روز جهانی شکلات و آشنایی با کشورها و شهرهای معروف شکلات دنیا!

4.4
از 7 رای
تقویم ۱۴۰۳ لست‌سکند - جایگاه K - دسکتاپ
کشورها و شهرهای معروف شکلات دنیا را بشناسید! +تصاویر
17 تیر 1399 10:00
1

روز جهانی شکلات روز ویژه‌ای برای ادای احترام به یکی از بزرگ‌ترین اختراع‌های خوشمزه بشریت است. شکلات بخشی از مواد اولیه بسیاری از دسرهای خوشمزه و پر طرفدار است و حتی خودش به تنهایی می‌تواند یک میان وعده عالی باشد که بتوان به اندازه کافی از آن لذت برد.

 

تاریخچه روز جهانی شکلات

شکلات حدود 4000 سال پیش اختراع شد. در آن سال‌ها مکزیکی‌ها شکلات مایع را اختراع کرده بودند و از کشف دوست داشتنی خود شاد بودند و معتقد بودند که خدا این نعمت را به آن‌ها اعطا کرده است. در آن زمان حتی از دانه‌های کاکائو به عنوان ارز استفاده می‌کردند و به کمک آن می‌توانستند خرید و فروش داشته باشند. آیا می‌توانید تصور کنید برای خرید خانه تعداد زیادی بذر کاکائو به جای پول پرداخت کنید؟

از طرف دیگر بعضی از محققان معتقدند که شکلات از 5500 سال پیش در دسترس مردم بوده و از آن استفاده می‌کردند. حتی این دسته از محققان معتقدند که استفاده از شکلات از آمریکای جنوبی شروع شده است نه از مکزیک.

بالاخره در قرن 16 میلادی جهانگردان اروپایی به عنوان تحفه و هدیه شکلات را وارد اروپا کردند و در آنجا هم مورد استقبال مردم قرار گرفت و به یک ماده غذایی محبوب بین خانواده‌ها تبدیل شد. برای مطالعه تاریخچه کامل شکلات می‌توانید به مطلب «شکلات با قدمت 5000 ساله، از قدیمی‌ترین خوراکی‌ها محسوب می‌شود» مراجعه کنید.

7 جولای مصادف با 17 تیر که روز جهانی شکلات است در واقع روزی است که برای اولین بار شکلات وارد اروپا شده است.

بسیاری از شرکت‌های شکلات سازی امروزی فعالیت خود را در قرن 19 و اوایل قرن 20 آغاز کردند. تا قبل از تاسیس شرکت‌های شکلات سازی، شکلات‌هایی که به مردم ارائه شد تلخ بودند زیرا نمی‌دانستند که می‌توانند به آن شکر اضافه کنند.

روزهای مختلفی برای روز شکلات وجود دارد. مثلا 28 اکتبر روز ملی شکلات است که ایالات متحده آمریکا این روز را نام‌گذاری کرده است یا بسیاری از شیرینی پزان آمریکایی 13 سپتامبر را روز بین‌المللی شکلات می‌شناسند.

 istock-522735736.jpg

شکلات چگونه تهیه می‌شود؟

دانه‌های کاکائو درون یک پوسته قرار دارد. در ابتدا باید دانه‌ها از این پوسته خارج شوند سپس آن‌ها را در جایی قرار داده تا کاملا خشک شوند. این پروسه ممکن است تا هفت روز هم طول بکشد و هر چه دانه‌ها بهتر خشک شوند شکلات مرغوب‌تری از آن به دست خواهد آمد. روش‌های مختلفی برای خشک کردن دانه‌های کاکائو وجود دارد اما بهترین روش قرار دادن آن‌ها در مقابل نور خورشید است. در نهایت دانه‌های خشک شده را تفت می‌دهند سپس آن‌ها را آسیاب می‌کنند و با فشار دادن دانه‌های آسیاب شده، روغن آن را می‌گیرند. در این مرحله پودر کاکائو به دست می‌آید. با ترکیب پودر کاکائو، چربی کاکائو و شکر با درصدهای مختلف می‌توان شکلات‌های متفاوتی را به دست آورد.

 

کشورها و شهرهای معروف شکلات دنیا را بشناسید

معمولا هنگام سفر به جاهای مختلف مواردی وجود دارند که تست کردن آن‌ها بخشی از تجربه سفر است. یکی از این موارد از نظر ما شکلات است. با امتحان کردن مزه شکلات‌های کشورهای مختلف، متوجه طیف گسترده طعم این ماده غذایی خوشمزه خواهید شد. در ادامه شهر و کشوری که معروف‌ترین و بهترین شکلات را دارند معرفی خواهیم کرد.

 

  1. بلژیک

belgium.jpg

امکان ندارد شما به بلژیک سفر کنید و بتوانید به فروشگاه‌های شکلات فروشی آن سر نزنید. بیشتر از 2 هزار فروشگاه شکلات فروشی در سرتاسر این کشور وجود دارد.

چیزی که شکلات بلژیکی را بی‌نظیر می‌کند این است که در پایان فرآیند تولید، شکلات خنک می‌شود و این موضوع باعث می‌شود تا بیشتر عطر و بوی شکلات بیشتر حفظ شود و اکثر شکلات‌های بلژیکی به صورت دست ساز تهیه می‌شوند. این دو عامل باعث گران‌تر شدن شکلات‌های بلژیکی می‌شود اما واقعا به امتحانش می‌ارزد.

 

  1. سوییس

swiss.jpg

حتی اگر به این کشور سفر نکرده باشید، حتما شکلات سوییسی را امتحان کرده‌اید. لینت، معروف‌ترین و محبوب‌ترین شکلات سوییسی است که هزاران هزار طعم دارد و هر جای دنیا که باشید می‌توانید آن را تهیه کنید.

نکته جالب توجه در مورد تولید شکلات سوییسی این است که علیرغم نامساعد بود شرایط آب و هوای سوییس برای رشد گیاهان کاکائو، آن‌ها راه حلی برای تولید شکلات برای خود پیدا کرده‌اند. شاید جالب باشد که بدانید سوییسی‌ها در صدر جدول مصرف شکلات قرار دارند و سالانه به طور متوسط هر سوییسی بیش از 10 کیلوگرم شکلات مصرف می‌کند.

 

  1. انگلستان

england.jpg

برادران کدبری در دهه 1850 شکلات ملکه ویکتوریا را تهیه کردند و سپس شکلات محبوب شیری​​، که درصد شیر بالاتری در آن وجود داشت را در سال 1905 ساختند. به همین ترتیب شکلات شیری کدبری از محبوب‌ترین شکلات‌های جهان شد. شرکت شکلات‌سازی کدبری بیش از 50 کارخانه فعال در انگلستان دارد.

 

  1. ساحل عاج

ساحل عاج.jpg

آفریقایی‌ها با اینکه استفاده چندانی از شکلات ندارند اما وارد عرصه تهیه شکلات دست ساز شده‌اند. کشور ساحل عاج به عنوان کشور پیشرو در تولید واصادرات دانه کاکائو شناخته شد و پس از آن شروع به تولید شکلات‌های دست ساز خود کرد. یک شرکت به نام Instant Chocolat در سال 2015 در ساحل عاج راه اندازی شد و در چند سال اول خود، رشد بی‌نظیری را تجربه کرد. شکلات‌هایی که آن‌ها تولید کرده‌اند هم در سطح محلی و هم در سطح بین‌المللی طرفداران زیادی داشته و از محبوبیت خاصی برخوردار شده است.

 

  1. ایتالیا

italy.jpg

تصور کنید در یکی از کافه‌های ایتالیا نشسته‌اید و یک فنجان اسپرسو برای خود سفارش داده‌اید که کنار آن تکه‌ای شکلات ایتالیایی قرار دارد. چه کسی دوست ندارد این لحظه را تجربه کند؟ محبوب‌ترین تولیدکننده شکلات در ایتالیا Amadei است. آن‌ها کاکائوی خود را مستقیما از تولیدکنندگان خریداری می‌کنند، این به این معناست که آن‌ها دقیقا می‌دانند که دانه کاکائو از کجا آمده است و چگونه پرورش داده شده است. آن‌ها از این اطلاعات برای تولید برخی از بهترین شکلات‌های جهان استفاده می‌کنند. ایتالیایی‌ها همچنین برای تولید دسرهای خود زیاد از شکلات استفاده می‌کنند. به همین دلیل کسانی که طرفدار شیرینی هستند از دسرهای ایتالیایی استقبال می‌کنند.

 

  1. ایالات متحده آمریکا

usa.jpg

آمریکا بزرگترین تولیدکننده شکلات در جهان است. یک موردی که شکلات آمریکایی را از دیگر شکلات‌ها جدا می‌کند استفاده بیش از حد بادام و بادام زمینی در آن است. تعداد زیادی کارخانه شکلات سازی در آمریکا وجود دارد اما Hershey بزرگترین تولیدکننده آب نبات در این کشور است.

 

  1. اکوادور

equador.jpg

اکوادور محل رشد برخی از بهترین دانه‌های کاکائو در جهان است. فقط حدود 5 درصد از کاکائوهای جهان را تحت عنوان «کاکائو با عطر خوب» می‌شناسند که حدود 63 درصد از آن‌ها را اکوادور تولید می‌کند. تا همین اواخر اکوادور تلاش‌های خود را روی صادرات دانه‌های کاکائو خود متمرکز کرده بود، اما در چند سال گذشته، آن‌ها به تولید شکلات روی آورده اند. یکی از برندهای این کشور به نام Pacari در سال‌های اخیر ده‌ها جایزه بین‌المللی کسب کرده و سازندگان شکلات سنتی اروپا را شکست داده است.

 

  1. بارسلونا

barcelona.jpg

اسپانیایی‌ها اولین اروپایی‌هایی بودند که طعم شکلات را چشیدند. اولین دستگاه ساخت شکلات درسال 1780 در شهر بارسلونا ساخته شد و از این رو بارسلونایی‌ها بسیار به خود افتخار می‌کنند. امروزه علاوه بر مغازه‌های شکلات فروشی بسیاری که در این شهر وجود دارد موزه شکلات هم در آن قرار گرفته است. در این موزه علاوه بر تاریخچه شکلات و مراحل تولید آن فعالیت‌های ویژه‌ای مانند تست طعم انواع شکلات، نقاشی با شکلات و ... برای کودکان در نظر گرفته شده است.

 

  1. پاریس

paris.jpg

مسلما پاریس پایتخت آشپزی جهان است، بنابراین جای تعجب ندارد که در این مورد هم حرفی برای گفتن داشته باشند. همه ما شکلات را می‌شناسیم و هر کدام به اندازه‌ای طرفدارش هستیم اما مردم پاریس رابطه عمیق‌تری با شکلات دارند طوری که نمی‌توانند از آن به راحتی عبور کنند. پاریس پر از مغازه‌های شکلات فروشی زیبا است و در این مورد می‌تواند با هر شهر دیگری رقابت کند و پیروز از میدان خارج شود. ممکن است شکلات‌های پاریسی نسبت به شکلات‌های بلژیکی یا سوییسی کمتر شناخته شده باشد اما اصلا نباید آن‌ها را دست کم گرفت.

 

  1. کلن

coln.jpg

آلمانی‌ها از بزرگترین عاشقان شکلات در جهان هستند و کلن که نه تنها به خاطر کلیسای جامع گوتیک معروف است، به طور قطع پایتخت شکلات این کشور است. کارخانه شکلات Stollwerck در شهر کلن آلمان واقع شده است. یک موزه شکلات هم در شهر کلن واقع شده است که در مورد تاریخ 3000 ساله قنادی و فرآیند تولید آن اطلاعاتی را به مردم ارائه می‌دهد.

 

چه کشورها یا شهرهای دیگری هستند که شما شکلات تولید شده در آن را امتحان کرده‌اید و طعم آن را از یاد نبرده‌اید؟

 

تهیه و تالیف: لست‌سکند

لست سکند
لست سکند

سایت لست‌سکند از سال 1389 آغاز به کار کرد. از همان ابتدا، بخش مجله گردشگری راه‌اندازی شد تا بتواند با توجه به نیاز اهالی سفر، اطلاعات به‌روز و کاربردی را با مخاطبان به اشتراک بگذارد.