اولین نیروگاه اتمی دنیا و شگفتی های آن

4.3
از 3 رای
سفرنامه نویسی لست‌سکند - جایگاه K دسکتاپ
اولین نیروگاه اتمی دنیا و شگفتی های آن + تصاویر
28 مرداد 1396 12:00
0

در بیابان های آیداهو شرقی و در مساحتی به وسعت 900 مایل مربع، بزرگترین محوطه ی آزمایشگاه ملی آیداهو قرار گرفته است. بیشتر بخش های این محوطه برای بازدید عمومی نیست، اما شما می توانید با بازدید کردن از بخش کوچکی شاهد بازمانده های اولین نیروگاه اتمی دنیا باشید.

آزمایشگاه ملی آیداهو تا به امروز به مدت 70 سال در کار پژوهش اتمی بوده است. بیشتر آنچه که ما امروز درباره ی رآکتورهای اتمی و چگونگی عملکرد و مشکلات آنها می دانیم در همین مکان کشف شده اند. در این سایت بیش از 50 رآکتور اتمی ساخته شده که از آن جمله می توان به اولین نیروگاه اتمی برای تولید برق و نیروگاهی برای اولین زیردریایی هسته ای اشاره نمود.

اولین نیروگاه اتمی دنیا و شگفتی های آن

این آزمایشگاه در بعدازظهر 20 دسامبر 1951 و زمانی که ردیفی از 4 لامپ 200 واتی در یک ساختمان آجری روشن شدند، تاریخ ساز شد. الکتریسیته ی لازم برای روشن شدن آنها از ژنراتوری متصل به یک رآکتور تولیدکننده آزمایشی EBR-I تامین می شد. این اولین باری بود که مقادیر قابل استفاده ای از انرژی الکتریکی از شکافت هسته به دست می آمد. تنها چند روز بعد این رآکتور انرژی الکتریکی لازم برای روشنایی کل مجموعه را فراهم کرد.

این رآکتور آزمایشی در اصل برای تولید الکتریسیته ساخته نشده و هدف از ساخت آن نمایش این مسئله بود که رآکتورهای تولید کننده یک امکان هستند که باید از آنها بهره برد. این رآکتور همچنین اولین رآکتور هسته ای در جهان است که در 29 نوامبر سال 1955 بخش هایی از آن ذوب شد.

این رآکتور تا سال 1964 فعال بود تا اینکه از دور خارج شده و با یک رآکتور جدید جایگزین شد. همان سال این رآکتور EBR-I به عنوان یک یادبود تاریخی ملی شناخته شد.

همینک در موزه ی اتمی این مجموعه می توانید شاهد 4 رآکتور اتمی مختلف باشید که از آن جمله می توان به دو نمونه اولیه رانش هسته ای برای هواپیماها، اتاق کنترل هسته ای، دستگاه های حمل و نقل از راه دور برای مواد رادیواکتیو، تجهیزات تشخیص تشعشع و بسیاری موارد دیگر اشاره نمود.

اولین نیروگاه اتمی دنیا و شگفتی های آن

اولین نیروگاه اتمی دنیا و شگفتی های آن

اولین نیروگاه اتمی دنیا و شگفتی های آن

اولین نیروگاه اتمی دنیا و شگفتی های آن

 

منبع: amusingplanet