قدیمی ترین درخت بریتانیا، با تهدید جدی از سوی گردشگران مواجه است

4.5
از 4 رای
تقویم ۱۴۰۳ لست‌سکند - جایگاه K - دسکتاپ
گردشگران یکی از سالخورده‌ترین ساکنان بریتانیا را تهدید کرده‌اند! +تصاویر
11 تیر 1398 12:00
0

قدیمی‌ ترین درخت بریتانیا، روزگار درازی را از سر گذرانده است، اما شاید سخت‌ترین روزهایش، همین روزهای فعلی باشند. گفته می‌شود Fortingall Yew، که در محوطه کلیسای فورتینگال، در پرت‌شایرِ اسکاتلند واقع شده، بین ۳۰۰۰ تا ۵۰۰۰ سال، سن دارد. اما بسیاری، نگران این موضوع هستند که نکند نفس‌های این قدیمی ترین درخت بریتانیا، در میان بی ملاحظه‌گی‌های گردشگرانی که برای بازدید از آن می‌آیند و می‌روند، به شماره بیفتد.

کهن‌ترین درخت بریتانیا، با تهدید جدی از سوی گردشگران مواجه است

مردم ساقه‌های آن را می‌شکنند و چیزهایی را به شاخه‌های آن گره‌ می‌زنند، که این نوع کارها عمر درخت را کاهش می‌دهد. حتی اخیرا، قفسی برای کاهش این نوع رفتارها در محل نصب شد، اما بازدید کننده‌ها، به نکات اعلام شده توجهی نمی‌کنند و از قفس بالا می‌روند تا به درخت دسترسی پیدا کنند.

کهن‌ترین درخت بریتانیا، با تهدید جدی از سوی گردشگران مواجه است

کاترین لوید، هماهنگ کننده مشارکت، در تنوع زیستیِ Tayside می‌گوید: «مردم به این درخت بی دفاع، حمله می‌کنند و در واقع او را می‌ترسانند، و این باعث شده که درخت بیچاره در این روزها، حال خوشی نداشته باشد.» محققان برآورد کرده‌اند که درخت، تنها ۵۰ سال دیگر می‌تواند به حیات خود ادامه بدهد، اما لوید معتقد است که با روند کنونیِ فعالیت‌های استرس‌زای گردشگرها، این زمان کوتاه‌تر هم خواهد شد.

کهن‌ترین درخت بریتانیا، با تهدید جدی از سوی گردشگران مواجه است

غیر از محدود کردن گردشگران، درباره این موضوع، کار دیگری نمی‌شود کرد. Smithonian گزارش داده که قلمه‌هایی از Fortingall Yew، در باغ گیاه شناسی سلطنتی در ادینبورگ، برای پرورش مجدد، به صورت نهال نگهداری می‌شود، تا بعدتر، با امیدواریِ تمام، و احتمالا تا سال ۲۰۲۰، به محوطه‌های کلیساهای سراسر بریتانیا منتقل شود و به این ترتیب، این درخت، بتواند به حیات خود ادامه دهد.

منبع: matadornetwork.com