دوازده حقیقت باورنکردنی در مورد زبان گرجی

5
از 2 رای
تورهای ایرانگردی لست‌سکند - جایگاه K دسکتاپ
دوازده حقیقت باورنکردنی در مورد زبان گرجی
17 اسفند 1396 09:00
0

زبان گرجی یکی از کهن ترین زبان های دنیاست. این زبان الفبای مخصوص به خود را دارد و متفاوت از هر زبان دیگری است. زمان دقیق پیدایش خط گرجی هنوز مشخص نیست و نمی دانیم کدام الفبا الهام بخش شکل گیری آن بوده است. منابع تاریخی و عقاید مختلفی در مورد این موضوعات وجود دارند. اما چرا این زبان تا این حدّ منحصربفرد است؟

در ادامه به بیان حقایقی باورنکردنی در مورد زبان گرجی می پردازیم.

دوازده حقیقت باورنکردنی در مورد زبان گرجی

اختراع خط گرجی با پارناواز یکم مرتبط بوده است.

طبق اظهارات یک محقق گرجستانی، پارناواز یکم خالق خط گرجی بوده است. تاریخ دقیق حکومت این پادشاه مشخص نیست، اما طبق آخرین اطلاعات به دست آمده وی در قرن سوم پیش از میلاد بر این سرزمین حکمرانی می کرده است و از نظر بسیاری از محققین این دوره سرآغاز زایش الفبای گرجی بوده است.

 

خط گرجی دارای سه نوع الفباست.

خط گرجی در گذر زمان تکامل پیدا کرده است و طی سه مرحله با نام های «آسُمْتاوْرولی»، «نوسْخوری» و «مْخِدْرولی» دچار تغییر و تحول شده است. نوع آخر یعنی الفبای «مْخِدْرولی» الفبایی است که مردم گرجستان امروزه از آن استفاد می کنند. این الفبا دارای 33 حرف است و در این خط هیچ حرف بزرگی وجود ندارد. معمولا سه، چهار یا حتی هشت صامت در یک کلمه جای می گیرند، اما امکان تکرار پشت سرهم یک صامت در یک کلمه وجود ندارد.

 

یادگیری زبان گرجی سخت نیست.

علت این تفکر که زبان گرجی زبانی پیچیده است و یادگیری آن بسیار دشوار است شاید منحصربفرد بودن این زبان و متمایز بودن آن از دیگر زبان ها باشد. یادگیری این زبان آسان است و تنها قسمت سخت آن سیستم افعال آن است.

 

تنها چهار میلیون نفر از مردم دنیا به زبان گرجی صحبت می کنند.

این زبان، زبان مادری یا زبان دوم تنها چهار میلیون نفر از مردم دنیاست که بیشتر آن ها نیز در گرجستان زندگی می کنند.

 

مردم گرجستان به سه زبان دیگر هم سخن می گویند.

زبان گرجی به حداقل 18 لهجه مختلف بیان می شود. زبان گرجی استاندارد بر مبنای لهجه کارتولی شکل گرفته است و دیگر لهجه ها هنوز از نظر مورفولوژی (ریخت شناسی)، گرامر، لغات و واج شناسی منحصربفرد هستند و در عین حال به یکدیگر شباهت دارند. به علاوه، سه زبان دیگر به نام زبان مگرلی، سوانی، و لازی نیز در این کشور مورد استفاده اند، ولی این زبان ها بیشتر در غرب گرجستان رایج هستند.

 

در زبان گرجی Hello به معنی پیروزی است.

دوازده حقیقت باورنکردنی در مورد زبان گرجی

معادل کلمه استاندارد سلام (Hello) در زبان گرجی Gamarjoba است که به معنای «پیروزی» است و تاریخچه پیچیده این کشور را که آمیزه ای از حمله و جنگ بوده است نمایان می کند. مانند کلمه Gamarjoba، معادل «صبح بخیر/شب بخیر» در زبان گرجی «dila/saghamo mshvidobisa» است که به معنای «صبح/شب صلح» است.

 

در زبان گرجی سوم شخص جنسیت ندارد.

برخلاف زبان انگلیسی و زبان هایی که در آن ها سوم شخص جنسیت دارد، در زبان گرجی سوم شخص فاقد جنسیت است. بنابراین، مردم گرجستان برای اشاره به شخص سوم در مکالمات خود به جای «او» مونث و «او» مذکر از کلمه «آن» (that) استفاده می کنند.

 

مردم گرجستان حرف I را به انتهای کلمات بدون حروف صامت اضافه می کنند.

در زبان گرجی اگر کلمه ای (خواه یک کلمه خارجی یا یک نام یا نام خانوادگی خارجی) بدون حرف صدا دار تمام شود حرف I به انتهای آن افزوده می شود. به عنوان مثال، نام «زینب» در زبان گرجی به صورت Zeinabi نوشته می شود و نام خانوادگی Kidman نیز به صورت Kidmani نوشته می شود.

 

می توان براساس نام خانوادگی افراد به محل تولد آن ها پی برد.

نام های خانوادگی گرجی ارتباط عمیقی با مناطق گرجستان دارند و می توان از روی نام خانوادگی افراد به آسانی به محل تولد آن ها پی برد. از آنجائیکه افراد با گذر زمان از محل زندگی خود به نقاط دیگر این کشور نقل مکان می کنند این روش امروزه خیلی دقیق نیست اما شناسایی برخی نام های خانوادگی بسیار آسان است.

 

اعداد زبان گرجی مشابه اعداد زبان فرانسوی هستند.

مردم گرجستان از اعداد مشتق شده از عدد 20 استفاده می کنند. به عنوان مثال، عدد 84 به صورت «چهار برابر بیست و چهار» شناخته می شود.

 

سه کلمه برای نشان دادن پاسخ مثبت وجود دارند.

در زبان گرجی سه نوع «بله» گفتن وجود دارد که عبارتند از «دیاخ» (رسمی)، «کی» (غیررسمی)، و «هو» (عامیانه).

دوازده حقیقت باورنکردنی در مورد زبان گرجی

 

زبان گرجی دربرگیرنده کلمات بیگانه زیادی است.

زبان گرجی کلمات زیادی را از زبان های کشورهای همسایه و سرمایه گذاران خود به وام گرفته است. زبان های ترکی، فارسی و عربی بزرگترین منبع این قبیل کلمات بیگانه هستند.

منبع : Culturetrip

 

لست سکند
لست سکند

سایت لست‌سکند از سال 1389 آغاز به کار کرد. از همان ابتدا، بخش مجله گردشگری راه‌اندازی شد تا بتواند با توجه به نیاز اهالی سفر، اطلاعات به‌روز و کاربردی را با مخاطبان به اشتراک بگذارد.