نکات جالبی که باید درباره زبان پرتغالی بدانید! ‏

4.7
از 9 رای
تقویم ۱۴۰۳ لست‌سکند - جایگاه K - دسکتاپ
چند نکته جالب درباره زبان پرتغالی !
03 تیر 1397 12:00
6

زبان پرتغالی یکی از مهمترین زبان‌ها در سراسر جهان است که نه تنها ششمین زبان پراستفاده جهان به شمار می‌رود بلکه تقریبا در تمام قاره‌ها نیز حضور دارد. با لست‌سکند همراه باشید تا با نکاتی جالب و خواندنی درباره زبان پرتغالی آشنا شوید.

زبان پرتغالی

سفر به پرتغال

زبان پرتغالی زبان رسمی 9 کشور جهان است

این یک باور غلط است که بسیاری از مردم جهان فکر می‌کنند زبان پرتغالی فقط در پرتغال و برزیل صحبت می‌شود. در حالیکه این زبان رسمی 9 کشور دنیا است که شامل پرتغال ، برزیل ، موزامبیک ، آنگولا ، گینه بیسائو ، تیمورلست ، گینه استوایی ، کیپ ورد و سائوتومه و پرنسیپ می گردد.بعلاوه ، زبان پرتغالی در ماکائو نیز بسیار پرکاربرد است.

زبان پرتغالی

فقط 5% از پرتغالی زبان ها در پرتغال زندگی می کنند

با اینکه نام زبان را به یدک می کشند اما با توجه به جمعیت کشورهای دیگر پرتغالی زبان از جمله برزیل و موزامبیک ، بیشتر پرتغالی زبان ها خارج از کشور پرتغال هستند.

پس از زبان انگلیسی ، زبان پرتغالی رشد بسیاری در اروپا داشته است

همانطور که گفته شد با توجه به اینکه بسیاری از پرتغالی زبان ها خارج از کشور پرتغال هستند و تعداد آنها در آمریکا و اروپا رو به رشد است عجیب نیست که این زبان هم در این قاره ها روز به روز بیشتر مورد استفاده قرار بگیرد. بر اساس گفته یونسکو ، زبان پرتغالی پتانسیل این را دارد که به یک زبان بین المللی تبدیل شود.

زبان پرتغالی از زبان عربی الهام گرفته است

از آنجایی که مورها ( Moors ) که مسلمان بودند در قرن هشتم بر اسپانیا و پرتغال تسلط داشتند به نوعی زبان عربی که زبان رسمی آنها بوده با زبان پرتغالی تلفیق شده است. برای همین امروزه در بعضی از کلمات پرتغالی می توان رگه هایی از زبان عربی را نیز مشاهده کرد ، کلماتی نظیر ازیتونا ( azeitona ) به معنای زیتون یا الموفادا ( Almofada ) به معنای کوسن ، نمونه هایی از این کلمات هستند.

سفر به پرتغال

طولانی ترین کلمه این زبان 29 حرف دارد

طولانی ترین کلمه انگلیسی با 28 حرف کلمه antidisestablishmentarianism است ، اما زبان پرتغالی با یک حرف بیشتر از آن پیشی گرفته است. این کلمه 29 حرفی anticonstitucionalíssimamente است.

افعال این زبان به شش مدل مختلف نوشته می شوند

یکی از بزرگترین چالش های انگلیسی زبان ها برای یادگرفتن زبان پرتغالی ، صرف افعال این زبان است چرا که در زبان پرتغالی افعال به شش مدل مختلف صرف می شوند بر خلاف زبان انگلیسی که فقط به دو شکل نوشته می شوند. مثلا کلمه ای همانند Write در زبان انگلیسی به این شکل صرف می شود : I/you/we/they write – he/she/it writes اما همین کلمه در زبان پرتغالی به شش شکل مختلف نوشته و صرف می گردد.

پرتغالی ها دو فعل به معنای "بودن" دارند

در زبان انگلیسی فعل To be به معنای بودن استفاده می شود اما پرتغالی ها دو فعل مختلف به این معنا دارند که در شرایط متفاوتی استفاده می شود. Ser و estar هر دو یک معنی دارند با این تفاوت که ser برای شرایط غیرقابل تغییر و دائمی استفاده می گردد و estar برای شرایط موقت همانند آب و هوا یا احساسات. نکته جالبی که وجود دارد این است که در زبان پرتغالی ازدواج در دسته کلماتی قرار می گیرد که برای آن از فعل ser استفاده می شود چرا که آنها معتقدند ازدواج دائمی خواهد بود !

سفر به پرتغال

تا سال 2009 این زبان فقط 23 حرف داشت

تا سال 2009 حروف K ، W و Y در زبان پرتغالی جا نداشتند. مثلا برای  کلمه ای نظیر کیلوگرم (kilogram ) پرتغالی ها از qu به جای k استفاده می کردند و آن را "quilograma" می نوشتند. اما از سال 2009 ، کشورهای پرتغالی زبان تصمیم گرفتند تا در "توافقنامه املایی " خود این سه حروف را نیز اضافه کنند و به نوعی کلمات مختلف این زبان را استاندارد سازند.

منبع : theculturetrip

ویدا نورمحمدیان
ویدا نورمحمدیان