهد شد، زدن ماسک به‌صورت در اماکن عمومی اکنون در کشورهای لهستان، جمهوری چک و اسلواکی اجباری است.

ازآنجایی‌که کشورهایی مانند جمهوری چک و اسلواکی فقط به باز کردن مرزهای کشورشان به روی گردشگران بین‌المللی از نقاط جغرافیایی دارای آمار پایین کرونا تمایل نشان داده‌اند، می‌توان گفت مسئولان آن‌ها علاقه چندانی به پذیرش مسافر از کشورهای دارای آمار بالا مانند بریتانیا، ایالات‌متحده، اسپانیا و ایتالیا ندارند.

 

اسکاندیناوی و منطقه نوردیک

قرار است اروپا این تابستان و باوجود ویروس کرونا درب‌هایش را به روی گردشگران باز کند

دولت سوئد تصمیم گرفت دستور قرنطینه صادر نکند

سوئد که از اندک کشورهای بدون قرنطینه اروپا در شرایط کنونی است، محدودیت‌های فراوانی ندارد که بخواهد بردارد.

بااین‌حال، مرزهای سوئد هنوز به روی کشورهایی که عضو اتحادیه اروپا نیستند، در منطقه اقتصادی اروپا قرار ندارند و نیز سوئیس، بسته است و این تمهیدات فعلاً پابرجا هستند.

معاون نخست‌وزیر سوئد ایزابِلا لووین اعتراف کرد که بخش گردشگری کشورش به دلیل نبود مسافر ضربه «واقعاً محکمی» خورده است.

لووین بیان کرد که رویکرد آسان‌گیرانه‌تر ما بدان معنی نیست که کسب‌وکار و اقتصادمان مانند گذشته عادی است.

او اخیراً در مصاحبه با یکی از خبرگزاری‌ها گفته بود: «یکی از شایعات بزرگی که بین مردم نقل می‌شود آن است که زندگی در سوئد درست مانند گذشته جاری است. به‌هیچ‌وجه این‌گونه نیست».

«بسیاری از کسب‌وکارهای کوچک به زانو درآمده‌اند زیرا تولیدات کم شده‌اند و به‌شدت کاهش‌یافته‌اند. تجارت کشور ما نه‌تنها مانند گذشته نیست بلکه برعکس، همه‌چیز بسیار راکد شده و دوران بسیار بسیار سختی را سپری می‌کنیم».

اتریش کشور همسایه سوئد برنامه‌ریزی کرده است تا کم‌کم به حالت عادی بازگردد و قرار است هتل‌هایش از 29 ماه می فعالیت خود را از سر گیرند.

هتل «خِنیسِرهُتِل دیفورِل» واقع در کِرِنتِن یکی از چند ساختمانی است که قرار است ماه‌ها پس از بسته شدن اجباری‌اش به مسافران داخلی خوشامد بگویند.

مدیر این هتل آقای هانس مولِر می‌گوید: «ما می‌خواهیم مهمانانمان اقامتی فوق‌العاده آرامش‌بخش داشته باشند و شکی نیست که همه مقررات بهداشتی را اجرا و بر آن‌ها نظارت می‌کنیم».

دانمارک نیز قرار است محدودیت‌های قرنطینه‌ای‌اش را تا هفته دوم ماه ژوئن بردارد.

نخست‌وزیر این کشور مِته فِرِدریکسِن پیش‌تر از احتمال بازگشایی مرزها سخن گفته بود و هشدار داده بود که این کار می‌تواند اوضاع را به «جهتی منفی» پیش ببرد.

او در گفتگو با روزنامه دانمارکی پُلیتیکِن گفت: «باز کردن مرزها یعنی شمار فراوانی از گردشگران خارجی به دانمارک بیایند»

«این کار ممکن است اوضاع بیماری را در جهتی منفی پیش ببرد. البته شرایط مرزی کشورهای همسایه نیز بر تصمیم‌گیری ما در این مورد تأثیرگذار خواهد بود».

 

ایسلَند ماه گذشته کنترل مرزهای داخلی‌اش را به‌طور موقت آغاز نمود و همچنین ورود همه مسافران خارجی به‌جز اهالی کشورهای اتحادیه و کشورهای اروپایی مرتبط را ممنوع اعلام کرد. افزون بر آن، همه مسافران خارجی‌ای که از 24 آوریل به این کشور وارده شدند تحت یک قرنطینه اجباری 14 روزه قرار گرفتند.

کشور نوردیک نیز اکنون برای بازگشایی آماده می‌شود تا برخی از آسیب‌های وارده به کشورش به دلیل قرنطینه را جبران کند.

دولت ایسلند امیدوار است تا 15 ژوئن محدودیت مسافرت‌های بین‌المللی به داخل کشورش را کمی سبک سازد.

اگرچه هنوز اطلاعات دقیق تأییدشده‌ای در این مورد در دست نیست، ولی گفته می‌شود مسافران ورودی به ایسلند می‌توانند بین یک قرنطینه 14 روزه یا آزمایش هنگام ورود به کشور یک گزینه را انتخاب کنند.

وزیر امور خارجه ایسلند، گودلاگور تور توردارسون طی بیانیه‌ای اعلام کرد: «اگرچه ایسلند یک جزیره است، ولی همیشه بر پایه تجارت و همکاری بین‌المللی استوار بوده است»

«ما با تنها 3 مورد جدید ابتلا به کرونا در ماه می، آماده‌ایم تا بار دیگر درب‌های کشورمان را به روی جهان بگشاییم»

«درحالی‌که جوانب احتیاط را رعایت می‌کنیم، به‌عنوان یک ملت نگاه مثبتی داریم به این‌که می‌توانیم دوباره به‌سوی عادی شدن پیش برویم».

 

کشورهای بالتیک

قرار است اروپا این تابستان و باوجود ویروس کرونا درب‌هایش را به روی گردشگران باز کند

لیتوانیا قرار است با دیگر کشورهای بالتیک یعنی اِستونی و لاتویا یک «حباب مسافرتی» تشکیل دهد.

 

کشورهای بالتیک استونی، لیتوانی و لاتویا مرزهای خود را به دلیل بیماری کرونا به روی اغلب مسافران خارجی بسته‌اند.

ولی از تاریخ 15 ماه می، این کشورها محدودیت‌هایشان را برای دیگر کشورهای بالتیک برمی‌دارند و نخستین «راهروی سبز» یا «حباب مسافرتی» رسمی اتحادیه اروپا را تشکیل می‌دهند.

طبق گفته دولت لیتوانی این پروتکل جدید پس‌ازآنکه هر سه پی بردند «به‌طور موفقیت‌آمیز شیوع بیماری کووید 19 را مدیریت کرده‌اند و به نظام سلامت یکدیگر اعتماد دارند» مطرح شد و روز پانزدهم می به اجرا گذاشته می‌شود.

نخست‌وزیر لیتوانی آقای سالیوس اسکورنلیس در بیانیه‌ای عنوان کرد: «ما صریحاً گفتیم که فقط کشورهایی که توانسته‌اند به‌طور موفقیت‌آمیز این شرایط بحرانی را مدیریت کنند حق بازگشایی دارند و نمونه خوبی برای سایرین هستیم»

«فکر می‌کنم این اصل خود را هنگام رویارویی با کشورهایی که شرایطشان بسیار بد است و اقداماتی را برای کنترل شیوع ویروس در نظر نگرفته‌اند، رعایت کنیم.»

او در ادامه افزود که لهستان و فنلاند نیز ممکن است در ادامه به آن‌ها ملحق شوند.

البته همه مسافرانی که از خارج «حباب مسافرتی» آن‌ها وارد کشورشان می‌شوند باید به مدت دو هفته تحت قرنطینه باشند.

هوری راتاس نخست‌وزیر استونی در توییتی اعلام کرد: «این کار ما گام بزرگی در راستای بازگشت به زندگی عادی است.»

قرار است اروپا این تابستان و باوجود ویروس کرونا درب‌هایش را به روی گردشگران باز کند

قرار است اروپا این تابستان و باوجود ویروس کرونا درب‌هایش را به روی گردشگران باز کند

قرار است اروپا این تابستان و باوجود ویروس کرونا درب‌هایش را به روی گردشگران باز کند

قرار است اروپا این تابستان و باوجود ویروس کرونا درب‌هایش را به روی گردشگران باز کند

قرار است اروپا این تابستان و باوجود ویروس کرونا درب‌هایش را به روی گردشگران باز کند

قرار است اروپا این تابستان و باوجود ویروس کرونا درب‌هایش را به روی گردشگران باز کند

قرار است اروپا این تابستان و باوجود ویروس کرونا درب‌هایش را به روی گردشگران باز کند

قرار است اروپا این تابستان و باوجود ویروس کرونا درب‌هایش را به روی گردشگران باز کند

قرار است اروپا این تابستان و باوجود ویروس کرونا درب‌هایش را به روی گردشگران باز کند

قرار است اروپا این تابستان و باوجود ویروس کرونا درب‌هایش را به روی گردشگران باز کند

قرار است اروپا این تابستان و باوجود ویروس کرونا درب‌هایش را به روی گردشگران باز کند

قرار است اروپا این تابستان و باوجود ویروس کرونا درب‌هایش را به روی گردشگران باز کند

قرار است اروپا این تابستان و باوجود ویروس کرونا درب‌هایش را به روی گردشگران باز کند

قرار است اروپا این تابستان و باوجود ویروس کرونا درب‌هایش را به روی گردشگران باز کند

قرار است اروپا این تابستان و باوجود ویروس کرونا درب‌هایش را به روی گردشگران باز کند

قرار است اروپا این تابستان و باوجود ویروس کرونا درب‌هایش را به روی گردشگران باز کند

قرار است اروپا این تابستان و باوجود ویروس کرونا درب‌هایش را به روی گردشگران باز کند

 

منبع: cnn.com

لست سکند
لست سکند

سایت لست‌سکند از سال 1389 آغاز به کار کرد. از همان ابتدا، بخش مجله گردشگری راه‌اندازی شد تا بتواند با توجه به نیاز اهالی سفر، اطلاعات به‌روز و کاربردی را با مخاطبان به اشتراک بگذارد.